Audio erősítők – 5.rész
2020. április 25. írta: Analoglued

Audio erősítők – 5.rész

Félvezetős végfokok

Most hogy az legutóbbi részt elolvasva a virtuális tekinteteken megcsillant a katódfűtés fénye, időszerű ugrani egyet a tér-időben, és meglátni a jót abban is, ami talán nem ennyire szép. Viszont…

Gondolkodtam azon, vajon egy véletlen egybeesés műve, vagy tényleg az asztrológusok által is tárgyalt vízöntő korszak eljövetele hozza magával, ami történik. (2012.12.12.-én lezárult a maja naptár, amely a régi korszak végét jelölte. Ettől a naptól már a vízöntő kora zajlik, a letisztulás, a szellemi szintlépés, az egyén, mint önálló, saját erőből fejlődésre képes létezési forma előtérbe kerülése a korszak, az elkövetkező 2160 év fő spirituális irányzata) Eddig évtizedeken át jó elektronikát csak a régi módon, csőből (értsd, fémből és tűzből ) lehetett építeni. Aztán, úgy a 80-as évek derekán a japánok ( akik az amerikaiak által feltalált tranzisztor gyártási jogait eredetileg azért vették meg, mert bár nem tudták mihez fognak kezdeni vele, de bíztak benne, hogy majd jó lesz valamire… Morita Akio: Made in Japan ) rájöttek, hogyan lehet a tranzisztorból hangot csinálni. Kellett hozzá 40 év tapasztalata. És újabb 40 évre volt szükségünk, mire manapság kezdjük igazán megérteni ennek az új elektronikai kornak az üzenetét.

A félvezető, az nem egy őselem, mint a tűz, a víz, a föld, és a levegő. A félvezető – maga a tudomány. Nem csak eszköz, szimbólum is egyben. A gondolkodó, a világot uralni vágyó, a magasabb értelemmel bíró, immár nem földhözragadt, hanem szárnyalni tudó ember szimbóluma, elvont fogalmi értelemben mindenképp. Most, a vízöntő korában, a magasabb szintű tudomány időszakában azt látjuk, hogy kibontakozóban van egy új minőség, egy letisztultabb, használhatóbb, szinte minden tulajdonságában jobb technológia által. Lassanként megtanulunk bánni vele, ahogy a japánok idővel gazdasági csodát csináltak egy szilícium-lapkából, amiről kezdetben azt sem tudták, mire jó.

jr625.jpg

Bocsánat a kis asztro-spiritualizmusért, térjünk vissza eredeti kerékvágásunkba, és beszéljünk a

Félvezetős végfokozatok –ról.

Mindahányszor egy félvezetős (angolul solid-state, rövidítve SS ) erősítő szóba kerül, az első, amire még a témában legjáratlanabb hifista is rákérdez, hogy az milyen osztályú…? Nem mintha tudná, pontosan miről is érdeklődik, de azért rákérdez. Rend a lelke mindennek. Ha már rákérdez, jó ha tudunk rá érdemben válaszolni is.

Erősítő-osztályok.

Valamilyen ős-logika alapján, az osztályba sorolást ABC sorrendben találták jónak annak szellemi atyjai, ez egy igazi örökség, ne szakítsunk minden régi hagyománnyal, ezt az egyet nyugodtan megtarthatjuk. Általánosságban, az osztályba sorolással azt mondjuk meg, hogy az adott erősítő fokozatot milyen áram és vezérlési beállításban használjuk. Végfokozatok esetében ezt a besorolást tipikusan a végső, áramerősítő részre szokták értelmezni, ha azt halljuk, hogy egy A-osztályú végfok, az nem feltétlenül az erősítő minden részére, csak az áramerősítő részre lesz jó eséllyel igaz.

A-osztály.

Ebben a beállításban a végfok áramerősítő része (!) tulajdonképpen egy (vagy több párhuzamos) teljes hullámban működő szabályozó tranzisztor,  legtöbbször sorba kötve egy áramgenerátorral. A kettő között van a kimenet. Alaphelyzetben, az  áramgenerátoron mindig a teljes teljesítményhez tartozó maximális áram átfolyik, és ugyanez átfolyik a szabályozó tranzisztoron is. Ilyenkor az erősítő a teljes kimenő teljesítményét hővé alakítja, ami a hűtőbordákon távozik a környező levegőbe (eldisszipálódik). Vezérléskor a pozitív félperiódusban a szabályozó tranzisztoron növekszik az áram, amelynek egy része a kimenetre, egy része pedig a fix áramú áramgenerátorra jut. Lefelé futó ágon a szabályozó tranzisztoron csökken az áram, míg el nem éri a nyugalmi (teljes kimenő teljesítményhez tartozó) áramértéket. Negatív félperiódusban a szabályozó tranzisztor zárás irányba vezérelt, tovább csökken a rajta folyó áram, azaz a plusz tápoldalról egyre kisebb áram tud az áramgenerátor felé folyni, így a terhelés felől, a hangszórón keresztül kezd folyni a generátor felé az áram, amely ilyenkor akusztikus teljesítménnyé alakul, és nem melegíti a tranzisztort számottevően. Ilyenkor az erősítő sokkal kevésbé melegszik.

classa_amp3.png

Összességében, a kapcsolás előnye, hogy a szabályozó tranzisztor mindig nyitott állapotban van, azaz a legkisebb vezérlő jel is áramváltozást hoz létre. Emiatt nagyon kicsi jeleket is erősíteni tud. Vezérlés nélkül a teljes kimenő teljesítmény hővé alakul. Teljes kivezérlésnél, max. teljesítményen negatív félhullámban a teljes teljesítmény a hangszóróra kerül, az erősítő alig melegszik, míg pozitív félhullámban a teljes kimeneti teljesítményt a két végtranzisztor hővé alakítja, PLUSZ a szabályozó tranzisztoron dupla áram folyik, amiből az áramgenerátor felé folyó áram hővé, a hangszóró felé folyó áram akusztikus teljesítménnyé alakul.

Létezik ennek a technikának egy ellenütemű változata is, de a megvalósítás módja nem változtat a technika használhatóságán, vagy általános jellemzőin, audio erősítésre való alkalmasság szempontjából.

Mint mindennek, ennek a beállításnak is vannak pozitív és negatív hozadékai. Az első számú pozitívuma, hogy a végtranzisztorok magas hőmérsékleten üzemelnek. Ez az alacsony hőtorzítás záloga. (Lásd lejjebb) A másik pozitívumként szokták felhozni, hogy azért jó az A-osztály, mert ott nincs keresztezési (null-átmeneti) torzítás, de látni fogjuk, hogy ez egy smafu, óhéber süket duma, mert ennek a torzítás fajtának az eltűnéséhez egy ennél sokkal kisebb nyugalmi áram is bőven elegendő, már egy AB-osztályú erősítőben sincs. Bármilyen (!) kimenő -trafós erősítőhöz képest nagy előnye az A-osztályú erősítőknek, hogy a kimeneten az impulzus-szerű terhelésekhez – a maximális teljesítmény mértékéig! -  azonnal meg tud jelenni a szükséges áram, hiszen az állandóan ott folyik a végeken. Egy kimenőtrafó fojtó tekercsként viselkedik ezeken az impulzusokon, a magyar népmesében sincs olyan, hogy egy hirtelen áramugrás azon torzítatlanul, fékezetlenül átmenjen. ( Csak a műszakilag gyengén felvértezett csőpárti csapat szokta habzó szájjal cáfolni ezt a kijelentést, mert szerintük ez nem így van. Kár, hogy ezt a fizika másképp látja, tessék szíves utána olvasni a Lenz-törvénynek, meg a fojtó tekercsek működésének hogy összeálljon a kép. Minél nagyobb a kimeneti áram impulzus, annál jobban fojt a trafó) Az azonnali áram képessége egy nagy előny, de sajnos csak kis teljesítmény szinteken tud megtörténni, távolról sem akkorában, amekkora a piacon levő hangszórók széles vertikumának a kiszolgálásához kellene. Lásd a lenti kiemelt részt! ( A-osztályú erősítőt tipikusan 10-30W környéki teljesítménnyel szoktak építeni. Voltak 100W-ot elérő típusok, amelyekből egyetlen egy emelkedik ki a minőségével, a többi valahogy nem szerzett nevet magának) Emiatt egy A-osztályú végfokot csak magas érzékenységű, lapos impedancia-menetű hangdobozzal célszerű párosítani. Tulajdonképpen, azt mondhatnók, a félvezetős A-osztályú erősítők elvi párhuzamba állíthatók a csöves SE triódás végfokokkal. Csak itt kisebb a torzítás, de minden egyéb rendszerépítési szempont nagyon hasonló.

További előnye a többi tranzisztoros erősítőhöz képest, hogy a kis teljesítményhez kis kimeneti feszültség tartozik. A kis kimeneti feszültséghez kisebb nyílt hurkú (mintha kikötnénk a visszacsatolást) erősítés is elegendő. Emiatt, bár az impulzus-torzítások kialakulási mechanizmusa ezekben az erősítőkben éppúgy jelen van, a kimenet és a bemenet közötti pillanatnyi feszültség különbség kisebb, mint egy nagyobb teljesítményű erősítőben, így az impulzus-torzítások csak kisebb mértékűek. Ennek ára van, a kis teljesítmény és a szűkös illeszkedő hangdoboz választási lehetőség. Harmonikus torzítási szempontból (erre a hallásunk kevésbé érzékeny ) az A-osztályú erősítők jellemzően az alacsonyabb harmonikus tartományban torzítanak (2.harmonikus) ami szubjektíve kellemesebb, ad egyfajta hangzásbeli tonális hasonlóságot a csöves hanghoz.

a20w_1024.gif

Hiraga 20W Class-A végfok

 

Ha van ok, amiért valaki jobbnak hall egy A-osztályú végfokot egy nagyobb teljesítményű átlagos tranzisztoros erősítőnél, akkor ez az ok. Ennek a szubjektív jobb minőségnek semmi köze az A-osztályú beállításhoz, csakis ahhoz, hogy kicsi a fokozat feszültségerősítése, és relatív áramváltozása. Ha építünk egy 10 Wattos, kis nyílt hurkú erősítésű,  AB-osztályú végfokot, ugyanakkora táppal, mint azt az A-osztályúhoz építenénk, az épp ugyanígy fog szólni.

Hátránya viszont van bőven. Először is, az áramfelvétel. Erősítőnk nem egy öko-barát darab, pörgeti a villanyórát ezerrel. Még szerencse, hogy általában az A-osztályú dolgok kis teljesítményűek. Ennek az az oka, hogy nagyon nehéz annyi meleget egy erősítőből elvezetni, hatalmas tápegység kell hozzá, ami drága, és a hőleadáshoz is sok végtranzisztorra, óriási hűtőfelületekre van szükség, ami drága is, meg helyigényes is. Itt szeretném hozzátenni, hogy egy 100W-os A-osztályú pontosan ugyanolyan kutyául tud szólni, mint bármely más hagyományos elvű AB osztályú erősítő, hiszen itt visszatérünk a magasabb kimeneti feszültségekhez, és a magas impulzus-torzításhoz. ( Kevés rosszabb drága erősítőt hallottam életemben, mint a Krell KSA-100, hallgathatatlanul rossz. )  Annyi, hogy a hangkaraktere a nagy tápok és az alacsony fokszámú harmonikus torzítás miatt vastagabb, olyan „nagy erősítős” lesz, ami a kevés tapasztalattal bírókat becsapja, azt gondolják, itt valami olyasmit hallanak, ami „nagyon ott van”, pestiesen szólva.

Másik hátrányáról, a kis teljesítményről, már beszéltünk. Mérnöki szemmel nagyon nem célszerű egy olyan erősítőt alkotni, ami ugyan fülre kellemes, de messze nem kielégítő a teljesítménye, és ezer pár dobozból kettő lesz hozzá igazán jó.

További hátránya, a hatalmas tápegység ára.  Ha megnézzük egy 20W / csatorna teljesítményű Jean Hiraga által jegyzett, közismert A-osztályú erősítő tápegységét, abban 6 db puffer kondenzátor van, tápoldalanként (!) 230 000 uF kapacitással… 20 gyenge Watthoz….köszönjük, Emese…

monster8wtrafo.jpg

Egy 8W-os A-osztályú erősítő tápegysége

Lásd: http://sound-au.com/tcaas/hiraga.htm

Napjainkban az A-osztály imádatát Nelson Pass erősítői motiválják a leginkább, erről többet olvashatunk itt:

https://www.passdiy.com/project/amplifiers/construct-a-class-a-amplifier

B-osztály

Ebben a beállításban a végtranzisztorokon nem folyik nyugalmi áram, vagy csak nagyon kicsi. A végtranzisztoron csak akkor kezd el áram folyni, amikor a vezérlő jel kinyitja a tranzisztort, majd amikor a jel megszűnik, az lezár. A szinusz jel két félhullámát két ellentétes polaritású ( PNP és NPN ) tranzisztorral erősítjük, hol az egyik, hol a másik lesz nyitva, a jel polaritásától függően. A baj a 0 átmeneteknél keletkezik, amikor a tranzisztor előbb lezár 0,5-0,6V környékén (nyitófeszültség) mint ahogy a jel elérné a nulla szintet, durva torzítás, ú.n. keresztezési-torzítás keletkezik.

amplifier-amplifier16.gif

Nem is nagyon találunk B-osztályú erősítőt zenei jel erősítésére, így önmagában. Azonban más erősítőkkel kombinálva, egy B-osztályú végfokozat mint áram-rásegítő erősítő nagyon jó eredménnyel lehet használható. Ahogy azt a Quad-405 erősítő alapelveiben látjuk, egy kis teljesítményű A-osztályú erősítő fokozatot párosítanak össze egy nagy teljesítményű B-osztályú fokozattal, amely csak a nagyobb áramigények esetén lép működésbe, mintegy rásegítve az A-osztályú erősítőre egy komolyabb árammal. A Quad cég ezt az elvet a „Current dumping” névvel illette, találó. Lásd erről az erősítőről írt cikksorozatomat.

AB-osztály

Elérkeztünk a jól használható audio erősítők territóriumába! Tulajdonképpen, amikor fogunk egy B-osztályú erősítőt, és azt úgy állítjuk be, hogy azon vezérlés nélkül is átfolyjon annyi nyugalmi áram, ami nyitva tartja a végtranzisztorokat, akkor ez egy AB osztályú erősítő. Ilyen formán egyik végtranzisztor sem fog a nulla átmenetnél lezárni, mert mire az megtörténne, a másik oldal már vezet, azaz tisztán fogja átvinni a szinusz jelet, de a nyugalmi áram az erősítő teljes teljesítményén kivehető áramnak csak egy kis töredéke. Emiatt nincs az az őrült hőtermelés, mint egy A-osztályú erősítőnél, és a feszültségekkel is fel lehet menni olyannyira, hogy teljes kivezérlésnél sok száz, vagy akár ezer Wattot is ki tudunk adni a hangszórókra.

amplifier-amplifier17.gif

Kell ez? IGEN, kell. Mert a világ hangdobozainak többsége kis és közepes érzékenységű ( 80-90 dB/ 1W/1m) amihez már csak az érzékenység miatt is nagyobb erősítő teljesítmény kell egy átlagos méretű szobában is. Ehhez adódik hozzá egy plusz teljesítmény igény. Mint azt korábban tárgyaltuk, egy csöves erősítő a kimenő trafó miatt nem nagyon szokott 30 Hz alatti jeleket erősíteni. Azonban a félvezetős végfokunkban nincs kimenő trafó (Istennek legyen hála…) és így képesek vagyunk ebben a tartományban is teljesítményt leadni. Ha megnézzük egy átlagos hangsugárzó impedancia értékeit (ez lesz a végfokozatunk terhelése) a különböző frekvenciákon, azt fogjuk látni, hogy az nem állandó, hullámhegyek-hullámvölgyek követik egymást. Különösen a legmélyebb hangok tartományában, ahol a mélysugárzó rezonancia pontja alatt az impedancia meredeken esik. Lásd a mellékelt képen, a Harbeth P3ESR doboz méréseit a Stereophile magazinban. Lásd itt: https://www.stereophile.com/content/harbeth-p3esr-loudspeaker-measurements

810harfig1.jpg

Amikor a mély tartományban az impedancia a névleges impedancia cirka felére esik vissza, arra az erősítőnek úgy kell tudni dupla teljesítményt kiadni, hogy közben nem fogy el az áram.  Ilyenkor egy szokványos erősítő ( pláne egy kis teljesítményű A-osztályú) felugrik a belőle kivehető teljes teljesítmény maximuma környékére, ami viszont magával hozza a jel durva torzulását a teljes frekvencia-sávban. Vagyis, egy végfok erőteljes terhelése a mély tartományban eltorzítja a többi tartomány jeleit is, HA az erősítőnk ekkora terhelésre a saját maximuma közelébe kerül.

hiraga3fig9.gif

 A 20 Wattos Hiraga A-osztályú erősítő torzítási gráfja.

Látható, hogy az erősítő csak az alsó 5 Watton képes alacsony torzításra, fél teljesítmény felett a torzítás előbb tíz, majd teljes teljesítményen százszoros érték közelébe ugrik. A szöveg szépítgeti, dehát mai szemmel ez egy szánalmasan rossz eredmény. Mai fejlett AB osztályú félvezetőseink nagyságrendekkel jobbak ennél.

Számoljunk! Egy 4 Ohm névleges impedanciájú doboz 10 - 20 Hz-en akár 2 Ohm is lehet. Ha a doboz érzékenysége átlagos, mondjuk 86 dB, ahhoz hogy hangszer-realisztikus (észrevettétek hogy még a komolyabb rendszerek is akkor kezdenek jól szólni, amikor a hangszerek a maguk természetes hangerejének megfelelően tudnak megszólalni?) hangerőn hallgassuk egy átlagos szobában, nagyjából 30 Watt erősítő teljesítményre lenne szükség, HA a terhelés mindig 4 Ohm lenne, és a jelszint mindig azonos volna. Azonban a zenének dinamikája van, és a nagyobb beütéseken, amik jellemzően a mély tartományban szoktak jelentkezni, a szükséges teljesítmény csak magából a dinamikai különbségből fakadóan is legalább két-két és félszeres. Ez eddig 80W. Amikor ebben a hirtelen nagy dinamikájú állapotban a mély tartományban 20Hz környékén is van teljes energiájú műsorjel, amin az erősítő a névleges impedancia felét „látja” csak a hangszórón, duplikálnia kell az áramot és ezzel együtt a teljesítményt, tehát a valós teljesítmény igényünk 160W.  Amikor ez bekövetkezik, az nem lehet az erősítőnk maximális teljesítménye közelében, mert nagyon megugrana a torzítás, legyen legalább 20%, 30-40W tartalék. Vagyis, egy ilyen doboz hibátlan kiszolgálásához 200 W erősítő teljesítményre van szükségünk, minden eshetőségre számítva. Nem tudom ki kell-e külön emelnem, mennyire „adekvát” egy 20 Wattos A-osztályú, vagy egy 40 Wattos csöves egy ilyen dobozzal… Felebarátaim, az csak egy rossz tréfa…. Prüntyögni jó, pár Watton, de az nem meghajtás.

Ide majd még visszatérünk, de még van két osztályunk, lássuk előbb azokat.

C-osztály

Ezt az erősítő típust nem alkalmazzuk audio erősítőkben. A C-osztályú beállításban az erősítő a teljes jel fél-periódusának csak egy kis részében erősít. Emiatt csak speciális feladatokra használható, jobbára hangolt körökben, rádiófrekvenciás alkalmazásokban. Audio erősítési szempontból teljesen érdektelen.

D-osztály

A D-osztályú erősítőben a kimeneti erősítő fokozat immár nem mint lineáris(hoz közelítő) erősítő elem működik, hanem impulzus üzemben. Ez az erősítési forma közeli rokonságot mutat a PWM D/A konverterek működésével. PWM = Pulse Width Modulation, impulzus szélesség moduláció. A D-osztályú erősítők egy bizonyos fix feszültséget gyors egymásutánban, nagy frekvenciájú, de változó időtartamú (szélességű) impulzusokban adnak ki magukból, amit a kimeneten elhelyezett aluláteresztő szűrő áramkör konvertál szinusz (közeli) jellé.

class_d.jpg

A korai D-osztályú erősítők először az aktív subwooferekben (mélyládákban) kaptak helyet. Mivel a „sub” csak egy alacsony frekvencia-tartományban üzemel, a kimeneti szűrők magas tartományokban tapasztalható minőségi problémái itt nem jelentkeznek érdemben. Viszont a D-osztályú erősítők nagyon jó hatásfokúak, azaz a felvett teljesítmény szinte teljes egészében hasznosul, és csak nagyon kis része válik járulékos hővé. Nagy teljesítményt lehet kivenni, csaknem hűtés nélkül. A nagy frekvenciájú kapcsoló üzem miatt a tápegységeik is sokkal kisebb méretűek lehetnek. Mindez a 3 tulajdonság ideálissá teszi ezeket az erősítőket egy sub meghajtásához.

Gyakori tévedés a D-osztályt, mint „digitális” erősítőt emlegetni, valószínűleg a D kezdőbetű zavarja meg az érintetteket. Ez alapvetően egy impulzus-modulált analóg erősítő. Az egy másik történet, hogy ha egy ilyen erősítőre PWM digitális jelet vezetünk, annak az analóggá alakítását ez a fajta erősítő ugyanúgy elvégzi, mintha lenne egy közbülső D/A konverter, vagyis egy plusz fokozat kihagyásával elvben jobb hangminőséget lehet elérni. Itt azért van egy nagy HA. Ebben az esetben az erősítőnek egy olyan tápegységgel kell rendelkeznie, ami nagyon nagy sebességű és szinte limit nélküli áram kivétet tesz lehetővé. Ilyen tápokkal napjainkban folynak kísérletek, a szuperkondenzátorok alkalmazásával, ahol több száz amper is rendelkezésre tud állni szinte azonnalra, nagyon alacsony belső ellenállás mellett. Nem tart majd nagyon sokáig, és meg fognak jelenni az ilyen, minden egyben erősítők, ez az egyik lehetséges jövőbeni fejlődési útja az audio elektronikának. Nyilván, itt is el kell majd telnie egy időnek, mire ezt az erősítési formát is kifinomítjuk annyira, hogy High-End vonalon is használni lehessen, de maga a technika nagyon ígéretes.

Léteznek további erősítő osztályok is, mint E ( rádiófrekvenciás ) ill. F és G. Ezekről további információt lehet találni (angolul) itt: https://en.wikipedia.org/wiki/Power_amplifier_classes

flow-by-allegro-two.png

Allegro Flow - tiszta hang félvezetővel

Más megközelítésből is lehet szemlélni a félvezetős erősítőket. Nézzük a szintén közszájon forgó felosztást, a kimeneti áramerősítő eszköz szerinti osztályozást.

  1. Tranzisztoros végfokozatok.

A tranzisztor előnye a kis belső kapacitásaiban és a relatív alacsony szaturációs (maradék) feszültségben van, mint audio erősítő eszköz. A kis belső kapacitások könnyebben hajthatóvá teszik ezeket a félvezetőket, miközben az alacsony szaturációs (telítési, vagy maradék ) feszültség miatt a kivezérelhetőségük magasabb, mint pl. egy MOS-FET-é. Na várj ezt tárgyaljuk meg kicsit mélyebben. Amikor egy félvezetőt rákötünk egy tápegységre, és a bemenetére vezérlő jelet kapcsolunk, a vezérlő jel elméletben addig növelhető, amíg a kimeneten el nem érjük a táp feszültségét. Onnantól a kimeneti jelszint nem tud tovább nőni,  a szinusz hullám tetejét lecsapja az erősítő, ami ilyenkor egyenáramú, DC kimenő jelként jelenik meg a kimeneten. Ezt a hangszóró nem szereti, mert mozdulni nem tud, csak az áram folyik rajta teljes teljesítményen. Mit tehetne az istenadta…melegszik. Aztán meg leég. Így lehet tönkretenni egy kis teljesítményű erősítővel egy bármilyen hangdobozt. Mindig megmosolyogtat az a hídrobbantó duma, amikor azt ecsetelik néhányan, hogy egy 100 Wattra specifikált hangdobozhoz vegyél fele akkora erősítőt… Vazz! Ekkora marhaságot!  Egy 100 Wattra specifikált dobozhoz legalább 150 W-os erősítő kell. Bocs, eltértem a témától.

amp12a.gif

Szóval, a fenti elmélet nem teljesen igaz. Annyiban nem, hogy a kimeneti jel nem nőhet a tápfeszültségig szabadon, mert a tranzisztornak szüksége van egy minimális feszültség különbségre a táp és a vezérlés között a lineáris működéshez. Ezt a különbséget szokták szaturációs, vagy telítési feszültségnek nevezni ( akit a pontos működési mechanizmus érdekel, keressen rá az interneten, millió helyen olvashat róla). Általában tranzisztorok esetében ez olyan 0,4-0,5 V környéke.MOS-FET-nél jóval több.

 transistor-tran27.gif

  1. MOS-FET –es végfokozatok

Félvezetőknél az eszköz áramerősítési tényezője ( hfe, vagy béta) határozza meg, hogy a teljes kimenő áramhoz mekkora vezérlő áram tartozik. Egy szokványos végtranzisztor a 20 és a 100 –as érték közötti bétával rendelkezik. Ebből az jön ki, hogy egy átlagos végfokban a 7-8 Amper max kimenő áramhoz 25-ös béta esetén 8/25 = 0,32 Amper maximális vezérlési (bázis) áram tartozik. Ez egy relatív magas érték, emiatt külön meghajtó fokozatokat szoktak a végtranzisztorok elé tervezni, kifejezetten ennek a meghajtó áramnak a létrehozására. Az ezt megelőző feszültség erősítő fokozatot nem lehet nagyobb áramokkal terhelni, szükség van egy közbülső áramerősítésre. Lásd később a Darlington kapcsolás leírását.

optheron_a.jpg

Gauss Optheron - 2 x 250 W MOS-FET végfok, a saját gyártmányom ( ez volt a reklám helye... )

A MOS-FET (Metal-Oxide Semiconductor Field Effect Transistor ) egy nagyon kis bemeneti árammal vezérelhető eszköz. Elméletben nem volna szükség a feszültség erősítő és a MOS-FET áramerősítő fokozatok között külön meghajtó fokozatra, mert a MOS-FET (elméletben) szinte feszültséggel vezérlődik. Gyakorlatban más a helyzet. A MOS-FET –nek magas a bemeneti kapacitása, vezérlési szempontból úgy viselkedik, mint egy jó hosszú árnyékolt kábel. Itt is érvényes lesz, amit korábban az előfokok kábel-meghajtásáról már kitárgyaltunk. Bizonyos gyors jelű, nagy feszültségű vezérlési helyzetekben a meghajtásához elég jelentős, és gyorsan kivehető áramra van szükség. Emiatt jó tranziens viselkedésű MOS-FET erősítőt csak alacsony kimeneti impedanciájú, nagy áramú meghajtó fokozattal lehet építeni. Most szólok, hogy ha bármikor olyan kapcsolási rajzot láttok, ahol nincs a feszültség erősítő fokozat és a MOS-FET között meghajtó erősítő, az MIND kuka. Ráadásul, MOS-FET-et csak tranzisztorral érdemes meghajtani, mert különben csak egy fokozattal odébb toljuk ugyanazt a problémát.  

50-watt-power-amplifier-using-mosfets.png

Egy jó példa, ahogy NEM szabad MOS-FET-es végfokot építeni

A MOS-FET-ek többfélék lehetnek, az idők során számos fajtáját fejlesztették ki, ezek nem is egyformán viselkednek, de ennek részletezésére itt helyszűke miatt nem térnék ki. Audio végerősítőkben gyakran alkalmazott fajtája a laterális MOS-FET, egy negatív hőmérsékleti együtthatójú eszköz. Ez annyit jelent, hogy ha a chip melegszik, az egységnyi áramhoz tartozó nyitó feszültsége is növekszik, azaz az eszköz melegedésre zár. Nagyon jó tulajdonság, mert nem kell hozzá precízen beállított szabályozó elektronika, ami megakadályozná, hogy hőmegfutás lépjen fel. Tranzisztorok esetében ez fordítva működik, a nagyobb áram jobban nyitja a tranzisztort, ami még nagyobb áramhoz vezet, ami még jobban nyitja, stb. A MOS-FET saját magát szabályozza vissza. Ez is egyfajta dinamika-kompresszió, bár ennek a mértéke messze nem akkora, mint az egy kimenő trafónál történik, és nem annyira hirtelen. Vagyis a MOS-FET képes a hirtelen jelváltozásokat nagy áramokkal is átvinni, de kicsit késve és nem is túl gyorsan visszaszabályoz, amíg a hőállapota az áramának megfelelően ismét egyensúlyba kerül. Ezt a folyamatot a MOS-FET intenzív hűtésével jelentősen csökkenteni lehet. Sajnos a nagy méretű hűtőborda nem elegendő ehhez, rafinált megoldásokat kell alkalmazni, hogy a dinamikus hőváltozás kis értéken maradjon. Más típusok másképp működnek, nem mennék itt bele mélyebben.

Minden tranzisztor torzítása erősen függ a benne lezajló áramváltozás által generált hőmérsékleti folyamatoktól, ÉS a működési hőmérsékletétől. Tulajdonképpen, ennek a két hőmérsékleti értéknek az arányától. Erre csináltunk egyszer még régen méréseket, egy BC 182-es kis jelű tranzisztor torzítását mértük 20 és 60 fokon. Ugyanaz a tranzisztor 20 fokon 0,24% míg 60 fokon 0,04 % harmonikus torzítást produkált 5 mA áramváltozásra. Minél nagyobb az áramváltozás, annál inkább jelentkezik ez a hatás. A-osztályú erősítőknél a magas nyugalmi áram nagyon melegen tartja a bordákat és a tranzisztorokat, ott ez a fajta torzítás jóval alacsonyabb, mint a hűvösebb erősítőknél.

Ne felejtsük el, hogy ez egy harmonikus torzítás forma, amit a visszacsatolás relatív sikeresen csökkent.

A MOS-FET másik jellemzője a relatív magasabb maradék feszültség. Jellemzően teljes áram mellett 5-10V közötti maradék feszültség lesz jelen, szerencsére a teljesítmény MOS-FET-ek jól bírják a magasabb tápfeszültséget, úgyhogy ez a probléma részben így, részben a végfetek párhuzamosításával jól kezelhető.

Darlington végfokozatok

tran63.gif

A darlington kapcsolás kifejezetten a végtranzisztorok meghajtási problémájára adott válasz. A meghajtó tranzisztor teljes emitter árama a végtranzisztor bázisáramaként funkcionál, ezáltal a két tranzisztor bétája, azaz áramerősítési tényezője összeszorzódik. Egy tipikusan 200-as körüli bétájú MJE350 egy  80-körüli bétájú 2SA1943-al összekötve 80x200= 16000. Ez a 1943-as maximális kimeneti áramán még az ilyenkor alacsonyabb béta értéken is legalább 4-5000-es áramerősítés, vagyis 3 mA vezérlő áramot igényel, ami már könnyedén kivehető egy egyszerű AB-osztályú meghajtó fokozatból is.

IGBT-végfokok.

Az IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor ) egy MOS-FET-tel hajtott végtranzisztor, amely egyesíti a kis szaturációs feszültség, a nagy áramterhelhetőség és a könnyű meghajtás előnyeit, egyetlen eszközben. Az IGBT-k bár audio célra is alkalmazhatóak lehetnének, mégis inkább a motorvezérlő és teljesítmény elektronikában terjedtek el jobban. Egyszer úgy 1996 vagy 97 táján Németországban volt alkalmam meghallgatni egy IGBT-s végfokot. Nem volt rossz hangja, de semmivel sem nyújtott többet mint egy normál tranzisztoros erősítő.

Hibrid végfokozatok

Hibridként a félvezetős kimenetű, de csöves meghajtású erősítőket említjük. Fordítva nem volna a dolognak semmi értelme, ilyen erősítő tudtommal nem is épült soha. A hibrid technikának az volna az elméleti célja, hogy a bemeneten a cső karakterisztikája az egész erősítő torzítási jellegét a második harmonikus felé tolja, azaz egy, a szokásos tranzisztoros erősítő hangnál lágyabb, hallgathatóbb hang birtokába szeretnénk jutni. Anélkül, hogy a kimeneten kimenő trafót kelljen alkalmazni, és a kimenő teljesítményünk is magas értékű lehet. A dolog működik, ma már jónéhány így épített igazán jó minőségű erősítőt ismerünk.Ezek abszolút csúcsa az Absolare hibridje, fantasztikus erősítő. Soha életemben nem hallottam ennél jobb, zenei értelemben kifejezőbb hangot. Ára is van, de az ezen a szinten természetes.

 201804_absolare_signature5.jpg

A jó tippekre mindig éhes DIY közösség számára szeretnék egy nagyon szépen kimunkált hibridet közzé tenni, ezt nyugodt lélekkel ajánlom bárkinek, aki elsőrangú erősítőt építene magának, és elég felkészült hozzá. A cső utáni illesztő kondenzátor hangkaraktere nagyon benne lesz a végeredményben, azzal érdemes kísérletezgetni, de ha megúsznánk ezt a plusz költséget, ide is van egy javaslatom: Mundorf Supreme Silver-oil.

https://www.audiodesignguide.com/Ibridone/index5.html

A félvezetős erősítők hibái

Általánosan elmondható, hogy szinte minden félvezetős erősítő mérve sokkal alacsonyabb (harmonikus) torzítású mint egy átlagos csöves gép. Azonban ezek a torzítások nem csak a páros harmonikusoknál jelentkeznek, hanem a páratlanoknál is, amit a fülünk kevésbé kedvel. De a félvezetős erősítők nagy baját mégsem ezek, hanem az erőteljes impulzus-torzítások jelentik. Egészen a legutóbbi időkig nem volt kidolgozott elmélet ennek a torzításformának a létrejöttéről, annak kiküszöbölési módjairól. Akik rájöttek ( Japán 1970-1980 ) azok tudtak nagyszerű erősítőket építeni, de őrizték a titkot, mert jelentős ütőkártya a félvezetős erősítők közötti versenyben. Később ez az egy-két cég is „leszokott” a jó erősítők építéséről, mert az túl sokba kerül, és a marketingre költött pénz sokkal több profitot produkál, mint a valós minőség.

Jellemző hibája a legtöbb félvezetős erősítőnek az alultervezettség. Az az elmélet, hogy egy 80-100 Wattos teljesítmény minden helyzetben elegendő, oda vezet, hogy ezek a végfokok nem tudják elegendően kézben tartani a hangszórókat, a teljesítmény hamar elfogy. A sokszor hallásra nem egyértelmű, de bekövetkező túlterhelés miatt a torzítások sokkal magasabbak, mint kellene lenniük, ezek pedig egy zavaró, kicsit kusza, mosott, felbontás hiányos, érdes hangképhez vezetnek.

Az átlagos félvezetős erősítő technika, bár potenciálisan sokkal jobb minőségre volna képes, mint a csöves erősítés, nem elég kifinomult a technikában rejlő teljes potenciál kiaknázására.

Ha nem csapjuk be magunkat, és reálisan nézzük a két erősítő technikát, azt látjuk, hogy száz csöves és száz félvezetős erősítőt összehasonlítva, csőből 25% kutyaütő, 70% elfogadhatóan, hallgathatóan, de nem kiemelkedően jól szól, és 5% nagyszerű. Tranzisztorból mások az arányok, százból 70% kutyaütő, 25% hallgatható és kellemes, és szintén 5% nagyszerű. Igazuk van azoknak, akik azt mondják, mindkét technikából lehet jót és rosszat is építeni. Csövesből magasabb a hallgathatók aránya. Nem lehet letagadni.

Ugyanakkor ezzel együtt jár a csövesek korábban tárgyalt számos problémája, MINDEN csöves erősítőben. A tranzisztorosok problémáinak legtöbbje csak a 70% rossz megvalósításra jellemző, a 25% hallgatható már nagyon jó, legalább annyira, mint a legtöbb csöves, azok megbízhatósági, neutralitási és teljesítmény problémái nélkül. Az 5% top kategória pedig hangra legalább olyan jó, mint az 5% top csöves, de sokkal olcsóbb, és sokkal hosszabb élettartamú, megbízhatóbb, és a csőcsere sem fog újabb közel egy millióba kerülni. Nem változik meg a hangja egy másik csőre cseréléskor, és nagyon sokkal univerzálisabban használható szinte minden hangdobozzal, a magas kimeneti teljesítmény miatt.

Az igazi kérdés nem az, hogy melyik technika a jobb. Ez a kérdés már eldőlt, különösen az utóbbi évek félvezetős fejlesztései mutatják jól, hogy mennyire.

A kérdés az, hogy hány ember hajlandó szakítani a hiedelmeivel, és időt, figyelmet szentelni, hogy meggyőződjön a korábbi értékítéleteinek a mostani, megváltozott állapotok közötti fenntarthatóságáról, vagy esetleg tarthatatlanságáról. Igen, az sokakban egy ős-félelem, ha saját magunkról derül ki, mennyire rosszul gondoltunk valamit. Holnap hogy mondhatnék mást, mint eddig? Nem tehetem… inkább nem is érdekel, csak nehogy így járjak, mit gondolnának rólam???

Pedig…az egyik igazi értékmérője egy embernek az önkontroll, a fejlődés igénye és képessége. Fontos, hogy be tudjuk vallani, előbb magunknak, később másoknak is, hogy amit korábban az akkori viszonyok között jónak láttunk, mai szemmel már nem biztos, hogy ugyanennyire igaz.

A szintlépés kulcsa a gondolatainkban, rugalmasságunkban rejlik.

A hegy nem megy Mohamedhez.

A cél az, hogy eljuss a félvezetős erősítők felső harmadához. A felső 5 százalékban pedig az egész eddigi világnézeted alapjaiban változik meg.

A mai kiemelkedő félvezetős erősítők nagy teljesítményűek, nagyon alacsony impulzus és harmonikus torzításúak, dinamikailag nem fojtottak, bármilyen hangdobozzal jól párosíthatók, nagyon kevéssé színezettek, sokkal szélesebb a frekvenciasávjuk mint bármilyen csöves gépé, és sokkal-sokkal megbízhatóbbak, jóval hosszabb élettartamúak.

Ma igazán jó félvezetős erősítőhöz kétféleképpen lehet jutni. Vagy megveszünk egy nagyon drága, de kiemelkedő minőségű ( HANGSÚLYOS!!!)  külföldi készüléket a befutott, híres, jól csengő márkanevű cégektől (óriási a választék, mégis kevés ilyen van, ha nem ezt gondolnád, a látszat csal ). Vagy pedig körülnézünk a feltörekvő kis cégek között, akik csak a nagyon jó minőség hátán tudnak egyáltalán piacra kerülni. Jellemzően sokkal olcsóbban kínálva nagyon hasonló hangminőséget, mint a nagy márkák. Ma Magyarországon kifejezetten jó helyzetben vagyunk, mert arányait tekintve meglepően szép számmal van hazai, nagyszerű hangú félvezetős elektronika.

Záró gondolatként, hadd említsek meg néhányat. A felsorolás nem minőségi rangsor, ABC sorrend, mindenkinek a saját ízlése és pénztárcája szerint lesz jó egyik vagy másik. De az itt felsoroltak mindegyike kiemelt figyelemre érdemes.

Core Audio  –  Etalon  –  Flow  –  Gauss  –  Heed  -  Soner 

 

Nagy Gábor Pál @ AudioWorld

2020 Április

Utóirat: Sajnos a fenti témák szinte mindegyike a leírtaknál sokkal mélyebben és műszaki értelemben pontosabban is tárgyalható volna, amire ennek a cikknek sem a keretei sem céljai miatt nincs szükség. Ez nem egy egyetemi jegyzet-kiegészítés, vagy tankönyv. Így is a közérthetőség határán mozgó ismeret-anyag, amely nem  a témában járatosabbak továbbképzésére készült. A félvezetős audio elektronika műszaki összefüggéseinek egyszerű kivonata, amely szándékosan tartalmaz nem teljes, de célszerűen elegendő rész-információkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr815640652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsigmondbela 2020.04.25. 22:37:45

köszönöm--a 200W-ot túlzásnak tartom-egyébként OKÉ

PiBá 2020.04.26. 10:42:49

Kedves Gábor!
Az 1970-1980-as évek jó japán erősítőire mondanál példákat? (Lehetőleg többet.) De egy jó link-jét is megköszönöm.

zsigmondbela 2020.04.26. 17:08:02

az impulzustorzitásról szeretnék több információt -köszönöm

MT69 2020.04.26. 21:16:14

Gratulálok,ismét egy remek írás, ahogy azt itt már megszokhattuk! Részemről szívesen olvastam volna még tovább is, akár bővebben kifejtve az adott témákat.
Itt a vége felé, százalékos arányban besorolod az erősítőket, az arányokat nem kétlem, de nekünk, mint laikusoknak, nem szakmabelieknek, adhatnál valamilyen támpontot, tanácsot, erősítő vásárlás előtt hogyan ismerhető fel, mi az ismérve a "kutyaütő" erősítőknek? Mivel nagy százaléka ilyen, nem könnyű elkerülni őket.
A másik a saját erősítőd, az Optheron. Már többször felvillantottad, de mit kell/lehet tudni róla? Jól gondolom, hogy ez a korábbi LZ-k valamilyen reinkarnációja, továbbfejlesztett, tökéletesített utódja? Igazán szentelhetnél neki is egy hasonló bejegyzést. Az, hogy reklám, na és? A saját felületeden ez nem lehet gond.
Mivel ez egy végerősítő, arról nem esik szó, mivel hajtod, van előerősítő párja is?
Köszönöm!

Dudás Zoltán

Analoglued 2020.04.28. 16:20:31

@PiBá: stereonomono.blogspot.com/2013/03/luxman-l-525.html

Például....

De a Pioneer Spec-1 és Spec-2 is megér egy misét.

Üdv, Gábor

Analoglued 2020.04.28. 16:36:01

@zsigmondbela: Hm...impulzus torzítás.
Képzeld azt el, hogy lekötöznek egy vaságyra, és rádkötnek egy elektrosokk gépet. A kezedbe adnak egy nyomógombot, és azt mondják, amikor jön az elektrosokk, nem kell kínlódnod, csak nyomd meg a gombot, és leáll, de azt az impulzust amit egyszer rád küldtek, azt még egyszer újra megkapod, ellentétes fázisban százszor erősebben. De előre nem működik, csak amikor elindítják a sokkot. Neked akkor volna jó, ha látnád, mikor nyomják meg az indítógombot, hogy rögtön reagálhass. De nem látod, így aztán a saját gombodat csak akkor tudod megnyomni, amikor beléd hasít a fájdalom. Ekkor megnyomod, és leáll. De fájdalom nélkül nem tudod mikor kell megnyomni.
Ez az impulzus. Képzeld azt el, hogy megkapod a sokkot, felsikoltasz, gyorsan megnyomod a gombot, de mire magadhoz térnél a döbbenettől, ugyanaz, ugyanolyan rövid ideig, de százszoros erővel betalál...
Ez az impulzus torzítás.

Nem túl jó analógia, de nagyjából....
Üdv, Gábor

zsigmondbela 2020.04.29. 11:12:05

oké-rendben-de te megoldottad-erről van publikus információ-köszönöm-üdv....

Balatoni Győző 2020.04.29. 22:44:25

Ez is nagyon jó kis hiánypótló írás Gábor, kívülálló szemmel is, köszi!

További Japán erősítők, melyek szerintem érdemesek a figyelemre:
www.thevintageknob.org/sony-TA-N7B.html
és
www.thevintageknob.org/yamaha-B-1.html

Analoglued 2020.04.30. 15:36:04

@zsigmondbela: Kedves Béla!

Négyféleképpen lehet - tudtommal - megoldani. Mindegyiknek van előnye és hátránya, de csak kettő publikus. Én a négyből két verziót tartok jónak, a harmadik szerintem gyengébb, a negyedik ....hm...elmegy.
Az első és a negyedik le van írva, Tietze - Schenk: Analóg és digitális áramkörök. Ennyi infó érhető el. Bocs... ! Üdv, Gábor

Analoglued 2020.04.30. 15:42:03

@Balatoni Győző: Köszi a linkeket !
Mondom, a japók tudtak valamit 80 körül....

Analoglued 2020.05.04. 17:10:13

@MT69: Kedves Zoli!
Mik az ismérvei egy rossz erősítőnek?
Nehéz kérdést feszegetünk, mert amit én 10 másodperc alatt detektálok, azt mások esetleg fel sem ismerik, és jónak hallják. Szóval ennek a megítélése egyéni. Annyit tudok elmondani, hogy én hogy élem meg, mit figyelek, számomra hol dől el hogy valami hová sorol.
Kezdjük azzal, hogy a vízválasztó az impulzus torzítások szintje. Ha egy erősítő idegesítően szól, olyan rideg, nem kellemes, éles hangja van, az jelzi az impulzus torzításokat. Amikor úgy érzed, hogy inkább tegyünk fel egy másik lemezt, de hiába, mert azon is úgy érzed, hogy ez se jó. Aztán a harmadik-negyedik számnál már inkább kapcsoljuk ki, mert "nincs kedved zenét hallgatni". Tipikus. Ha egyszer abba a helyzetbe kerülsz, hogy elég időt tölthetsz egy torzítatlan félvezetős erősítővel, és van auditív memóriád, onnantól nagyon jól el tudod majd különíteni a szart a májától. De ez csak egyetlen paraméter, a legfontosabb, de távolról sem elég. A legtöbb csöves erősítő tudja ezt a szintet ( nem mind ) de eddig csak a hallgathatóságról volt szó, ettől még nem lesz valami High-End. A következő lényeges pont a dinamika, ebből kétféle is van, makro és mikro szinteken. A makro a gyors, éles beütések megindulásáról szól, nem fojtott-e, nagyon sok erősítő kompresszált, a csövesek kimenő trafói jellemzően megölik ezt a fajta dinamikát. A mikrodinamika a ritmikus hangzás alapja, technikailag az erősítő azon képessége, hogy nagyon kis jelszint ugrásokat is le tudjon követni, és pontosan erősíteni ezeket, anélkül, hogy elhúzódó lecsengései lennének, amelyek összemossák ezt a fajta ritmikát. Amelyik erősítő elegendően ritmikus, az rendszerint zeneileg kifejező is egyben.
Ha ez a három dolog megvan, akkor jönnek a sávszélek. Nagyon gyakori, hogy az elégtelen táplálásból fakadóan ( meg a kimenő trafó...) mélyben ú.n. egytónusú mélyátvitellel bír valami, de ha ezt sikerül is elkerülni, akkor meg nincs elegendő energia alul, elvékonyodik a hang (Ongaku effektus). Magas hangokon a rossz erősítők mindig élesek ( a legrosszabb az, hogy úgy fátyolos, hogy közben éles...), a jobbak nem élesek ( ebben jó a kimenő trafó) az igazán jók meg nagyon nyitottak, nagyon térből szólnak, ÉS közben abszolút nem élesek, és nem fátyolosak. Ez nem a magas hangok mennyiségéről szól, hanem a lineár fázisban átvitt tartományról, impulzus torzítások nélkül. Ezen elbukik az erősítők nagy hányada, az összes csöves, akármilyen kellemesen is szólnak, és a félvezetősök 70-80%-a is. Ha mindez rendben lenne, akkor jön a tonális balansz, és a neutralitás kérdése. Nagyon nehéz ezt behozni a képbe, mert nincs igazán neutrális hangdoboz, mindnek van valamilyen saját karaktere. Egy erősítő neutralitásáról is csak nagyjából lehet beszélni, ennek a megítélése is csak úgy megy - többé-kevésbé - ha nagyon jól ismered azt a rendszert, amiben meghallgatod. Ha még mindig nem mondtál le a tesztkészülékedről, akkor már csak egy kérdés van, van-e benne elegendő teljesítmény a szabad dobozválasztáshoz? Ha igen ( 100+ Watt ) akkor kincset találtál, öleld magadhoz, és el ne engedd !!!
Ezeket a dolgokat most így leírni hosszú, de ha szerez az ember egy rutint, elég hamar meghallod, hogy mi milyen. Sok mindent meg lehet bocsájtani, pláne ha az árat is nézzük, de ha valami laposan szól, vonyít és torzít, azt azonnal hagyd ott, ne szenvedj. Csöves vagy félvezetős, ízlés és hangdoboz választás kérdése ( meg hiedelmeké ) de az biztos, és ezért tűzbe teszem a kezem, ha egyszer eltöltesz egy hetet egy csúcs félvezetőssel, megérzed azt az erőt, könnyedséget, a majdnem korlátlanságot, ahogy MINDENT felkínál, és semmit el nem vesz, onnantól nincs más választás. Ezt sokan átélték, akik mindezt meg is tudják hallani, mások pedig vagy nem tudják, vagy nem is akarják... A világ nem tökéletes. Bonts ki egy üveg szekszárdi Cabernet Sauvignont, és mosolyogj. :-)
Üdv, Gábor

Analoglued 2020.05.04. 17:37:30

@MT69: Külön írok az Optheronról, röviden. Ez az erősítő az LZ "tünetegyüttes" mostani legnagyobb inkarnációja, mondhatnám hogy a 8-as modell, ha nem volna immár saját neve. Fogok róla írni egy cikket majd egyszer, még az idén, de nem csak arról, hanem az épp formálódó "nagy" erősítőről, a Neuronról is, egy kalap alatt. A Neuron egy "Ultimate Optheron" lesz, szinte pénz nem számít alapon, és minden egyes paraméterében egy jó nagy ugrással többet ad majd. Ha valaki ismeri az Optheront, és néhány embernek, Optheron tulajdonosoknak már mondtam erről ezt-azt, tipikusan azt gondolják, ez egy duma. A 2 x 250W is bőven elég, és minek 2 x 500, és hát az Optheron egy eléggé határtalan erősítő, 5 Hz és 250 kHz között lineáris, és 2 Ohm alá is tud áramot tolni. Szóval, egy elég jó cucc, tiszta, nyílt , térből szól, ritmikus, ereje van és felbontása, de közben nyugodt, egyetlen pillanatra sem zavar, nem áll közéd és a zene közé. Ennél sokkal jobbat???
Én azonban tudom, hol lehet még egyet csavarni a rongyon... Sajnos a fejlesztés, az ötletek kifinomítása elég izmos összegekbe kerül, mert ezt már nem lehet a bolti kétforintosból kipróbálni, és van hogy a panelt is háromszor kell áttervezni hogy (majdnem) minden stimmeljen, áramok, szórt kapacitások, hőmérsékletek, mágneses terek. Idő és pénz. De tudod, az egész olyan, hogy behúz, magával ránt, rajongásig, és ha már idáig eljutottál, nincs az az Isten, hogy ne vidd addig, ami pillanatnyilag a csövön kifér. Pillanatnyilag, mert minden egyes változattal tanulok valami újat, rájövök valami összefüggésre, ami új ötletek felé vezet.
Majd írok ezekről a dolgokról is, de nehéz visszafogottnak lennem, úrrá lesz az emberen a szerelem izgalma. A világ nem tökéletes, ne törődj vele. Nyiss fel egy üveg szekszárdi Cabernet Franc-ot ( ezúttal ) és kapcsold be az Optheronodat... :-)
Üdv, Gábor

MT69 2020.05.04. 20:16:14

@Analoglued:
Kedves Gábor!
A borokhoz sajnos nem értek, mitöbb alkoholt egyáltalán nem fogyasztok. Sokak szemében ez nagy hiba, de ez van.
A többit viszont azt hiszem értem, nagyon szemléletesen és felismerhetően írtad körűl, néhány jelenség azzonnal beugrott, az alapján ahogy itt megfogalmaztad. Pl. az éles, de mégis fátyolos hangzást pontosan értem, és ismerem, felismerem, magam is,igen, ez nagyon fárasztó, már már irritáló tud lenni.
A többi jellemző is dereng, de ezek felismeréséhez még kell gyakorlat, de úgy gondolom tanulni sohasem késő.
Köszönöm, az érthető és pontos választ!

Zoli

MT69 2020.05.04. 20:37:44

@Analoglued:
Köszönöm, hogy minden kérdésemre külön, és ilyen kimerítően válaszoltál, megtisztelő!
A szavaidból tagadhatatlanúl árad a téma iránti lelkesedés, elhivatottság, hát ne fogd vissza magad, mielöbb szeretném(szeretnénk) olvasni a részletes bemutatást.

Zoli

tunerman 2020.05.06. 16:48:06

@PiBá:
A '70-es, '80-as évek V-FET és V-MOS erősítéstechnikájáról, készülékeiről sem olvashatunk, ez valószinűleg szóra sem érdemes vonulat volt :-)))
TJ.

Analoglued 2020.05.08. 17:11:48

@tunerman: Azokból annyira kevés épült, és annyira nincs semmi jelentősége a mai félvezetős erősítéstechnika szempontjából, hogy tényleg, szinte szóra sem érdemes. Nem voltak rosszak, volt néhány kiemelkedő modell, de nem hagytak nyomot a kollektív audiofil emlékezetben. De igazad van, legalább megemlíthettem volna őket.

tunerman 2020.05.08. 20:22:27

Ezek a különleges és ritka V-FET és V-MOSFET erősítők valóban nem hagytak nyomot az átlagos zenehallgatók körében. Viszont írányt mutattak a legmagasabb szintű fejlesztésekre fogékony konstruktőröknek - máig tartó hatással, mivel ezek kultikus darabokká váltak.
V-FET: VICTOR JM-S7, SANSUI BA1000, YAMAHA B1/B2, SONY TA-8550, Hitachi Lo-D HA500F, Sony TA-N7
V-MOS: Aurex Lambda, Marantz PM94, Accuphase P266

dgab13 2020.05.18. 20:56:34

Csodás írás, az egész sorozat hiánypótló nekem, mint műszakilag laikusnak, köszönöm szépen!

Egy kérdés az ohmok és wattok keretes íráshoz: amikor a hangdoboz impedanciája meredeken esik, és az erősítőnek hirtelen magas teljesítményt kell leadnia, akkor ezt a teljesítményt az alacsony impedancián kell leadnia, ha jól értem. A példaként hozott 2 ohmon a szükségesnek becsült 200 watt 8 ohmra átszámolva valahol 50 watt környékén van, nem igaz? Vagy ez nem ilyen egyszerű?

Megfordítva a dolgot: az mitől függ, hogy egy erősítő elfogy-e bizonyos terhelő impedancia érték alatt?

Egy észrevétel: a linkelt Harbeth mérési diagramon 10Hz-en érünk le kb. 4,5 Ohmig, miközben a gyártó a dobozaira 6 ohmot ad meg, ha jól tudom. Ez arányaiban kicsi visszaesés. Értem, hogy a maximumhoz képest meredeken lemegy, de a maximális impedancia nem számít, vagy igen?

Edukatív céllal tessék a Kef Reference 2-es diagramját betenni, az alul leszagol 2 ohm alá, valahol azt olvastam ;)

Egyszer írhatnál egy hasonló áttekintést a hangdobozokról, nagy igény volna rá!

Üdv, Gábor

Analoglued 2020.05.21. 13:07:36

@dgab13: Kedves Gábor!

A példában egy 4 Ohm nominál impedanciájú dobozt számoltam, de minden doboz másképpen viselkedik. Viszont, amikor az ember erősítőt tervez, nem tudja előre, ki milyen dobozt fog rákötni, és ilyenkor ha ki akarok lépni a problémakörből, akkor a legrosszabb eshetőségre tervezek, s ha itt nincs nagy gond, akkor a többinél vidám a helyzet.
Ha az impedanciád nem megy soha le 8 Ohm alá, akkor igen, 50W is elegendő a kényelmes szobahangerőhöz, a dinamikai csúcsokat is beleszámítva.
Viszont egy 8 Ohmos dobozon is meg tud történni az impedancia feleződés, és akkor már kell a 100W.
Hogy mitől függ az elfogyás jelensége?
Egy erősítő kimenő áramát a végtranzisztorok max áramon disszipált teljesítménye határolja, HA a tápegység ezzel lépést tud tartani. Képzeld el ezt egy láncként. Trafó - egyenirányító - puffer kondik - kábelezés - végtranzisztorok - terhelés. Ez a kimeneti áramkör. Ebben a körben az áram addig tud nőni, amíg azt a táp bírja, és/vagy amíg a végtranzisztorok által eldisszipálható teljesítményt el nem éred. Pl. ha van 50V tápfesz, megtolod az erősítőt, 4 Ohmon kiküldesz 30V-ot a kimenetre, az a 4 Ohmon 7 Amper. Ez 148W RMS. Ilyenkor a tranzisztor kollektora és emittere között 20V feszültségkülönbség van, 7A átfolyó áram mellett, ez 140W hőteljesítmény, amit a tranzisztornak el kell viselnie.
A puffer kondenzátorok sem tudnak akármennyi áramot leadni, sőt felvenni sem, és hiába a sok párhuzamosan kötött végtranzisztor (ilyenkor darabonként kevesebb áram folyik rajtuk, belül maradnak a saját teljesítmény korlátaikon ) ha a pufferből nem tud elegendő áram érkezni. Ilyenkor lecsökken a kondi töltésmennyisége, ezáltal a feszültsége is, és ha a feszültség csökkenés eléri a pillanatnyi vezérlési feszültséget, akkor klippelni kezd az erősítő. A klippelés alacsony tápfesz, és áramelfogyás miatt is létre tud jönni. De még mielőtt ezt elérnéd, hallani lehet ahogy elmegy az energia, és torzzá, kásássá válik a hang az elégtelen teljesítményű erősítőkben.
A maximális impedancia terhelési szempontból nem érdekes, és azon a ponton amúgy sem szeretnénk áramot kiadni, mert az a hangszóró rezonancia pontja, és ezt kerüljük.
A KEF Ref 2 tényleg kicsit szippantós fajta, viszont ha alá van téve a teljesítmény, veszettül meg tudja rázni a szobát. Itt nálam a 25 m2-en önkívületbe szoktam vinni a látogatókat, amikor felteszem a Koyanisqatsi-t, és 10 Hz körül megindulnak a dolgok. :-) Nyilván ez egy extremitás, de jól mutatja egy tág határok között terhelhető erősítő lehetőségeit. Az erősítőim nem ettől szólnak jól, de a szükséges teljesítmény tartalék is megvan.

A hangdobozos összefoglaló meglesz, de ehhez kicsit frissítenem kell a saját ismereteimet, konzultálni néhány, a témában nálamnál sokkal otthonosabban mozgó kollégával. Az a baj, hogy jobb lenne ha ők írnák meg a cikket helyettem, de aligha fogom tudni rávenni őket.
Üdv, Gábor

dgab13 2020.05.23. 14:05:49

@Analoglued: kedves Gábor, köszönöm a választ! A hangdobozos íráshoz sok erőt és kedvet :)

Régihifis 2020.05.27. 19:10:25

Kedves Gábor !

A meghallgatási listára javasolom még felvenni Boz Scaggs-tól a Thanks to you című felvételt, valamit Gandalf Invisible power című lemezéről a címadó szám 2. részét. Mindkettő kiváló basszus demonstráció. Az Ön által idézett zeneszámban hallható orgona szubkontra sípja 16 Hertz, a KEF Reference 2, ha jól tudom, kb. 20 Hz-ig megy le értékelhetően, ezenkívül a 16 Hz hullámhossza 20 m körül van, így a szoba méreteiből adódóan a negyed-, esetleg félhullámhossz jöhet szóba, valamint a felharmonikusok.
Jelgenerátorral 10 Hz-et adva az erősítőre, látszik a hangfal mebránjának mozgása, de hang nem hallható, legfeljebb érzem a gyomromban, vagy rezegteti az üveget és a bútorokat. A 20 Hz már simán átjön.
Ezt pedig a Dali könyvespolc hangfalam,16 cm-es mélysugárzója is lesugározza, nyilván nem mindegy a minőség és a szintesés mértéke a felsőbb tartományokhoz képest.
Elnézést kérek az okoskodásért, nem kritika, csak kiegészítés akart lenni amit írtam. Mindig nagy élvezettel olvasom a cikkeit, általában többször is, mert mindig találok bennünk újabb és újabb használható információt.
Baráti üdvözlettel,
Lukács Tamás

pescador 2020.07.01. 17:45:36

Szia Gábor!
A D-osztályt úgy említetted, mint a jövő ígéretes megoldását. Nem gondolod, hogy érdemes lenne csak ezt az osztályt egy teljes cikkben körbejárni? Esetleg bemutatni a már most is piacon lévő kiváló erősítőket, a gyermekbetegségeit, a szűk keresztmetszeteket, stb.
Ha nem gond, ajánlanék is egy kínai gyártót, nekem úgy tűnik, talán nem a szokványos, Ali-n és hasonló oldalakon kapható olcsó modulok egyike. De lehet, én tévedek.
www.youtube.com/watch?v=_q00mZKgwh0

A video alatt található 2 link, egyik a Sure, másik a Wondom márkanév alatt kínálja ugyanazon modulokat.

Üdv: János

Analoglued 2020.07.06. 23:12:19

@pescador: Kedves János!
Pillanatnyilag nem szándékozom a D-osztállyal foglalkozni, eléggé leköt az új Gauss Optheron V8 nagy végfok megalkotása, meg a megrendelt elektronikák legyártása. Most amúgy is sok cikket írtam egyszerre, elég volt belőlem egy időre, nem? :-)

pescador 2020.07.12. 21:27:11

Gábor, teljesen igazad van, az erősítős sorozatod bőven adott olvasni valót, azonban, tudod... a jóból sosem elég! :)

.bta 2020.07.27. 15:03:07

Ezt a csatolókondis hibridet azért kicsit átgondolnám... szép kapcsrajz, csak senki nem tudja megmagyarázni, miért muszáj ennyire ragaszkodni a csöves kapcsolástechnikában megszokott kondis kicsatoláshoz. Más érvet nehéz lenne felhozni a direktcsatolt hibrid ellenében.... (Majdnem ősi kapcsolástechnikát mondtam, de tévedés lett volna, hiszen E.H Loftin és S.Y. White 91 és fél éve publikálta DC-csatolt kétfokozatú audio teljesítményerősítőjét,)

baryll 2020.11.25. 06:01:03

Üdvözletem!
Teljesen laikusként kérdezni szeretném, hogy mondjuk egy erősítő vásárlásakor a boltban, miből lehet azt előzetesen megtudni, hogy egy kiszemelt erősítő melyik erősítő-osztályba tartozik? Fel van ez az információ tüntetve a készülékeken valahol? Köszönettel! László

Analoglued 2020.11.25. 08:35:53

@baryll: Kedves László!

Az A-osztályú erősítők nagyon melegszenek. NAGYON. Emiatt izmos hűtőbordákra van szükség, ezek nagyon jól látszanak kívülről. Ha egy erősítő relatív kis ( 10-50W ) teljesítményű, de hatalmasak a hűtőbordái, az biztosan A-osztályú. A nagy bordák AB osztályú erősítőknél is előfordulnak, csak ehhez jellemzően több száz Watt kimeneti teljesítmény társul. Egy D-osztályú erősítőben alig van hőtermelődés, viszont nagy a teljesítmény, több száz Watthoz 10 cm borda is simán elég. Minden komolyabb erősítő gyári leírásában szerepel az osztály információ, kommersz elektronikákban ezt nem tartják szükségesnek.
Kívülről kb. ennyi látszik. Üdv, Gábor

baryll 2021.02.05. 08:49:48

Kedves Gábor!
Jártamban-keltemben szembe jött velem egy - a hazai fejlesztőket ajánló listádban nem szereplő, de tudtommal magyar - hangtechnikával foglalkozó csapat, a Clarus egyik terméke, a Helios névre keresztelt végerősítő. Tudom, hogy az Ő fő profiljuk a házimozi, de mégis kérdezni szeretném Tőled - mint általam nagyra-becsült szaktekintélytől - , hogy a Clarus Helios erősítőkről - sztereózási szemszögből nézve - van-e valamilyen véleményed? Esetleg hallottad-e már tőlük valamelyik elektronikát üzem közben és ha igen, mit gondolsz - sztereó-láncépítési szemszögből nézve - érdemes-e elindulni az Ő általuk képviselt hangzásvilág irányába, vagy Te inkább - továbbra is - a listádban szereplő márkanevek valamelyikét javasolnád?
(Kérdezni szeretném még, hogy a tavaly ősz elejére tervezett audiofil bemutató végül meg lett-e rendezve?)
Köszönettel és Üdvözlettel!
László

Analoglued 2021.02.24. 19:35:47

@baryll: Kedves László!

Köszönöm a kérdésed, sajnos a Clarus termékek eddig nem fordultak meg nálam, így hát nem is tudok semmi értelmeset mondani róluk se pro, se kontra.
Elvi síkon nézve, annak valószínűleg van oka, hogy az audiofil világban nem nagyon lett a márka felkapva, de ez lehet véletlen is.
A tavalyi bemutatót megtartottuk, szerintem jól sikerült, számomra mindenképp nagy tapasztalat volt, sokat tanultam belőle.
Ma már hála az Égnek, idehaza is nagyon jó hangú sztereo láncokat lehet építeni tisztán hazai berendezésekből. Szigorúan ebben gondolkodva, én simán összepárosítanék egy Heed Standart Jubilee dobozt pl. egy Soner integrált erősítővel, meg egy Soner DAC-al, vagy épp a Soner hangdobozt egy Flow 2-essel, esetleg az NCS R1-et egy saját gyártmányommal, a Gauss Optheronnal, vagy egy Taylor Acoustic dobozt a nagyobb erősítőmmel, a Neuronnal. Ezek nem túl olcsó konfigurációk, de el lehet indulni egy Heed Obelisk-el is, bár ebben az árkategóriában nem tudok magyar dobozt ajánlani hozzá. A VAn Damme kábelek jó kiegészítői ezeknek a rendszereknek, de ellehet menni komolyabb szintekre is, ezekkel a kombinációkkal.
Üdv, Gábor

Rotel 2021.06.27. 04:59:35

kedves Gábor!Köszönöm ezt a mindent átfogó kiváló szakmai értekezést. Sok mindennel kísérleteztem, meg kísérletezem a mai napig, ennek a hobbinak ez a varázsa. Rosszabbra nem váltunk vissza, de a jobb mindig odébb van. És ugye kinek mi a jó. Van aki arra esküszik, hogy minimalista kapcsolás a jó, mégis találkozunk monstrum highend erősítőkkel is, meg kis gyufásdoboznyi Hiraga kapcsolással, ami nekem pl. nagyon bejött. Talán a Nelson Pass kapcsolással együtt az egyik legegyszerűbb legjobb áramkör, ami a végtelenségig tuningolható és építgethető.

.bta 2022.01.24. 19:23:26

"Bocsánat a kis asztro-spiritualizmusért" – Asztro-spiritualizmus okán nem lehet elvi kifogásom, hiszen ebben a formában leírva most látom először;)) Majaszakértő sem vagyok, ám arra mérget vennék, hogy a békés, istenfélő maják éktelen haragra gerjedtek volna egy indivídumot istenítő New Age hittérítéssel találkozván. Nem mellesleg, az állítólagos vízöntő korszak állítólagos kezdete óta eltelt 9 év valósága éppen a mese ellenkezőjét ordítja a témára érzékeny füleknek. Nevezhetnék humorosan szellemi szintlépésnek a technológia fejlettsége által soha nem látott hatásfokkal üzemelő globális agymosás eredményét, de az egy nagyon rossz vicc lenne.

BGyua 2022.04.21. 11:53:31

Kedves Gábor!
Szeretném kérdezni, hogy nem erősítéshez, CSAK VEZÉRLÉShez hang/zene frekvenciával (0-20kHz) melyik tranzisztort: bipoláris, térvezérlésű, optocsatoló, ... és legegyszerűbb kapcsolást ajánlod; ami torzítás mentes, és pontosan visszaadja egy: vezérelendő: kisáramú (0-200mA) és nagyfeszültségű (0-120V) kivezetésen.
Köszönöm!

Analoglued 2022.04.25. 14:27:53

@BGyua: Azt javasolnám, fussunk neki még egyszer ennek a kérdésnek, mert nem teljesen értem. Mit kellene vezérelnie és miről hajtva?
Üdv, Gábor

Reaktor710 2024.02.10. 14:14:16

Ha már hibrid erősítők. A legáltalánosabb dolog az, hogy az adott személy vagy vásárol egy integrált hibrid erősítőt (ugye integrált hibrid erősítő az aminek az előfoka csöves, a végfoka pedig félvezetős), vagy használ egy olyan előfok + végfok párost, ahol az előfok csöves és a végfok félvezetős.
Nekem viszont van egy ismerősöm aki egy félvezetős Accuphase előerősítő + McIntosh csöves végerősítő kombinációt használ, és teljesen jó!
süti beállítások módosítása