Köszönöm az információt, hasznos volt a számomra is. Viszont érdekes módon nálam a T10-MC10 a Nad 5120-ban használva, és a Yamaha AX 590 erősítő is a Heybrook-kal ma már képes arra, hogy a hangminőség több mint jó. A Dire Straits-nél, hallani az ismert számnál a Romeo és Juliánál, hogy az énekes igen halkan háromig elszámol a szám elején. Carmen Decca felvétel és ez is analóg nem digitális lp, a széknyikorgás, a kottalapozás is elég jól észlelhető. Van egy másik módszer arra is, miként lehet. ha nem is high end, de bőven az átlag halláshoz igazítva behangolni a rendszerünket. Vannak kitűnő termékek, amik képesek a hangképet még jobbá tenni. A Shakti Stones az, ami miatt még komolyabban akartam megérteni azt, miért van az, hogy a készülékek háklisak úgymond egymásra. Tény ez fizika és igazoltan hitelesek a mérések is stb ennéll a terméknél. Viszont én elkezdtem vagy 15 éve arra keresni a megoldást, mi helyettesíti a Darvas László féle PWB szerek ajánlásait, és itt van a Shakti is, ami több mint érdekes. Ez a ezotéria termék szerintem orgonit, és azt ahogy befolyásolja a hangzást, nálam is ez nyerő. És próbaként elhittem még a kövekről írt elméleteket ajánlásokat a Sonia Haiders Gyógyító kövek írása megadta a választ. Még ha elég nehéz megmérni a hanghatásait stb, tudnak valamit. A lényeg a következő. Karneol kő ez a hangzást képes majd az egész tartományt kiegyenlítetté tenni. Olyan, mint kissé sávhatárolt tompa ez már nem létezik itt. Inkább amikor a kissé sziszegő színezett hangzásnál olcsóbb MM-ek helyett, egy MC eszközt teszünk be a hangszedőnél. Végre igazán javul az egész. Az összes kábelekre rátéve az ilyen nyaklánc kövek, a rendszert több ortóval képesek feljavítani. És az olcsóbb FF15 i
is profitál. A holdkő végre még jobban a térbe helyezi a hangzást. Az ónix selymessé kissé semlegessé is, míg a vörös jaspis szerintem a dinamikára a mélytartományra hatásos. És a hegyikristály kő pedig a felső tartomány köve. Itt a tapasztalatom az, a könyvekbe kell középre egy-egy pici pár mm-es követ betenni. Az ötlet Peter Belt-re gondolva a HFM ben írták le, tegyünk egy papírlapot mindegyikbe. A hatás végre van igazi felső tartomány, és a másik igen érdekes kő még az apatit. A hangképet visszhangossá tette, és főleg nálam vissza kellett venni a kövekből, mert már a templom hatás lett ettől ha többet raktam a vezetékekre, még a popzenénél is. És az opál is és a zafír az, ami alkalmas javítani még. Az előbbire nem volt lehetőség ezt kipróbálni, és az opál az amiből még tudtam beszerezni. Andok opál, ami megfizethető áru kő. Itt a közép az amit képes felerősíteni. A cd tokokba, az egész gyűjteménybe érdemes elhelyezni az eddig leírtak után ilyen köveket. Azt kell erősíteni amire azt mondjuk nem az igazi, és ezek a kövek frekvencia tartományok kövei is szerintem. Van lehetőség arra is, a teljes belső rendszert így lekezeljük. Talán az igen apró szemű nyakláncok kövei azok, amik a hangszedőnél testkábelre ráhelyezve javítanak a hangképen az 1grammos darabok jók erre. És ne feledkezzünk el a cd-ről sem. Ellene voltam eleinte, igaz alap készülékek anno nem nyűgöztek le. Idővel lett Pioneer Pd-s 904 is és a 707 is, és azt mondhatom, itt is a Heybrook Hb1 igazán nyerő lett. És a kövek lényege mi lehet? Talán a geomágneses hatás lecsökkentése a tárgyaknak, eszközöknek akár ez a polarizáció a Peter Belt féle elmélet lényege is. És azt ez ionizáció e, vagy orgon hatás esetleg más fizika, engem leginkább a hangminőség feljavítása érdekelt, és erre jutottam. Végre voltak és vannak akik meg is próbálták, és ez talán jobban megértették a Peter Belt féle varázslatot, a negyedik dimenziós írásokra gondolva anno Hifi Magazinban. A Nap és a Hold is folyamatosan képes ilyen energiákat közvetíteni. Hogy a kövek képesek ezt csökkenteni, vagy mássá átalakítani, mint szűrni is még az ilyen energiákat, Itt a rezonancia esetében tudjuk észlelni is ezt a jótékony hatást. A másik ami hasznos a bútorokat tisztítsuk meg energetizált vízzel, akár termállal is. Van pár darab kő a kertben, ezek szilikát kövek, tegyük üvegbe vízbe rakva a napon is hagyva, és ezzel puha pamut ronggyal töröljük át megvizezve mindent. A hangminőség ismét érezhetően javulni fog. Ezekből kiindulva, tényleg a csak a csúcskészülékek a legfontosabbak? Is - is, ha már tudjuk azt, milyen energiák azok, amik ellen folyvást fejlesztünk a rendszeren, mert pont ma stb, azt mondjuk ez nem az igazi. Valójában senkinek sincs igaza a hangminőségre gondolva, ha a másik szerint hibásan teszteltek stb. Nem állandó a lakás ilyen geomágneses közege, ott az elektroszmog, és mindenféle ilyen termék, vagy az antennajelek sokasága is, nem tudjuk örökre kiiktatni. De a kövek szinte mindig képesek ezeket ellensúlyozni, és a tisztításuk elég egy alapos szellőztetés esetleg a füstöléssel is alkalmas ezeket a felszedett hatásokat megszüntetni. A természet is ez, ez egy körfolyamat ionizáció. És a kövek erre képesek, javítani akár a közérzetet, és a hangminőséget is.
@Kováts.L: Ortofon T10
Egy MC habgszedő normál lezáró impedanciája a hangszedő belső ellenállásának a 7-10- szerese szokott lenni. Azaz a 3 Ohmos Ortofonokhoz egy 21-30 Ohmos bemenő ellenállású illesztő egység dukálna. Ezt természetesen az Ortofon saját trafói tudják.
Ugyanakkor, ez nem jelenti azt hogy ettől ne lehetne eltérni, ha a hangszedő egyéb tulajdonságai ezt indokolják. Az MC10 Super esetében az a helyzet hogy az egy fázislinearitásra tervezett hangszedő, aminek a frekvencia menete minden csak nem kiegyenlített. Van egy jól hallható magas hang kiemelése. Itt jön képbe a lezárás kérdése, minél alacsonyabb impedanciával zárunk le egy hangszedőt, annál jobban "fogjuk" a magas tartományt, annak a kiemelése így csökken, a hangkép balanszba kerül. Ebből következően ha egy magasabb impedanciát kívánó hangszedőhöz párosítunk egy alacsonyabbhoz tervezett trafót, abból magas hang vágás és dinamika csökkenés várható.
Rendszerépítési szempontból a Heybrook HB1 nem szerencsés partnere egy NAD lemezjátszónak egy MC hangszedővel, különösen nem egy DL103-al, amihez egy nagyon nehéz kar kell hogy jól szóljon. Az említett komponensekből következtetett büdzsét alapul véve, azt a javaslatot tenném, hogy engedd el az MC hangszedő kérdést. Helyette a NAD-ba vennék egy AT-VM520EB-t, ami egy jó mélytartományú pickup, és mozgalmas rajta a zene. Beragasztanám a tűtartót, ezzel megjön az MC-s simaság, elmúlik az MM-ekre jellemző reszelősség. MC hang ötöd áron. Eladnám a trafót meg az MC-10-et, a DL-160-at és a Yamaha erősítőt is, ezeknek az árából vennék egy Heed Obelisket phono panellel, vagy felhajtanék egy régebbi Luxman L-410-et használtan, ezek sima hangú, jó erősítők, amikkel jól passzolna a HB-1.
Mindkettőben kitűnő phono panel van, illesztési probléma nélkül egy AT MM-el.
Ha még mindig nincs elegendő mély hang a hangkép balanszához, akkor a NAD-on egy az eredetivel azonos vastagságú plexi tányér javít a helyzeten.
Ez így a végén egy teljesen kerek rendszer, sokkal jobb mint amit egy mechanikailag és elektromosan is illesztetlen MC-ből egyáltalán ki lehet hozni.
Ez persze csak egy variáció a néhány, kevés számú lehetőség közül.
A másik lehetőség hogy eladod az MC-10-et és a Denont, és felhajtasz egy Ortofon Rondo Bronze-t, az egy nagyszerű hangszedő. Jól fog szólni a T-10-el, és a NAD-hoz is passzolni fog.
Kedves Gábor! Kérdésem a következő. Az Ortofon T10-hez lehetne egy Audio technika AT-OC9XEB hangszedőt csatlakoztatni? Tudom jól az Ortofon 2-4ohm impedenciájú, mig az OC9XEB pedig 6-12ohm impedenciához passzolna. Mennyire zavaró ez a hangminőségnél, és kell e tartanom majd attól, hogy a készülékek esetleg károsodnak az eltérő illesztés miatt? Sajnos az anyagiak még erre sem egyszerű áldozni, de a T10 megvan, és remélem nem teszi ez a kombináció az erősítőt se tönkre. Átlag hifim van, Ortofon MC10 super,de nem mai darab, és ami Ortofon ma kapható az túlárazott szerintem, és ezért még az AT-OC9XEB re gondolok. A trafóhoz ragaszkodok ezt nem akarom eladni se, viszont sajnos az Ortofon erre esküszik a 2-4 ohmra. A Denon DL 103 esetleg a másik jelölt, de mivel a lemezjátszó a Nad 5120 lenne, és a Yamaha AX -590 erősitő se a legjobbak egyike, viszont a Heybrook HB1 igen jól szól én nálam az így összállított rendszerrel. Ehhez pedig túl jók ezek is. ATR Amadeus blue pont jó arra, ne legyen harsány a hangminőség. A földön járok, de tudom azt, hogy az MC mit tud. Nekem ez így a csúcs lenne. Tartok tőle nem kapok más megfelelő áru hangszedőt az Ortofon T 10-hez, mint ezt a két tipust. Ennyiért nincs más mc hangszedő, a Denon DL 160 pedig van nekem is, de ez a Ortofon mc10 super+ t10 nálam jobban szól. Igaz ahhoz trafó nem kell. Mi lenne a megoldás? Köszönöm előre is a segítséget, és a Ortofon T10, ha ma árulnák még ezt is a hangszedővel, már lehet 400 euro felett lenne minimum az ára és csak a trafónak. Nincs trafójuk az Ortofonnak ma már 250000ft alatt, ami miatt nem érhetné meg az árát,nekem bíztosan, ha ma árulnák ezeket a retro terméket is. De érthető gondolom az, tudom jól mit tud, csak nem könnyü a hangszedő megválasztása se. Legyen viszonylag olcsóbb, és passzoljon is hozzá, ez nem egyszerű jól tudom. És még annyit, anno a Yamaha erősítőbe belerakták az MC állást is, ami miatt elsőre ezen szólt az ilyen hangszedőm. Tényleg mennyi lehet valójában a T10-ből is a hazánkban, és ők mit választhattak ma e mellé más tipusú, de nem is Ortofon hangszedőt?
@Vargab: Szia!
A shell a megadott adatok alapján 11g, az S-karok jellemző saját tömege kb.5-8g shell nélkül. Ez kb. 13--14g kompenzált mozgó tömeget fog eredményezni. Ez egy közepes érték, ami sok hangszedőhöz jó.
Ha ez a shell marad benne, akkor pl.egy Nagaoka MP-200 kitűnő választás lehet, vagy olcsóbban egy AT-VM520EB, különösen ha beragasztod a tűtartót.
MC vonalon egy Goldring Eroica vagy drágábban egy Ortofon Quintet Black, esetleg egy Clearaudio jöhetnek szóba. Nehezebb shellel egy Denon DL-103 is lehet jó, de annak kell min.18-20g-os kar.
Üdvözlettel, Gábor
A segítséged szeretném kérni!
Nemrég vásároltam egy hangkart ami egy Teac TN-4D típusú lemezjátszóban volt. A kart a SAEC céggel közösen készítették, késcsapágyas S-kar. Gyárilag egy SUMICO Oyster hangszedőt adnak hozzá.
A kar specifikációi:
Effektív hossz: 223mm
Hangszedő tűnyomása:0-5gr
Kompatibilis hangszedő tömege: 3-12gr,
14-23gr head-shell el együtt.
Az lenne a kérdésem, hogy a leírt adatok alapján te milyen hangszedőt javasolnál a hangkarhoz?
Válaszod előre is köszönöm!
Hamár minden kábel, akkor nem az a "kábel" a legfontosabb, ami közvetlenül a levegőt mozgatja? Ez így tudom nyakatekert. De direkt leírva sem lesz magától értetődő a felvetett probléma. Egy olyan irányt célozgatok, amire rendkívül kevesen gondolnak. Kicsit más téma, de bedobtam a lehülő topikba. Bocs ha off.
@baryll: Kedves Laci!
Köszönöm a hozzászólásod!
Elméletben (!!!) úgy gondolom igazad van akkor, amikor a berendezés gyártójától várod a megoldást a saját eszközének megfelelő legjobb táplálási (kábel) módszer szállítására.
A gyakorlatban azonban ennek számos ellenérv mond ellent.
1. Minden berendezés (készülék-együttes + lehallgató helyiség) saját jelleggel rendelkezik, plusz ehhez jön a hallgató saját hangzási preferenciája, ami szintén tág határok között változni szokott. Nem biztos hogy ehhez az adott kábel passzol.
2. Az igazán jó kábelek elég jelentős összeget képviselnek, pl. most épp egy 150 ezres kábel lett jó egy 790 ezer Forintos erősítőhöz. Ha a gyártó ezt hozzácsomagolja, az a kereskedőnél plusz 300-ezerként fog a végső árban jelentkezni, ami sem a vevőnek, sem a gyártónak nem jó. Pláne ha ez a hang ennyiért még egyeseknek nem is tetszik.
3. Némelyik spec kábel nem sorolható be egy érvényes érintésvédelmi (CE) kategóriába, márpedig a gyártó a készülék mellé csak egy ilyet adhat.
Szóval, mégiscsak az a jó, ha mindenki megveszi a készülékhez a pénztárcája és a minőségi igénye szerinti kábelt.
Egyáltalán nem gondolom, hogy ez a vevő becsapása lenne. A kábelek hangzásra gyakorolt hatása, mint információ közismert, még ha ezt néhányan tagadják is. Sok komolyabb gyártónál eleve a termékleírás tartalmazza azt az információt, hogy a termék jobb minőségre képes egy speciálisan erre a célra gyártott kábellel (pl. a Gauss erősítők leírásában is ott van). Azzal egyetértek, hogy egy-két javasolt típust esetleg meg lehet említeni, hogy könnyebbé váljon a keresgélés, de senkit sem szabad rákényszeríteni egy-egy típusra, afféle kapcsolt értékesítéssel.
Különösen igaz ez a kiemelkedően jó kábelek árszintjén.
Üdvözlettel, Gábor
Amit nem értek, hogy a tápkábel kiválasztása, az nem az adott Hi-Fi berendezés gyártójának kellene, hogy a feladata legyen? Ma az megy ugye, hogy egy magas minőségi szintet képviselő Hi-Fi mellé odaadnak egy "gagyi" - rossz hangú - tápkábelt. Aki nem rendelkezik megfelelő ismeretekkel a témában, és nem vesz pluszban valami jó hangú tápkábelt a készülékéhez, akkor ő folyamatosan gyengébb hangminőségben fogja hallgatni a zenéit, tehát be is lesz csapva így egy kicsit.
Sok esetben nagyon tudtam volna örülni egy ilyen jellegű leírásnak, tájékoztatásnak, ajánlásnak - amit most itt kaphattunk - a megvásárolt Hi-Fi komponens mellé csomagolva, mint kiegészítő "használati" utasítás. (Mondjuk az lenne az igazi, ha már eleve egy tisztességes tápkábelt is kaphatnánk egyből a készülék mellé, hogy ne nekünk kelljen felkutatni azt, amivel már hozza a megvásárolt elektronika a tudása szintjét.)
Nekem nagyon tetszett ez az írásod is és várom a folytatást. Köszönettel! Laci
@Analoglued: Egyetértek. Ha már a cikkben megidézted Nikola Tesla szellemét, óhatatlanul eszünkbe jutnak híres szavai:
“If you want to find the secrets of the universe, think in terms of energy, frequency and vibration.”
És milyen igaza van. Kérdésem volna továbbá, hogy lehetséges volna egy bejegyzés, a témát kibővítendő, un. "japán magos" trafókról? Egyáltalán mennyire lehet erről nyilvánosan diskurálni?
Idézlek: "Aki szakember, az aligha fogja megváltoztatni a több évtizedes beidegződéseit"
Valóban, az esetek nagy százalékában ez így van. Ugyanakkor, a "szent grál" keresése közben, hosszú idő után, amikor már az ember mindenfélét kipróbált, egyszer csak nem marad más választása, csak a szemléletmód változtatás. Különben logikus is. Ha az eddigi ismert módszerek nem hoztak átütő sikert, a módszerekkel, a szemléletmóddal van a baj. Ez a legnehezebb váltás. Alkatrészeket cserélgetni, tranzisztorról csőre váltani, réz helyett ezüsttel kábelezni nem nehéz, csak pénzkérdés. Ezek a dolgok egy meglévő elv eredményének finomítgatásai, nem igényelnek szemléletváltást. Ezzel párhuzamosan, bár hoznak pozitív - vagy negatív - változásokat, alapvető változást nem tudnak okozni.
Csak az a fejlesztés valós, ami más elvet próbál megvalósítani. Ehhez kell egy viszonylag mélyebb ismeret és egy nyitott gondolkodásmód. Plusz pénz, idő, és némi bátorság is.
Hogy ez ritkán van meg együtt?
:-)
@Azazigazság: A szkepszisre szükség van. Pontosabban a kétely és nyitottság harmonikus egyidejűségére. Ha valamelyik nincs meg az ember könnyen elhalad a megoldás mellett. Hinni meg abban az értelemben kell, hogy megelőlegezett bizalommal vagyok a leírtakkal kapcsolatban. Ezt legkönnyebben pedig egy GAUSS elektronika meghallgatásával lehet elérni. Ha a halottak igazolják az "áttörést", akkor "elhiszem", hogy van valami a leírtak mögött. Olyan sokan álltak már elő a jó hang receptjével. Volt aki a TIM-et tette felelőssé a rossz hangért, mások a monotonikusan csökkenő THD spektrumot vélték a Szent Grálnak, mások a single-ended A-osztályra esküsznek, ismét mások azt mondják "hagyjuk el a globális visszacsatolást, hiszen minden bajnak az az oka". De olyat is hallhatunk, hogy csak az elektroncső alkalmas a zenei reprodukcióra. Változott valami érdemben a nyolcvanas évek óta? E fenti meglátások részigazságai ellenére megítélésem szerint nem nagyon. Ugyanis az összes fentebb említett megoldás csak kerülgeti és elfedi a problémát.
Gábor írta valahol, hogy gyökeresen változtatni kell az erősítéstechnikával kapcsolatos felfogásunkon. Ez sokkal nehezebb, mint aminek látszik. Aki szakember, az aligha fogja megváltoztatni a több évtizedes beidegződéseit, aki laikus és nyitott annak pedig általában csekély és hiányos az alaptudása. Ritkán találkozik e két követelmény egy emberben. Ráadásul a Gábor által felvázolt probléma megértéséhez különleges vizualizációs képességek is szükségesek. Bele kell "mászni" egy tranzisztor, kábel, kondi, stb belsejébe és valós időben látni, vizualizálni a lejátszódó folyamatokat majd levonni belőlük a megfelelő következtetéseket.
Nem akármiről van szó. Az a fickó, akit Gábor "Robinson Lacinak" nevezett, és aki egy Szíj Melinda szatyorban vitte hozzá az új koncepciójú erősítő null-példányát így fogalmazott:
"Nagyon nagy dologról van szó. Alapvetően elhibázott az egész alkalmazott erősítés-elmélet. Olyan a probléma, amit ha megoldasz, új dimenzióba helyezi a felfogásodat az erősítést illetően."
A kérdés, hogy elhiszem-e mindezt? Hogyan lehetséges az, hogy a vezető mérnökök évtizedek óta (jobbára) tévúton járnak? Miért nem publikus a megoldás? (nyomós oka van annak, hogy nem). Aki erre rájön a hitet bizonyossággá formálta.
Ja és az ezüst. Egyetértek. Szükséges, de nem elégséges.
@Analoglued: Köszönöm a kimerítő választ az erősítőkhöz.
A power-kábel támához.
Energetikai áramlást és kapukat kell elképzelnünk. Bár én nem vagyok szkeptikus, de tudományosan a jelenség "nehezen" vezethető le képletekkel. Talán ez benne az érdekes és ezért sok a szkeptikus (akinek kuss szerintem is). De hinni kell! Miért? Mert ezt érdemes elhinni. Egy szóval fejezem be: ezüst. Üdv!
@gondolkodnitilos: Kedves Zsolt!
Igen.
Épp az történt ami veled "szokott", amikor diadalittasan megmondtad a frankót, és azt mindenki elfogadja.
Szegény te.
Valójában azért szokott ez történni veled, mert épp úgy volt azokban az esetekben is mint most. Nem, nem az hogy mindenkinél okosabbnak bizonyultál, hanem az, hogy a náladnál sokkal okosabb emberek teljesen reménytelennek, felesleges időtékozlásnak, szellemi síkon galambbal sakkozásnak minősítették a veled való további "eszmecserét" és kiszálltak a mókuskerékből.
Senki nem szeretne veled tovább "beszélgetni".
Én mint a blog tulajdonosa, egyben adminja, nem szeretek alanyi alapon bárkit is kitiltani, de ugyanakkor a blog színvonala, céljai, a normális olvasóközönség felé kötelező felelősség, és lássuk be, a te romboló emberi magatartásod miatt remeg a mutatóujjam a gomb fölött.
Talán egyszerűbb, ha megkérlek, hogy legyél kedves kiszállni innen, és eltűnni az éterben. Javaslom, csatlakozz inkább Kékedi Leventéhez, azonos platformon vagytok.
Ennek a blognak megvan a célközönsége, egy intelligens, fejlődőképes, érdeklődő, nyitott szemléletű csoport. Nekik írok.
Nem tartozol ide.
Lehet engem fikázni nyugodtan, minősíteni, az írásaimat is. Az csak egy vélemény. Szemben ezer másfajtával. Gondolod, hogy ha hülyeségeket írnék, akkor tíz év óta maradt volna akár száz ember is aki elolvassa ami itt megjelenik? (Költői kérdés, nem vár választ!)
Azzal a mentális hamuban sült pogácsával bocsájtanálak utadra, (hogy útközben legyen valamiféle sütnivalód) hogy próbáld valahogy pörgetni magadban a gondolatot, s talán egyszer csak meg is érteni, hogy amit MI (nem csak én, hanem a Többiek is, akik részt vesznek ebben) itt csinálunk, az egy SZOLGÁLAT, egyetlen Forintot sem keresünk ezzel. Én biztosan nem. Lehetővé tesszük másoknak, hogy a mi szemléletmódunk mentén láthassák a dolgokat. Ez egy opció. Senki sincs rákényszerítve ennek az elfogadására. Mindenki eldöntheti, számára mennyire hiteles. Viszont egészen biztos vagyok abban, hogy ez a fajta látásmód pozitívumokat hordoz magában, és aki kellő bizalommal, és/vagy tapasztalattal rendelkezik ennek a befogadására, profitálhat mindabból amit mi itt átadunk. Ez egy felkínált lehetőség.
Az egyet nem értő Tónik legyinthetnek, minősíthetnek, de valójában saját magukat zárják ki egy progresszív folyamatból.
Mivel a hifi egy nagyon sok összetevős, komplex témakör, amit nagyjából mindenki, vagy majdnem mindenki sejt, mindig fenntartjuk az eltérő tapasztalat, az eltérő eredmény, az eltérő ítélet lehetőségét.
Egyvalamit azonban nem tudok elfogadni, annak utat engedni. A végtelen butaság eluralkodását a világomban. Ez itt az én blogom, és nem fogom megengedni, hogy bárki is teleszemetelje.
Felkínálom a saját döntés lehetőségét. Most utoljára, udvariasan megkérlek, hogy lépj ki innen, és ne gyere vissza.
Nem kell választ írnod, erre sem vagyunk kíváncsiak. Ha egyetlen szót is írnál, azonnal törlöm, és kitiltalak. Ez már az én döntésem lesz, az értelmes olvasóim védelmében. Nem szoktam üresen ígérgetni.
Viszlát Erdei Zsolt.
Pont az történt ami mindig szokott, nem az általam leírtak cáfolata hanem a személyem jellemzése - így aztán cáfolat hiányában úgy látom megtörtént a valóság elfogadása, sikerült belátni, hogy műszaki sport lévén nem az ezotéria a mérvadó és nem a misztikum a fő vezérlőel. A magam részéről nagyom örülök, hogy segíthettem elfogadni a valóságot.
AudioWorld
Utolsó kommentek:
bgd75 2025.03.12. 19:57:37
Az Orion HS hansugárzóknál a számok a doboz térfogatára utaltak. HS-280 28l, HS-500 50l stb.
Remek a cikk!
Üdv.: Gábor
Bejegyzés: Új hazai fejlesztésű hangdobozok
ogab 2025.01.04. 17:43:41
Bejegyzés: Örök darabok IV.
tunerman 2024.10.29. 07:46:41
Üdv a klubban, 30 éve ezt mondom.
TJ.
Bejegyzés: Játékostársam - Harbeth SHL 5plus XD
Kováts.L 2024.10.28. 00:19:12
is profitál. A holdkő végre még jobban a térbe helyezi a hangzást. Az ónix selymessé kissé semlegessé is, míg a vörös jaspis szerintem a dinamikára a mélytartományra hatásos. És a hegyikristály kő pedig a felső tartomány köve. Itt a tapasztalatom az, a könyvekbe kell középre egy-egy pici pár mm-es követ betenni. Az ötlet Peter Belt-re gondolva a HFM ben írták le, tegyünk egy papírlapot mindegyikbe. A hatás végre van igazi felső tartomány, és a másik igen érdekes kő még az apatit. A hangképet visszhangossá tette, és főleg nálam vissza kellett venni a kövekből, mert már a templom hatás lett ettől ha többet raktam a vezetékekre, még a popzenénél is. És az opál is és a zafír az, ami alkalmas javítani még. Az előbbire nem volt lehetőség ezt kipróbálni, és az opál az amiből még tudtam beszerezni. Andok opál, ami megfizethető áru kő. Itt a közép az amit képes felerősíteni. A cd tokokba, az egész gyűjteménybe érdemes elhelyezni az eddig leírtak után ilyen köveket. Azt kell erősíteni amire azt mondjuk nem az igazi, és ezek a kövek frekvencia tartományok kövei is szerintem. Van lehetőség arra is, a teljes belső rendszert így lekezeljük. Talán az igen apró szemű nyakláncok kövei azok, amik a hangszedőnél testkábelre ráhelyezve javítanak a hangképen az 1grammos darabok jók erre. És ne feledkezzünk el a cd-ről sem. Ellene voltam eleinte, igaz alap készülékek anno nem nyűgöztek le. Idővel lett Pioneer Pd-s 904 is és a 707 is, és azt mondhatom, itt is a Heybrook Hb1 igazán nyerő lett. És a kövek lényege mi lehet? Talán a geomágneses hatás lecsökkentése a tárgyaknak, eszközöknek akár ez a polarizáció a Peter Belt féle elmélet lényege is. És azt ez ionizáció e, vagy orgon hatás esetleg más fizika, engem leginkább a hangminőség feljavítása érdekelt, és erre jutottam. Végre voltak és vannak akik meg is próbálták, és ez talán jobban megértették a Peter Belt féle varázslatot, a negyedik dimenziós írásokra gondolva anno Hifi Magazinban. A Nap és a Hold is folyamatosan képes ilyen energiákat közvetíteni. Hogy a kövek képesek ezt csökkenteni, vagy mássá átalakítani, mint szűrni is még az ilyen energiákat, Itt a rezonancia esetében tudjuk észlelni is ezt a jótékony hatást. A másik ami hasznos a bútorokat tisztítsuk meg energetizált vízzel, akár termállal is. Van pár darab kő a kertben, ezek szilikát kövek, tegyük üvegbe vízbe rakva a napon is hagyva, és ezzel puha pamut ronggyal töröljük át megvizezve mindent. A hangminőség ismét érezhetően javulni fog. Ezekből kiindulva, tényleg a csak a csúcskészülékek a legfontosabbak? Is - is, ha már tudjuk azt, milyen energiák azok, amik ellen folyvást fejlesztünk a rendszeren, mert pont ma stb, azt mondjuk ez nem az igazi. Valójában senkinek sincs igaza a hangminőségre gondolva, ha a másik szerint hibásan teszteltek stb. Nem állandó a lakás ilyen geomágneses közege, ott az elektroszmog, és mindenféle ilyen termék, vagy az antennajelek sokasága is, nem tudjuk örökre kiiktatni. De a kövek szinte mindig képesek ezeket ellensúlyozni, és a tisztításuk elég egy alapos szellőztetés esetleg a füstöléssel is alkalmas ezeket a felszedett hatásokat megszüntetni. A természet is ez, ez egy körfolyamat ionizáció. És a kövek erre képesek, javítani akár a közérzetet, és a hangminőséget is.
Bejegyzés: Csoportteszt – Best Buy (legjobb vétel) hangszedők
Analoglued 2024.10.26. 10:55:44
Egy MC habgszedő normál lezáró impedanciája a hangszedő belső ellenállásának a 7-10- szerese szokott lenni. Azaz a 3 Ohmos Ortofonokhoz egy 21-30 Ohmos bemenő ellenállású illesztő egység dukálna. Ezt természetesen az Ortofon saját trafói tudják.
Ugyanakkor, ez nem jelenti azt hogy ettől ne lehetne eltérni, ha a hangszedő egyéb tulajdonságai ezt indokolják. Az MC10 Super esetében az a helyzet hogy az egy fázislinearitásra tervezett hangszedő, aminek a frekvencia menete minden csak nem kiegyenlített. Van egy jól hallható magas hang kiemelése. Itt jön képbe a lezárás kérdése, minél alacsonyabb impedanciával zárunk le egy hangszedőt, annál jobban "fogjuk" a magas tartományt, annak a kiemelése így csökken, a hangkép balanszba kerül. Ebből következően ha egy magasabb impedanciát kívánó hangszedőhöz párosítunk egy alacsonyabbhoz tervezett trafót, abból magas hang vágás és dinamika csökkenés várható.
Rendszerépítési szempontból a Heybrook HB1 nem szerencsés partnere egy NAD lemezjátszónak egy MC hangszedővel, különösen nem egy DL103-al, amihez egy nagyon nehéz kar kell hogy jól szóljon. Az említett komponensekből következtetett büdzsét alapul véve, azt a javaslatot tenném, hogy engedd el az MC hangszedő kérdést. Helyette a NAD-ba vennék egy AT-VM520EB-t, ami egy jó mélytartományú pickup, és mozgalmas rajta a zene. Beragasztanám a tűtartót, ezzel megjön az MC-s simaság, elmúlik az MM-ekre jellemző reszelősség. MC hang ötöd áron. Eladnám a trafót meg az MC-10-et, a DL-160-at és a Yamaha erősítőt is, ezeknek az árából vennék egy Heed Obelisket phono panellel, vagy felhajtanék egy régebbi Luxman L-410-et használtan, ezek sima hangú, jó erősítők, amikkel jól passzolna a HB-1.
Mindkettőben kitűnő phono panel van, illesztési probléma nélkül egy AT MM-el.
Ha még mindig nincs elegendő mély hang a hangkép balanszához, akkor a NAD-on egy az eredetivel azonos vastagságú plexi tányér javít a helyzeten.
Ez így a végén egy teljesen kerek rendszer, sokkal jobb mint amit egy mechanikailag és elektromosan is illesztetlen MC-ből egyáltalán ki lehet hozni.
Ez persze csak egy variáció a néhány, kevés számú lehetőség közül.
A másik lehetőség hogy eladod az MC-10-et és a Denont, és felhajtasz egy Ortofon Rondo Bronze-t, az egy nagyszerű hangszedő. Jól fog szólni a T-10-el, és a NAD-hoz is passzolni fog.
Üdvözlettel, Gábor
AudioWorld / Gauss
Bejegyzés: Csoportteszt – Best Buy (legjobb vétel) hangszedők
Kováts.L 2024.10.25. 19:30:04
Bejegyzés: Csoportteszt – Best Buy (legjobb vétel) hangszedők
Vargab 2024.10.10. 09:51:10
Köszönöm a gyors válaszát.
Üdvözlettel: Varga Béla
Bejegyzés: Már megint egy kis analóg... hogyan válasszunk hangszedőt ???
Analoglued 2024.10.09. 07:35:48
A shell a megadott adatok alapján 11g, az S-karok jellemző saját tömege kb.5-8g shell nélkül. Ez kb. 13--14g kompenzált mozgó tömeget fog eredményezni. Ez egy közepes érték, ami sok hangszedőhöz jó.
Ha ez a shell marad benne, akkor pl.egy Nagaoka MP-200 kitűnő választás lehet, vagy olcsóbban egy AT-VM520EB, különösen ha beragasztod a tűtartót.
MC vonalon egy Goldring Eroica vagy drágábban egy Ortofon Quintet Black, esetleg egy Clearaudio jöhetnek szóba. Nehezebb shellel egy Denon DL-103 is lehet jó, de annak kell min.18-20g-os kar.
Üdvözlettel, Gábor
Bejegyzés: Már megint egy kis analóg... hogyan válasszunk hangszedőt ???
Vargab 2024.10.05. 15:29:30
A segítséged szeretném kérni!
Nemrég vásároltam egy hangkart ami egy Teac TN-4D típusú lemezjátszóban volt. A kart a SAEC céggel közösen készítették, késcsapágyas S-kar. Gyárilag egy SUMICO Oyster hangszedőt adnak hozzá.
A kar specifikációi:
Effektív hossz: 223mm
Hangszedő tűnyomása:0-5gr
Kompatibilis hangszedő tömege: 3-12gr,
14-23gr head-shell el együtt.
Az lenne a kérdésem, hogy a leírt adatok alapján te milyen hangszedőt javasolnál a hangkarhoz?
Válaszod előre is köszönöm!
Bejegyzés: Már megint egy kis analóg... hogyan válasszunk hangszedőt ???
Szamóca67 2024.09.20. 14:28:27
Bejegyzés: Anti - DIY, avagy hogyan építsünk minél rosszabb erősítőket...
Azazigazság 2024.09.13. 11:57:23
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt
Analoglued 2024.09.04. 09:27:49
Köszönöm a hozzászólásod!
Elméletben (!!!) úgy gondolom igazad van akkor, amikor a berendezés gyártójától várod a megoldást a saját eszközének megfelelő legjobb táplálási (kábel) módszer szállítására.
A gyakorlatban azonban ennek számos ellenérv mond ellent.
1. Minden berendezés (készülék-együttes + lehallgató helyiség) saját jelleggel rendelkezik, plusz ehhez jön a hallgató saját hangzási preferenciája, ami szintén tág határok között változni szokott. Nem biztos hogy ehhez az adott kábel passzol.
2. Az igazán jó kábelek elég jelentős összeget képviselnek, pl. most épp egy 150 ezres kábel lett jó egy 790 ezer Forintos erősítőhöz. Ha a gyártó ezt hozzácsomagolja, az a kereskedőnél plusz 300-ezerként fog a végső árban jelentkezni, ami sem a vevőnek, sem a gyártónak nem jó. Pláne ha ez a hang ennyiért még egyeseknek nem is tetszik.
3. Némelyik spec kábel nem sorolható be egy érvényes érintésvédelmi (CE) kategóriába, márpedig a gyártó a készülék mellé csak egy ilyet adhat.
Szóval, mégiscsak az a jó, ha mindenki megveszi a készülékhez a pénztárcája és a minőségi igénye szerinti kábelt.
Egyáltalán nem gondolom, hogy ez a vevő becsapása lenne. A kábelek hangzásra gyakorolt hatása, mint információ közismert, még ha ezt néhányan tagadják is. Sok komolyabb gyártónál eleve a termékleírás tartalmazza azt az információt, hogy a termék jobb minőségre képes egy speciálisan erre a célra gyártott kábellel (pl. a Gauss erősítők leírásában is ott van). Azzal egyetértek, hogy egy-két javasolt típust esetleg meg lehet említeni, hogy könnyebbé váljon a keresgélés, de senkit sem szabad rákényszeríteni egy-egy típusra, afféle kapcsolt értékesítéssel.
Különösen igaz ez a kiemelkedően jó kábelek árszintjén.
Üdvözlettel, Gábor
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt
baryll 2024.09.03. 08:39:07
Sok esetben nagyon tudtam volna örülni egy ilyen jellegű leírásnak, tájékoztatásnak, ajánlásnak - amit most itt kaphattunk - a megvásárolt Hi-Fi komponens mellé csomagolva, mint kiegészítő "használati" utasítás. (Mondjuk az lenne az igazi, ha már eleve egy tisztességes tápkábelt is kaphatnánk egyből a készülék mellé, hogy ne nekünk kelljen felkutatni azt, amivel már hozza a megvásárolt elektronika a tudása szintjét.)
Nekem nagyon tetszett ez az írásod is és várom a folytatást. Köszönettel! Laci
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt
VoltperMikroszekundum 2024.07.29. 14:25:52
“If you want to find the secrets of the universe, think in terms of energy, frequency and vibration.”
És milyen igaza van. Kérdésem volna továbbá, hogy lehetséges volna egy bejegyzés, a témát kibővítendő, un. "japán magos" trafókról? Egyáltalán mennyire lehet erről nyilvánosan diskurálni?
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt
Analoglued 2024.07.28. 09:06:30
Idézlek: "Aki szakember, az aligha fogja megváltoztatni a több évtizedes beidegződéseit"
Valóban, az esetek nagy százalékában ez így van. Ugyanakkor, a "szent grál" keresése közben, hosszú idő után, amikor már az ember mindenfélét kipróbált, egyszer csak nem marad más választása, csak a szemléletmód változtatás. Különben logikus is. Ha az eddigi ismert módszerek nem hoztak átütő sikert, a módszerekkel, a szemléletmóddal van a baj. Ez a legnehezebb váltás. Alkatrészeket cserélgetni, tranzisztorról csőre váltani, réz helyett ezüsttel kábelezni nem nehéz, csak pénzkérdés. Ezek a dolgok egy meglévő elv eredményének finomítgatásai, nem igényelnek szemléletváltást. Ezzel párhuzamosan, bár hoznak pozitív - vagy negatív - változásokat, alapvető változást nem tudnak okozni.
Csak az a fejlesztés valós, ami más elvet próbál megvalósítani. Ehhez kell egy viszonylag mélyebb ismeret és egy nyitott gondolkodásmód. Plusz pénz, idő, és némi bátorság is.
Hogy ez ritkán van meg együtt?
:-)
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt
VoltperMikroszekundum 2024.07.24. 10:39:51
Gábor írta valahol, hogy gyökeresen változtatni kell az erősítéstechnikával kapcsolatos felfogásunkon. Ez sokkal nehezebb, mint aminek látszik. Aki szakember, az aligha fogja megváltoztatni a több évtizedes beidegződéseit, aki laikus és nyitott annak pedig általában csekély és hiányos az alaptudása. Ritkán találkozik e két követelmény egy emberben. Ráadásul a Gábor által felvázolt probléma megértéséhez különleges vizualizációs képességek is szükségesek. Bele kell "mászni" egy tranzisztor, kábel, kondi, stb belsejébe és valós időben látni, vizualizálni a lejátszódó folyamatokat majd levonni belőlük a megfelelő következtetéseket.
Nem akármiről van szó. Az a fickó, akit Gábor "Robinson Lacinak" nevezett, és aki egy Szíj Melinda szatyorban vitte hozzá az új koncepciójú erősítő null-példányát így fogalmazott:
"Nagyon nagy dologról van szó. Alapvetően elhibázott az egész alkalmazott erősítés-elmélet. Olyan a probléma, amit ha megoldasz, új dimenzióba helyezi a felfogásodat az erősítést illetően."
A kérdés, hogy elhiszem-e mindezt? Hogyan lehetséges az, hogy a vezető mérnökök évtizedek óta (jobbára) tévúton járnak? Miért nem publikus a megoldás? (nyomós oka van annak, hogy nem). Aki erre rájön a hitet bizonyossággá formálta.
Ja és az ezüst. Egyetértek. Szükséges, de nem elégséges.
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt
Azazigazság 2024.07.23. 15:23:25
A power-kábel támához.
Energetikai áramlást és kapukat kell elképzelnünk. Bár én nem vagyok szkeptikus, de tudományosan a jelenség "nehezen" vezethető le képletekkel. Talán ez benne az érdekes és ezért sok a szkeptikus (akinek kuss szerintem is). De hinni kell! Miért? Mert ezt érdemes elhinni. Egy szóval fejezem be: ezüst. Üdv!
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt
Analoglued 2024.07.19. 17:00:24
Igen.
Épp az történt ami veled "szokott", amikor diadalittasan megmondtad a frankót, és azt mindenki elfogadja.
Szegény te.
Valójában azért szokott ez történni veled, mert épp úgy volt azokban az esetekben is mint most. Nem, nem az hogy mindenkinél okosabbnak bizonyultál, hanem az, hogy a náladnál sokkal okosabb emberek teljesen reménytelennek, felesleges időtékozlásnak, szellemi síkon galambbal sakkozásnak minősítették a veled való további "eszmecserét" és kiszálltak a mókuskerékből.
Senki nem szeretne veled tovább "beszélgetni".
Én mint a blog tulajdonosa, egyben adminja, nem szeretek alanyi alapon bárkit is kitiltani, de ugyanakkor a blog színvonala, céljai, a normális olvasóközönség felé kötelező felelősség, és lássuk be, a te romboló emberi magatartásod miatt remeg a mutatóujjam a gomb fölött.
Talán egyszerűbb, ha megkérlek, hogy legyél kedves kiszállni innen, és eltűnni az éterben. Javaslom, csatlakozz inkább Kékedi Leventéhez, azonos platformon vagytok.
Ennek a blognak megvan a célközönsége, egy intelligens, fejlődőképes, érdeklődő, nyitott szemléletű csoport. Nekik írok.
Nem tartozol ide.
Lehet engem fikázni nyugodtan, minősíteni, az írásaimat is. Az csak egy vélemény. Szemben ezer másfajtával. Gondolod, hogy ha hülyeségeket írnék, akkor tíz év óta maradt volna akár száz ember is aki elolvassa ami itt megjelenik? (Költői kérdés, nem vár választ!)
Azzal a mentális hamuban sült pogácsával bocsájtanálak utadra, (hogy útközben legyen valamiféle sütnivalód) hogy próbáld valahogy pörgetni magadban a gondolatot, s talán egyszer csak meg is érteni, hogy amit MI (nem csak én, hanem a Többiek is, akik részt vesznek ebben) itt csinálunk, az egy SZOLGÁLAT, egyetlen Forintot sem keresünk ezzel. Én biztosan nem. Lehetővé tesszük másoknak, hogy a mi szemléletmódunk mentén láthassák a dolgokat. Ez egy opció. Senki sincs rákényszerítve ennek az elfogadására. Mindenki eldöntheti, számára mennyire hiteles. Viszont egészen biztos vagyok abban, hogy ez a fajta látásmód pozitívumokat hordoz magában, és aki kellő bizalommal, és/vagy tapasztalattal rendelkezik ennek a befogadására, profitálhat mindabból amit mi itt átadunk. Ez egy felkínált lehetőség.
Az egyet nem értő Tónik legyinthetnek, minősíthetnek, de valójában saját magukat zárják ki egy progresszív folyamatból.
Mivel a hifi egy nagyon sok összetevős, komplex témakör, amit nagyjából mindenki, vagy majdnem mindenki sejt, mindig fenntartjuk az eltérő tapasztalat, az eltérő eredmény, az eltérő ítélet lehetőségét.
Egyvalamit azonban nem tudok elfogadni, annak utat engedni. A végtelen butaság eluralkodását a világomban. Ez itt az én blogom, és nem fogom megengedni, hogy bárki is teleszemetelje.
Felkínálom a saját döntés lehetőségét. Most utoljára, udvariasan megkérlek, hogy lépj ki innen, és ne gyere vissza.
Nem kell választ írnod, erre sem vagyunk kíváncsiak. Ha egyetlen szót is írnál, azonnal törlöm, és kitiltalak. Ez már az én döntésem lesz, az értelmes olvasóim védelmében. Nem szoktam üresen ígérgetni.
Viszlát Erdei Zsolt.
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt
gondolkodnitilos 2024.07.19. 12:06:19
Pont az történt ami mindig szokott, nem az általam leírtak cáfolata hanem a személyem jellemzése - így aztán cáfolat hiányában úgy látom megtörtént a valóság elfogadása, sikerült belátni, hogy műszaki sport lévén nem az ezotéria a mérvadó és nem a misztikum a fő vezérlőel. A magam részéről nagyom örülök, hogy segíthettem elfogadni a valóságot.
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt
meg_vagyok 2024.07.19. 10:54:57
Szidalmazás akkor történik, amikor valakit durva, goromba szavakkal, kifejezésekkel becsmérelnek, gyaláznak. Igazán nincs mit… :-)
A nickneve szerintem nagyon találó, legutóbbi hozzászólása remekül illusztrálja, hogy alkalmazásával milyen „eredményeket” lehet elérni… :-)
A válasza - mellesleg - valóban nagyon informatív volt, ismételt hála érte, csak sajnos nem úgy, ahogy azt Ön gondolja / tudni véli…
Na részemről ezen eszmecsere (hú, ez most erős volt) végleg lezárva...
Bejegyzés: Kapunyitási pánik – Kábelteszt