Interjú – ezúttal Menyhárt Lászlóval, a Core Audio (korábban Le Présence)  audio-PC-k atyjával
2017. február 23. írta: Analoglued

Interjú – ezúttal Menyhárt Lászlóval, a Core Audio (korábban Le Présence) audio-PC-k atyjával

Nemrég megjelent legutóbbi interjúmnak nagyon pozitív visszajelzései voltak, és ha már így van, örömmel folytatom még egy, nem kevésbé érdekes, nagy tudású hobbytársunk, egyszersmind barátom gondolataival, sokakat érdekelni fog, ebben biztos vagyok. Akik olvasták az Analóg vagy digitális c. cikkemet, esetleg az azt követő Digitális kontra digitálist, nem kell frissiben bemutatnom Menyhárt Lacit, párszor már felmerült a neve ezeken a lapokon is. Szerintem Őt olyan sokan ismerik, hogy legtöbbünknek még az arca is azonnal bevillan ( azért rávettem, hogy pózoljon egyet, a nem ismerősök miatt ).

laci.jpg

Kicsit küzdöttünk ezzel az interjúval mindketten, valójában az ötlete hamarabb felmerült, mint ahogy Godina Pistával elkezdtünk erről beszélni, csak aztán az hamarabb összeállt, így előbb is jelenhetett meg, bár abban is volt csúszás.  Szóval, az elmúlt hónapokban, minden beszélgetésünk azzal végződött, hogy „és hogy állsz az interjúval?” – a kérdéseket jóval korábban átküldtem….  És a végén már tudtam előre, hogy „ja, hát azt még ….ugye, nem annyira, de figyi, megválaszolom, holnap.” Talán Laci sem akarta, hogy a másnapból végül Karácsony másnap, vagy Húsvét másnap legyen, tegnap este megtört a jég. Így aztán, egész pici stilisztikai szerkesztés után, íme, egy újabb interjú, egy igazi profival:

AW – „Lacikám! Az audio-PC-idről már volt néhányszor említés az AudioWorld-ön, de Rólad, személy szerint kevés szó esett. Pedig, egyetlen fejlesztés, a köztudatba lassan beszivárgó tudás sem választható el a mögötte álló, azt megálmodó emberektől. Beszéljünk egy kicsit most Rólad! Hogyan kerültél kapcsolatba az audioval, és hogyan kezdődött a konstruktőri életed?

ML – Szervusz, Gábor!

A hifivel az öcsém, Péter fertőzött meg a kilencvenes évek elején, ebben a Musical Fideliti A1 és a Bower 602 voltak tettestársak. Sokat jártunk az akkori Somogyfoki audio szaküzletbe, és ámulva hallgattuk a különböző elektronikákat, ez egy másik dimenzió volt számomra. Mivel esélyem sem volt megvásárolni a fentebb említett készülékeket, már akkor felmerült bennem a gondolat, hogy saját elképzelés alapján kellene valamit létrehozni. Egészen a kétezres évekig kellet ennek a megvalósítására várni, mire megtehettem anyagilag, hogy megvásároljak kintről paneleket, alkatrészeket es elkezdjem a saját preferenciáim szerinti fejlesztgetéseket. Mindig is elbűvölt a digitális világ az órajelek, tápegységek, rezgés csillapítás hatása a hallható produkcióra. Véleményem szerint, a front end készülékek a megjelenített információ mennyisége miatt jelentősen meghatározzák a produkció minőségét. Itt el is érkeztünk a fejlesztések fő csapásirányához, a bitekben levő információk minél pontosabb megjelenítéséhez.

AW – A konstruktőri munka rengeteg elfoglaltsággal, időráfordítással jár. Hogy tudod összeegyeztetni ezt a családoddal? Két kisgyermek apjaként nem lehet könnyű mindenütt megfelelni…

ML – Nagyon nehezen sokszor a műhelyben alszom 16 órai munka után. Sokat köszönhetek feleségemnek, aki kitartott mellettem a nehéz napokban.

AW – A fejlesztéseitek majdnem kizárólag a digitális forrásra alapulnak. Mi a véleményed az LP mai visszatéréséről, ill. milyen jövőt jósolsz ennek a formátumnak?

ML – Véleményem szerint szegmentálódni fog a világ két formátumra, marad az analóg és a file alapú lejátszás. A CD-nek nem jósolok már nagy jövőt. Az LP láz lassan lecseng, de természetesen rengeteg rajongója miatt mindig is meghatározó szerepe lesz a hifi palettának. A mi célkitűzésünk, hogy eltüntessük a határokat az analóg és a digitális lejátszás között. Úgy vélem eljutottunk arra a pontra, hogy ez megvalósult.

AW – Digitális oldalon, egyre többféle formátum, kódolás közül választhatunk. Gondolok itt a HD (24 bit 96KHz vagy akár 192KHz) felbontásra, vagy a DSD-re. Hogy látod ezeknek a formátumoknak a létjogosultságát?

ML – Szerintem addig felesleges a számháborúba belefolyni, amíg egy kutya közönséges 44.1Khz 16 bit es Wav-ban rejlő információkat sem tudjuk maximálisan kiaknázni a zaj, jitter és a mechanikai rezgések miatt. Nem beszélve arról, hogy a különböző Dac-chipek eltérő módon dolgozzak fel a formátumokat. Tehát először inkább a fenti problémákkal kell megküzdeni.

AW – A cégen belül, mi az, amivel Te foglalkozol személy szerint, és mi az, amit másokkal közösen fejlesztetek? Hogyan osztjátok meg a munkát? Kikkel dolgozol együtt?

ML – Több mérnökkel dolgozunk együtt, van aki szerves része a csapatnak de vannak bedolgozók, illetve külföldi tanácsadóink is. Hozzám kifejezetten a digitális front-end tartozik, de fejlesztünk Dac-ot , erősítőt,  Spdif transzportot is.

AW – Ha már a digitális forrás, ezen belül is az audio-PC lett a szakterületed (???) , itt az alkalom, mondhatni a legjobb helyen és időben vagyok, hogy rákérdezzek, miért olyan fontos a PC, mint a digitális forrás első láncszeme?

ML – Mert nagyon flexibilis architektúra, így nem köti meg a kezem semmi, szabadon alakítható a hardver és a software.Egy dedikált média-lejátszó, az olyan, amilyen, a legritkább esetben fejleszthető utólag, esetleg max. szoftveresen. Egy Audio-PC-ben van elegendő hely a megfelelő speciális tápoknak, a beépíthető teljesítmény is nagyobb, összességében az egészet sokkal magasabb színvonalon lehet megalkotni, a pontos jelfeldolgozás szempontjából. És ezen felül, később az új fejlesztéseket sokkal könnyebb beépíteni, fejleszteni a meglévő rendszert.

20161215_152114.jpg

AW – Egyáltalán, hogyan képzeljünk el egy audio-PC-t? Mitől válik egy normál számítógépből speciális, célorientált lejátszó eszköz?

ML – Ez egy hosszabb lélegzetvételű történet. Nagy vonalakban programozott analóg tápellátás az összes tápkoron. Ultra kis fázis zajú, fűtött órajel generátorok az alaplapon, SSD-n, USB kimeneten. Mechanikai rezgés csillapítás a megfelelő helyeken.

AW – Az AudioWorld-ön nem sok szó esett arról, hogy nem csak audio-PC-ben gondolkodtok, hanem a lánc elektronikai részét teljesen szeretnétek lefedni. Ennek egyik lépése, rögtön a PC utáni fokozat, az interface konverter, vagy, ahogy Te nevezed, a transzport. Korábban a Hydra konvertert használtátok, de úgy hallom, ezen a fronton is van saját fejlesztésetek.

ML – Igen terveztünk egy Xmos alapú Spdif transzportot, hogy ki tudjuk szolgálni maximálisan a digitális front-endet. Sok munkánk volt vele, a Micro kódját is mi írtuk.

AW – A fentiek kiegészülnek a szintén saját elgondolás alapján épülő DAC-al, erről is hallhatnánk pár szót?

ML – Természetesen.  A DAC az ipar egyik legjobb chipjét használja , PCM1792.
Dual mono módban futnak a dac chipek melyek így, maximálisan 132dB dinamikát tudnak létrehozni 0,0004% torzítás mellett.
A bemenet egy alacsony jitterű SPDIF vevővel van felépítve, ami 144dB dinamikát tud.
A felbontás maximum 24bit 192kHz a teljes rendszer tekintetében, a belső fokozatok szinkron órajellel működnek, beleértve az egyedileg ehhez a hardware-hez fejlesztett software-t tartalmazó mikrovezérlőt is.
A digitális részek minden fokozata elszeparált, külön alacsony zajú tápegységről működik, az analóg rész pedig teljesen külső perifériaként kiépített tápegységről kapja a lehető legjobb minőségben a tápfeszültséget.
Az órajel generátor extrém alacsony jitterű oszcillátorral került felépítésre, mely tovább növeli a zeneiséget és felbontást.
Az analóg rész alkatrészei kimagasló minőségi követelményeknek tesznek eleget, az iparban beszerezhető egyik legjobb tűrési és pontossággal bíró, emellett alacsony hőfokfüggésű elemei.
A PCB tervezésekor a magas minőségi követelményekhez igazodott a design, a lehető legrövidebb vezetősávokkal, optimális jelutakkal, s megfelelő keresztmetszetekkel a tápvonalakon, emellett a tervezéskor a hőmérsékleti viszonyok is fontos szerepet játszottak, az egyes felületek és vezető felületek távolságának a kialakításánál.
Mindennek köszönhetően alakult ki a színezetlen hangzás, extrém mélységű és felbontású zenei térrel párosulva, mely megfelelő rendszerbe kapcsolva meglepően nagy dinamikát képes létrehozni, ezzel kivételes zenei élményt adva a hallgatóságnak.

20161021_182213.jpg

AW – Bár nem tartozik szorosan a digitális front-endhez, de az elektronikák alkotta lánc végén is előálltatok valamivel, egy szintén nagyon érdekes, izmos erősítő zárja a sort. Miben jobb ez az elektronika a versenytársaknál, véleményed szerint?

ML – Az erősítő nem követi az általános elektronikai designt és kialakítási normákat.
Nagy pontosságú feszültség erősítő fokozat került beépítésre, mely oldalanként egyedi stabilizált feszültségről jár.
A beépített alkatrészek nagy pontosságúak, hőfokfüggésük alacsony.
Az erősítő kis jelű sávszélessége meghaladja a 200kHz-et, így a fázistolás elhanyagolható  1Hz - 40kHz tartományban.
Az erősítő csúcsteljesítménye 120W 8Ohmon, 240W 4Ohmon, hídban 480W.
A kimeneti ellenállása az erősítőnek igen alacsony. A teljesítmény fokozat FET tranzisztorokat tartalmaz, oldalanként 20db nagy teljesítményű tranzisztorból épül fel.
Az erősítő AB osztályban működik, alapáram felvétele alacsony.
A kimeneti csúcsáram oldalanként meghaladja a 70A-t. A tápegység kialakításakor fontos szerepet játszott a megfelelő puffer kapacitás kialakítása.
Az erősítő tervezésekor a zeneiség volt a legfontosabb szempont, mely alacsony torzítással és nagy dinamikával párosul.

AW – Sokan kérnek Tőled tanácsot, hogyan építsék fel saját rendszerüket. Tudsz-e a kínálatotokból a kisebb büdzséből gazdálkodóknak is ajánlani megoldásokat, vagy inkább a közép és felső árkategóriában lehet ilyen komoly rendszereket építeni?

ML – Sajnos a megcélzott minőséget nem lehet olcsón összerakni ezért a kisebb költségvetésből építkezőknek fenntartunk egy úgynevezett „barebone” részleget. Itt moduláris részegységeket vásárolhatnak, így többszöri, alkalmanként relatív kisebb befektetéssel fokozatonként építkezhetnek.

AW – Beszéljünk egy kicsit a szoftverről is, hiszen bármely számítógép működéséhez erre is szükség van. Ha nagyon egyszerűsítünk, talán azt mondhatnánk, a hardver, az audio-PC a test, a szoftver és az általuk lejátszott zene pedig a lélek. Hogy áll manapság a lélek oldal?

ML – Folyamatosan fejlődik, egyedi szoftveres megoldások kellenek, amiket mi alakítunk ki. De általánosan elmondható hogy folyamatos a fejlesztés, a hardver mindig előrébb tart, így rengeteg potenciál van e téren.

AW – Kíváncsi lennék, Nálad hogy áll a lélek oldal? Úgy értem, milyen zenéket kedvelsz, mi az, amit a leggyakrabban hallgatsz?

ML – Ez főképp hangulat függő. Egy nehéz nap után, ami gyakran előfordul főként Vivaldi ,Chopin, Mozart, de szívesen hallgatom Oscar Peterson, Jacinta , vagy akar a Kaláka lemezeit is.

AW – Jövőbeni tervek?

ML – Készül egy Rubídium alapú master clock generátor a több órajel modul kiváltására, így megoldható lesz, hogy az összes készülék órája szinkronban fusson. Ez jelentősen növelni tudja majd a digitális jelfeldolgozás pontosságát.

AW – Ha valakit konkrétabban érdekel egy audio-PC-s front-end, kihez fordulhat, hol hallgathatja meg? Közvetlen Tőletek is rendelhet, vagy kereskedőkön keresztül?

ML – Ez még képlékeny. Tárgyalunk több kereskedővel, de ameddig ez nem forrja ki magát, érdemes engem felhívni a megadott telefonos elérhetőségen. Nemsokára a fővárosban is nyílik egy bemutatóterem, ide várunk majd mindenkit szeretettel, akit érdekel ez a technológia.

AW – Sok sikert kívánok a továbbiakhoz, remélem, még tovább tudtok lépni a megkezdett úton, mindannyiunk örömére. Várjuk a folytatást!

Menyhárt Lacit a 70-604-4707-es mobilján lehet elérni, bár időnként nem könnyű.... :-)

 core_1.jpg

HELYREIGAZÍTÁS !!!

Az interjúból sajnos kimaradt, de a korrekt tájékoztatás céljából e helyen muszáj egy kis helyreigazítást tennem. A Le Présence márkanév mögött az utóbbi hetekben történtek szervezeti átalakulások, és a tagok döntése nyomán a cég új neve Core Audio lesz. A fenti termékek nem Menyhárt Laci egyszemélyi gyártmányai, ennek a cégnek a keretein belül készülnek és kaphatók mostantól. Elnézést kérünk az esetleges félreérthetőség miatt.

 

NGP. @ AudioWorld, 2017. Február

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr512284257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Analoglued 2017.02.25. 23:00:51

@felhasználós: @Homo ludens: Ott a Laci telefonszáma, hívjátok fel, és küld Nektek. Ennyi. :-D

Kovacs I 2019.06.26. 14:22:11

Sziasztok!

A hétvégén volt szerencsém egy ilyen pc-t meghallgatni!
Vegyesek a gondolataim a cuccal kapcsolatban! Voltak kifejezetten jó megnyilvánulásai a pc-nek! De.... egy hasonló árkategóriájú Yamaha sacd lejátszó nagyon elbánt vele!
Nyilván nagyon fontos a lejátszott zene minősége........
Kis csalódás volt de nem rossz!

trafohaz 2019.06.29. 16:06:42

Ez erdekes.

Hogy tortent az osszevetes ,midket keszulek a helyszinen azonos korulmenyek kozott meghalgatasra kerult?

Kovacs I 2019.07.04. 08:56:02

@trafohaz: igen
totál azonos körülmények

badwater 2019.12.23. 21:28:01

5000 EUR
vicckategória

Kovacs I 2020.02.07. 12:38:04

5000 EUR?
Na az durva! Amikor meghallgattam diszkréten nem árulták el az árát!
süti beállítások módosítása