Quad 405 Extreme - Negyedszer.
2016. június 27. írta: Analoglued

Quad 405 Extreme - Negyedszer.

Senki többet?

Ma eljött a nagy nap. Hosszasan várni kellett rá, aminek a legfőbb oka, hogy az egész Audiofiliát hobbyként, és nem kenyérkereseti forrásként élem meg, és a napi munka az utóbbi időben durván leterhelő volt, nem jutott időm hobbyzgatni. Este pedig, már nem lehet elvinni a hűtőbordákat homokfúvatni, meg eloxáltatni, nincs ott senki aki előre mozdíthatná az AudioWorld késedelmes ügyeit.

Aztán meg, ott a megérzés. Az a fajta, amit az ember nem tud megmagyarázni, csak valahol, az elméje rejtett, hátsó zugában simán csak TUDJA, hogy nem az lesz a végeredmény, amire számít, és csak abban bízik az állampolgár, hogy a féleredmény is jobb mint a semmi. Ez a bizonyossággá sugalmazódott bizonytalanság végül kissé el is kedvetleníti az embert, nem mindig veti bele a génállományának minden csavaros mintázatát a végső győzelembe vetett hit ébren tartására, és a bizonyítási vágy is alábbhagy. De azért nem adtam fel. Tartoztam, magamnak és ennek az erősítőnek is ennyivel.

A hosszas előkészületek és kitartás mára meghozták a maguk gyümölcsét, elkészült a mű, ma megszólalt a Quad 405 egyetlen olyan példánya, a legjobb elérhető alkotóelemekből felépítve, amilyet tudomásom szerint még soha senki sem épített korábban.

quad_405_extrene.jpg

Már régebben, egyik cikkemben említést tettem róla, hogy általában nincs szükségem hosszas hallgatózásokra, negyven jól ismert szám végigbrusztolására ahhoz, hogy halljam, hol lóg ki a lóláb. Pár perc alatt, két-három fél-számon meg tudom ítélni amire kíváncsi vagyok. Annyival vagyok előrébb más tesztelőknél, hogy sok hosszú éven át szinte kizárólag erősítőket hasonlítottam össze, sőt, mára olyan minőséghez szoktam hozzá, ami után a legkisebb visszalépés is nagyon jól hallható, érzékelhető. Talán azt is mondhatnám, hogy van az elektronikák hangjában egy olyan, nagyon jellegzetes "paraméter", hangzási mód,  ami számomra teljes egyértelműséggel elhelyezi az adott eszközt, és nem is egyszerűen egy skálán. Neeeem-nem, én sajnos ettől sokkal pragmatikusabban látom ezt a helyzetet, számomra valami vagy jó, vagy nem elég jó. Nincs középút, nincs "Casibien", a majdnem jó kategóriája. Egy leves, az lehet majdnem jó. De egy erősítő.....nem. Az vagy jó, vagy nem.

Szóval, kábé ezek a dolgok visszhangoztak a gondolataimban, amíg a táp utolsó kábeleit forrasztgattam a panelekre, és a kezdeti méréseken túlestem. Vajon merre billen majd a mérleg nyelve? Valamiképpen,ezt már több alkalommal megfigyeltem, az Univerzum jelezni szokta felém, ha valamibe már nem kellene több energiát ölni. Most is ez volt a helyzet. Az első indításnál eldurrant egy 30 Amperes Graetz híd, persze ilyenkor mindig visszaellenőrzöm, hogy én követtem-e el valami alapvető hibát, vagy egyszerű gyári hibáról van szó ( ami megint csak az én hibám, mert miért nem mérem meg, mielőtt beépítem, ugye...). De ilyen van, hogy a négy diódából az egyik az tréfli, és a trafó ezt méltatlankodva, erős búgással adja az ember tudtára. Persze 2 másodpercembe is beletelt, hogy rájöjjek mi történt, viszont két órába, mire átkábeleztem a tápot egy új Graetz-hez. És ez egy jel. Jel, hogy már ennél többet ne foglalkozz ezzel. A jó erősítőimet mindig félkézzel, lazán, egy korsó sör mellett építettem, és amikkel gond volt ( ezt senki sem tudja elkerülni, halál idegesítő, de tanulópénznek nagyon jó )  azokat a végén sohasem találtam elegendően jónak.

Nos, hogy ne húzzam az idegeket tovább. A Quad 405 Extreme nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet.

Bekötöm, bekapcsolom...és legszívesebben most azonnal kihúznám. De hadd mondjak erről többet. Általában semelyik komolyabb elektronika nem szól jól elsőre. Amelyik igen, azokról aztán rövid úton kiderül, hogy nem eléggé átláthatóak, a kezdeti kellemes hang ára az, hogy elfed bizonyos zavaró momentumokat, amelyek viszont egy nyers elektronika természetes velejárói. A pufferek még nem formázódtak meg, a kábelezése nem járódott még be, az alkatrészek dettó, a forrasztásoknak is kell pár hét mire kezdenek jól viselkedni. Szóval ha ezeket nem érzékeljük, akkor baj van, mert a rossz hang útjában ott van valami,ami most ugyan kellemessé teszi, de ami majd aztán a jó hang útjában is ott lesz, a bejáródást követően.

Most, hogy hallgatom ezt a Quad-ot, nyugodtan megveregethetném a saját vállamat, mert a koncepció hallhatóan bejött. A felbontás sokat javult a korábbi Quad-inkarnációimhoz képest.  Nyilván, mert a Dale ellenállás készlet, és az AD 8065-ös OP-amp sokat lendít ezen a téren. Így aztán, most már elég jól meg lehet ítélni, mire képes maga a kapcsolás.A szubjektív torzítás is sokkal alacsonyabb. Eddig kb annyit tettünk, mint a Naim cég szokott a Csatorna túloldalán, van egy kommersz elektronikánk csúcs alkatrészekből megépítve. Ennek a változatnak a hangja egy cseppet sem "vintage" hang, talán épp az ellentéte. Gyors, feszes, nem búgó hangon szól a lelkemhez mint Marlene Dietrich a katonákhoz a maga idejében. Erőteljes, a magasai tiszták, és térből szólnak. Hallom a bejáratatlanságot, a nyerseséget, és ez egy nagyon jó jel, mert száz-kétszáz óra alatt ez mind kisímul, és a múlt homályába olvad, átadva a helyét egy sokkal fogyaszthatóbb hangnak, aminek azonban még mindig nem lesznek vintage vonásai. Nem is bánom, mert ha olyan hangot szeretnék, akkor inkább valamilyen csöves gépet építenék.

Azonban, és itt jön a nagy DE, sajnos azt is hallom, hogy vannak korlátok. Ezek a korlátok épp azok, amelyek számomra a jó és a rossz erősítők közötti határmezsgyét jelölik ki. Hallom, minden bejáratatlansága ellenére, vagy inkább, annak a hatásait ismerve és beleszámítva fejben, hallom, hogy sajnos ez az elektronika a határon innen van.A nagyon megnövelt felbontás még jobban mutatja ezt. Körülbelül úgy szól, emlékeim szerint mint egy Krell KSA-100, vagy egy Naim NAP-250. Nagyon jó kommersz erősítő.

Számomra azonban, mindmegannyi egy-egy nagyon jó kommersz ipari hulladék. Mert amire szánnám, arra nem jó.  Ezt is meg kell magyaráznom. Az ember hallása mindig összehasonlít. Egy épp hallott hangot, egy régebbi mintával. Így ismerjük fel a különböző hangszereket,de a szavakat is. És így ismerjük fel, ha valaki pl. tájszólásban beszél. A szó értelmét felfogjuk, de a minta nem ugyanaz. Emiatt fura. ( Mint a délvidéki Jani bácsi, amikor megkérdik, hogy van? _ "Hát fiam,szögediessen... Az milyen, Jani bátyám? Hát, a lyányok, ugye, meglőhetőssen, a fiúk meg, na...lőhetnének jobban is....)

Az én hallásom is összehasonlít. És a Quad 405 lőhetne jobban is.... A különbség - csekély. Szokványos értelemben. A legtöbb ember számára talán nem is hallható. Hiszen minden megvan, erő, energia, magas, mély, térhatás, levegő, dinamika.... mi a fene kellene még? Ami hiányzik, az a jó , az igazán nagyon jó erősítők magától értetődő eszköztelensége. Akár az LZ itt a polcomon, vagy a nemrég nálam járt APX-200, vagy ahol én jártam, a Plinius Reference, rendelkeznek ezzel az eszköztelenséggel. Semmi erőltetettség. Csak nagyon tág, szinte korlátlan határok, amin belül ezek az elektronikák lazán, könnyedén mozognak, ahogy a zene azt kívánja. Nem figyelsz fel, hogy itt valami közvetít. (Talán az APX-200 esetében egy egész kicsit)

quad_405_extrene2.jpg

A Quad-405, még ebben az extrém megépített formájában is közvetít. Nem a zene jön át,magától, hanem ő teszi oda. Nagy különbség - azoknak, akik ezt felismerik. Azoknak viszont, akik nincsenek a fenti kaliberű elektronikákhoz szokva, talán sohasem merülne fel, sokan nagyon örülnének egy ennyire tiszta, erőteljes, dinamikus erősítőnek. Ha be kellene sorolnom valahová, hát úgy a 4-600 ezer Forintos végfokok mellé tenném, azt a szintet simán hozza. Például körülbelül egyenértékű a Primare A30-as végfokkal, az is kb. 600 ezer Forint.

A gond azzal van, hogy számomra időpocsékolás lenne ilyen erősítőt építeni a jövőben bárkinek is. Mert ugyanennyiért tudok sokkal jobbat. Persze, ha valaki el akar szórakozni, esetleg nem high-end célra szeretne egy elfogadható hangú erősítőt, annak még mindig melegen ajánlom a megépítését, egy nagyon stabil, agyonüthetetlen holmi, ha jól van megépítve.

És végezetül, egy kis filozófia, egyben összefoglaló értékelés. Ezzel az Extreme-projekttel tartoztam magamnak. Az elmúlt évtizedekben sok 405-öst építettem, amelyek jó része szerintem máig is üzemel valahol. Nagy biztonsággal megépíthető, jó hangú erősítőként tartja számon a hobbysta társadalom, és én is úgy vélem, ha az igények nem terjednek e téren a top-end kategóriáig, akkor egy relatív magas, átlagot jóval meghaladó minőségi és teljesítmény igényt is ki lehet vele elégíteni. Pont. Sajnos, mint most kiderült, e fölé nem lehet vele menni. Hiába minden jó szándékú tuningolgatás, pontos beállítás, pénztárca-gyilkos alkatrész bázis, a kapcsolástechnika korlátai megmutatkoznak. Ami a Quad-ot stabil erősítővé teszi, épp az teszi alkalmatlanná a továbblépésre. Továbbmenve, úgy érzem, hogy a "current dumping" elv sem igazán az utolsó szó e téren, ma lehet ennél sokkal egyszerűbben sokkal jobb erősítőt építeni, én legalábbis, hála az Égnek, pártunknak, kormányunknak, az Univerzumnak, az Atyának, Fiúnak és a Szentléleknek, meg még egy-két földi halandónak - tudok. A Quad-cég, akarva-akaratlanul, relatíve jól belőtte hogy meddig érdemes elmenni ennek a tervnek a fejlesztgetésével,és sikeresnek kell tekintenünk, hogy egy jól hallgatható erősítőt alkottak meg, viszonylag olcsón. A további tuningok, amelyeket az Extreme projektben szisztematikusan végigvittem, a mai csúcs-alkatrészek kvalitásai, bár jelentősen javítanak a legtöbb paraméteren, számomra nem teszik hallgathatóbbá, kellően eszköztelenné ezt az erősítőt. Talán sokaknak bejönne az így elért plusz felbontás, de számomra ez egy még tisztább ablak ( hogy a HFM réges-régi hasonlatával éljek, köszi DL ) amelyen benézve egy korlátolt képességű elektronika grimaszát látni nagyon tisztán. A király - meztelen.

Gábor - 2016.06.27.

Ui. Természetesen nagyon kíváncsi vagyok, Veres Attila hogy értékeli majd ezt a projektet, de muszáj voltam előre leírni a véleményem, mert nem szeretnék a befolyása alá esni, bármit is hall és ír majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr268846194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kadibela 2016.06.27. 10:49:35

Példaértékű, ahogyan szembe tudsz nézni a végeredménnyel. Sajnos erre sokan képtelenek. Ez a hozzáállás segíti igazán az előrelépést. Sajnos sokan úgy vannak vele, hogy a rengeteg beleölt munkaóra során "beleszeretnek" a saját produktumukba, még akkor is ha az nem megfelelőre sikerült és maguk is elhiszik hogy valami nagyszerűt alkottak. Én is dobtam már kukába hetekig vágott, ragasztott, lakkozott lemezjátszó kávát és hónapokig tuningolt csöves végfokot mert bizony hangra nem ütötték meg a szintet. Ismerem az érzést... Respect!

Analoglued 2016.06.27. 17:03:00

@kadibela: Üdv, szia! Köszönöm, igen, azt hiszem a fejlődés alapja tényleg az őszinteség, legelső sorban saját magunkhoz, és persze, mások felé is. Ja, és az ebből származó önkritika.
Ez úttal nem kell magamnak szemrehányást tennem, minden tőlem telhetőt megtettem, hogy ez a kísérlet megmutassa azt, amire kíváncsi voltam. Ezt a célt tökéletesen el is értem. Nincs bennem csalódás. Akkor lenne, ha ez az egyetlen ütőkártya lett volna a kezemben a csúcskategóriás hang felé vezető úton. Ha így lenne, most nagyon tanácstalan lennék. Viszont itt az LZ, és én hihetetlen boldog vagyok, hogy azt látom, hiába áll neki valaki egy jónak tartott erősítőt reprodukálni, szinte bármiből, bármennyiért, azzal nem jut el oda. Ahogy én sem. Ennek a kiderítése volt a másodlagos - titkolt - célom, és ez is rendben van. Ahogy,az is, hogy azt hiszem, sikerült a 405-öst is teljesen helyére tenni, és örülök annak, hogy nekem jutott a lehetőség ennek megtételére.
Üdvözlettel, Gábor AW

Audiolife · http://audiolife.blog.hu 2016.06.29. 14:05:21

Hát igen. Nagyon sok olyan után épített erősítőt hallottam már, ahol az anyagköltség igen jelentős volt és nem garantálta a jó hangot, ez minden DIY és tuningra igaz sajnos - ahogy az is, hogy önmagában egy jó alkatrész sajnos nem garantál semmit.

Szerintem ez alapvetően a tervezőket dicséri, egészen pontosan belőtték, hogy meddig lehet vele eljutni, bár kérdés, hogy ez tudatos volt-e a részükről.

Szerintem nem kell még eltemetni. Ha nem is jutottál el oda, ahova indultál, még lehet, hogy bőven afölött vagy, ami értékessé teszi. Például nincs hozzá előfok, amivel adott esetben megjön majd a hangja. Meghalljuk még, mit tud.

Egyébként le a kalappal, ilyen jól dokumentált és korrekt összefoglalót, ami ebben a négy posztban összejött, még nem olvastam magyarul.

turbólyuk 2016.07.25. 22:19:28

Pedig olyan jó hinni a "csodákban" ;-)

GBL 2017.01.23. 11:50:32

Lenyűgöző négy rész volt. Köszönöm hogy olvashattam.

Analoglued 2017.01.23. 16:20:59

@GBL: Nos, számomra az öröm, és mindig nagyon jóleső érzés ilyen visszajelzéseket kapni! Köszönöm. :-)

Zoltán Nagy Gyevi 2017.04.09. 00:26:49

Köszönet a cikkért,és a maximálisan teljes,és informatív beszámolóért,ez bizony példaértékű,és nem kevéssé hiánypótló volt.Mivel én is Quad-párti vagyok(szinte ezen az erősítőn "nőttem fel")nem kevéssé drukkoltam a kapcsolásnak,de valahol sejthető volt a végkifejlet... Ami külön dicsérendő,hogy objektív tudtál maradni a produktumoddal kapcsolatban.Mivel cirka 30 éve DYJ-ezek,ismerem az érzést.A saját munkával szemben mindig elfogult marad az ember,és ezt nem könnyű kikapcsolni... Tanulságos volt,és ezt senki nem csinálta volna végig különbül. (a fotók magukért beszélnek). Respect!

Analoglued 2017.04.11. 23:31:30

@Zoltán Nagy Gyevi: Kedves Zoltán!
Köszönöm a visszajelzésed, nagyon örülök hogy tetszettek a cikkek. Igen, én is azt hiszem, érdemes volt ezt a Quad-405 témát összefogni egy kézben, és tenni az i-re egy virtuális pontot, kihozni mindazt, amit ma ebből a designból lehet.
Az objektivitásról szólva, igen, igyekszem minden projektemmel szemben semleges maradni, mert ez , önmagunk be nem csapása, a felmerülő hibák őszinte értékelése vezet tovább, a még jobb dolgok felé.
Az önmagában is megérne egy misét ( esetleg egy cikket is...) hogy a DIY építés hol válik el a professzionális alkotástól, miközben azért van a két dolog között átmenet és élő kapcsolat. Nehéz cikk, most hogy így átgondolom, mit is írnék le benne... talán a legnehezebb az eddigiek között.
A DIY-t egy bizonyos szint fölött magasabbra tartom, mint a gyártást. Elismerve, hogy a gyártás során néhány paramétert elég konzisztensen betartanak, relatív kis szórás mellett, ami megadja a nyugodt vásárlás érzését a Kedves Vevőnek, míg a DIY során sok minden esetleges. Néhány kapcsolás - mint a Quad 405 is - rendelkezik azzal a nagyon jó tulajdonsággal, hogy nagy biztonsággal működni fog amit a T.Vevő kitben megvesz ( nálam rendelhető is ) ha az alkatrészek jók. Jól kiválasztott alkatrész készletből a paraméterek is jók, ez esetben jobbak mint a gyári daraboké.
De a gyártás során nagy számú utánépítés történik ( a nullszéria végső darabjának a reprodukálása ) míg a DIY-ban egyedi, jó esetben preciziós építés, néha pedig, hozzáértők kezében, egy adott design potenciális hibáinak kijavítása is.
A Quad-405 hibája szintén javítható lenne, meg is tudnám csinálni, de az akkor már nem egy Quad-405 lenne. De hát, ez a projekt erről szólt, a Quad-ról.
Sokat gondolkodtam azon, számít-e hogy elmarad a legjobbaktól, ha nem is olyan sokkal? Azt hiszem, nem számít. Az Extreme így is olyan kaliberű erősítő, amin a legtöbb ember nagyon szívesen, örömmel hallgatna zenét, sokan nem is nagyon hallanák a különbséget e között és egy - mondjuk - Gryphon vagy Jeff Rowland között. Összességében, szerintem az Extreme minősége meghaladja azt a szintet, ami felett már audiofil kategóriáról beszélünk, és ez jól kiemeli az átlagból. Ne felejtsük el, amihez hasonlítottam, az vastagon az elektronikai élvonal, nem szégyen onnan kicsivel elmaradni, inkább nagyon dicséretes majdnem ott lenni. Az, hogy ez a szint ma relatív olcsón, egy kitet megvásárolva kis hozzáértéssel, gyakorlattal sokaknak utánépíthető, ez adja meg ennek a projektnek az értékét. Azóta sokan vásároltak ilyen kiteket tőlem, és egységesen jók a visszajelzések.
Különben folytatni fogom a dolgot, van a kezemben még néhány hasonlóan magas színvonalú kapcsolás, dolgozom rajta, hogy azokról is szülessen leírás is, megépíthető kitek is. Idő, idő, idő....
Köszönöm a biztató szavakat, jól esett!
Üdvözlettel, Gábor

pescador 2017.08.28. 18:05:58

Szia Gábor!
Véleményedre lennék kíváncsi. Van egy Quad 405-öm, Urbán-féle panel van benne, sok éve én építettem.
Viszont szimpatikus a külseje ( és csak a külseje miatt... :) ) A Denon PMA 720 AE. Mocorog bennem valami, hogy lecseréljem a 720-ra, de nem igazán akarom meglépni. Ha Te már hallottad ezt a Denon-t szólni, esetleg a kis tesóját, az 520 AE-t, neked mi a véleményed a Quad-al összehasonlítva? Hol áll a Denon ezen terméke a 405-höz képest? Megjegyzem, nincs kizárva, hogy a jövőben vásároljak Tőled egy Extreme kitet.
Köszi!
Üdv: János

Analoglued 2017.08.28. 23:42:12

@pescador: Kedves János!

Sajnos nem tudok a Denonokról nyilatkozni, és nem is hasonlítottam a nagy Quad-ot effélékhez. ( Egyáltalán, a középkategóriás elektronikákat már relatív régóta kizártam az életemből ). Általánosságban a Quad Extreme csak a legfelső kategóriától ( a milliós végfokoktól) marad el, HA a katonai kitből van megépítve. Technikailag ez az egyik leginkább problémamentes erősítő amit DIY körben építeni lehet. Az Urbán félét egy lapon nem lehet ezzel említeni, nincs verseny.
Ha egyszer rászánod magad az Extreme Quad-ra, szívesen segítek, a technikai tanácsadás ingyen van. :-)
Üdv, Gábor

pescador 2017.08.29. 23:51:51

Gábor, válaszod nagyon köszönöm!
És igen, meggyőztél... nem kell nekem semmilyen Denon, maradok a Quad-nál. Az Extreme-re történő cserét meg fogom csinálni, mihelyt meg van rá a keret, ismét kereslek.
Üdv: János

Analoglued 2017.08.30. 06:52:17

@pescador: Rendben, köszönöm. :-) G.

József Bohács 2017.12.19. 18:19:58

Sziasztok! Én még egy 08-as évek elején végzett elektroműszerész vagyok, imádtam a szakmát, de aztán elkanyarodtam hosszú hosszú évekkel ezelőtt, azóta hobbiszinten néha... és most elővettem kutyafuttában vagy 10 évvel ezelőtt épített Quadomat és sokat böngészgettem az eddigi 3 részt. Nem vagyok ugyan vájtfülű hifista, de miután megépítettem ezt a változatot, tényleg megszólalt ez az erősítő úgy igazán!! Semmi precizség, semmi új nyáklap, tekercsek , kondik ahogy eddig voltak, tápegység változatlan, igaz az összes tranzisztor ki lett cserélve. Tl 071-ek helyett opa 2134 a két oldali nyákok között levegőben összekötözve drótokkal. Ennyi.. És tényleg nagyságrend! Gratulálok !

Analoglued 2017.12.19. 21:24:13

@József Bohács: Kedves József, én is gratulálok Neked, a döntéshez és a sikeres módosításhoz is. Ha megengedsz egy jó szándékú javaslatot, azt az OPA 2134-et tépd ki a helyéről, és tegyél be egy ( két ) OPA 1611-et, vagy AD8065-öt...!!! Még lesz egy ugyanekkora ugrás!
Üdvözöllek,

Gábor, AW

József Bohács 2017.12.20. 10:35:26

Igen eredetileg ezt szerettem volna, de a tétényi üzletben pont nem volt. Sajnos most égni fogok, mert én aki a hifi magazint nyálaztam fiatalkoromban most legtöbbször bekattogom a zenét a Youtube-on, a teljesen kommersz yamaha ládáimra a Quadon keresztül egy átlag szobában:) De akkor is ezt most egy nagy minőségi ugrás volt így is! Pedig volt már 6 csatornás erősítőm ami külön hajtotta a magasakat, közepeket, mélyeket és még tölcsérem is volt szép nagy a mélyekhez, de ennek már 30 éve! Üdv!

1Z.Tomi 2017.12.20. 14:28:19

@József Bohács: Kedves József!
Egy normális (jellemzően külső) hangkártyával egy jobb minőségű felvétel akár a youtube-on, nem szól vészesen rosszul.

József Bohács 2017.12.20. 18:55:45

úgy érted, hogy a gépben lévő cserélhető hangkártyát illene valami jobbra cserélni? Mert hiába teszek külsőt, ha már a belső sem szól jól...

Analoglued 2017.12.20. 21:41:42

@József Bohács: Van egy ESI Juli@ nevű cucc, használtan az ebay-en néha jutányosan meg lehet venni, az egy belső PCI-os kártya, de jó hangú. Annál jobbat USB-s DAC-al lehet csinálni, de nem akármelyikkel.

József Bohács 2017.12.21. 09:19:09

Köszi az infót, pont jókor mondtad, mert ma megyek gépet beszerezni és akkor erre is figyelek majd. Kellemes ünnepeket! :)

Analoglued 2017.12.25. 16:17:29

@clearsound: Kellemes Ünnepeket!
Nagyon szívesen megmutatom milyen egy LZ, akár még most a két ünnep között is. Ha elhozod az Arcamot, össze is tudjuk hasonlítani őket.
Ismerem az Arcam hangot, körülbelül jól leírtad amit gaodolok arról a hangzásról.
Nem szeretnék leírásokba bocsátkozni az LZ-t illetően, szerintem is jobb ha meghallgatod, és magadnak hozol saját értékítéletet. Ha az Arcam hangját jól ítéled meg, az LZ-t is jól fogod, nyugodt vagyok e téren.
Hívj fel! 302138232
Üdv, Gábor

PiBá 2020.04.14. 18:08:12

Bennem bemozdult a kisördög :) A Quad azóta előhozta az Artera Stereo nevű végfokot, amiről állítják, hogy a Current Dumping eddigi legjobb megvalósítása. Kíváncsi lennék, hogy Gábor féle szemüvegen át valaki találkozott-e már ezzel kapcsolási rajzon / élőben.

magery 2020.05.04. 00:15:24

Kedves Gábor!

Az előző részben írtad hogy lesz egy SFR25-ös ellenállásokból épített darab is összehasonlításképpen. A cikkben nem írsz erről az összehasonlításról. Ezek az SFR25-ös ellenállások tized annyiba kerülnek mint a Dale vagy a PRP ellenállások. Tényleg vanolyan jó hangra az SFR25? Egy Royal ohm-al szerelt általam jó hangúnak mondott erősítőben az SFR25 lenne olyan jó mint a PRP vagy a Dale? Válaszod előre is köszönöm.

Üdv, Gergő

Analoglued 2020.05.04. 16:36:05

@magery: Kedves Gergő!
Az én tapasztalatom az, hogy a PRP egy kicsit loudnesses, a Dale meg pont az ellentéte, egy kissé élettelen. Harmadikként a Holco is szóba jöhetne, az épp a kettő közé esik, a Takman REY pedig még simább, talán a leginkább neutrális az összes közül. Ezek azonban drágák. Az SFR25 egy nagyon-nagyon jó kompromisszum minden tekintetben. Nem túl drága, nem szól unalmasan, de nem is loudnesses, hangra közel esik a Takman-hoz, de annál egy kicsit fátyolosabb, van egy pici köd a magas hangokon. De mondom, ennyiért...soha rosszabbat. Régen Roedersteint használtam, de az kimúlt, a Draloric, hm... de amióta megtaláltam ezt a Vishay-t, azóta ezt használom, és nagyon rendben van. Ha nagyon-nagyon kukacos akarnék lenni, meg lehetne találni azt a kombinációt, ahol elegendő PRP - Dale és Vishay van a rendszerben hogy kompenzálják egymás hibáit.
Üdv, Gábor

magery 2020.05.04. 16:57:02

@Analoglued: Köszönöm szépen a gyors és kimerítő válaszod. Akkor az SFR25 lesz a befutó.

Üdv, Gergő

Kecskes Attila 2023.04.01. 11:13:41

Szia Gábor!
A napokban újra belefutottam a cikksorozatba és azon gondolkodom hogyan lehetne az immár 3 eve jól működő extrém quad erősítőmet tovább fejleszteni.
Az lene a fő célom hogy kisebb dobozba tudjam építeni, és bisztonsagosan tudjam tartósan 4 ohmos hangfalakkal hallgatni anélkül, hogy megduplázam a vegtranzisztorokat.
Az lenne a kérdésem ha a +/- 50v -ot le csökkentenem kb 35v-ra akkor lenne-e bármiféle karos hatása a hangra? Úgy gondolom 8 ohm-on 50w és 4 ohm-on 100 w bőven elegendő egy 18 négyzetméteres nappaliban átlagos érzékenységű hangfalakkal.
Az alacsony tápfesz. esetén elegendő a zener diodak ellenállását újra számolni vagy más változtatásokra is szükség van, a dcd-3 -as kapcsolás esetén?
Koszonom a válaszod!

Analoglued 2023.04.02. 09:37:45

@Kecskes Attila: Kedves Attila!
Most készül a Quad 405 Extreme-hez egy új panel, ami kisebb mint a korábbi, így használható lesz olyan dobozokban, aminek az oldalán vannak a bordák, ráültetve magára a bordára. Így sokkal több hely marad a készülék házban a trafónak, védelemnek. Nemsokára meglesz. A helycsökkentés ezzel a NYÁK lappal könnyebb lesz, igaz át kell szerelni a régiről az alkatrészeket.
Ha lejjebb mész a tápfeszültséggel, az azzal jár, hogy az A-osztályú fokozat árama (ezzel a melegedése is) csökken. Ezt lehet kompenzálni az 560 Ohmos ellenállások kisebbre cserélésével, kb. 390-430 Ohmra. Arra kell figyelned, ha most megméred a Tr8 bázisán levő feszültséget, ugyanazt kell elérned 35V-on is.Ennek megfelelően kell az ellenállások értékét megválasztani. Jól látod, a Zenerek előtét ellenállását is csökkenteni kell, 35-15=20V / 10mA= 2 KOhm
A Quad különben simán tud 4 Ohmra dolgozni, 50V-os tápról is, ez inkább táp és hűtési kérdés. Régen a régi végtranzisztorok nem tudtak akkora áramokat mint a mostaniak, ma egy 2SC5200 pl. 15A-t tud, ez bőven benne van abban az ablakban amit egy 4 Ohmos terhelés kíván. Csak a tápnak is tudnia kell a 15 Ampert. Ez az ami gyakran a DIY erősítők esetében nincs meg. A hangminőség nem fog magában az alacsonyabb feszültségtől romlani. A táp puffer kondenzátorainak minősége viszont kritikus e téren. Jellemzően a nagyobb tápfeszültségen működő kapcsolások valahogy feszesebb, megfogottabb hangot adnak, az alacsonyabbak kicsit lötyögősebb, kevésbé gyors válaszúak. De ennyi.
Ha adhatok egy javaslatot, én nem mennék lejjebb a tápfesszel. Inkább a hűtés legyen kielégítő, és a táp elég erőteljes.
Üdv, Gábor

Kecskes Attila 2023.04.03. 11:39:53

Kedves Gábor!
Elnézést kérek, ha túl sokat kérdezek, de sajnos ezekre a kérdésekre az internet nem igazán ad választ, vagy legalábbis én nem találtam, de abban reménykedem, hogy mások is olvassák ezt, és nekik is segítség lehet rajtam kívül.
Megfogadom a tanácsodat és nem megyek 50V alá, de tervezek egy új NYÁK-ot, amit direkt a hűtőbordára lehet szerelni, és így kisebb dobozba lehet szerelni az egész erősítőt. Ami nekem nem teljesen világos, az a végtranzisztorok száma: kb. 100W kimenő teljesítmény felett nagyon sok erősítőben 2 vagy 3 párt használnak. Az általad említett 2SC5200, ha jól értelmezem az adatlapon a SOA értékét, akkor 50V-on kb. 3A-t bír tartósan, vagy az MJW21194G meg 4A-t!?. A kettő közül az MJW jobb választás ide? Lehet, hogy én vagyok túl elővigyázatos, de ezek a dolgok miatt akartam csökkenteni a tápfeszültséget 35V-ra, főleg hogy egy átlagos 4 ohm-os hangfal simán "lemegy" 3 ohm-ra. Több tranzisztort meg nem akarok használni, több ok miatt.
Üdv. Attila.

Analoglued 2023.04.03. 16:55:48

@Kecskes Attila: Kedves Attila!
A 2SC5200 SOA max értéke 50V- on valóban 3 Amper. Azonban ezt úgy kell értelmezni, hogy amikor a kollektor és emitter között 50V a fesz különbség, azaz a kimeneten nulla fesz van, akkor a hangazóró felé nem folyik áram. Van 3 A tartalék, de ez is indokolatlan. Ahogy a tranzisztor nyitni kezd, az emitter feszültség növekszik, azaz a kollektor-emitter közötti fesz csökken. 100W-on 3 Ohmon a kimeneti fesz negyzetgyök 300 azaz 17,3V. 50-17=33. Ez a 100W-on 3 Ohm terhelés melletti kollektor-emitter feszültség. A diagramon ehhez az értékhez 10 Amper nem DC max áram tartozik, miközben a 3 Ohmon 100W-ra 100/17=5,88 Amper megy ki. A disszipáció 0,7071×33×6= 135W A 2SC5200 tökéletes eszköz ebben a felállásban, a hűtését kell jól megoldani. Üdv, Gábor
süti beállítások módosítása