Egy elfeledett HiFi láncszem: A Receiver
2015. július 17. írta: Analoglued

Egy elfeledett HiFi láncszem: A Receiver

Állandóan szembesülök azzal a szomorú ( kinek-kinek, persze....)  ténnyel,  hogy nem mindenki olyan öreg motoros a HiFi-ben mint magam, és néha a legalapvetőbb fogalmakat is magyarázni kell a fiataloknak. Ez nyilván nem az Ő bűnük, más korban, más készülékek között nőttek fel, számukra az elsődleges zenei műsorforrás a mobiltelefon      ( Anyám, borogass...)  vagy jobb esetben a laptop, és minden más csak ez után következik, HA következik. Ilyen hálátlan körülmények között elég retro-utánérzése van az embernek, ha olyan készülékekről szándékozik írni, amelyek már gyűjtőnevükön is ismeretlenek a többségnek, múltbéli kacatoknak számítanak, hasonlóan a macskaszemhez, meg a fédervájszhoz.

Szóval, ha mégis csak meg akarod tudni, miről is lesz szó itt, akkor egy mondatban, a Receiver ( angolból áthozva, ejtsd: riszíver.... :-) ) az egy kombinált-készülék, amelyben egy dobozba építve megtalálható egy többsávos rádió-vevő és egy sztereo (néha, régebben kvadró) erősítő.

479210-pioneer_sx1080_vintage_receiver.jpg

Híresség a múltból: Pioneer SX-1080

Receiver-történelem

 

A receiverek megjelenése tulajdonképpen a rádiókészülékekkel azonos időszakra tehető, valamikor a 20-as, 30-as évekre, amikor is a sztereo még ismeretlen fogalom volt, és annak kellett örülni, ha akár csak egyetlen csatornán is, de megszólalt valamiféle adás. Viszont a megszólaláshoz a jelet erősíteni is kellett, akkoriban még elektroncsővel, így aztán tekinthetjük úgy, hogy a kezdeti mono 2-3 csöves rádiókészülékek már látens receiverek is voltak, csak akkor ezt még senki sem tudta.

nepradio.jpg

Az egyik első receiver - a Néprádió

Később, a rádióadások számának terjedése magával hozta az ú.n. Világvevő-k megjelenését és elterjedését, ami technikailag annyit jelentett, hogy rádió készülékünk immár a 3 leggyakrabban használt sávban (LW - Long Wave, Hosszú hullám, MW - Medium Wave, Közép hullám, és SW- Short Wave, rövid hullám ) egyaránt képes volt működni, és viszonylag széles frekvencia tartományban érzékelni, "fogni" az adókat. Az efféle "High-Tech" dolgok persze kissé megbonyolították az addig elég "eccerű" kis készülékek felépítését, és a sávok közötti lavírozgatáshoz, hangolgatáshoz már több gomb és kapcsoló kellett.

minerva-506u-_8_preview.jpg

Minerva Világvevő rádió

Rájöttek továbbá, hogy minél rövidebb hullámsávon ( nagyobb frekvencián ) visszük át a jelet, annál irányítottabbá válik, és a korai Amplitúdó-moduláció helyett ( ez azt jelenti, hogy a vivőfrekvencia erősségét változtatták meg a hangjel által, majd ezt alakították vissza a rádiókészülékben, a vivőfrekvencia kiszűrésével), később elkezdtek egy sokkal jobb minőséget ígérő technikát alkalmazni, a Frekvencia Modulációt ( FM ). Az FM technika kivételesen jó hangminőséget ígért, ugyanis itt az átvihető hang frekvencia-tartománya nincs korlátozva a vivőfrekvencia által. Az ezzel a technikával épülő új receiverek - bár még monoban nyomták - már a kor technikai csodáinak számítottak. A gyártó cégek igyekeztek ezeknek a modelleknek már elegáns, luxus kinézetet tervezni, így jöttek létre a kor csúcsmodelljei, a SABA ovál hangszórós receiverei, vagy Magyarországon az Orion és a Terta nagyobb gépei.

saba_meersburg.jpg

SABA Meersburg - dupla hangszórós világvevő receiver

A 60-as évek végén új elektronikai eszközök jelentek meg, amelyek forradalmasították a hangvisszaadást, és a rádiózást is. Nyugodtan nevezhetjük korszakalkotó találmánynak a Tranzisztort, mert lehetővé tette az addig nagy méretű készülékek miniatürizálását, hordozhatóvá tételét, és az áramfogyasztás csökkenését. A korai tranzisztoros készülékek ugyan sokkal gyengébben szóltak a csöves nagyapáiknál, de ezzel akkoriban nem nagyon törődött senki, mindenki a kis zsebrádiók hordozhatóságától volt hanyatt esve. A tranzisztor és az ebből kifejlődő mikroelektronikai ipar nagy nyertesei a japánok voltak, akik még akkor megvették a tranzisztor teljes gyártási jogát, amikor arról még Amerikában, a feltalálókat foglalkoztató Bell Labs-nál (később Texas Instruments)  sem volt tiszta kép, hogy pontosan mire is fogják majd használni ezt az eszközt.

1947_first_point_contact_transistor-3.jpg

Az első tranzisztor, és a feltalálók. Aligha tudták, hogy a találmányuk teljesen átformálja majd a világot

A receivert, mint eszközt a végső kipusztulástól a sztereo rádióadás megjelenése mentette meg, amely nagyjából egybe esett a miniatűr rádiók tömeggyártásának kezdetével. Az URH (Ultra-Rövid Hullám) sávban sugárzott FM sztereo, a térhangzás akkora technikai előrelépés volt minden addigihoz képest hangzásban, tisztaságban, dinamikában,amekkorát a szórakoztató elektronikai ipar szinte azóta sem tudott nagyságrendben felülírni, még a mozit forradalmasító Dolby Digital-t is ide értve. Ehhez a hanghoz pedig kellett valami, amit a miniatűr rádiócskák nem tudtak felmutatni: TELJESÍTMÉNY.

A sztereo hang életnagyságú, eredetihez közelítő dinamikájú megszólalást ígért, de csak megfelelő teljesítmény és hangszóró méret esetén. Ráadásul a jó sztereohoz a két hangszórót egymástól távolabb kell elhelyezni.Nos, kézenfekvő volt az addig a készülékbe beépített hangszórók különálló dobozokba építése, és a rádió-erősítő egység addigi alapelveinek újragondolása. Hát így jött létre a mai fogalmaink szerinti Receiver, a rádiót és egy sztereo erősítőt magában foglaló műsorforrás. Mint mindig a technika történetében, ha egyszer valami létrejön, azt hamarosan elkezdik finomítani, fejleszteni, képességeit kibővíteni. Ez a törvényszerűség egyaránt igaz a kávédarálótól, a receivereken át az űrrepülőgépekig.

A receiverek fejlődési irányát a mérnökök először a lesugározható frekvencia-tartomány kibővítésében látták ( akkoriban ez volt a kihívás), mert az első germánium-tranzisztorok még nem voltak túl gyorsak, így az általuk erősíthető frekvencia sáv is szűk volt. Az áttörést a szilícium, mint tranzisztor alapanyag alkalmazása hozta meg, az ebből a kvarckristályból ( tulajdonképpen homok....) előállított félvezetők sokkal fürgébben nyitottak-zártak, mint korábbi elődeik. ( Nem azért félvezető, mert félig vezet, hanem mert szabályozható a rajta átfolyó áram. Épp mint egy csap, ha nyitom egyre erősebben jön a víz, ha zárom, egyre gyengébben, ugyanaz az elv, csak elektronikusan, a bórral szennyezett szilícium kristályon belül). Az emberi halláshoz való igazodás fontosságát jelezte az 1957-ben megjelent német ipari szabvány, a DIN 45500, ami a HiFi-szabványként (High-Fidelity, Nagy Hanghűség) terjedt el a köztudatban. Ez rögzítette a szükséges sávszélesség, torzítás és dinamika értékeket, így a továbbiakban csak azokat a készülékeket fogadták el "jó hangú"-nak, amelyeken ott díszelgett a HiFi-szabvány logója.

hifi_din_45500.jpg

Szilícium tranzisztorokkal nem volt nagy "cucc" HiFi szabvány szerinti paramétereket biztosítani egy készüléknek, így hát a mérnökök Saulusokból Paulusokká lettek, és áttértek ( no, nem a keresztény hitre...hanem...) a teljesítmény növelésére.A 60-as évek új generációja imádta a zenét, ezerrel ment a rockandroll, később a Beatles, és a srácok kíméletlenül nyomták a hangerőt, mint "a jampecok a Chevroletben agyba-főbe a dudát." Ne felejtsük el, a kor fő műsorforrása még mindíg a rádió! Hanglemez ugyan már van nagyobb számban, de még drága, és nehéz beszerezni. Viszont a rádióadók tolják a slágereket, a többség rádiót hallgat. És egyre jobb minőségben szeretné ezt tenni, egyre hangosabban.

Megjelennek a Receiver-aranykor első komolyabb készülékei, rendre a német és japán gyártóktól, a Nordmende, az ITT, a SABA, a Grundig, a holland Philips és a japánok, a Pioneer,, a Sony,a Sansui, a Hitachi, a Sanyo, az AKAI, de ugyanígy Amerikában a Marantz vagy a Harman-Kardon is beszáll a ringbe. Átlagosan 20-50W közötti teljesítmény a jellemző, de a készülékek már fogadják a lemezjátszók mágneses (MM) hangszedőinek jelét is ( Phono erősítő) sőt, a szintén elterjedt szalagos ill újabban kazettás magnók is ráköthetők,

Mint mindíg, vannak akik mindent bele akarnak integrálni egyetlen dobozba . (Ma ez a tendencia a mobiltelefonok esetében figyelhető meg, a történelem ismétli önmagát - mert ilyen az emberi természet) A receivert sem kerülte el ez a hatás, néhány cég látott logikát abban, ha minden populáris műsorforrást beletuszkolnak egy - jó bazi nagy házi zene-központba. Legjobb példája ennek a Grindig RPC sorozata, lemezjátszó, kazettás magnó, rádió, erősítő, egyetlen házba zsúfolva.

grundig_rpc300.jpg

Grundig RPC-300, minden egyben

A japánok viszont feltalálják a HiFi-tornyot, ahol minden részegység külön dobozban kap helyet ( drágábban lehet eladni), az azonos méretű készülékek egymásra helyezhetők. Kell a függőleges megoldás, mert a japán lakás alapterülete túl kicsi a széltében terjeszkedéshez...

A receiver aranykor az 1980-as években volt, ekkorra nagyon kiforrott, kitűnő minőségű elektronikák jöttek létre, némelyik hatalmas, több száz Wattos teljesítménnyel. Alábbiakban egy rövid válogatás a legjobbakból:

sansui_g-8700.jpg

Sansui elegancia : G8700

sansui-g-22000.jpg

Sansui G-22000 - az egyik legjobb

pioneer_sx.jpg

A Pioneer is kitett magáért: SX-9100, fa oldallapokkal

sony-str-v6-04.jpg

SONY STR-V6 a kategória legjobb erősítőjével, V-MOS FET-ekkel

a_marantz_2285b_black_front.jpg

Marantz 2285

akai_as-1080db_01a.jpg

vagy éppenséggel egy AKAI...

cleopatra.jpg

de a magyar ipar sem szeretett volna lemaradni....Videoton Cleopatra

Receiverek persze most is vannak még, csak jószerével nem így hívják őket. Ma inkább a házimozi-erősítő a divat, amiben természetesen van rádió tuner is, de ezeknek a modern receivereknek a fő műsorforrása valamilyen külső digitális lejátszó, és már csak azok emlékeznek a rádió-középpontú zenehallgatásra, magnózásra, akik olyan régen születtek mint én....

Az utolsó szó jogán, egy jobb receiver ma is megér egy misét. Ha valakinek tetszik ez a külcsín, és venne egyet, csak bíztatni tudom. Az elektronikájuk átvizsgálásra, néhány alkatrészük cserére szorul, de jó érzés helyreállítani a régi jó dolgokat. Megőrizni a múlt egy szeletét a jövőnek, vagy csak magunknak, amíg kedvünket leljük benne. A hálószobában másodkészülékként, vagy a műhelyben, háttér-rádiózásra, esetleg a hétvégi házban, hogy ott is szóljon valami, ha épp ott töltjük az időt.

Aki pedig a külsőt megőrizné, de a belsőt szívesebben cserélné mai sztenderdekre, ennek sincs akadálya. Relatív kis befektetéssel ki lehet cserélni a végfokozatot és a tápegységet egy komolyabbra, így meglephetjük barátainkat egy 40 éves receiverből megszólaló High-End hanggal. Ha valakinek ilyen vágya van, szóljon, vállalom az átalakítást ! :-)

Gábor, Audio World

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr377633968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zbodnar 2015.12.11. 22:33:32

"Ha valakinek ilyen vágya van, szóljon, vállalom az átalakítást ! :-)"
Valóban csinálnál ilyet, vagy csak a frappáns befejezés kedvéért írtad?

Zsolt

Analoglued 2015.12.12. 14:59:44

@zbodnar: Szia!

Nem szoktam a levegőbe beszélni, természetesen vállalok ilyet. Azt azért elmondom, hogy az átfutási idő hosszú, mert egyszerre több dologgal is foglalkozom, és emiatt nem két nap amire valami elkészül. Viszont, mai technológiákkal nagyon jó hangú dolgokat lehet beépíteni ezekbe a régi cuccokba, és lehet jó eredményeket elérni. Sajnos a költség az többszöröse is lehet annak, amennyiért az ember egy ilyen receivert megvesz, egy normál felújítás úgy 40 ezer körül van, míg a végfokok cseréjével ez az összeg már a 80-at üti, és ha tényleg komolyra veszem a figurát, a legjobb elérhető alkatrészekkel, akkor a 150 ezer Ft környékén fogunk járni. De 150 ezerért nem kapsz olyan erősítőt, amit az tud a végén.
A számom 30-213-8232, ha érdekel, beszéljünk személyesen!
Üdv, Gábor

zbodnar 2015.12.12. 15:32:32

Szia!

Köszönöm, már hívtalak is, csak nem voltál kapcsolható.
Ha alkalmas lesz beszélni egy pár percet, írjál légyszíves. Vagy ha megcsörgetsz, visszahívlak, üdv:

Zsolt

Analoglued 2015.12.12. 17:00:19

@zbodnar: Oooops, lehet hogy lemerült. Már kapcsolom is vissza... Sorry.
G.

zbodnar 2015.12.12. 17:42:51

Itt az e-mail címem: zbodnar485@gmail.com a Takács Jenő elérhetősége végett :)
Köszönöm!

Zsolt

Gyula72 2017.02.08. 12:54:37

Szia Gábor!
Bárcsak most regisztráltam az oldalon, de régóta olvasom nagy orommel és még tobb tudásvággyal a szórakoztatóan tanító, segíto írásaid, mint kezdo "hi-fis". (Elore is elnézést az ékezetekért!) "Tanácsodra" egy Rega RP1-et vásároltam amit kifejezett "tiltásod" ellenére :-) Ortofon 2M Blue hangszedovel tuningoltam, illetve kicseréltem a végsúlyt, és kapott egy JA Michell Vibro Stop Mat-ot és a pici gyuruket a hangszedo alá. Szerintem elég turhetoen szól már (,csak) a kiinduláshoz viszonyítva! "A Drááágaszááágom" :-) jele egy Cambridge Audio 551P elofok után a Rotel RA-02-n megizmosodva, egy pár újonnan vásárolt, de kifutott Wharfedale Diamonds 9.1-en lesz hallható. Itt tartok most, és kérem a tanácsod, a hogyan továbbról! Tudom, hogy egy hangkar tuning sokatt dobna a hangzáson, de az óhatatlanul magával rántaná az utána lévok cseréjét is (sajnos nem voltam elég "alamuszi nyuszi" és nem egybol a SZÁMOMRA elérheto legjobbat vásároltam meg. Pl. most már érzem, hogy talán az elofokból jobb lett volna egyel feljebbi kategóriából keresni.) Ennyi unalmas bevezeto után érkeztem el a kérdése(i)mhez. Nagyon vonzódom a vintage dolgokhoz ( épp uton van egy Yamaha CT-410-es tuner amit viszonylag szép állapotban tudtam megvasárolni 20 fontért (amibol 10 volt a posta!!! :-) ) ( az E-bay tenyleg egy Kánaán egy hi-fistának! ), ezért arra gondoltam, hogy egy vintage receiverre cserélem a Rotelt. Elso kérdés. A fenti gyonyoruségek, mivel akkoriban is a legjobbak voltak, most is elég borsos áruk van. Kb. 1000 fonttól indulnak. Ehhez képest egy szintén nagyon szép állapotban lévo "gyengébb" tipust meglehet venni 200-300 font korul (szinte új Pioneer LX-550 150 (!!!) font), ami már számomra is vállalható (vagy megint nem vagyok elég alamuszi??? :-) ) Tehát a kérdés: egy ilyet is tudnál annyira "frissíteni", hogy sokkal jobban szóljon (az én fulemnek!), mint a mostani Rotel, és a késobbiekben is ki tud szolgálni egy jobb kart? Itt jon a második kérdés: vagy egészen más irányt javasolsz elsore? Elnézést, hogy untattalak, de gondolom, mint a hi-fis lelkek és testek doktorának, a diagnózis felállításához ismerned kell a "beteg" jelenlegi állapotát! :-)
Udvozlettel: hu olvasód Gyula

Analoglued 2017.02.09. 02:33:42

@Gyula72: Kedves Gyula!
Örülök hogy tetszenek az írásaim, remélem a jövőben is tudok elég informatív és érdekes lenni. Majd igyekszem. :-)
A receiverről szólva, már nem vállalok ilyesféle javítgatásokat, túl sokba kerülne ahhoz képest, hogy a receiver mennyibe került.
A hogyan továbbról sem tudok mélységekben nyilatkozni, mert ez nagyon egyéni, ízlés, akusztika, személyes preferenciák kérdése. Ami mindenképpen javasolt, a kis dobozt egy jó állványra kell tenni, ha találsz valahol az ebay-en egy Linn Kan állványt, az jó. Vagy egy Atacama. Szilvai Tibit is meg lehet keresni ( Söund Arts ) az Ő állványai sem rosszak. A másik szinte kötelező lépés egy ilyen kis mini-csodához, a kettős kábelezés, én most is, mint mindig, a Van Damme ( lásd a cikkemben) 4 eres 4 mm2-es hangszóró kábelét ajánlom, legalább akkora vétel, mint ezek a kis mini-monitorok voltak. Az Ortofon Blue helyett inkább egy Shelter 201 lett volna jó, vagy ha nagyon oda akarsz lépni, egy Bin 215 vagy 323 az LP Gear-tól. Erősítőben pedig, ha már vintage, vehetnél eleve jót, pl. egy Luxman L-430, L-530-at vagy ilyesmi, abban még nagyon jó phono is van, elképzelhető hogy jobb mint a Cambridge plusz Rotel. Ami még sokat hoz, az a Funk Firm Achromat, sokkal jobb betekintést enged a zenei történésbe. Továbbá, az RP-1-en a műanyag szubplattert kell cserélni, vagy egy Michael Lim félére, vagy egy Groovetracer-re. A Regához pedig szinte kötelező a gyári falikonzol. Ami nálam sokat hozott a Regán, az a Lim féle alu láb, a meglévő gumit ki kell tölteni homokkal, és úgy beletolni az alu harangokba. Nagy ugrás.
Üdv, Gábor

piroskuka 2020.02.19. 15:49:08

Kedves Gyula
Tanácsát szeretném kérni. Jelenlegi rendszerem a következőkből áll: Dual cr1750 reciever, Dual cs 604 lemezjátszó, Tannoy mercury m1 hangfal, (olcsó noname zsínorral összekötve, a jövőben legalább ezt szeretném lecserélni) sound arts állványokon állnak, Schiit Modi DAC.
Az egyik probléma amit szeretnék orvosolni a zsinórok cseréje után az, amit erősítő produkál. Alacsonyabb hangerőnél a jobb csatorna el-el halkul, ˇszakadozikˇ, ha fennébb tekerem a hangerőt elmúlik.
A kérdésem az lenne, hogy a hibát valamelyik komponens okozza vagy esetleg az erősítőben valamelyik alkatrész öregedett el?

üdv Áron
süti beállítások módosítása