Csoportteszt – Best Buy (legjobb vétel) hangszedők
2015. december 24. írta: Analoglued

Csoportteszt – Best Buy (legjobb vétel) hangszedők

dsc06372copy.jpg

Egészen bizonyos vagyok benne, hogy minden lemezjátszó-gazda sorstársunk fejében megszületett valaha ( előbb vagy később, mindegy ) az a dilemma, hogy

mennyi az az összeg, amit hangszedőre érdemes egyáltalán költeni?

Azoknak, akik valamilyen alapgéppel rendelkeznek ( Rega Planar 3-ig bezárólag ) ez a kérdés eléggé elvi, mert ezeken a gépeken nem nagyon fogunk 100 ezer Ft feletti pickupokat látni, nem is volna túl sok értelme. Bár, ha már a Planar 3-at ( vagy P3-at, vagy RP-3-at ) említettem, azokon néhány jól tájolt tuning után komolyabb hangszedők is jól érezhetik magukat. De most maradjunk az alapgépeknél. Tulajdonképpen nagyon szűkös választékból válogathat az alapgép-gazda, könnyű karokhoz ( Project, Dual, meg a japán karbonfiber karok) ott vannak az Ortofon 2M-ek, meg a Grado-k, esetleg az Audio Technica MM-jei, vagy a Shure M97E. Továbbá – valamelyik Nagaoka. Lásd később. Középnehéz karokhoz ott a Shelter 201, esetleg egy olcsóbb Goldring,. Vagy…lásd később.

A komolyabb gépek gazdái lehetnek nagyobb dilemmában, mert egy Linnen, vagy egy Avid-on, esetleg egy Clearaudio-n ( de itt mondhatnék bármely más, valamire való futóművet) simán elfut egy 2-500 ezer Forintos pickup is, hol a „sweet spot”, a reális balansz a jó hang és a megfontolt kiadás között? Jobbak-e annyival a drágább hangszedők, mint azt az árcédula sejteti, vagy van valahol félúton innen egynémely modell, amelyek a nagyok kvalitásai felé kacsintanak, de nagyon is evilági summáért kínálkoznak megvételre?

Minthogy magam is egy egészen elfogadható front-end ( így nevezzük a nívós futómű-kar párosokat) gazdája vagyok, ez a kérdés persze nálam is felmerült, és igyekeztem jól átgondolt választ találni rá. Az igazán jó futóművek / karok elég „transzparensek” ahhoz, hogy a hangszedő minden kis rezdülése, nyikkanása, torzításai, de még mechanikai illesztetlensége, és egyéb nyűgei is átjöjjenek, jól hallhatóvá téve azokat. Emiatt tisztán fogjuk hallani, ha egy pickup nem tud felnőni a feladathoz, ha felbontás, vagy dinamika hiányos, esetleg tonálisan van erőteljes „karaktere”, vagyis valamely frekvencia tartományt élénkebben, vagy gyengébben adja vissza a többinél. Itt nincs a kisebb gépekre jellemző jótékony legömbölyítés, vagy a mindent egy síkra kényszerítő felbontás hiány, a felső kategóriás gépek legtöbbször szétdobják a mezőnyt, sokkal több árnyalatból állnak az egyes hangszedők közötti különbségek.

Az audiofil dilemma abban áll, hogy jól hallom, hogy egy 300 ezres pickup mennyivel jobb, mint egy 100 ezres. Ugyanakkor, nem tudok évente cserélgetni 300 ezres hangszedőket. Ha hozzájutunk egy high-end pickuphoz, esetleg még meg is kedveltük azt, szeretnénk megőrizni hosszabb távra. Ezzel az igénnyel rögvest el is jutottunk oda, hogy KÉT hangszedőt kell használjunk. Egy igazán jót, a tervezett, nyugodt, (éjszakai) zenehallgató óráinkhoz, és egy valamivel olcsóbbat, a hétköznapi háttérzenéhez, amit esetleg még kedvesünknek, gyermekeinknek is megengedünk rápöckölni a lemezre. Sajnos, ha a két hangszedő között nagy a hangminőség-szakadék, az engem speciel eléggé zavar, az olcsóbb darabnak is elég jónak kell lennie, nincs apelláta. (Nincs gyerek-veszély, az én kölykeim nem piszkálják a lemezjátszómat) De hol az a kategória, ami nem teljesen hallgathatatlan egy Supex, egy DL-103R vagy egy Ortofon Kontrapunkt / Cadenza után? Emellett, elég olcsó ahhoz, hogy egy-két évente akár le is lehessen cserélni, és illeszkedik is a meglévő hangkarhoz? Ha erre a kérdésre megtalálom a választ, az az alapgépek gazdáinak is egy jó mozzanat lesz, mert ami nálam még épp jó, az ott, egy Regán, vagy egy Project-en A LEGJOBB VÉTEL.

Sajnos, abban a speciális helyzetben vagyok, hogy egy relatíve nehéz kart használok, az Acos Lustre shell nélkül 8 gramm, a legkönnyebb SME shellel 14, míg egy vérbeli AT magnézium shellel már 21 gramm, és ez csak maga a kar, hangszedő nélkül. Nekem muszáj a közepes, vagy az alatti engedékenységű hangszedőknél maradnom. Mennyivel könnyebb helyzetben vannak a Regások, az RB-300 és variánsainak mozgó tömege 11-12 gramm közötti. Sokkal szélesebb az azokba tehető pickupok köre. Nézzük, mik jönnek szóba:

  1. Audio Technica AT-95E vagy VL

Talán a világ egyik leginkább félreismert hangszedője, sokan veszik meg mert hihetetlen olcsó, de aztán meg szidják, hogy nincs mélye, magasba húz, túl fényes, stb. Pedig csak annyi a helyzet, hogy nem olvassák el a gyári adatlapot, és nem tudják, hogy az ott megadott 6,5-ös ( japán, 100Hz-en mért ) engedékenységi érték az átszámítva 11 mikron/mN, vagyis ez a darab nem lesz jó a könnyű karokhoz, kell hozzá egy legalább 16-17 grammos kar. Ha mégis egy könnyebbe kell tennünk, legalább tegyünk hozzá pár gramm plusz súlyt. Máris lesz mélye, és nem süvít a magasa. Az Amerikából, az LP Gear-tól rendelhető VL változat sokkal jobb mint a zöld tűtartós szokvány 95E, merthogy abban egy Jico által szállított Vital Line (hyperelliptikus) tű van, ami finomabb magas hang visszaadást tesz lehetővé – némi felár fejében.

at95vl_1.jpg

  1. Nagaoka MP-110

Folytatva az alapáras modellek listáját, a szintén japán Nagaoka MI (moving iron) hangszedői is jó vásárlói visszajelzésekkel bírnak. Ezeknek magasabb az engedékenysége, ezért jól érzik magukat egy Rega karban. Bár a Nagaoka szintén elliptikus tűt használ, mint az AT, mégis valahogy az MP-110 tűje jobban lehet csiszolva-polírozva, mint a versenytársáé, kevésbé szedi össze a port a barázdából, és a lemezzaj is alacsonyabb. Azt gondolnánk, mivel egy MI-rendszerű betétről beszélünk, ahol kisebb a tű által mozgatott tömeg, hogy a magasban nyitottabb lesz ez a pickup. Végül ez a papírforma nem jön be.

nagaokamp110_4.jpg

  1. Aztán itt a Shelter 201, ami egy nagy nevű márka legkisebb képviselője, és még ebbéli minőségében is majd’ 70 ezret kóstál, ezzel rögtön duplázza a tétet a korábbiakhoz képest. Ez is jól elvan egy Rega karban, és szokás szerint elliptikus a tűje. Külsőre könnyű összetéveszteni a Sumiko cég Pearl fantázianevű kis gyöngyszemével, de ha meghallgatjuk őket, kiderül, hogy a Shelter 201 igazibb gyöngy. Belül a két pickup nem teljesen ugyanaz. Az árkülönbség több mint reális.

 

shelter_201_media_image_2.jpg

Az összes eddigi modellnek van egy hendikepje, mindegyik viszonylag magas belső induktanciával bír, ami behatárolja ezeknek a hangszedőknek a magas hang átvitelét, a szokvány 400pF-os karkábel kapacitást figyelembe véve. Mi lehetne a módja, hogy levegős, könnyed, nyitott hangképet kapjunk, miközben a mélyek is megmaradnának? A válasz egy MC hangszedő, de az alacsony ár okán, most maradjunk egy illesztő trafót nem igénylő, magas kimenetű változatnál.

  1. Denon DL-110

Kis bordó izé, öntött műanyag házban, nagyon könnyű. A tű, jó MC hagyományokra alapozva – nem cserélhető. Már megint egy agyafúrt ötlet a japánoktól, a tűnek csak oldalkiterjedése van, az előre-hátra irányokban lapos, mint az Alföld. Talán ez így anyagtakarékos…. Oldalirányban viszont olyan a kialakítása, hogy nagyon közelít egy jobb fineline felé, ami szép térhatást ígér. „Nude square shank” a Denon terminológiája szerint.

lp-gear-denon-dl110-cartridge-set.jpg

Szóba jöhetne még ebben az illusztris társaságban valamelyik nagyobb Ortofon 2M, de azokat teljesen diszkvalifikálja a nagyon magas, 20-as feletti engedékenység, talán a Dual karokhoz jó lehet egy ilyen ( Bronze vagy Black ) de itt nálam esélytelen. A 2M-ek amúgy sem szólnak elég zeneien szerintem, úgyhogy nem vérzik a szívem utánuk.

További jó választás lehetne egy Dynavector 10x5, ami szintén magas kimenetű MC, de ez már 100 ezer Ft körül jár, kicsit kívül esik a hazai Best Buy kategórián, bármennyire is jónak tartják.

Ide kellene sorolni az Audio Technica AT7V-t, ami egy főképp Japánban forgalmazott modell, de beszerezhető az LP Gear-nél is. Hasonlóan az AT95VL-hez, ez is alacsony engedékenységű, és hyperelliptikus a tűje, vagyis potenciálisan egy kitűnő hangszedő – csak ne volna olyan állati ronda.

Ismét kicsit kilógva a másodhangszedőknek engedélyezett árkategóriából, nagyon szívesen meghallgattam volna egy Goldring 2300-at, a maga Fritz Geyger FG2-es tűjével, csak sajnos ez is inkább egy 11-13 grammos (Rega) karba való, az én Lustre-m túl nehéz ehhez. Potenciálisan ez is egy remek választás lehet.

Mióta a Shure beszüntette a V15-ös sorozat gyártását ( tipp: Az LP Gear-en még lehet kapni eredeti gyári V15/3-at…. ha valakinek ez kell, hát igyekezzék… ) azóta a Shure-tól csak két esélyünk van olcsón jó hangszedőt venni. Az egyik az M95HE cirka 60 ezerért, vagy az M97E, ami 25 körül jár, de így, magában sajna elég kis….hm,….namindegy. Viszont, ha már a sors ezzel a kívülről elég V15 utánérzésű mütyürrel vert meg bennünket, legalább csinálhatunk belőle elfogadható pickupot – egy nagyon könnyű karhoz. Az eredmény sokkal jobb lesz, mint egy Ortofon 2M ugyanennyiért. A japán Jico honlapján 133 Dollárért rendelhetünk hozzá SAS tűt, ami a világ egyik legkifinomultabb tűje – csak 25-30 közötti az engedékenysége. Ha még valaki használ NAD lemezjátszót, ezt a variációt neki ajánlom, épp abba való.

Végezetül pedig a Clearaudio Artist Ebony jelenthetné a kategória csúcsát – de ez már nem csak engedékenységben, hanem árával is nagyon kilóg a sorból, cirka 120 ezer Ft, ami sokaknál nemhogy másodhangszedőnek sok, hanem egyáltalán, hangszedőnek sok, lett légyen az bármennyire is jó különben.

Szűkítsünk!

A fenti listából nálam három modell jön szóba, de mivel további kettő szintén keresztülment a kezemen, megpróbálok róluk néhány jellegzetességet leírni. Szokás szerint, az alábbiak vélemények, ami nálam, a saját rendszeremen igaz, másoknál kijöhet másféle eredmény, a hangszedő illesztés egy sok összetevős játék.

Audio Technica AT-95VL

Minden AT hangszedőnek van egy jellegzetes AT-hangja, ha már pár különböző tipust meghallgattál, fel fogod ismerni ezt. Úgy jellemezném, hogy van bennük egyfajta művi nyitottság az alsó prezensz tartományban. Úgy vélem, hogy ezt a tekercs anyaga okozza. Ugyanis, van egy másik hasonló jellege az aluminium tűszáraknak is, ez a kettő összeadódva adja az AT-95E jól ismert élénk, nyílt ( sokaknak túl fényes, japános) karakterét. A VL-változat Jico tűje egy általuk Zualum-nak hívott tűszárban figyel, ne essünk hanyatt az ezotérium szelétől, ezt az anyagot jól ismerjük a repülőgép-iparból, csak ott Dural-nak hívják. Tulajdonképpen rézzel ötvözött aluminium, ami könnyű, de tulajdonságai közelítenek az acél tulajdonságaihoz. Ebből épülnek a repülőgépek. Meg a VL tűszára. Jól hallható, hogy eltűnik a sima alu tűszár jellegzetes magas kiemelése, tulajdonképpen a Zualum tűszár egyfajta átmenet az aluminium és a boron között – olcsón. Nem is értem, hogyan lehet ez a hangszedő 30 ezer Ft, egy ilyen tűvel-tűszárral… Az AT95VL-ben még mindig ott van az AT-karakter, de ezzel együtt ez a pickup nagyon szépen szól, közepe-magasa kiegyenlített, finom, jó a térhatása. Dinamikailag enyhén visszafogott, lehetne szélesebb a két véglet közötti mozgástér. Mélyben van egy kis hiány, a legmélyebb hangok nem törnek elő, helyette a felső basszuson van egy kis rátét. Ezt egy alapgépen nem nagyon hallanánk, de nálam a Pink PT-TOO-n jól hallható. Ideális tűnyomása 1,8 gramm, ideális mozgó kartömege 18 gramm.

Nagaoka MP-110

Helyes kis hangszedő, a teteje is vastag műanyag, ami előnytelen kinézetet kölcsönöz ennek a dolognak, olyan gyerekjáték-szerű az egész. Ez is a 30 ezres kategória, Rega karokhoz jól illeszthető. Érdekes karakter. Meleg, testes, kicsit mackós, de finom, nem torzít. Ebben sincs elég dinamika. Bizonyos zenéken ez a hangszedő nagyon jól beválhat, komolyzenén, vagy lágy jazz-en szerintem jól hallgatható. Modern könnyűzenére, pláne rock-ra nem ajánlanám, ahhoz túl udvarias, olyan, mint egy jól nevelt, kedves komornyik, nem lehet kizökkenteni a tisztességtudó udvariasságából. Elfogadható hangszedő – ennyiért – de nem az én világom. Mintegy ellenpontja az Ortofon 2M-eknek, azoknak jobb a felbontása, de üresen szólnak, ha jó a lemez, akkor egész jól, ha nem annyira jó, akkor durván rosszul. Mennyire jól jönne oda egy kis nagaokás melegség, és mennyire jól jönne itt egy kis plusz felbontás onnan…

A Nagaoka tűje elég érzékeny a beállítás precizitására, el kell vele játszadozni, hogy megnyíljon a tér, legyen némi – meleg – levegő. Ha ez sikerül, kapunk egy kis bónuszt: alig van hallható lemezzaj. Az MP-110-et nem célszerű a szokvány 47K-s lezárással használni, sokkal inkább javasolnám egy 100K-s impedancia használatát, ami segítene a magas tartomány kinyitásában, ezzel a művi meleg karakter némileg ellensúlyozható lehet. Ideális tűnyomása 2 gramm, ideális mozgó kartömege 11-12 gramm.

Denon DL-110

Amióta a Denon beszüntette a DL-160 gyártását, ez a típus a Denon egyetlen olcsó magas kimenetű MC-je, állítólag a két modell között hangra alig volt különbség, ez mindenképp indokolhatja a paletta szűkítését. A gyári csomagolása nagyon esztétikus, ugyanakkor kissé minimalista. Csak egyetlen csavar szett jár hozzá, de ezzel szinte bármely shell-be felfogatható. 14-es engedékenysége van, ami közepes, viszont a tömege csak 4,5 gramm, kb. a fele annak, amit a komolyabb hangszedők nyomnak a latban, így egy nehezebb karban is tudnak jól működni. Nálam a 17 grammos karban (LP Gear HD headshell) a számított rezonancia 9,1 Hz, a mért érték épp 10 Hz ( ki van ez találva, kérem…). A különbség a gyári toleranciából és az ellensúly kompenzáló hatásából adódik.

Nyersen, a dobozból kihúzva, nem érdemes meghallgatni. Az AT-95VL jobb ebből a szempontból, de szinte minden hangszedőnek kell legalább 15 óra játékidő, amíg a tűszár-felfüggesztés „beül” és elkezd a tervezettnek megfelelően viselkedni. Úgy a tizedik lemez tájékán kezd a hang hallgathatóvá lenni, szinte lemezről-lemezre javul. A mélyek megjönnek, itt már van igazi mélyhang, de ezek a mélyek nem annyira testesek, inkább feszesnek, megfogottnak jellemezném. Van egy kis hiányérzetem e téren, mert úgy megszoktam a Shure SC35C fenomenális mélyeit, ahhoz képest minden más, Koetsuktól innen, csak visszalépés. A többi hangok kissé máshonnan érkeznek, mint az megszokott, van egy 3D effektus a hangképben, amiről nem tudom még mindig eldönteni, hogy tetszik-e, vagy inkább nem annyira. Leválik a dobozokról, ez jó, de valahogy nem rajzolja precízen a színpadot, kissé művi térhatás. Lehet, hogy még precízebben kellene a beállítgatásokat megcsinálni, hogy helyére kattanjon minden, mondják, hogy a Denon 110-es érzékeny erre. Majd eljátszogatok vele – csak ne unnám ezt a dolgot annyira…. Ilyenkor jut mindig eszembe, mennyivel jobb egy jó DAC. Csak bedugom az USB-be, és máris ott a zene…

Végülis mindene megvan. Van teste, levegője, finom magasa, dinamikája ( ebben még mindig lehetne javulni, az utolsó 10%-ot is nagyon szeretném megkapni !!! ) tere, hangszínei. Nem tesz akkora különbséget a hangszín árnyalatokban mint egy jobb MC, de így is jó, bár középtől felfelé az AT95VL valahogy koherensebb, finomabb. Érezhetően nagyobb felbontású mint az AT, és sokkal nagyobb felbontású mint az MP-110. Emiatt, sokkal jobban mutat bármiféle beállítási és lemezhibát. Jó, és tiszta lemezeken, jól beállítva élményszerűen szól.

Shelter 201

Csak röviden: állati jó. Szerintem az egyik leghasználhatóbb MM hangszedő. Dinamikailag a négy közül a legjobb, csaknem Denon DL-103 szerűen az. Testes, kiegyenlített, elegendően gyors. Ez sem teljesen neutrális, kissé melegebb tónus, de épp csak észrevehetően. Zeneileg nagyon meggyőző, mikrodinamikában a négy közül egyértelműen, fölényesen a legjobb. Van egy kis sötét tónusa, mintegy ellenpontja az AT-nek. Amennyivel az elhúz a neutrálistól felfelé, épp annyival húz ez el lefelé, de érdekes módon, ez a kis tökéletlenség valahogy jót tesz, szerethetően van jelen. Az összehasonlítás az AT-vel még abban is megáll, hogy mindkettőn folyékony a zene. Ezt pl. a Denon-on nem annyira érzem, ott van egy kis mozaik-szerűség. Ennyi pénzért ( kb.70 ezer Ft ) elsőrangú hangszedő, zenei értelemben simán partiban van a dupla árú Ortofon 2M Black-el.

 

Nos, kb. ennyit tudtam összehozni a belépő kategóriában, tudva hogy kimaradt a felsorolásból jó pár más, figyelemre érdemes hangszedő ( AT-120E, pl.). A kérdés még mindig ott lóg a levegőben:

Lehet-e zenét hallgatni egy olcsó hangszedővel?

Igen, szerintem lehet. Az AT-95VL egy remek példa erre. Ha ki tudjuk szolgálni, a Shelter 201 dupla áron még jobb, de már nem annyira jutányos, mint a kis AT. MP-110 csak bizonyos zenéken jó, de ott jól hallgatható, hosszabb távon is. A Denon DL-110 pedig már-már műszer kategória, sok mindent kimutat, emiatt nem tud sokféle rendszerben jó lenni, lehetnek zavaró momentumok ha nem jó a felvétel, vagy a front-end.

 

Nagy Gábor Pál   2015 Dec.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr238195540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paketa 2016.01.01. 16:45:36

Szia Gábor!

Te hol nézed az Audio-Technica hangszedők engedékenységét? Én sehol nem találom, még a hivatalos honlapjukon sem szerepel ez az adat.
Köszönöm a válaszod!
Üdv:
Laci

Analoglued 2016.01.01. 21:48:31

@Paketa: Szia Laci!
Az amerikai LP Gear honlapján vannak használható adatok. Azonban, az ott megadott érték a Japánban szokásos 100Hz-en mért adat, ami nem használható a kar-hangszedő rezonancia számításra ebben a formában. Sokan sokfélét állítanak az átváltási számokról. Én úgy találtam, hogy a különböző hangszedők nem egységesen válthatók át, de a legjobb közelítést az 1,7-1,8-as szorzó adja. Így egy AT95VL gyári 6,5-ös engedékenysége ( 100 Hz ) valójában 11-11,5 mN/um ( 10 Hz ). Ez a kalkuláció nálam, mérőlemezzel mérve kb. helytálló.
Üdv, Gábor

Nyitrai József 2016.01.07. 12:11:59

Kedves Gábor!

Thorens tp28 hangkarhoz keresek hangszedőt. A kar 12,5g az adatok szerint. Kis keresgélés után a neten a Shelter 201-re 15-ös értéket találtam az engedékenységre. Ez alapján 10Hz-hez közeli értéket ad a kalkulátor. A 440-esre mandnem 12 körülit. Kérdésem, jól kalkuláltam ill. hogy van más hangszedő amit érdemes figyelembe venni.

üdv
Jozsef

Analoglued 2016.01.07. 13:42:47

@Nyitrai József: Üdv!
A Shelter jó választás. Talán a legjobb. Az AT440 valójában 20-as engedékenységű, 10Hz-en. Ez határeset a TP28-asban, ólomlábú lesz a hang. Figyelembe véve a Thorensek karakterét, esetleg egy Goldring jöhetne még szóba, 2200-2300-as de azok drágábbak, vagy ebben az árkategóriában én lehet hogy beleugranék egy LP Gear BIN 215-be, ez legalább olyan jó mint a Shelter, de nyíltabban szól. ( magas kimenetű MC ) 18-as engedékenység, 4 gramm = 9-es számított rezonancia, abből 9,5 Hz valós rezonancia lesz, ez OK.
Itt két eltérő, de azonos értékű hang között kell választanod. A Shelter melegebb, sötétebb, a BIN gyorsabb, izgalmasabb, nyíltabb, de mind a kettő nagyon jól zenél. A BIN egyébként egy picit módosított Benz Micro MC20E, ami egy japán MC100 átbrandelve. Mind a kettőn nagyon jól lehet szambázni, nagyon ritmikusak.
Üdvözlet, Gábor

luppio 2016.02.18. 21:18:05

szia!
kissé mostohán bánsz, (mármint hogy meg se nem említed) a VDH hangszedőkkel.
miért?

Analoglued 2016.02.18. 22:12:28

@luppio: Üdv! Nem mintha a vdH pickupok ne volnának nagyon jók, de sajnos nincs velük saját tapasztalatom - és mint talán észrevehető a cikkeimből, elsősorban tapasztalatból írok, és nem mások véleményét szajkózom. Ha valamiről nem írok, az inkább ezért van. Tudom, méltatlan, és köszönöm hogy felhívod a figyelmem erre a hiányosságra. Majd írok AJ-nek hogy küldjön egy tesztpéldányt. :-) Hátha nem hajt el ezzel az ötlettel. :-) Üdv, Gábor

pistuci68 2016.03.02. 12:30:50

Szervusz Gábor!
Pici segítséget kérnék. Egy Rotel Rp855 lemezjátszóban szeretnék hangszedőt cserélni. A jelenlegi hangszedő egy Benz MC20 12-13 éve vásárolhattam. Ez egy AT95-t váltott le - ez akkor hatalmas továbblépés volt hangban. Igaz, akkor a kar és a tápkábel is cserélve lett VDH-ra. Most a Benz MC Goldra gondoltam, de a cikkeidet elolvasva (pl. hangkarhoz való illesztés) kissé elbizonytalanodtam.

Az erősítő egy hibrid Unico, a hangsugárzók pedig B&W CDM1-ek. Zeneileg "sajnos" mindenevő vagyok.

Köszönöm válaszod.
Tisztelettel: István

Analoglued 2016.03.02. 22:52:45

@pistuci68: Kedves István!
Azért jó volna tudni, mennyi pénzt szántál a hangszedő cserére.
Ennek híjával, most akkor visszatérek az ilyenkor szokott módszerhez, beleélem magam, mintha ez a rendszer az enyém volna, mit is tennék?
Első kör: technikailag mi passzol? A kar egy OEM AR kar, 12 gramm mozgó tömeggel, régen nekem is volt ilyenem egy Systemdek IIX-en. A 12 grammhoz sokféle hangszedő jó, épp az AT95E nem, nem lenne mélyhang. A Benz MC20E egy remek választás, egy nagyon zenei, élénk hangú pickup, emiatt nehéz volna lecserélni, kevés ennyire hallgatható olcsó hangszedő létezik. Ha az MC Gold szóba kerül - amit azonban egyáltalában nem ajánlok - annak az áráért simán menj fel az lpgear.com-ra, és vegyél egy Bin323-at ! Ez alapvetően ugyanaz a hangszedő mint a Benz MC20E csak annak egy kifinomított változata ( ezek az ős-Excel 100 inkarnációi ). Jobb tűvel-tűszárral. 4 gramm, 18-as engedékenység. Számoljunk ! Rezonancia pont a Te karodban: 9,098 Hz, ez épp jó.
Második kör: Érdemes-e ennyit költened hangszedőre ebben a lemezjátszóban? Szerintem igen, a Rotel nem rossz gép. Ennél többet nem tennék bele, de 100 ezret nem tartok túlzásnak. Ha nem akarnál idáig elmenni, ott a Bin 215, 25 ezerrel olcsóbban, de ez nem nagy árkülönbözet, és a line contact tű nagy előrelépés az elliptikus után.
Harmadik kör: esetleges alternatívák.
Megint csak, ha én volnék... nos, én kísérletező kedvű vagyok, és ez részben lutri, részben pénzbe is kerül, de remek szórakozás. Emiatt, és belemennék egy ilyenbe:

www.ebay.co.uk/itm/GRACE-F-8L-MM-Cartridge-/262282539329?hash=item3d1141f141:g:vt4AAOSwB4NWuW6E

Szerintem meg lennél lepődve...
A másik nagyon jó alternatíva a potom 50 ezerért újonnan ( Bartimex ) beszerezhető Shelter 201. ( !!! ) Az is ide való. Kicsit magasabb mint a Benz, emiatt az 50 ezret meg kell fejelned, és venni egy Origin Live lemezalátétet, ami vékonyabb, és jobb hangú mint a filc ( a 855-ön gumi van? ). De ez is egy tutti tipp!!!

Na, kb. ennyit mára a természettudományok és a technika újdonságaiból (á la Delta ). Majd írd meg hogy döntöttél,és mik a tapasztalatok! Az MC Gold-ot NE vedd meg, szerintem.
Üdv: Gábor

pistuci68 2016.03.04. 16:32:18

Kedves Gábor!
Köszönöm a segítséget. Valószínű a Bin 323 lesz a kiválasztott.
Az Origin Live kiegészítőit említetted - ezeket már szintén tervbe vettem, hisz ezek akár egy másik lejátszón is működhetnek. Ha ezekkel felszerelem a gépet, azt gondolom, hogy jó ideig csak lemezekre kell költenem. A lemezalátéttel (igen az eredeti gumi) és a kis gyűrűkkel nincs probléma. És ismét jön egy de.... ott a meghajtószíj. A honlapon lehetőség van típus és hossz megadásával szíjat rendelni. A Rotelnek azonban sehol nem találtam a szíjhosszát. Az eredeti szíjat több helyről meg tudnám rendelni (pl. az lpgear.com) de mindenütt csak súlyt jelölnek és nem hosszat. Szétszedtem és megmértem a mostanit -625mm- de ez mennyit nyúlhatott a ~20év alatt? Adjak meg egy 20-25 mm-rel rövidebb hosszt, annyit úgyis nyúlik az új szíj?
Te mit tennél a helyemben?
Üdv.: István

Analoglued 2016.03.04. 22:55:42

@pistuci68: Örülök hogy a 323-ast választod, majd írd meg a tapasztalataidat! 50 óra bejáródás után.
Az OL szíj óriási ugrás hangban, mindenképpen azt kellene venni, ha már szíjat cserélsz. Nem hinném hogy egy 625 mm-es szíj 25 mm-t nyúlna. Talán ha 5-7 mm-t, de sokszor még ennyit sem. 25 mm nyúlással már nagyon nyávogna a gép, esetleg még a szíj is leesne. HA most 625 és nem nyávog, akkor egy 620-assal el fog menni. De szerintem írd meg az OL-nek a gép tipusát, és tudni fogják mekkora szíj kell hozzá.

bgd75 2016.06.27. 12:10:29

Kedves Gábor!

Csak egy rövid infó:

Bevállalós voltam, mint valamikor Te is, amikor a Shure DJ hangszedőről írtál: A Shelter 201 nagyon jól muzsikál a Project Debut Carbon könnyű karjában. Még csak 1-2 óra van benne, de nagyon jó!

Analoglued 2016.06.27. 17:06:14

@bgd75: Üdv! Köszi a visszajelzést, örülök hogy bejött a javaslatom! :-) Örömteli zenehallgatást kívánok!

Ja, és próbáld meg a 47K lezárás helyett 82 vagy 100K-val is! Sokszor beválik az is ennél a hangszedőnél.

Üdvözlettel, Gábor AW

Borbély Tamás Zsigmond 2017.01.12. 17:24:55

Kedves Gábor
Tanácsot szeretnék kérni : egy technics 1200mk2be most egy at440mlb fut nálam - van-e értelme cserélni a shelter201re?
Rock/progresszív zenére kellene - alapvetően nem rossz a AT, csak mintha valami egy kicsit hiányozna. Az ára meg pont mint max , beleférne, ha tényleg annyira ugrás lenne a minőségi változás.
Üdvözlettel, Tamás

Analoglued 2017.01.13. 00:14:15

@Borbély Tamás Zsigmond: Kedves Tamás!

A jelenlegi karod mozgó tömege kb 14-15 gramm, egy átlagos 9-10 grammos shellt számolva. Ehhez az AT kb18 -as engedékenysége egy kicsit magas, nem a lehetetlen kategória, de kicsit fakó, élettelen lesz a hang ha túl nagy a mozgó tömeg.
Ha elmondod hogy mi hiányzik a hangból, akkor talán lesz egy ötletem.
Esetleg próbálj meg egy 6 grammos shellt, az segíthet. Ha nem találsz, nekem van egy.
B verzió, egy DJ hangszedő. De azok kúpos tűvel mennek, és nehéz kar kell hozzájuk.
Üdvözlet, Gábor

Borbély Tamás Zsigmond 2017.01.16. 15:22:45

Kedves Gábor
Most egyébként az eredeti Technics shell van hozzá, azzal fut.
A hangjából inkább a dinamikát hiányolom, illetve egy kicsit a "súlyosabb" mélyeket...Van esetleg ötleted?
Köszönettel, Tamás

Analoglued 2017.01.16. 18:36:15

@Borbély Tamás Zsigmond: Szia!
Nos, ami mélyben teltebb, az a Shelter 201, ebben a karban szerintem kell hogy működjön. Aztán ami elég mélyet ad még, az a Shure M44, a Shure V15-ök, meg a Goldringok. Esetleg a Rega Exact.
Persze a nagyobb hangszedőknek is jó a mélye általában, de az más árkategória. De mielőtt elkezdenél vagyonokat költeni hangszedőre, próbáld meg az AT440 lezárását csökkenteni. 47K-ról le egészen 33, vagy 27K-ig. Ezt úgy lehet egyszerűen megtenni, hogy a hangkar kábel RCA dugóján letekered a burkolatot, és az érintkezőkre ráforrasztasz egy 47K-t, vagy egy 68K-t. Meg fogsz lepődni. Lehet hogy rendbe jön a dolog.

Borbély Tamás Zsigmond 2017.01.17. 23:49:13

Szia Gábor
Nagyon köszi a választ, megpróbálom !
Üdv, Tamás

Ear78 2017.02.07. 12:23:17

Kedves Gábor!

Az alábbi lemezjátszóimhoz keresek tűt, és / vagy hangszedőt:

- Pro-ject 1.3 Genie
- Numark TTX1

A Pro-Ject-et eddig egy Grado Prestige Black1 (mi) hangszedővel használtam, amiben a tű tönkrement, de nem tudom, hogy ehhez a karhoz ez a hangszedő passzol-e-egyáltalán. Ha "véletlenül" igen, akkor felmerül a kérdés, hogy:

- a Prestige szériás Grado hangszedőkhöz valamennyi tű csereszabatos-e,
- ha igen, akkor vásároljak-e hozzá mondjuk egy Silver1 vagy Gold1 tűt,
- esetleg váltsak inkább az általad is méltatott Shelter 201-re? Utóbbi illene egyáltalán ehhez a karhoz?
- időközben szert tettem egy jó minőségű, alacsony kimenetű, mc lemezjátszó előerősítőre is. Milyen, alacsony kimenetű mc hangszedőt ajánlanál a Pro-Ject-hez - mondjuk 100.000.- Ft-ig?

A Numarkok alapvetően munkaeszközként szolgálnak nálam - erre az Ortofon NightClub hangszedők E és S tűkkel nekem megfelelnek - de pár napja kíváncsiságból beillesztettem az otthoni rendszerbe - és NightClub E tűvel kellemes csalódás volt... Ezzel kapcsolatban (és a cserélhető shellnek is köszönhetően) kérdezném, hogy:

- a tönkrement Grado Prestige Black1 tű hangszedőjével a Grado DJ100i vagy DJ200i tűk használhatók-e, hiszen azok is a Prestige széria tagjai. Ha igen, akkor egy prémium DJ kiegészítővel lennék gazdagabb...

- a Numark karjához - otthoni zenehallgatásra - milyen mm, mi, esetleg alacsony kimenetű mc hangszedőt ajánlanál szintén 100.000.- Ft-ig? A Numark esetében alacsony kimenetű mc hangszedő használata szóba jöhet-e egyáltalán?

Elnézést a sok kérdésért, de a Grado tűkkel kapcsolatos dilemmámmal hiába kilincseltem a hazai viszonteladóknál...

Előre is köszönöm a segítséget!

Üdv.: Karesz

Analoglued 2017.02.07. 16:56:17

@Ear78: Kedves Karesz!
Kezdem a Grado-val. Legjobb tudomásom szerint a Prestige széria tűi cserélhetők, a generátor ugyanaz, csak a tűhegy és a felfüggesztés más.
A Numark-ra nem tudok mit mondani, nem mozgok DJ körökben, és ezt a vonalat nem ismerem. Mindazonáltal, mint minden cserélhető shelles kar, ez is legalább 13 grammos, vagy még több, vagyis valamilyen alacsonyabb engedékenységű hangszedő volna ide jó. Én a helyedben kipróbálnék egy Denon DL-110-et, mindkét lemezjátszóban. A ProJect 1.3-ban szerintem jó választás lehet a Shelter 201, ha erős mélyeket szeretnél, ha inkább több fényt és levegőt, akkor valamelyik újabb Audio Technica, esetleg egy Goldring 2300, ami félúton van a kettő között. 100 ezer Ft-os MC hangszedőben a Denon DL-103 a nyerő, de az nem illeszkedik a karodhoz, talán még a Numark-ba igen, ha veszel egy nehéz shellt hozzá, legalább 13 de inkább 18 grammost. Ugyanezért az árért ott a Denon DL-301 Mk2 ami alacsony kimenetű és szintén nagyon jó, vagy egy kicsivel többért a SAE 1000LT magas kimenetű MC ( thakker.de) esetleg az LP Gear Bin 323, utóbbihoz lehet hogy egy kis plusz súlyt még a karra rá kell tenni. A hangszedő választás részben személyes ízlés dolga, részben rendszerfüggő is, és én értem, hogy mindezeket nem nagyon tudod vásárlás előtt meghallgatni, de sajnos én sem ismerem az ízlésed, preferenciáid, a rendszered jellegét, így nehéz tutti tippet mondani. Én a saját ízlésem szerint a Projectbe egy Denon 301 MkII-t tennék, az alacsony kimenetű MC, és vennék rá egy Funk Firm Achromat-ot, az nagyon jó alátét. A kettő együtt egy nagyon kellemes, nyílt, meleg, levegős, analóg, audiofil hang lesz a Projecten. Ezzel együtt, a motort vedd ki a helyéről, és hozd előre, úgy hogy a motor tengelye, a tányércsapágy és a kar függőleges csapágya egy egyenes vonalba essenek. Meg fogsz lepődni.
Üdv, Gábor

Ear78 2017.02.07. 20:10:51

Kedves Gábor!

Köszönöm a gyors választ, nagyon sokat segítettél!

A Pro-Ject lemezjátszómról röviden még csak annyit, hogy az alábbi rendszer(ek)ben használom felváltva. Remélem, ennek tudatában is ugyanezeket a hangszedőket ajánlanád:

- előerősítők: Cambridge Audio 640P és Clearaudio Reference Phonostage
- összekötő kábelek: Linn Black Interconnect és Van Den Hul D-102 III Hybrid
- erősítők: Musical Fidelity A1-X és Tripath 2021B
- hangfalkábelek: HydraSound Titan II
- hangfalak: DIY (u-Dimension Element EL Comp 6 hangszórókészlettel)

Üdv.: Karesz

Analoglued 2017.02.08. 01:17:32

@Ear78: Örömmel.
Kb. ugyanezeket ajánlanám, nem lesz a rendszer többi része szűk keresztmetszet. Talán csak az A1.... Ha már A osztály ( minek??? ) akkor Sugden A21. Persze ez csak afféle...hm..... kötözködés ;-)
Sok sikert! Majd írd meg, mire jutottál, kíváncsi vagyok.
Üdv, Gábor

Ear78 2017.02.08. 09:44:06

Az A1-X volt az első "komolyabb" erősítőm, aztán babonából - vagy ki tudja, miért - megtartottam... :-)

Mégegyszer, köszi a segítséget, majd beszámolok a tapasztaltakról!

Üdv.: Karesz

Pohujj 2017.07.19. 18:15:23

Kedves Gábor.
Először is szeretném elmondani, hogy nagyon tetszenek a tesztjeid, pont azért, mert tapasztalatból írsz!
A tanácsodra lenne szükségem hangszedő választásban max 100 ezer Ft értékben egy Project Debut Carbon Esprit DC lemezjátszóhoz. Zenében mindenevő vagyok, így elég nehéz a választás.
A Shelter 201 hangszedőben gondolkodom, de tartok attól, hogy nehezebb karokba való (bár, ahogy olvasom, bgd75 fórumtársnak bevált).
Milyen hangszedőt/ hangszedőket ajánlanál a lemezjátszóhoz.
(Rendszer: Dali opticon 6, Denon pma 1600 ne és Cambridge cp2-de a phonot jelenleg nem használom)
Előre is köszönöm!
Üdv

Analoglued 2017.07.19. 23:44:03

@Pohujj: Kedves....hm....kár hogy legalább a keresztneved nem írtad oda, így nem nagyon tudlak illően megszólítani.

Köszönöm az elismerő szavakat, igen, igyekszem az egyéni ízlésem és lehetőségeim által megszabott kereteken belül minél egyenesebben, őszintébben, szakmailag megalapozottan és vállalhatóan írni. A több évtizedes tapasztalat - ide s tova kb 35 éve foglalkozom audioval , ez már lassan számomra is nyomasztóan hosszú idő - ad egy bizonyos támpontot.
Dali dobozokhoz mindenképpen kiegyenlített hangú, kicsit élénk jellegű hangszedőt választanék, a Shelter túl meleg tónusú és kissé sötét hangú ide. Ez persze ízlés dolga. Legalább jó a basszusa.
A helyedben egy magas kimenetű MC-ben gondolkodnék, esetleg egy Denon DL-110, vagy egy Dynavector 10x5, bár a totális favorit az LP Gear Bin 323, ami az egyik legzeneibb hangú, élénk, izgalmas pickup ami ebben a kategóriában kapható.
Persze még van MM-ben is jó vétel a 9 grammos Project karhoz, pl. valamelyik Goldring, a 2300-as kifejezetten szimpatikus.
Üdvözlettel, Gábor

Pohujj 2017.07.20. 00:24:30

@Analoglued: Kedves Gábor!
Köszönöm szépen a villámgyors és ily körültekintő választ! A Denon DL 110 már nekem is megfordult a fejemben, de most az lp gear-rel felcsigáztál. Nagyon nehéz ez így, hogy nem tudjuk meghallgatni saját láncban, de talán ez is a szépsége, ha bele trafál az ember!
Minden esetre köszönöm az ajánlásokat még egyszer, ha megvettem és bejárattam a hangszedőt, mindenképp megírom a tapasztalataimat.
Üdv: Titusz

Pohujj 2017.07.20. 09:26:03

@Analoglued: kedves Gábor. Egy kérdés még engedelmeddel: a lemezjátszó használatijában effective arm mass-re 6 gramm van feltűntetve. Te 9 grammot írtál, így hozzá kell még adni valamit, hogy megkapd a kar mozgó tömegét? Ha nem és marad a 6 gramm, akkor is a fenti hangszedők jöhetnek szóba?
Köszönettel: Titusz

Analoglued 2017.07.21. 10:46:22

@Pohujj: Helló Titusz! ( Meenyire jó név, ősi latin, még császár is volt ezen a néven, kár hogy manapság nem divatos. )
Utána néztem a Project debut-nek, és a Vinylengine database 9,5 grammot ad meg, ha küldesz egy email címet, átküldöm.
De ha van egy grammos mérleged, meg is mérheted. Kiszereled a hangszedőt, leveszed a hátsó ellensúlyt, és ráereszted a mérlegre, majd leveszel a mért értékből kb 10 %-ot. Szerintem a 9 gramm sokkal közelebb esik a valósághoz mint a 6.
Ha filc van a géped tányérján, rendelj Te is egy Achromatot !!!
Üdv, Gábor

Pohujj 2017.07.21. 11:00:06

@Analoglued: Kedves Gábor. Köszönöm, hogy foglalkozol a témával, nagyon kedves tőled. Tegnap én is olvasgattam és a Pro-ject adatai között megtaláltam ezt a kart, ami a 8,6 cc nevet viseli és erre 6 gramm tömeget írnak (a Pro-ject 1 Expression-be is ezt rakták). Van egy 8,6 c nevű kar is (drágább lejátszókban), ami 8,5 grammot nyom. Persze ezek Pro-ject adatok, utána nézek én is, illetve megpróbálkozom a méréssel. Ha mégis 6 gramm, akkor jól sejtem, hogy bajban vagyok? Kalkulálgattam, de ennél a tömegnél marad az Ortofon 2M, aminek nagyon nem tetszik a hangja:( Az erősítő beépített dac-ja is szebb hangot ad ki digitális lossless formátumból, mint a mostani alap 2M Red hangszedőm. Nem tudom, hogy egy Bronze mennyivel lenne jobb, de valahogy nem bízom benne.
Üdv: Titusz

Analoglued 2017.07.21. 11:21:32

@Pohujj: Helló Titusz!
Nem vagy bajban. Csak más hangszedőt kell választani egy 6 grammos karhoz. Nagy engedékenységű kell, ebben a kategóriában azért van választék. Sajnos a magas kimenetű MC-k ide már túl merevek, nem lenne mély hang. Hacsak rá nem teszel 4 -5 gramm plusz súlyt a kar tetejére a hangszedő fölé. Ortofon 2m szerintem felejtős, és akkor még szépen mondom. Az egyik nagyon jó opció a 6 grammhoz a Shure SC35C ( az eredeti amerikai, nem a Mexico-ban gyártott) és abba egy Jico SAS tű.
www.jico-stylus.com/product_info.php?products_id=1670
Ez ugyan MM de ezzel a tűvel nagy engedékenységű, és nagyon jól szól. A másik opció egy nehezebb hangszedő, mint pl. a Goldring 2300, 2400 vagy 2500, ahol a hangszedő plusz tömege kompenzál. 8,6 gramm + 6 gramm =15 az 16-os engedékenység mellett 10,2 Hz rezonancia, bingo. A DL-110 is jó, csak oda kell egy kis plusz súly. Remélem lehet állítani a karbak magasságát.
Üdv, Gábor

Pohujj 2017.07.21. 12:33:40

@Analoglued: Sajnos nem lehet magasságot állítani rajta:( Eléggé belépő szintű darab, már nem vagyok biztos benne, hogy megérte az árát. Hadznált regát kerestem a tesztjeid alspján, de épp abban ah időben nem volt egy sem fenn, ami szóba jöhetett volna, én pedig már nagyon le akartam cserélni a Denon DP 300f-emet.
Köszönöm szépen az opciókat, megfontolom, hogy mit vegyek, aztán bejáratás után írok!
Üdv:Titusz

benoj 2017.08.03. 07:59:27

Kedves Gábor!
Tanácstalanságom okán írok.Több mint 40 éve vagyok lemezgyűjtő, ragaszkodom ehhez a technikához, régi beat-rock-prog.-blues zenéket gyűjtök. Koromnál fogva ragaszkodtam az Ortofon hangszedőkhöz. Mellyel egyre kevésbé vagyok megelégedve. System IIX 900-as, Rb 300-as kar Ortofon mc 20 mkII-es hangszedő T20-as trafóval, ezt használom évek óta...de újítani szeretnék, állítólag az mc-t nem érdemes leváltani mm-re, de a t20-hoz milyen opciók lehetségesek. Vagy már ahhoz sem kell ragaszkodnom, nagyon régi...A mostani kissé halk és erőtlen, de nagyon tiszta-pontos-részletező hangzású...ajánlottak már egy új japán hangszedőt és a micro-benz-t sokan...itthon milyen lehetőségeket tudnál javasolni? Előre is köszönöm! üdv. László

Analoglued 2017.08.03. 08:47:40

@benoj: Üdv a Klubban!
Ahányan csak lemezezünk, időről-időre belefutunk ebbe a problémába. Szerencsére a Te esetedben nem nagyon nehéz jó tanácsot adni, mert az RB300-al sok minden párosítható.
A Systemdek + Ortofon MC20-al az a baj, hogy mindkettő nagyon hasonló karakter, mindkettő kicsit vékonyabban szól a kelleténél, ez együtt már túl lecsontozott hang. A régi Ortofonok - meg részben az újak is - rendelkeznek egyfajta steril hangzásvilággal, ma már ennél hasonló áron sokkal jobb alternatívák vannak.
Én a helyedben eladnám az MC20-ast is, a T20-at is, de nem egyben, mert külön-külön sokkal többet kapsz érte. Az ebay-en szerintem a kettőért, így használtan még mindig fogsz kapni 80-100 ezer Ft-ot.
"A" verzióban - ha meg szeretnéd tartani az MC hangszedő vonalat, az RB300-hoz ideális választás a Goldring Eroica, ebből van alacsony és magas kimenetű is. A helyedben maradnék a magas kimenetű mellett. Szóba kerül még a Denon DL-110, az is egy kitűnő magas kimenetű MC, de annál 2 mm-el meg kell emelni a karbak magasságát, annyival magasabb a hangszedő. Ezt egy sima alátéttel 5 perc alatt meg lehet oldani, nem egy probléma. Ez az opció valamivel olcsóbb, majd erre mindjárt visszatérek.
"B" verzióban, ha megpróbálkoznál az MM hangszedőkkel, akkor számodra az ideális választás ismét csak egy Goldring, a 2300-as tipus. Ennek megvan az az előnye ( túl azon, hogy sem ehhez, sem a magas kimenetű MC-khez nem kell trafó, közvetlenül az erősítő phono bemenetére kell dugni a karkábelt) hogy hangkarakterében sokkal jobban passzol a Systemdekhez, mint a mostani Ortofon, jóval energikusabb, erősebb basszusokkal. A 2300 egy ideális MM hangszedő egy Rega karban, ezzel a lemezjátszód (ezzel a karral) ki is futja magát. Ráadásul, alig kellene plusz pénzt áldozni, amit kapnál a meglévő dolgokért, kb. annyiba megáll az új. Talán minimális különbséggel. A Goldring 2300 egy sokkal újabb design, ennek vannak előnyei.
Ha még jobb hangot szeretnél, és még áldoznál is erre némi plusz pénzt, a filc lemezalátétet le lehetne cserélni egy Funk Achromatra ( 19.800,- Ft ) ami jelentős javulást hoz dinamikában és térhatásban, ill később a Rega kart is érdemes volna a Systemdeken lecserélni egy jobbra, pl. egy Origin Live Onix (180.000,- ) sokat dobna a hangon, a fenti hangszedők abban is jól éreznék magukat. A Rega kar kb. 70 ezer magasságában eladható, így a különbözet itt kb.110 ezer Ft, az előrelépés azonban jóval nagyobb, mintha egy 100 ezerrel drágább hangszedőt vennél. Ha a DL-110-et választod, megspórolsz kb.30 ezret, tehát a plusz befektetés kb. 80-90 ezer magasságában megáll. A jobb kar plusz az Achromat olyat hoz, amit el sem hinnél, egy egész más világ.
Hát, ezek az alternatívák vannak. Más hangszedők vagy túl drágák lesznek ide, vagy nem illeszkednek jól, ne fuss bele a rémálomba, mert nem kerülsz ki a mostani problémádból. Amit javaslok azok kipróbált, jól működő dolgok, nincs mögötte rizikó.
Összefoglalva, ha nem akarsz túl sok plusz pénzt beletenni, akkor csak hangszedő csere a fentiek valamelyikére, ha invesztálnál a jelentős előrelépés érdekében, akkor Onix + DL-110 + Achromat (270.000,- ) mínusz amit a Regáért meg az Ortofonokért kapsz, (kb.150.000,-) tehát kb. 120 ezres befektetéssel így lehet a legnagyobbat ugrani ár-érték arányban.
Achromat és OL kar ügyben tudok segíteni, ha ezek az opciók felmerülnek.
Üdvözlettel, Gábor AW

benoj 2017.08.03. 09:15:52

Kedves Gábor!
Köszönöm a gyors választ és az alternatívákat, a sok szimpatikus verziót, a nyilvánvaló hozzáértést, melyekkel én nem rendelkezem. Ezeket az infókat fel kell dolgoznom, de 120ezer ráfordítás nem lenne gond... csak nehezen változtatok...az oldalatokon elemzett-ajánlott Audio-Technica VM760SLC nem passzolna a rendszerhez?
A Funk Achromat mindenképpen érdekelne, az kell, írd meg, hogy juthatok hozzá! Akril alátétet már többen ajánlottak, de nem találtam ...
Az rb karomat van del hul-al átkábelezte egy Szalai nevű úr kb. 15 éve...mi a különbség a 300-as és a 250-es kar között ? Pontosan nem is tudom az enyém melyik, még a szegény Csontos-tól vettem Pesten nagyon-nagyon régen... a Sytemdeck-kel együtt...Azt hiszem némi gondolkodás után az általad javasolt verzió mellet fogok dönteni, mivel az ebay-on regisztrált vagyok, esetleg el tudnám adni a régi dolgaimat, tört tűjű Ortofon Mc 10 Super hangszedőimet is ott vették meg...A hangszedő vételét, hol javasolnád, itthon vagy ebay, amazon...? Még egyszer köszi a tanácsokat!
Várom a válaszod!
üdv.
László

Analoglued 2017.08.03. 09:40:09

@benoj: Kedves László,
A VM760SLC egy remek jó hangszedő. Kissé túl van árazva, mert ezt összesen 2000 db limitált példányban gyártották le, egy gyűjtőknek szánt modell. Hangban a VM750SA nagyon közel esik, és 100 ezerrel olcsóbb...
A Rega 300-as karon fémből van az ellensúlyt tartó karvég, a 250-esen műanyag. Ha ez utóbbi van, az ellensúlyt a karvéggel együtt nagyon-nagyon ajánlott cserélni, félelmeteset javul a 250-es kar ettől.
Ha belefér a keretbe az általam javasolt OL Onix + DL-110 + Achromat verzió, akkor mindenképpen az a jó irány. A részleteket ne itt beszéljük meg, küldj egy emailt az audioworld.hu@gmail.com -ra, vagy hívj fel, és kivesézzük.
Üdv, Gábor

nagygabor1982 2017.09.24. 18:56:10

Tisztelt Nagy Gábor Pál úr!
Nagy Gábor vagyok. :)
Elolvastam a cikket, jó írás.
Egy kis segítséget szeretnék kérni.
Van 1 Sansui SR-525 lemezjátszóm, amit nagyon szeretek, nem is szeretném lecserélni. Hangszedőt viszont most cserélnék benne. Éppen ma teszteltem egy AT440mlb-t benne. Az előző hangszedőhöz képest (AT95) sokkal jobbnak hallom. Viszont mivel használt, nem tudom megmondani mennyi óra lehet a tűben. Azt tudom, hogy másfél éve lett újonnan vásárolva a hangszedő és a tulaj azt mondja, kb. 700-800 óra lehet benne. A hangjával nincs semmi baj, én nem hallom, hogy kopott lenne. 35.000,- Ft-ért vásárolhatnám meg. A kérdés, hogy megéri e, mivel a cseretű majdnem annyiba kerül, mint újonnan kompletten egy AT440mlb. Igaz már kifutó, de még lehet találni. A Sansui karja egyébként 16gramm. Van esetleg ötlete, hogy mi lenne a jó döntés? Köszönöm előre is válaszát!

Analoglued 2017.09.25. 22:59:07

@nagygabor1982: Kedves Druszám! :-)
Bocs hogy így ismeretlenül, de ha már, legalább tegeződjünk, okés?

Persze hogy a 440 MLb jobb mint az AT95E, az előbbinek sokkal jobb a tűje. Nincs gond ha megveszed a hangszedőt, az új AT tűk ebbe is jók, simán bele lehet tenni egy VM740ML tűjét, ugyanaz.
Az egy másik kérdés, hogy pont ez-e az a hangszedő, ami Neked kell. A 440-740 modellek tisztán szólnak, de könnyűsúlyúak, nincs elég mélyenergia. Ez nyilván ízlés és rendszerfüggő is. Ha tisztán anyagi oldalról nézem, a tűt mindenképpen cserélned fog kelleni egy-másfél éven belül. Akkor már nem volna jobb egy Denon DL-110 kb. 70 ezerért? Szép hangú és 3 dimenziós. Vagy, ha AT, akkor egy 750SA, az nagy lépés előre a 740 után. A Denon se rosszabb, és olcsóbb is. Ha nagyon szűk a keret, akkor még érdemes lehet számításba venni egy Vessel A3se-t ( lásd itt: www.lpgear.com/product/THEVESSELA3SE.html ) 30 ezerért nem nagyon kapsz jobbat újonnan. Ehhez kapható egy Nude Super Vivid Line tű is, ha később feljebb lépnél. Kicsivel drágábban a Bin 215, az egy nagyon zenei hangú hangszedő, régebben a Benz is árulta ugyanezt MC20E néven. Japán, az Excel gyártja. Nagyon élénk, élő hang. Száz ezer körül még ott a Goldring 2300, az is lehet érdekes.
( Rövidítek: a 440-740 levegős de vékony. A DL-110 3 dimenziós, jó hangszínekkel, legalul egy pici hiány. A VM750 koherens, de nem izgalmas, a Bin 215 izgalmas, mozgékony, ritmikus, de nem annyira kiegyenlített. A Goldring 2300 testes, kicsit meleg tónusú. A Shelter 201 még melegebb, még testesebb, kicsit magashiányos. )
Üdvözlettel, Gábor

nagygabor1982 2017.10.04. 11:19:23

@Analoglued: Köszi szépen a választ! Elgondolkodom a dolgon. :)

nagygabor1982 2017.10.04. 11:27:35

@Analoglued: Még 1 kérdésem van. Pl a Denon DL-110 ugyebár egy MC. Mennyire kell ezek illesztését komolyan venni? Jelen pillanatban egy olyan erősítőm van, aminek az MC bemenete 100Ohm. Mire kell ilyen esetben figyelni? Mármint ha MC-t akarok illeszteni ehhez az erősítőhöz? Lehet váltani MM és MC közt, ennyit tudok. Továbbá az, hogy magas vagy alacsony kimenetű, az mit takar pontosan? Bocs a sok kérdésért, még csak tapogatózom MC téren. :)

Analoglued 2017.10.06. 09:10:29

@nagygabor1982: A Denon DL-110 egy magas kimenetű MC, amit arra terveztek, hogy egy sima MM phono bemeneten működjön jól, anélkül, hogy olyan magas belső induktivitása lenne mint az MM hangszedőknek, ami bizonyos magashang vesztéssel tud néha együtt járni. Ez főképp a térérzet és levegősség rovására megy. Magas kimenetű MC-k esetében nincs ilyen gond. Az alacsony kimenetű tipusok kis menetszámú tekercset tartalmaznak, hogy könnyű legyen a tűszár mozgása, jobb legyen a barázda követési képesség, de ennek az az ára, hogy a kimeneti jel kb. egy tizede a magas kimenetű tipusokénak, vagy az MM -ekének. Emiatt az alacsony kimenetű MC és az MM phono bemenet közé kell egy közbülső illesztő egység, ami a hangszedő oldalon biztosítja a megfelelő ( 10-250 Ohm ) lezárást, a phono erősítő oldalon pedig a megfelelő 3-5 mV bemeneti jelet. Ez az illesztő egység vagy egy MC trafó, vagy egy elektronika, ahogy a Te erősítődbe is be van építve, 100 Ohmra, ami egy átlag érték. Írtam korábban egy elég beható cikket itt a hangszedők lélektanáról, abban elég sok részletet el tudsz olvasni, keress rá a korábbi írásaimban.
Üdv, Gábor

dgab13 2017.10.25. 11:01:09

Kedves Gábor!
Először is engedd meg, hogy tiszteletemet fejezzem ki a blog színvonala és tartalma miatt, ritkán lehet találkozni ennyire átfogó, informatív és egyben élvezhető írásokkal. Visszatekintve nagyon keveset tudtam a hifiről, ezen sokat változtattál :)
Tanácsot szeretnék kérni. Sokáig gondolkodtam, hogy mi zavar lemezhallgatás közben, és arra jutottam, hogy leginkább a lejátszó érzékenysége a forrás minőségére. Egy Cambridge TT 50-es esem van (rebrandelt Pro-Ject Essential a 8,6-os integrált shelles alumimium karral, aminek a Pro-Ject szerint 9,5 gramm az effektív tömege) a gyárilag szállított AT95e hangszedővel, amin most egy AT95EX tű szedi a hangot. Adtam plusz súlyt a karhoz, tényleg megjött a mélye, teltebb lett a hangkép, jár a sör :)
Jó minőségű lemezen, vagy kevésbé jó minőségűn, a lemez fizikailag előnyösebb részein, amikor "jól szól", akkor elégedett vagyok a hanggal, nem érzem, hogy elektronikában (Harman Kardon HK980, plusz az integrált phono stage-et használom)/hangdobozban (KEF C7)/kábelben feljebb kellene lépnem. A cél inkább az lenne, hogy a "jól szól" állapotot átmentsem a kevésbé előnyös lemez-részekre is.
Olvastam az értékelésed az AT95VL hangszedőről, ha jól értem, az a tű nagy előrelépés lenne ebben a tekintetben. Aztán próbáltam hasonló árkategóriában nézelődni, és az Audio Technica AT7V hangszedő a specifikáció alapján nagyon ígéretes, a vásárlói vélemények szerint szintén sokat csökkent a lemezzajon és eltünteti a belső barázda torzítást.
Te melyiket ajánlanád, úgy, hogy jelenleg az LP Gear-nél kb. 30 dollár különbség van végösszegben a két út között? Esetleg vmi mást?
Van valamilyen tipped/trükköd a lemezzaj/torzítás csökkentésére ebben a környezetben?
Végül még azzal kapcsolatban érdekel a véleményed, hogy a blogon ajánlott Origin Live tuningokat (platter mat/szíj/csapágyolaj) az említett konfigurációban érdemes lehet-e meglépni, vagy a hangzás javulása csak jobb felbontású rendszerekben jelenik meg?
Köszönöm előre is a választ, és érdeklődve várom a további posztokat!
Üdvözlettel: Gábor

LiBaSz 2018.01.05. 20:57:36

Nagyon szép review.
Magyar odlakon ritka az efféle.
Gratula!

Péter38 2018.02.05. 15:49:24

Kedves Gábor!
Van egy Denon AVR-X6300H, Denon DP-300F és Dali Opticon 6 komponensekből álló rendszerem.
A segítségedet, illetve tanácsodat szeretném kérni tűcserével kapcsolatban. Denon DL-110 vagy Dl-103-ra cserélném le a lemezjátszóhoz gyárilag hozzáadott tűt.
Melyikre érné meg cserélni a fenti kettő közül vagy esetleg mást típust ajánlanál?
Főként pop/rock/ jazz zenèt hallgatok rajta.
Segítséged előre is köszönöm!

Analoglued 2018.02.05. 20:21:11

@Péter38: Elvben a DL-110 nem volna rossz ehhez a géphez, de annak 2 mm-el magasabb a mérete, és ha jól látom ezen a lemezjátszón nem lehet állítani a karbak magasságán. Nem lenne jó a VTA. A DL-103-al jó, de ahhoz ennél sokkal nehezebb kar kell, meg egy nagyon jó trafó, ami önmagában is több mint az egész lemezjátszód. 100 ezer Ft alatt szóba kerülhet egy Goldring 2300, vagy egy LP Gear Bin 323, mindkettő passzolna ehhez a karhoz. Az előbbi erőteljesebb, jobb mélyekkel, az utóbbi mozgalmasabb, élőbb. Mindkettő kitűnő.
Üdv, Gábor

Péter38 2018.02.06. 09:18:52

@Analoglued: Köszönöm szépen a segítséged!

Analoglued 2018.02.06. 09:57:26

@Péter38: Örömmel. Szólj ha tudok segíteni valamiben. Üdv, Gábor

darvaskristof 2018.02.15. 05:52:00

Kedves Gábor!

Pioneer PL-400 lemezjátszóba érdemes lehet Shelter 201-t venni? Vagy ehhez inkább jobban illik valamelyik AT (440mlb vagy 120eb)?
Jelenleg egy Elac 795 van benne, aminek kedvelem a hangját, de hát sajnos már nem lehet kapni.
A hangkar súlyáról hiába kutakodtam, egyelőre nem sikerült információt találnom, így amikor egy leírásban olvasom, hogy az adott hangszedő milyen karhoz jó, tanácstalan vagyok.

üdv.
Kristóf

darvaskristof 2018.02.15. 06:02:57

(Vagy legjobban járok, ha rendelek az Ebay-ről 150 euróért Shibata cseretűt az Elac fejemhez?)

Analoglued 2018.02.15. 10:41:50

@darvaskristof: Igen, szerintem ez a legjobb választás, ha szereted a hangját. A Shibata kicsit mélyebb tónusú lesz, és sokkal jobb felbontású, de nehéz jól beállítani, el kell vele szőrözni egy ideig mire megtalálod a sweet spot-ot. Üdv, Gábor

darvaskristof 2018.02.15. 11:21:54

@Analoglued: Az, hogy egy cseretű shibata, az garancia a minőségre, akkor is, ha a gyártó nincs is feltüntetve (csak annyi: made in Switzerland)?

Analoglued 2018.02.15. 14:28:50

@darvaskristof: Jó volna tudni ki a gyártó. Meg azt, hogy miből van a tűszár.

darvaskristof 2018.02.15. 16:17:05

@Analoglued: Meg tudnád esetleg nézni a linket? Hátha több információt ki tudsz belőle hámozni, mint én:
www.ebay.com/itm/Elac-Abtastnadel-Shibata-D-792-E-793-E-794-E-795-E-796-E-Nachbau/132503807105

Analoglued 2018.02.15. 16:31:23

@darvaskristof: Hát, sajnos nem. Nem látszik rajta a gyártó. Nagyon vastag a tűszár, Shibata tűt nem szoktak ilyen tűszárba tenni. Nem tűnik biztatónak. Helyette inkább venném meg ezt:
www.jico-stylus.com/product_info.php?products_id=1331

Üdv, Gábor

darvaskristof 2018.03.06. 15:33:08

@Analoglued: Megérkezett, de sajnos nem szól jól.
Nem tudom, bízzak-e abban, hogy bejáratódik, vagy inkább próbáljak túladni rajta?
Illetve érdemes még a beállítással próbálkozni?
Most 1 g-os tűnyomással megy, 2 g-nál már néha hozzáért a műanyag a lemezhez.

Analoglued 2018.03.06. 16:35:06

@darvaskristof: A bejáródási idő minimum 30, de inkább ötven-hatvan óra... A Jico tűk jók szoktak lenni, szinte mindenki a hangminőség javulását említi amikor Jico tűre vált, szóval nem gondolnám hogy maga a gyártmány rossz. Jól van beállítva? Antiskating? Mit kell érteni azon, hogy nem szól jól? Ez elég tág fogalom...

darvaskristof 2018.03.06. 18:15:41

@Analoglued: Nem zenei a hangzása, nem jó érzés hallgatni. Talán a mély kevés és a magas sok.
Tűnyomást és antiscatinget 1-re állítottam. A pickupnak a shellen belüli pozícióját hogy lehet a legjobban beállítani?

Analoglued 2018.03.06. 19:23:04

@darvaskristof: Egy elliptikus tűnek kevés az 1 gramm. Inkább közelebb a 2-höz kellene. A mélyek a bejáródással javulnak, a tű rendes beállításához pedig kell egy sablon. Hagyj neki legalább 30-40 órát.

darvaskristof 2018.03.06. 21:41:47

@Analoglued: Valóban, mintha lejátszásról lejátszásra egyre jobban szólna, most 1.6 g-on megy.
Közben van nálam kölcsönben egy MC hangszedő is (Ortofon Tango), az zeneiségben egy kategóriával jobb, csak jól hallhatóan nem passzol a rendszerhez. Mélybe húz és a lemezoldal utolsó 5-10 perce torzít.

Pohujj 2018.05.23. 00:19:43

Kedves Gábor!
Ismét a segítségedre lenne szükségem.
Egy kedves barátomnak eltört a hangszedő tűje a Marantz TT 15S1 lemezjátszójában és sajnos a hozzá való clearaudio virtuoso mm hangszedő majdnem annyiba kerül, mint egy új lemezjátszó. Épp ezért szeretne valamivel racionálisabb áron hozzájutni egy hangszedőhöz. Milyet ajánlanál, tekintve, hogy a barátom főként pop-rock zenéket hallgat és inkább a “dögösebb” hangzást kedveli? További infók: AMP: Denon pma 1570, Hangfal: Dali Rubicon 6. Előre is köszönöm! UI: én végül Denon DL-110-et vettem a Project Debut mellé, köszönöm szépen a tippet, nagyon jól bevállt!
Üdv,
Titusz

Analoglued 2018.05.23. 07:44:07

@Pohujj: Helló, egy régi ismerősnek! Nos, az olcsó megoldás a Virtuoso életre keltésére egy kicsit trükkös, de valószínűleg működik. Mivel ezek eredetileg Audio Technica AT95 alapokon épülnek, egy AT MM tű passzolni fog a foglalatba, de esetleg a tűtartó műanyagot le kellhet vágni a tű körül. A jobb minőség miatt én nem a sima, filléres zöld AT95E tűt tenném bele, hanem egy VL-t ( www.lpgear.com/product/LPGATN95VL.html ) . Van erről egy elég beszédes video a Youtube-on, itt: www.youtube.com/watch?v=foWNm5CswNI
Ha nagyon hangszedőt szeretne az illető cserélni, akkor rockra egy Shelter 201 lehet jó, de ahhoz 2 mm-t emelni kell a karbakon. Esetleg egy Bin215, az LP Gear-tól, az nagyon élénk, életteli hang. Üdv, Gábor

Pohujj 2018.05.23. 10:57:44

@Analoglued: Kedves Gábor!
Köszönöm szépen az ily gyors reagálást. Egy kérdést engedj meg. A javasolt hangszedők paritásban lennének a Marantz teljesítményével? Ha nem egészen, akkor 200 ezer Ft környékén lenne esetleg valami, ami szóba jöhetne az előzőleg megadott paraméterekkel? Mindenképp szeretne minőségi hangot, csak az 500 ezres lemezjátszóhoz (amiben benne volt a virtuoso) picit sokalljuk a 400 ezer Ft-os hangszedő árat, de mindenképp szeretnénk kiaknázni a Marantz lehetőségeit. Köszönöm!
Titusz

Analoglued 2018.05.23. 17:24:55

@Pohujj: Nehéz kérdést teszel fel. A 200 ezer Ft az pont az a határ, ahol az ember már inkább egy MC felé húz, de ahhoz meg kell egy jó trafó, ami plusz kiadás. MM-ben a Goldring 2300 ami jó lehet, vagy ha még jobbat szeretnétek, akkor tudok adni ( rendelésre ) 220.000,- ért egy Origin Live Aladdin-t, ami Moving Iron, ami kombinálja az MC-szerű sebességet és felbontást egy MM kimeneti szintjével. ( az amerikai Soundsmith gyártmánya, - lásd Soundsmith Carmen ) csak odaát ugyanezt sokkal drágábban adják ). Ennyi. Üdv, Gábor

Pohujj 2018.05.23. 19:01:43

@Analoglued: köszönöm! Megvitatom vele!

Meidy 2018.07.21. 06:26:47

Kedves Gábor!

Első körben is köszi, nagyon jó kis teszt volt, olvasmányos és olyan kezdő - laikus számára is érthető mint amilyen én is vagyok. 20 év hifizés után megadtam magamat az analógnak és teljesen áttértem digitális mentes forrásra, és már csak vinyl-t hallgatok. Jelenleg egy szíjas Sansuim van (FR-1080). Ami felkeltette a figyelmemet, az a Shure SC35 hangszedő, ugyanis jómagam egy SC30 hangszedőt használok, ami egy az egyben úgy is néz ki mint az SC35. Hangja tényleg nagyon rendben van. Az lenne a kérdésem, esetleg tudod e hogy mi a különbség az SC30 és az SC35 között. Neten semmi ezzel kapcsolatos információt nem találtam. Egyenlőre nem nagyon tervezek drágább hangszedőt amiatt, mert állandóan forog otthon a lemez, ugyanis munkám miatt rengeteget (főleg) otthon dolgozok. De ha azt mondod az SC35 előre lépés, akkor biztosan be kell hogy szerezzek egyet. :)

gall travis 2018.08.02. 15:44:42

Kedves Gábor! Az a kérdésem lenne,hogyan lehet mérni azt,hogy egy hangkar nehéz vagy könnyű pontosabban azt,hogy hány gr-os,?.Nekem egy 1995-ös pro-jekt 6.1 .gépem van ha jól tudom még alu vagy aluötvözet karral.üdv Attila

Analoglued 2018.08.02. 21:22:29

@gall travis: Kedves Attila! Hangszedő nélkül, az ellensúlyt levéve méred a kar shell felőli végénél a tömeget, egy 30 grammos mérleggel. Az eredményt szorozni kell kb. 0,85-el az ellensúly miatt. Úgy emlékszem, a régi Project kar 13 gramm táján volt.
Üdv, Gábor

gall travis 2018.08.03. 08:41:13

@Analoglued:Szia! köszönöm a választ.Közben találtam egy adatot itt 11grammot írnak .De ahány hely sajnos annyiféle adat.Ha jól látom a karbonkarok könnyebbek 2.5-3 grammal. ***** Description
.-..-
All types have inverted bearing design with four hardened ABEC7 spec ballraces.

9 has an aluminium armtube, 9C carbon fibre armtube and 9CC a one-piece carbon fibre armtube / headshell.

Headshell: 1/2" standard

Mounting distance: 212mm Linn mount

Cartridge weight: 6-10g (9-14g with optional weight)

Effective length: 230mm

Effective mass: 9 + 9C 11g, 9CC 8.5g

Overhang: 18mm

Petiimi 2019.05.01. 15:25:49

Üdv Gábor !
egy kis segítséget szeretnék kérni . A lemezjátszó Sl1210 mkII a hangszedő Sumiko blue point és lassan itt az ideje cserélni . Én az Ortofon 2M Black PNP hangszedöt néztem ki , a kérdés pedig az lenne hogy mennyire fogják szeretni egymást ( nincs szerelés csak beállítom az ellensújt stb stb és már szolhat is ) de ha van más javaslat szívesen meghallgatom .
Köszönettel Péter .

Analoglued 2019.05.03. 18:36:26

@Petiimi: Kedves Péter! Köszönöm hogy írtál, megpróbálok jól válaszolni. Ilyenkor az a kérdés, a válasz őszinte legyen-e, vagy körültekintő. Ha őszinte lennék inkább ( általában erre hajlok, régi hibám) az azzal jár, hogy benne lesz a saját ízlésem is, de ezzel szerintem nem jársz rosszul. Tehát, szerintem az Ortofon egész 2M szériája el van fuserálva, egy alapvetően zeneietlen, nyers, itt-ott torz hangú hangszedőcsalád. Nekem volt 2 db 2M Blackem, mindkettő gyári új, és szerintem azért a pénzért nagyon nem hozza azt, amit várnék. Ott a Shibata tű, de sajnos maga a generátor is hibás, ezzel nem lesz soha jó hangod. Most, ha átcsapok körültekintőbe, akkor azt mondom, létezik olyan hogy szinergia, bizonyos eszközök jól érzik magukat együtt, és középszerű dolgok is szólhatnak néha egészen jól, de ezt nem nagyon lehet látatlanban előre tudni, ez inkább csak véletlenül fordul nagy ritkán elő.
Aztán ugye ott van az, hogy kinek mi a jóról alkotott fogalma, nemrégiben voltam olyan magyar kereskedő által szervezett "kiállításon", ahol csapnivalóan szólt minden, mégis sokan gátlástalanul dicsérték a király új ruháját. Ez tehát relatív.
Technikailag nézve, az SL-1210 karja 7 gramm, plusz a shell 10 gramm, plusz a hangszedő 6,6 , összesen 24 gramm, azzal egy 22 mikron engedékenységű hangszedő nem fog jól szólni, le lesz fojtva.
A Techie szerintem jobban viselkedne egy Goldring 2300-al vagy egy AT-VM 740-el (kicsit vékonyabb de levegős, tiszta), vagy még inkább a saját ízlésem szerint egy Denon DL-110-el, nem fog hiányozni a Sumiko. Az MM-eknek be kell ragasztani a tűtartóját, és sokkal szebben, torzítatlanabbul kezdenek szólni, majdnem mint egy MC.
Üdv, Gábor

Petiimi 2019.05.05. 13:14:18

@Analoglued: Köszönöm a választ , azóta hallottam az ortofont , és tényleg nem győzött meg . Megpróbálom megfülelni az ajánlott irányt .

Analoglued 2019.05.05. 15:18:57

@Meidy: Üdv, most látom hogy valamilyen érthetetlen okból nem válaszoltam erre a kommentre, amiért itt és most elnézést kérek, ha egy mód van rá, senkit nem szoktam válasz nélkül hagyni. Nem volt szándékos.
Sajnos nem tudom mi a különbség az SC30 és SC35 között, érdekes módon sohasem hallottam erről a tipusról, de a Google keresője sem.
Amúgy a Shure MM-ekre az a jellemző, hogy kell nekik egy kis 270-330 pF-os kondi párhuzamosan a tekercsel, akkor lesz a generátor induktivitása kompenzálva, egy kicsit nyit a magas tartományon.
Hátha ez valamit még hoz a konyhára.
Még egyszer, elnézést kérek a jól megkésett válaszért!
Üdvözlettel, Gábor

alap tibor 2019.09.10. 23:59:01

szia

8 gr mozgó tömegű karhoz (pro ject essential) milyen hangszedő illene a jelenlegi om10 után/helyett?

lion10 2019.11.22. 16:40:05

Üdvözlöm!
Szeretnék tanácsot kérni öntől hangszedő ügyben.
Van egy régi Regám R200-as karral Nagaoka alu shell van rajta.
A hangszedőm egy Ortofon VMS20E MK-II.
Mi jöhetne szóba hogy hangban előbbre lépjek és ön szerint mennyit
érdemes költeni erre?
Előre is köszönöm!
László

Analoglued 2019.11.24. 17:11:29

@lion10: Kedves László!

Véleményem szerint az R200-as kar elég jó, és a VMS20E hangszedő is rendben van. Ha ez a setup az enyém lenne, az alábbi variációkon gondolkodnék el:

1. Eladom.
Ennek akkor van értelme, ha van elegendő pénz a feljebb lépésre, és a rendszer többi eleme elég nívós ahhoz, hogy a jobb lemezjátszó előnye átjöjjön.
Ha így tennék, a VMS20-at megtartanám, és vennék hozzá egy használt Manticore Mantrát egy Origin Live Onyx karral, esetleg egy új Rega P6-ot ha kifér az árból. A hangszedőhöz rendelnék Japánból a Jico-tól egy új cseretűt, mert az tud elöregedni ennyi idő alatt, amit az már futhatott, korából ítélve. Vagy Amerikából, egy Shibatát, innen:

www.turntableneedles.com/Japan-Shibata-Stylus-for-Ortofon-VMS-Type-Cartridges--Our-Needle-540-DSH_p_4303.html

A régebbi Regák jól szólnak, de kicsit mélyhiányosak. Ha csak ezen szeretnénk javítani, akkor futómű csere, vagy egy Goldring E3 hangszedő, ami iszonyat testes alul, viszont kicsit fénytelen fölül.

2. Megtartom, de megtuningolom.
A Rega vékonyságán egy kicsit lehet javítani, pl. azzal, hogy kicserélem a szíjtárcsát aluminiumra, és a lábakat alu harangokra teszem, erről írtam egy cikket korábban, lásd Michael Lim-féle tuningok. Nem olcsó, de sokat tud javítani a Planar 3-on. A hangszedő tűcseréje itt is javasolt.
Egy Achromat lemezalátétet mindenképpen érdemes venni, az nagyot javít, életteliségben, levegőben, térleképzésben.

3. Tűcsere, és így hagyom, és inkább veszek egy jobb erősítőt.
Az elektronika sokszor nagyobb javulást hoz mint a lánc elejének vagy végének a javítgatása. Ezt sokan nem hiszik el, de az egy ostoba hiedelem, hogy a hangszórónak kell a legjobbnak lenni. A világ legjobb hangszórója sem tud jobban szólni, mint amilyen jelet az erősítőtől kap.
Az audio lánc legzavaróbb problémáit a gyenge minőségű elektronikák okozzák. Nyilván mindenki másra érzékeny, de a torzítások, dinamika kompressziók, elszíneződések nagyon gyakran az elektronikák rovására írhatók, ill. kisebb százalékban a kábelekére.

Visszatérve a lemezjátszókhoz, én mostanában egyre inkább kezdek a Direct Drive meghajtásban hinni, az eddigi több tucat lemezjátszóim közül csak a DD-k voltak problémamentes meghajtásúak, a szíjas gépekkel mindig csak a baj van, egy bizonyos életkor után.
Ma, ha középkategóriánál nem tudnék vagy nem akarnék feljebb lépni, vennék egy új Technics SL-1210G-t, vagy egy Pioneer PLX-1000-et, Achromat, Shure V15/III hangszedő egy hyperelliptikus tűvel, és minden lemezjátszós problémát elfelejtenék egész hátralevő életemre.
Na jó, egy Rega P6-al vagy P8-al is kiegyeznék, ha nagyon muszáj. Igaz, duzzognék egy kicsit, de csak a rend kedvéért...

Üdvözlettel, Gábor
AudioWorld / GAUSS Audio Elektronika

lion10 2019.11.26. 15:02:38

Kedves Gábor!
Köszönöm a mindenre kiterjedő részletes válaszát!!
Hozzá nem értésemet igazolva én bizony a hangszedő
cserével kezdtem volna a projektet!! :D
Többször átolvasva a részletes írását, azt hiszem
a 2-es verziót választom!!
Most kezdem látni, hogy mennyire ingoványos talajra tévedtem ebben
az analóg világban! :D !!
Üdvözlettel!!
László

Kis Attila69 2023.10.17. 23:55:08

Hello Gábor. A kérdésem az lenne hogy van egy ortofon mc10 super hang szedőm vadi új ,van kettö lemezjátszóm az egyik egy Denon dp 37f a másik Denon DP 23 f.A dp 37-be akarom rakni a mc 10-et a 23-ba milyen MM hang szedőt rakjak ami jól szol benne?
Nagyon Köszönöm a választ-
Üdvözlettel
Kis Attila

Analoglued 2023.10.18. 16:47:39

@Kis Attila69: Véleményem szerint, egy magasabb engedékenységű hangszedő volna jó a 23F-be, ha az Ortofon hangzásvilága tetszik, akkor egy 2M Blue lehetne oda jó. Eredetileg Denon DL80-al árulták, az egy jó kis testes hangú hangszedő, nem egy Ortofon hang. Esetleg megpróbálhatsz egy Grado-t.

Kis Attila69 2023.10.18. 22:15:36

@Analoglued: Oke akkor ki próbálom a Gradot még nem hallottam soha de szeretem a testes hangú hangszedöket.legyen más mint az ortofon.
Nagyon köszönöm a segítséget
Üdvözlettel
Kis Attila

FerkovMiklós 2023.11.01. 20:35:25

Kedves Gábor!
Szeretnék tanácsot kérni öntől hangszedő ügyben.
Tulajdonomban van egy Sony PS-X65 lemezjátszó.
Régóta nézelődök, olvasok cikkeket, de nem tudom milyen hangszedőt érdemes bele venni talán egy Shelter 201?
Előre is köszönöm a választ.
Tisztelettel: Ferkov Miklós

Analoglued 2023.11.09. 07:21:29

@FerkovMiklós: Kedves Miklós!
Az a gép egy elég jól megépített, precíz, jó hangú gépnek látszik. A régi japán DD-knek a tányér a szűk keresztmetszete, bár érdekes hogy erre csak mostanában jött rá a világ. A gép többi része megérdemelné, hogy kezeljük ezt a hibát, és a futómű feljebb lépjen egy (két) kategóriát. Erre egy elég egyszerű módszert javaslok, a Funk Firm APM egy kifejezetten erre kifejlesztett lemezalátét, ami erőteljesen csökkenti a tányér rezonanciáit, miközben ideális alátámasztást nyújt a lemeznek. Egy ilyen kezelés után a gép egy komolyabb hangszedőt is "elvisel". Hogy milyen legyen ez, az függ a shell tömegétől, és az árkategóriától. Ha ezt megírná, esetleg könnyebben segíthetnék egy javaslattal. Üdv, Gábor

FerkovMiklós 2023.11.23. 20:17:22

@Analoglued: Kedves Gábor!
Köszönömöm a javaslatot!
A Funk Firm APM folyamatban van a vásárlása.
Árkategóriába max: 140.000 Ft
Tisztelettel várom a javaslatot!
Üdv. Miklós

Analoglued 2023.11.23. 23:01:05

@FerkovMiklós: Kedves Miklós! Milyen vastag APM jön? És lehet-e állítani a karbak magasságán?

Üdv, Gábor

FerkovMiklós 2023.12.02. 17:49:07

Kedves Gábor!

Funk Firm APM 3mm ha megjön!
A karbak magassága állítható a Sony PS-X65 lemezjátszón.

Üdv. Miklós

Kováts.L 2024.10.25. 19:30:04

Kedves Gábor! Kérdésem a következő. Az Ortofon T10-hez lehetne egy Audio technika AT-OC9XEB hangszedőt csatlakoztatni? Tudom jól az Ortofon 2-4ohm impedenciájú, mig az OC9XEB pedig 6-12ohm impedenciához passzolna. Mennyire zavaró ez a hangminőségnél, és kell e tartanom majd attól, hogy a készülékek esetleg károsodnak az eltérő illesztés miatt? Sajnos az anyagiak még erre sem egyszerű áldozni, de a T10 megvan, és remélem nem teszi ez a kombináció az erősítőt se tönkre. Átlag hifim van, Ortofon MC10 super,de nem mai darab, és ami Ortofon ma kapható az túlárazott szerintem, és ezért még az AT-OC9XEB re gondolok. A trafóhoz ragaszkodok ezt nem akarom eladni se, viszont sajnos az Ortofon erre esküszik a 2-4 ohmra. A Denon DL 103 esetleg a másik jelölt, de mivel a lemezjátszó a Nad 5120 lenne, és a Yamaha AX -590 erősitő se a legjobbak egyike, viszont a Heybrook HB1 igen jól szól én nálam az így összállított rendszerrel. Ehhez pedig túl jók ezek is. ATR Amadeus blue pont jó arra, ne legyen harsány a hangminőség. A földön járok, de tudom azt, hogy az MC mit tud. Nekem ez így a csúcs lenne. Tartok tőle nem kapok más megfelelő áru hangszedőt az Ortofon T 10-hez, mint ezt a két tipust. Ennyiért nincs más mc hangszedő, a Denon DL 160 pedig van nekem is, de ez a Ortofon mc10 super+ t10 nálam jobban szól. Igaz ahhoz trafó nem kell. Mi lenne a megoldás? Köszönöm előre is a segítséget, és a Ortofon T10, ha ma árulnák még ezt is a hangszedővel, már lehet 400 euro felett lenne minimum az ára és csak a trafónak. Nincs trafójuk az Ortofonnak ma már 250000ft alatt, ami miatt nem érhetné meg az árát,nekem bíztosan, ha ma árulnák ezeket a retro terméket is. De érthető gondolom az, tudom jól mit tud, csak nem könnyü a hangszedő megválasztása se. Legyen viszonylag olcsóbb, és passzoljon is hozzá, ez nem egyszerű jól tudom. És még annyit, anno a Yamaha erősítőbe belerakták az MC állást is, ami miatt elsőre ezen szólt az ilyen hangszedőm. Tényleg mennyi lehet valójában a T10-ből is a hazánkban, és ők mit választhattak ma e mellé más tipusú, de nem is Ortofon hangszedőt?

Analoglued 2024.10.26. 10:55:44

@Kováts.L: Ortofon T10
Egy MC habgszedő normál lezáró impedanciája a hangszedő belső ellenállásának a 7-10- szerese szokott lenni. Azaz a 3 Ohmos Ortofonokhoz egy 21-30 Ohmos bemenő ellenállású illesztő egység dukálna. Ezt természetesen az Ortofon saját trafói tudják.
Ugyanakkor, ez nem jelenti azt hogy ettől ne lehetne eltérni, ha a hangszedő egyéb tulajdonságai ezt indokolják. Az MC10 Super esetében az a helyzet hogy az egy fázislinearitásra tervezett hangszedő, aminek a frekvencia menete minden csak nem kiegyenlített. Van egy jól hallható magas hang kiemelése. Itt jön képbe a lezárás kérdése, minél alacsonyabb impedanciával zárunk le egy hangszedőt, annál jobban "fogjuk" a magas tartományt, annak a kiemelése így csökken, a hangkép balanszba kerül. Ebből következően ha egy magasabb impedanciát kívánó hangszedőhöz párosítunk egy alacsonyabbhoz tervezett trafót, abból magas hang vágás és dinamika csökkenés várható.
Rendszerépítési szempontból a Heybrook HB1 nem szerencsés partnere egy NAD lemezjátszónak egy MC hangszedővel, különösen nem egy DL103-al, amihez egy nagyon nehéz kar kell hogy jól szóljon. Az említett komponensekből következtetett büdzsét alapul véve, azt a javaslatot tenném, hogy engedd el az MC hangszedő kérdést. Helyette a NAD-ba vennék egy AT-VM520EB-t, ami egy jó mélytartományú pickup, és mozgalmas rajta a zene. Beragasztanám a tűtartót, ezzel megjön az MC-s simaság, elmúlik az MM-ekre jellemző reszelősség. MC hang ötöd áron. Eladnám a trafót meg az MC-10-et, a DL-160-at és a Yamaha erősítőt is, ezeknek az árából vennék egy Heed Obelisket phono panellel, vagy felhajtanék egy régebbi Luxman L-410-et használtan, ezek sima hangú, jó erősítők, amikkel jól passzolna a HB-1.
Mindkettőben kitűnő phono panel van, illesztési probléma nélkül egy AT MM-el.
Ha még mindig nincs elegendő mély hang a hangkép balanszához, akkor a NAD-on egy az eredetivel azonos vastagságú plexi tányér javít a helyzeten.
Ez így a végén egy teljesen kerek rendszer, sokkal jobb mint amit egy mechanikailag és elektromosan is illesztetlen MC-ből egyáltalán ki lehet hozni.
Ez persze csak egy variáció a néhány, kevés számú lehetőség közül.
A másik lehetőség hogy eladod az MC-10-et és a Denont, és felhajtasz egy Ortofon Rondo Bronze-t, az egy nagyszerű hangszedő. Jól fog szólni a T-10-el, és a NAD-hoz is passzolni fog.

Üdvözlettel, Gábor
AudioWorld / Gauss

Kováts.L 2024.10.28. 00:19:12

Köszönöm az információt, hasznos volt a számomra is. Viszont érdekes módon nálam a T10-MC10 a Nad 5120-ban használva, és a Yamaha AX 590 erősítő is a Heybrook-kal ma már képes arra, hogy a hangminőség több mint jó. A Dire Straits-nél, hallani az ismert számnál a Romeo és Juliánál, hogy az énekes igen halkan háromig elszámol a szám elején. Carmen Decca felvétel és ez is analóg nem digitális lp, a széknyikorgás, a kottalapozás is elég jól észlelhető. Van egy másik módszer arra is, miként lehet. ha nem is high end, de bőven az átlag halláshoz igazítva behangolni a rendszerünket. Vannak kitűnő termékek, amik képesek a hangképet még jobbá tenni. A Shakti Stones az, ami miatt még komolyabban akartam megérteni azt, miért van az, hogy a készülékek háklisak úgymond egymásra. Tény ez fizika és igazoltan hitelesek a mérések is stb ennéll a terméknél. Viszont én elkezdtem vagy 15 éve arra keresni a megoldást, mi helyettesíti a Darvas László féle PWB szerek ajánlásait, és itt van a Shakti is, ami több mint érdekes. Ez a ezotéria termék szerintem orgonit, és azt ahogy befolyásolja a hangzást, nálam is ez nyerő. És próbaként elhittem még a kövekről írt elméleteket ajánlásokat a Sonia Haiders Gyógyító kövek írása megadta a választ. Még ha elég nehéz megmérni a hanghatásait stb, tudnak valamit. A lényeg a következő. Karneol kő ez a hangzást képes majd az egész tartományt kiegyenlítetté tenni. Olyan, mint kissé sávhatárolt tompa ez már nem létezik itt. Inkább amikor a kissé sziszegő színezett hangzásnál olcsóbb MM-ek helyett, egy MC eszközt teszünk be a hangszedőnél. Végre igazán javul az egész. Az összes kábelekre rátéve az ilyen nyaklánc kövek, a rendszert több ortóval képesek feljavítani. És az olcsóbb FF15 i
is profitál. A holdkő végre még jobban a térbe helyezi a hangzást. Az ónix selymessé kissé semlegessé is, míg a vörös jaspis szerintem a dinamikára a mélytartományra hatásos. És a hegyikristály kő pedig a felső tartomány köve. Itt a tapasztalatom az, a könyvekbe kell középre egy-egy pici pár mm-es követ betenni. Az ötlet Peter Belt-re gondolva a HFM ben írták le, tegyünk egy papírlapot mindegyikbe. A hatás végre van igazi felső tartomány, és a másik igen érdekes kő még az apatit. A hangképet visszhangossá tette, és főleg nálam vissza kellett venni a kövekből, mert már a templom hatás lett ettől ha többet raktam a vezetékekre, még a popzenénél is. És az opál is és a zafír az, ami alkalmas javítani még. Az előbbire nem volt lehetőség ezt kipróbálni, és az opál az amiből még tudtam beszerezni. Andok opál, ami megfizethető áru kő. Itt a közép az amit képes felerősíteni. A cd tokokba, az egész gyűjteménybe érdemes elhelyezni az eddig leírtak után ilyen köveket. Azt kell erősíteni amire azt mondjuk nem az igazi, és ezek a kövek frekvencia tartományok kövei is szerintem. Van lehetőség arra is, a teljes belső rendszert így lekezeljük. Talán az igen apró szemű nyakláncok kövei azok, amik a hangszedőnél testkábelre ráhelyezve javítanak a hangképen az 1grammos darabok jók erre. És ne feledkezzünk el a cd-ről sem. Ellene voltam eleinte, igaz alap készülékek anno nem nyűgöztek le. Idővel lett Pioneer Pd-s 904 is és a 707 is, és azt mondhatom, itt is a Heybrook Hb1 igazán nyerő lett. És a kövek lényege mi lehet? Talán a geomágneses hatás lecsökkentése a tárgyaknak, eszközöknek akár ez a polarizáció a Peter Belt féle elmélet lényege is. És azt ez ionizáció e, vagy orgon hatás esetleg más fizika, engem leginkább a hangminőség feljavítása érdekelt, és erre jutottam. Végre voltak és vannak akik meg is próbálták, és ez talán jobban megértették a Peter Belt féle varázslatot, a negyedik dimenziós írásokra gondolva anno Hifi Magazinban. A Nap és a Hold is folyamatosan képes ilyen energiákat közvetíteni. Hogy a kövek képesek ezt csökkenteni, vagy mássá átalakítani, mint szűrni is még az ilyen energiákat, Itt a rezonancia esetében tudjuk észlelni is ezt a jótékony hatást. A másik ami hasznos a bútorokat tisztítsuk meg energetizált vízzel, akár termállal is. Van pár darab kő a kertben, ezek szilikát kövek, tegyük üvegbe vízbe rakva a napon is hagyva, és ezzel puha pamut ronggyal töröljük át megvizezve mindent. A hangminőség ismét érezhetően javulni fog. Ezekből kiindulva, tényleg a csak a csúcskészülékek a legfontosabbak? Is - is, ha már tudjuk azt, milyen energiák azok, amik ellen folyvást fejlesztünk a rendszeren, mert pont ma stb, azt mondjuk ez nem az igazi. Valójában senkinek sincs igaza a hangminőségre gondolva, ha a másik szerint hibásan teszteltek stb. Nem állandó a lakás ilyen geomágneses közege, ott az elektroszmog, és mindenféle ilyen termék, vagy az antennajelek sokasága is, nem tudjuk örökre kiiktatni. De a kövek szinte mindig képesek ezeket ellensúlyozni, és a tisztításuk elég egy alapos szellőztetés esetleg a füstöléssel is alkalmas ezeket a felszedett hatásokat megszüntetni. A természet is ez, ez egy körfolyamat ionizáció. És a kövek erre képesek, javítani akár a közérzetet, és a hangminőséget is.
süti beállítások módosítása