Úgy látszik, a bevonzás ( már a gondolataink teremtő, bevonzó ereje, ez sokak számára humbug, másoknak meg működő valóság, de ezt most hagyjuk ) szóval, a bevonzás az audiofiliában is működik.
Nem olyan régen olvasgattam az egyik kedvenc blogomon - a maradék kettő közül , ezek a Long blogja és Szekeres Pista írásai a Vinyl.hu-n. Előbbit a fizika még fel nem derített területei iránti példaértékű nyitottsága és az itt tapasztalható jelenségek intelligens megközelítése miatt kedvelem, a készülék oldalról átsütő elfogultságtól meg igyekszem eltekinteni. Utóbbit pedig nagyszerű stílusa, eredeti humora miatt, ami nyugodtan említhető egy lapon a korábbi harmadik kedvencem - ez nem rangsor - a már megszűnt (?) Audiolife by Veres Attila bloggal - e tekintetben. Szóval olvasgatok - mondhatnók, továbbképzem magam, ismeretekből meg stílusból, van mit tanulni - és belefutok egy épp csak a felszínen megemlített készülékbe, egy új hazai készítésű hálózati "kondicionálóba" amely a TEP névre hallgat. A blog elég szűkszavúan méltatja ezt a készüléket, semmi hype, se hűde, csak egyszerűen megállapítja, hogy a TEP tud valamit, amit érdemes volna mindenkinek meghallgatnia.
Ekkor - még van bennem ennyi lelkesedés - elhatározom, hogy utánajárok, megtudom, talán ha a szerencse vagy az Univerzum (inkább) segít, meg is hallgatom ezt a "találmányt". Nem mindenben szoktam ugyanazt hallani amiről Long beszámol, számomra pl. a kis JVC dobozok messze nem hoznak akkora zenehallgatási kedvet, mint ahogy azt Ő interpretálja, de azért fenntartom az érdeklődésemet az általa megemlített dolgok iránt, legtöbbször nem légből kapott dolgok.
Nos, az Univerzum úgy akarta. Nem sokkal a fenti olvasgatásom után, az egyik Facebook-csoportban ismét felmerül a TEP említése, illetve be is tudom azonosítani a készítőjét ( erre mondjuk jó a FB ). Épp a kábeleit dicséri néhány hobbytárs, én pedig épp a kábelek terén próbálom egy kicsit szélesebbre tárni az ablakot, valamivel jobban rálátni a pillanatnyi helyzetre, kik és mit tolnak mostanság?
Pár privát üzenet, Tamással, aki szívélyesen felajánlja, ha ismét Budapesten jár, felém kanyarodik, és szívesen megmutat néhány kábelt. Aztán telefonon is egyeztetünk, és szóba kerül a hálózati kondicionáló ( direkt nem írok szűrőt, mert ez nem az ), azt is megmutatná, mert azzal áll össze egységessé az Ő kábel-rendszere. Rajtam nem múlik...
Végül két napja megtörtént a nagy esemény, bevonzottam, Tibi, Tamás barátja pedig becipelte a TEP-et a nappalimba. Szerencse hogy Ő hozta be, mert sanszos hogy ha nekem kellett volna, akkor megmentésem érdekében a lélegeztető gép maradt volna Rá, így jobban járt. Mielőtt rátérnék a szoros lényegre, el kell mondanom, hogy nálam egy célorientált, minimál koncepciós rendszer van. Az EGÉSZ rendszer nem több, mint egy millió Forint, CD - erősítő - hangdoboz - kábelek. Nem vagyok fukar, valószínűleg megengedhetnék magamnak ennél nívósabb rendszert, de a céljaimnak pillanatnyilag ez felel meg a legjobban. Semmi űberhifi, csak elegendően nívós, de kvázi bárki által megfizethető holmik. Az egyetlen kiugró darab az erősítő, amiről minden látogatóm megállapítja, hogy sokkal jobb rendszert érdemelne, ez most is így történt. Tökéletesen egyet is értek ezzel a megállapítással, de ha a Kedves Érdeklődő eljön hozzám, és két Wilson-on, vagy két Nautiluson hallgatná meg az erősítőimet, óhatatlanul az a tévképzete támadna, hogy attól szól így a zene, mert mennyire k..va jó az a két hangdoboz. Holott,a világ legjobb hangdoboza is csak annyira tud jó lenni, amilyen jelet kap, de ezt a nagyérdemű Közönség rutinból mindig elfelejti. Így viszont, egy olcsó Micromega Junior CD-játszón meg a két szerény KEF Reference-eimen hallgatva a Gauss Optheront, hamar rájönnek, "mitől döglik a légy". Összesen ennyiért? Naná.
A szeánsz kezdetén Tamás és Tibi kicsit még fanyalgott, tele voltak bizonytalansággal, hogy vajon az első hangokból megítélt (direkt egy tompa hangú lemezt tettem fel a jöttükre, legyen honnan rácsodálkozni a dolgokra) rendszer elegendő lesz-e a megmutatni kívánt változások előidézéséhez? Később megnyugodtak, hátradőltek, ami nekem volt jó érzés, és ki nem mondott üzenet is egyben.
TEP
TEP annyit tesz, mint Tamás Electronic Products, teljesen logikus és lényegre törő. Tulajdonképpen a kábelek is TEP-névre hallgatnak, némi kiegészítéssel, Reference meg ilyenek, hagyjuk, a lényeg a hatásuk. Ha most azt írom, hogy TEP, ezzel mindig a hálózati kondicionálóra gondolok, ne keverjük a szezont a fazonnal.
A készülék egy guszta fa ládikában érkezik, amelynek a teteje zsanérosan lehajtható, és van rajta egy teljesen szocreál pántos zár, amit le lehet lakatolni. Pandora szelencéje, posztkommunista kiadásban. És tényleg, egyfajta előrelátásról tanúskodik ez a lakat-zár megoldás, mert ha egyszer a benn tárolt dolgok elszabadulnak...
Hihetetlen hogy mit is rejt valójában ez a doboz. Először azt hittem, hogy egy jól kivitelezett eszközről van szó, egy szépen megépített műszaki termék, amely valójában egy nagyon fogós, ravasz módon megtekert hatalmas leválasztó transzformátort rejt magában, a fém készülékházon belül. A "doboz" azzal is álcázza magát, hogy mindenféle feszültség meg pillanatnyi teljesítmény mérésére alkalmas kijelzők, meg ki-be kapcsolók sorakoznak az előlapján, hátul meg egy rakás vízmentes IEC aljzat, elegendő ahhoz, hogy egy komplett rendszer kábeleit rádughassuk, futóművestől, DAC-ostól, az erősítőkön át a ... talán még a villanyborotva is belefér a végén.
Később, a bekapcsolása után jöttem rá, hogy ez mind kamuflázs, álcázás mesterfokon. Valójában a készülék egyfajta lelkek tárháza. Minden - de minden! - előadótól van benne egy kis lélek-rész, amit a készülék azonnal előránt, ahogy az adott előadó zenéje elkezd megszólalni a szobában, és a megjelenő zenei élménybe csípőből belepumpálja azt a lélek-mintát. Pont akkor, és pont úgy, ahogy a zene ezt kívánja, és amitől az a konzerv-zene egyszerre életre kél, nem konzerv többé. Pandora szelencéje, mondom. A létező legeslegjobb értelemben.
Mielőtt ez az élmény - Hugh Granttel szólva, hihetetlen, de élmény - elért volna hozzám, részem volt egy másikban is. Nem lepett meg igazán. Viszonylag jól ismerem a saját rendszerem szűk kereszmetszeteit, pontosan tudom miben lehetne jobb, nagyjából azt is hogy mennyiért mennyivel. Teleki Béla barátom és a Viard kábelek múltkori látogatása óta kábel fronton is tiszta képem van ezekről a dolgokról. Ugyanez a hatás most is "megvolt" , szerény kis studio-kábeleim (á la Sükösd Gábor) koherensen, kellemesen szólnak, de messze nem képviselik a felbontás és a sávszélesség viszonyítási pontját. Tamás először a CD kimenet és a passzív hangerő szabályozó közötti "első" kábelt cserélte le a sajátjára, ez önmagában is elég jelentős javulást hozott - a teljes rendszerem árának nagyjából a feléért. Hm, eddig - nálam - még irracionális volt a dolog, de nem is lehetett várni akkora javulást, amíg a potitól a végfokig ott "fékezett" a másik studio kábel.Ez utóbbinak a cseréje ismét hozott egy friss lélegzetet a rendszerembe, a sokkal nagyobb felbontás miatt a hangszerek sokkal inkább kezdtek helyükre kerülni egy sokkal mélyebb, szélesebb, magasabb, sokkal egybefüggőbb térben, anélkül, hogy a felbontás növekedésével gyakran együtt járó "megfényesedés" vagy a magas tartomány szubjektív intenzitás-növekedése bekövetkezett volna. Ez mindig a jó irány egyik fokmérője, és tegyük hozzá, hogy sohasem történik így olcsó kábelek esetén. Én speciel még soha egyetlen olcsó kábelt sem hallottam, ami ezt tudta volna. A szomorú az, hogy sajnos a drága kábeleknél sem mindig, sőt elég ritkán van ez a hatás. Pl. azért nem nagyon kedvelem a HiDiamond-okat ( igaz, csak egy drágább szett volt nálam, de öt perc alatt eldőlt hogy nem szeretem ) mert az áráért várnám a neutralitást, és a fázis-koherenciát,amit az a kábel nagyon nem tud. Kétszer annyiért a Viard simán tudja, és most a TEP Reference szintén tudja.
A gond az a TEP kábelekkel, hogy egyenlőre elég korlátozott a rendelkezésre álló mennyiség. Ezek a kábelek réges-régi (korombéli) anyagokból, elemi szálak párhuzamosításával készülnek, nincs utánpótlás. Talán Tamás majd megtalálja később a megfelelő anyagot,de egyenlőre még két tucathoz van anyag, és vége. Ilyen formán ezek a kábelek nem nagyon tekinthetők terméknek, inkább egy nagyon eltalált DIY produktum a jó fogalom rájuk, de annak szenzációsan jó.
A két interconnect után még egy hálózati kábelt is bekötöttünk a saját lossless-rendszerű SG kábelem helyére. Ez a csere szintén hasonló módon, plusz energiák felszabadítása mellett a tér megnyitása irányába hatott, a maga 300 ezer Forintos áráért sok rendszer létezik Magyarországon is, ahol ez a kábel nagyon jutányos ár/érték arányúnak tekinthető.
A pontot az i-re a TEP teszi fel. Miután a kábelek már lélegezni, a zenével együtt élni engedték a rendszeremet, a TEP-et bekötve immár nem technikai jellegű hatások kezdtek dominálni. Ahogy fentebb is írtam, a lélek, az előadás érzelmi, emocionális oldala kezdett sokkal inkább előtérbe kerülni. Lefordíthatnánk mindezt persze műszaki paraméterekre is, bár erre elég szegényes az eszköztárunk, nem is biztos hogy pontosan értenénk, mi is történik valójában. Talán nincs is erre szükség.
A TEP alapvető, lényegi változást idéz elő. Különösen egy nagy felbontású rendszerben, zenei értelemben a konzerv zenét nagyon életszerűvé, érzelem-gazdaggá tudja varázsolni.
A kérdés az, hogy hogyan használható mindez?
Ha valakinek már eleve adott egy komolyabb integrált erősítő, egyetlen interconnect is csodát tesz, mondjuk a DAC és az integrált között, és ha már amúgy is elköltöttél a rendszeredre pár milliót, dobj hozzá még egyet, és mindenképpen vegyél egy TEP-et, ami új értelmet fog adni az eddigi költéseidnek.
Tamás saját maga is a High-End legfelső szegmensében hallgat zenét, ehhez készít eszközöket, amelyek ebben a körben értelmezhetők igazán. A High-End alacsonyabb berkeiben egy-egy ilyen készülék vagy kábel beszerzése egyfajta befektetés, amely sohasem lesz gátja a rendszer további fejlődésének, sőt az általuk elérhető minőség a rendszer fejlődésével egyre hatványozottabban fog érvényesülni. Nagy szó ha az ember egy-egy komponenst nyugodt szívvel kipipálhat, ami együtt fog fejlődni a többi készülékkel.
Nem tudom feltűnt-e, de ez azért egy elég erőteljes ajánlás.
A gyártót az alábbi elérhetőségén találjátok:
Major Tamás, 06-70-343-3188
Nagy Gábor Pál @AudioWorld
2021. Április