Nos, bocsánat hogy a címben így eltorzítottam egy jó kis magyar közmondást. De a szójátékon túl annyit mindenképpen meg kell hagyni, hogy az alátétek, vagyis az analóg ( bakelit, ha úgy tetszik ) lemezjátszók lemezalátétei nagyon is benne vannak a hangminőségben. Olyannyira, hogy lassanként azt vizionálom, hogy ez a kis kiegészítő is önálló komponensként lesz elfogadva és kezelve az audiofil társadalomban.
Az idők szele – vagy csak a véletlen – úgy hozta, hogy az utóbbi hónapokban jó néhány lemezalátéttel volt dolgom, közeli ismeretségem, és nagy szerencse, hogy a kis drágák ( ! ) nem feminin gondolkodásúak, s én így elkerühettem a szomszéd alátétjére való kacsingatás minden vele járó problematikáját, nem haragudtak se rám, sem egymásra a gyakori cserélgetések miatt. ( Ezt ne próbáld ki egy nővel, ha jót akarsz….)
Na, a viccet félretéve, a lényeg az, hogy volt nálam pár alátét, és én kíváncsi voltam, mivel mire lehet jutni. Most megosztanám ezeket a tapasztalatokat, hátha valaki a nyomdokaimba lépne, de nem költene el százezreket alátétre, esetleg „csak” huszon-harmincezret, arra az egyre, amire érdemes.
Hogy melyik az az egy?
Mint a hifiben szinte mindig, most sem lehet egy ilyen egyszerű kérdésre egyértelmű választ adni. Futóműve, tányérja, rendszere válogatja, mi fog a legjobban bejönni. Nézzük a kezembe került variációkat:
- Rega gyári filc
- Roksan Xerxes gyári filc ( kicsivel vékonyabb )
- Rotel gumi alátét ( az RP-850-ről)
- Origin Live Upgrade platter Mat
- Roksan RMAT-7 , egy fejlettebb Roksan alátét
- Funk firm Acromat ( 3 mm )
- Alisca Orange filc alátét
- Akryl tányér ( a Pink Triangle tányérja )
- Parafa-gumi kompozit (Soulines)
Vannak a fentieken kívül nagyon ezoterikus egyéb alátétek is, csak a legismertebbek: Ringmat, réz lemez, aztán ott az Oyaide BR-12 butyl gumi alátétje, vagy a Harmonix, olyan drágán, hogy sokan lemezjátszót sem vesznek ennyiért. De csinálnak alátétet bőrből (Clearaudio Black Leather ), sőt vinylből is, abban a hitben, hogy a lemezt a saját anyagával a legjobb alátámasztani.
Funk Firm Achromat - egy Technics SL-1210-en
Alátét – fizika.
Hogyan működik az alátét? A szokvány válasz erre a kérdésre az, hogy le kell csillapítani a tányér csengését, hogy az ne hallatsszon bele a lejátszáskor a hangba. Ezért használunk alátéteket. Nos, ez a válasz meglehetősen ortodox ( régimódi ), abból az időből ered, amikor még egyszerű, "csak forogjon stabilan" szemléletű lemezjátszókon hallgattak a népek zenét, ott, azokon tényleg csengtek a tányérok ezerrel, kellett a csillapítás. Sőt, a japán direct drive-ok is könnyű öntvény tányérokkal érkeztek a 70-es évek végétől, azokat is kötelező érvénnyel csillapítani kellett.
Időközben az audiofil lemezjátszó ipar tanult egyet-mást, a tányérokról is. Az első nagy lépés az Ariston-Linn féle kettős öntvény volt, szíjtárcsa plusz az arra illeszkedő külső tányér, amelyek külön-külön rezonánsak, de ha egymásra tesszük őket, ahogy kell, onnantól egymás rezgéseit csillapítják. A végeredmény egy majdnem teljesen rezgésmentes tányér-összeállítás lett. Nem nagy csoda, ha ezen egy sima filc alátétet elegendőnek gondoltak a lemez elcsatolására. Az ugyanebben az időben feltűnt Regákon ( Manticore-n, Systemdek-en) levő üveg tányér pedig olyan vastag, hogy amiatt nem cseng olyan nagyon, és az alacsony ár okán a Rega is simán megoldja a dolgot egy filccel, a mai napig is. A következő nagy lépés röviddel ezután következett, a Pink Triangle megjelenésével, és annak akryl (plexi) tányérjával. A plexi egy meglehetősen rezonancia mentes anyag, nem is kellett rá alátét, mert – mint arra menet közben rájöttek – nem csak a tányér rezgései fontosak, hanem magában a lemezben keletkezők is, legalább ennyire. Azokat is csillapítani kell, és ezt a problémát a plexi tányér, alátét nélkül, elég jól kezelte.
Régebben, a nagy tűnyomással futó kúpos tűs ( broadcast és DJ) hangszedők használata során rájöttek, hogy bizonyos esetekben a tű súrlódásától olyan forgató nyomaték keletkezik, ami még a lemezt is el tudja forgatni a tányéron, vagyis lejátszási sebesség-ingadozás keletkezik, tehát kelleni fog egy olyan alátét, amely megakadályozza ezt az effektust. Ma az elliptikus vagy még jobb tűk esetében ez az effektus nem nagyon játszik, de a problémakör átlátásához érdemes megemlíteni.
Mostanság, a lemezalátétek fejlesztési iránya határozottan magában a lemezben létrejövő rezonanciák csillapítása felé mutat. Kísérletek százai során beigazolódott, hogy a tű futása során a lemez anyagában rezgések keletkeznek, amelyek a tűtől továbbterjednek, majd reflektálódnak, visszaverődnek, a központi furattól, vagy a lemez végeiről, és ismét eljutnak a hangszedő tűhöz, megmodulálva az éppen játszott hangot. Ez persze hallatszik, torzabbá, definiálatlanabbá téve a zenét. Ezek a visszaverődések frekvenciafüggőek, és időben nem meghatározható módon, ad hoc jelentkeznek, tulajdonképpen ahány lemez, annyiféle variációban. Logikusnak látszik arra törekedni, hogy ezeket a rezgéseket a keletkezésük helyén, a tű alatt, a lemez másik oldalán elkezdjük elnyeletni – valamivel. Fizikailag az a probléma, hogy bármely tömeg egyfajta energia akkumulátorként működik. Gondoljunk csak arra, mikor az egy tonnás autónkat felgyorsítjuk, majd kinyomjuk a kupplungot, és a kocsi mindenféle motorerő nélkül is elgurul innen még pár száz métert. A befektetett energiát kiadja magából – hosszabb idő alatt. Épp így működik a lemez is, meg az alátét is. Minél nagyobb a tömeg, annál több energiát képes tárolni, és visszarúgni, egy neki tetsző tartományban. Itt az egyik hangsúly. A neki tetsző tartományban. Mert bármely tömeg a beletolt energiát a saját rezonancia tartományában szereti leginkább kiadni magából.
Nekünk az lenne a jó, ha a tű által keltett rezgések ott helyben kioltódnának valamiképp. Mivel az energia CSAK átalakulni tud, magától nem szűnik meg, emiatt az a kérdés hogy mivé alakítsuk át, és hogyan?
A legújabb fejlesztésű alátétek ezt az átalakítást oldják meg többé-kevésbé jól, leginkább az által, hogy belső szerkezetük laza anyagkötésekkel rendelkezik, s ezek az anyagdarabok el tudnak mozdulni egymáshoz képest, vagyis a beérkező energia mozgási energiává alakul át. Más elven működik az Achromat, ebben mikroszkopikus buborékok találhatók. A rezgések a buborékokon nem tudnak áthatolni, irányt kell változtassanak. És minden irányváltoztatás csillapítással jár. ( Maradva az autós példánál, ezt úgyis mindenki érti, egy kocsit is sokkal rövidebb fékúton le lehet fékezni, ha fékezés közben jobbra – balra mozgatjuk a kormányt, jelentősen csökken a fékút. Próbáld ki… ). Továbbá, az Achromatban a buborékok rugalmas falúak, össze tudnak nyomódni, és a rezonanciákat először mozgási energiává, majd hővé alakítják át. Sokkal hamarabb, mint azok vissza tudnának verődni a lemez széléről.
Na, hát elsőre kb. ennyit érdemes fizikailag belelátni a témába, lássuk, a gyakorlatban ebből mi hallatszik.
Meghallgatások
A különböző alátéteket több lépcsőben és több gépen hallgattam meg, nem fárasztanám a Kedves Olvasót az egyes variációkkal, legyen itt elég annyi, hogy nem olyan nagyon nehéz értékrendet állítani, több verzióban is nagyjából ugyanaz jön ki. Az alátéteket Rega RP3 (tuning) + TTPSU –n, Pink Triangle PT-TOO-n, Soulines Satie-n és egy Roksan Xerxes-en hallgattam meg, a szokásos kontroll berendezésen, KEF Reference Model 2, Aquincum LZ erősítő, Van Damme kábelezéssel. Hangszedőnek a Regán egy Denon DL-110-et, a Pinken egy Shure SC35C broadcast pickupot, a Satie-n egy AT-150SA-t, és a Roksanon egy Clearaudio MC Concept-et használtam, utóbbit egy Qualiton MC trafóval, az Indiscreet phono erősítőn keresztül.
Tesztlemezeim: Leonard Cohen – Ten new songs, Al di Meola – Cielo e Terra, Hans Theessink / Terry Evans – Delta time, Ariel Ramirez – Misa Criolla ( argentín verzió)
A minap csatlakozott hozzám régi cimborám, J.Gyula, aki valójában a Roksant jött megfülelni, de ha már itt volt, belemerültünk az alátét-szeánszba, és három óra alatt nagyjából megerősödtem abban az eredményben, amire magamtól is jutottam.
A sorrend, alulról felfelé:
- A leggyengébb az Alisca Orange vastag filce, túl azon, hogy van egy Flinstone Stones utánérzése az embernek tőle, valami barbár módon kőkorszaki megjelenése, egész hangtartományokat öl ki a zenéből, egyetlen szám után hallgathatatlannak ítéltük, és elkerült az őt megillető helyre….
- Rega és Roksan gyári filcek. Hatalmas megkönnyebbülés az Alízka után, a dolgok helyükre kerülnek, és elsőre minden rendben levőnek is látszik. Amíg fel nem teszel egy jobb alátétet. Visszanézve a filcek kissé pontatlanok, nem engedik kinyílni a teret, a hangszerek pozicionálása sem igazán jó, minden előrébbről szól. Mélyben sem elég megfogott.
- Rotel gumi. Vannak előnyei, mélyben sokkal jobb, mint a filc. Magasban jobban kaszál, de némelyik lemezen ez jól jöhet, helyre tud billenteni egy kicsit könnyebb súlyú, fényesebb felvételt. Meg egy csengő tányért. Azért jó lemezeken inkább a filc.
- Soulines parafa+ gumi alátét. Szintén nem olyan rossz, jó alátámasztást ad, bár úgy éreztem kicsit túlcsillapít, nem engedi eléggé szárnyalni a zenét. Bizonyos hangszedőkhöz, a túl izgága, vagy kicsit fényesebb hangúakhoz ( AT, Ortofon 2M ) szerintem beválik.
- Akryl tányér. Az akryl önmagában tényleg egy elég jó alátét-anyag, a Pink hangja nem javul túl sokat még az Achromattal az akryl tetején sem, de azért van különbség. Ezt a hangot már nem kell kidobni az ablakon.
- Origin Live upgrade platter mat. Nagyon jó (vékony) alátét, jó tér, jó hangszerhangok, jó tranziensek, picit élesebb, kontúrosabb mint az Achromat, kevésbé analóg-érzés, egy kis lépés a digitális –jellegű precizitás irányába, de abszolút nem rossz. Akinél nem lehet a kar magasságán állítani, annak nagy előny a mindössze 1 mm vastagság. Akryl tányérokkal jól kombinálható, a Pinkkel jól szól együtt.
- Roksan RMAT 7. Körülbelül ugyanazt tudja, mint az OL Upgrade mat. Tiszta, kontúros, nagy ugrás a sima filc után a Roksanon. Minden megfogottabb, követhetőbb. Jó vétel.
- Funk Firm Achromat. Teljesen egyértelműen a legjobb. Sima, analóg hang, remek térhatással, jó pozicionálással, dinamikával, semmi túllövés, de lélegzik rajta a zene. Egy élmény. Ha az ember eljut a középkategória szintjére, már egy Rotel RP-850-el kezdődően ( Sz.Marci gépén is kipróbáltuk, gumival, anélkül és gumi plusz Achromattal is, ez utóbbi volt a nyerő) hallható a különbség, még komolyabb gépeken pedig nekem egyértelmű. Gyula úgy vélte, hogy túl drága, és szerinte a Roksan RMAT 7 csaknem ugyanilyen jó. Ez azt mutatja, hogy ebben a körben valamelyest ízlés (és pénztárca) dolga is, melyiket választja az ember. Mindazonáltal, nem gondolom, hogy az Achromat a maga 60 Fontjáért ne volna nagyon jó vétel, különösen, arányaiban, ha egy High-end futómű + kar + hangszedő árához képest nézem, pláne.
Roksan RMAT 7 - a legjobbak között
Ajánlás
Az utóbbi 3 alátét, Az Origin Live, A Roksan RMAT 7 és az Achromat viszi a pálmát, nagyon megérik az árukat. Az, hogy melyiket válasszuk, ízlés, és a meglévő berendezés jellegének függvénye szerintem. Kiegyenlített, sima hangú rendszerekben az Achromat erényei döntőek lesznek. A függesztett vázú, és / vagy melegebb karakterű gépeken (régebbi Linnek, Thorensek, Manticore, stb. ) az RMAT 7 vagy az OL Upgrade mat talán egy lépéssel közelebb tolja azokat a gépeket a neutralitáshoz, mindkettő nagyon jó vétel.
Ha százalékban kellene kifejeznem a dolgot, és ez persze csak egy vélemény, azt mondanám, hogy ha az Achromat-ot veszem 100%-ra, akkor az OL és a Roksan RMAT7 valahol a 85-90% táján van. Az akryl tányér magában kb. 80%, a parafa+ gumi úgy 70, a sima gumi meg a sima filc ( más erényekkel és más hibákkal ) kb. 60%, és az Alízka … hát ezt hagyjuk. 50% alatt az egyetemen is egyest adnak, jó esetben. Rosszban kidobják az indexedet a folyosóra… (Megtörtént, szerencsére nem velem fordult elő. :-D )
Nagy Gábor Pál @AW – 2017. Február