Super-Turbo Rega
2016. december 23. írta: Analoglued

Super-Turbo Rega

avagy, mit tesz néhány Michael Lim „upgrade”?

Akik egy ideje kitartóan olvassák a blogomat, esélyesen levették már, hogy rajongója vagyok a Rega lemezjátszóknak. Lehet, hogy a Rega más dolgokban is tud nagyot alkotni, de lemezjátszó téren egészen egyszerűen, simán zseniális, ami Roy Gandy ( a Rega alapítója és tulajdonosa ) kezéből kijön.

Mitől olyan jó egy Rega?

Nehéz pontosan megmondani. Egy biztos. Ha egyszer volt egy Regád, utána lehet egy egész csomó másik lemezjátszód, mégis időről-időre visszatérsz, és újra azon kapod magad, hogy már megint vettél egy Regát. A kezdők kedvéért, csak pár mondatban, először is, nincs egyszerűbb lemezjátszó. Egy sima platni, csapágy, tányér, motor, kar…. ennyi. A többi lemezjátszó is majdnem ennyi, de valahogy ugyanez a Regától rendelkezik valami halál egyszerű feelinggel, az az ember érzése, hogy ezt egy három éves gyerek is simán kezeli ( hát még én…. ). Úgy is van. Egyszerűen, ezen a gépen nincs ami elromoljon, vagy ne úgy működjön, ahogy kell. Ha volt már néhány lemezjátszód az életben, rájössz, hogy a használati egyszerűség és működési biztonság mekkora érték. Talán ugyanez a Technics SL-1200-asok nagy ütőkártyája is, ott sincs, ami elromolhatna.

rega-rp3-titanium.jpg

Rega RP3 - gyári állapotban ( így sem rossz egyáltalán )

A másik dolog, ami megkülönböztet egy Regát szinte bármi mástól, az a ritmikája. Még a nagy gépek között is lámpással kell keresni olyat, ami képes azt az érzést kiváltani, egy rock and roll lemezt feltéve, hogy egyszerűen nem tudsz ülve maradni, fel kell ugranod, és kezed-lábad mozgásba lendül. Valahogy képes megragadni a zenének a lényegét, úgy eléd tenni egy lemezt, hogy bár tudod, hogy ez esetleg tudna jobban is szólni ( audiofil értelemben ) de ez senkit sem érdekel, ami megszólal róla, az, úgy ahogy van kurva állati jó.

Mindezen pozitívumok mellett, van a Regáknak jó néhány szűk keresztmetszete is, minél olcsóbb modellt választunk, annál inkább. ( Nahát, meglepő mi? )  A zsenialitás a Rega engineering-ben ott rejlik, hogy tudják, hol és hogyan lehet spórolni, miközben a gép zenei értelemben élvezhető marad. Azonban mi, audio fülek, eszetlen hülyék vagyunk, és egy olcsó gépből is high-endet szeretnénk, ha már nem gyárilag, akkor utólag. De hát miért? Egyszerű. A Rega túl jó gép ahhoz, hogy belenyugodjunk a hibáiba. Mert kit érdekel, hogy egy Dual, vagy egy Project nem tökéletes? Na és? Olyan oszt kész. De egy Rega – nem lehet olyan. Mi lenne, ha azt a pár hibát, ami gyárilag benne maradt, mi idehaza kijavíthatnánk?

Van néhány dolog, amivel meg kellene küzdenünk. Először is, ismert hibája a nagyfokú érzékenysége a külső rezgésekre. Erre van jó megoldás, ott a gyár saját falikonzolja, ami kellő elcsatolást nyújt, és ha egy Regát veszel, legjobb, ha eleve a konzolt is megveszed. A következő a sebesség ingadozása, amely főleg a régebbi Planarokra volt jellemző, azokra, ahol a motor még gumi szíjas felfüggesztéssel volt fellógatva a plinth-re ( így hívják angolul azt a falemezt, ami az egész gépet összetartja). Az újabb ( P3-tól felfelé ) modelleken már fixen rögzített a motor, kevésbé ingadozik a sebesség, de ugye, mindig mindenen lehet még javítani egy jottányit. Még a legújabb RP és Planar modelleken is.

Aztán, ha megküzdöttünk a műszaki jellegű bajokkal, rátérhetünk a hangzási problémákra. Gyakran kritizált hibája a gépnek, hogy vékonyabban szól a kelleténél. Nincs igazi mélybasszus ( á la Linn ). Ami van, az legalább megfogott (jó hangszedővel) de szinte minden Rega tulaj el tudna képzelni testesebb hangot. Továbbá, a középtartomány energiaszegény, a magasai pedig nem eléggé definiáltak, mintha vízesést hallgatnánk, van egyfajta érdesség, torzítás a gyári Rega hangjában. Ez utóbbi nem tűnik fel elsőre, csak hosszasabb hallgatás után válik egyértelművé, ezzel együtt zavaróvá.

Számba véve a hibákat, az ember csak dühöng, hogy mennyire elkúrtak elcsesztek egy ilyen jó gépet ( majdnem mint Gyurcsány ) , olyan kevés hiányozna, nem igaz hogy az a pár javítás sokba kerül. Nem is kerülne sokba gyárilag, szerintem, de a Rega tisztában van vele, hogy a jobb lemezjátszók mennyivel többe kerülnek. Meg is építik a maguk jó változatait ( RP8, RP10 ) de azok is ugyanolyan drágák. A nagyközönség meg ne hülyítse magát, vegyen egy olcsó(bb) Regát, és hallgassa azt.

Mi azonban, épp, mint az aranyásó a régi viccben, nem vagyunk olyanok…

Most, hogy épp túl vagyunk az aktuális modellváltáson, és esetleg elég szemfülesek voltunk, nagyon jutányosan lehetett Regákhoz, nagyon jó RP3-asokhoz jutni, az utolsó leértékelt darabokból. Én is azon kaptam magam, hogy nem bírtam ellenállni, és bár annyi itt a lemezjátszó, mint égen a csillag, mégis beleugrottam egy gyári új RP3-asba, gondolván hogy vagy eladom, vagy hallgatom egy ideig, netalán leviszem a Balatonra a hétvégi házunkba, ott sem baj, ha van egy LP játszó.

Szóval, megint lett egy aktuális Regám ( ez a negyedik ) , beszereltem egy neki dedikált hangszedőt. Közismert a szinergia ( ideális együtt futás ) a Denon DL-110 hangszedővel, és mivel volt egy ilyen a fiókban, adta magát a párosítás. Meghökkentő, hogy mennyire tényleg így van, a DL-110 nagyon jól érzi magát az RB-303-as karban. Ez utóbbi minden tekintetben sokkal jobb kar, mint a régi 300-as volt, fényévekkel jobb a kábelezése, könnyebb is másfél grammal, és karcső is kevésbé rezonáns. Gyári állapotában körülbelül megegyezik az Origin Live full Rega MOD-al, ami nagyon jó kar volt, amíg lehetett kapni. Mióta az OL megjelent a saját név alatt forgalmazott olcsóbb karjaival, azóta derogál nekik a Regát tuningolgatni, és ezt meg is lehet érteni, de hát ezt megtette helyettük a Rega cég maga, ahogy a 303-ason jól lehet hallani. Helyreállt a piaci rend, mindenki tolja a saját termékét.

rb303.jpg

RB 303 - gyárilag tuningolt 300-as, jobb kábelezéssel, jobb karcsővel. Ennyiért nincs jobb

Úgy találtam, hogy az RP3 sokkal jobb, mint a régebbi Planar3, és gyári állapotában is nagyon jól hallgatható, élvezhető gépnek látom ( ill. hallom ), olyannyira, hogy én is beleestem a csapdába, és azon kezdtem agyalni, mennyire jó volna azt a pár hibát kijavítgatni… Internet, hol tart most a nemzetközi helyzet ( fokozódik…. ) Rega tuning ügyben?

Amit mindenhol emlegetnek, az a Groovetracer, Frank Smillie cuccai Amerikából, amelyek nagyon profin vannak kivitelezve, de az összes között a legdrágábbak. Összeadom mindazt, amit érdemesnek tartok megvenni a Regához, delrin tányér, subplatter, kar ellensúly, és máris a 200 ezer Ft felett járok…. ennyire nem vagyok jó módú. Nézzük, mit kínálnak mások.

A második kör „Gus from Argentina”, a Tangospinner. Ezeknél is van minden, mint a búcsúban, ( „tessék-tessék, aki vesz annak lesz, aki nem vesz, az mind beteg lesz….menjetek gyerekek a sátortól, mert ti úgysem vesztek, csak loptok…. „ ), szíjtárcsa a motorra, dupla, tripla, subplatter, minden fajta Regához. Ezek se néznek ki rosszul, és árban is szerényebb.

Harmadik kör: Edwards Audio. Róluk azt lehet tudni, hogy a Cable Talk, majd később Talk Electronics utódcége, OEM ( saját névre vett ) Regákat árulnak, némileg módosítva. Tőlük lehet venni acryl tányért, két félét is, ellensúlyt is, sőt alu subplattert (meghajtó tárcsa, ami a lemeztányér alatt van ). Árban ők is valamivel szerényebbek, és hát Angliából olcsóbb a szállítás.

Végül a negyedik, de talán a legígéretesebb kör: Malayzia, Michael Lim. Az úr egy nyugdíjas mérnök, aki hobbyból kezdett Regákat tuningolgatni, de annyira beindult a bolt, hogy mostanra a világ minden pontjára szállít, szinte mindent, ami tuning vonalon szóba jön.

michael_lim.JPG

Én mindig nagyra értékeltem azt az érzést, amikor valaki nem a pénzért, hanem audiofil elkötelezettségből kezd csinálni valamit, örömmel, pusztán azért, mert ebben hisz. Mert látja, hogy működik. Imádom az ilyen embereket, mert ők viszik igazán előre a világot. Minden nagy dologhoz kell egy adag őrült fanatizmus. Én magam is hasonlóan fanatikus vagyok az erősítőimet illetően, az őrültek pedig előbb-utóbb egymásra találnak…. :-)

Osztottam-szoroztam, végigolvastam Michael blogját, és úgy döntöttem, belevágok. A lehetőségek közül kihagytam a dual pulley ( dupla szíjtárcsa a motorra ) vonalat, mert nálam a TTPSU-val meg a gyári fehér szíjjal abszolút nincs sebesség-ingadozás, minden stabilan fut. Akinek a Regán van ilyen problémája, kezdje itt.

Megrendeltem viszont az aluminium subplattert, a lelógó kar ellensúlyt, és az aluminium lábakat. A subplattert azért, mert egybehangzó vélemények szerint ez az egyik leghatékonyabb  Rega tuning, az ellensúlyt azért, mert az 5 mm-es (majdani ) Funk Firm Achromat-hoz emelnem kell a karbak magasságán, amivel együtt a gyári ellensúly már nem fér alá a plexi tető alá, így kell egy elférős ellensúly, egyébként is előnyösebb a lelógós változat mechanikailag. Az alu lábakat pedig azért, mert Michael blogján volt egyetlen bejegyzés, ami megragadott. Mindig figyelek azokra a dolgokra, amit csak egyetlen ember említ. A legtöbben azt tartják hitelt érdemlőnek,, amit sokan mondanak. Én pedig arra is kíváncsi vagyok, vagy arra igazán, amit az a nagyon kevés kivételesen jó hallású ember tesz szóvá. Szóval, egyetlen bejegyzés, egyetlen kósza vélemény alapján, úgy döntöttem, ha valamit, ezt ki kell próbálni, érdekes módon ez a legolcsóbb, ennyi rizikót pedig megér a dolog.

A három „MOD” körülbelül 3 hét alatt futott be Malajziából, Michael a PayPal-os fizetés után szinte azonnal küldte az ajánlott küldemény ragszámát, aminek alapján, az interneten követni tudtam, merre jár épp a csomagom. Megérkezés után, kibontva a dobozt, megelégedéssel tapasztaltam, hogy a megmunkálás szép és pontos, nem lehet belekötni semmibe.

michael_lim_subplatter.JPG

Subplatter – a szíjtárcsa

Logikusnak látszott azzal a tuninggal kezdeni, amit szinte minden fórumon elsőként kezelnek, és amit egyben a legkönnyebb is megtenni, a szíjtárcsa cseréjével. Az ember nem is gondolja, mielőtt ki nem próbálná, mennyit számít ez a részegység. Arra számítottam, hogy majd valamiféle stabilitást hoz majd a hangba, esetleg a mélybasszuson is javít, ahogy erről sokan beszámolnak. Nos, nálam az RP3-on nem ez történt. Épp a hangszedő teszt közepén voltam, az Ortofon Cadenzát nyúztam, járattam, hogy megismerkedjünk. Megérkeztek a Lim féle alkatrészek, és nem bírtam ki, lecseréltem a szíjtárcsát, egy bejáratós hangszedővel a karban. És - rám dőlt a döbbenet. A Cadenza valahogy addig nem akart életre kelni a Regában, már épp azt fontolgattam, hogy mi lehet a baj, vagy ez a hangszedő már tényleg túl jó a Regához (??? ) , de hát a Clearaudioval nem volt efféle gond, mégis mi lehet? És a szíjtárcsa csere helyre tett mindent.  Nem tudom másképp kifejezni, leírni a változást, a Lim féle alu szíjtárcsa energetizálta a Regát. Az addig kissé enervált, távolságtartó gépből egy élénk, kifejező, részletgazdag, erőteljes gép lett. Főképp a középtartományban éreztem az azonnali hatást, a Regából hirtelen egy komoly lemezjátszó lett. Viccen kívül, minden azonnal sokkal tisztább, kontúrosabb, élőbb. Nem a bebeszélés kategóriája, állat nagy a különbség. A kettő nem is ugyanaz a lemezjátszó. Hát kérem, ezért van tele az ebay a gyári szubplatterekkel, mindenki eladogatja őket, mert értelmetlen azt használni, ha rongyos harminc ezerért ekkorát lehet előre lépni a futóművünkkel. Az aluminium szubplatter egy kategóriát javít a Rega hangján. Pont.

michael_lim_endstub.jpg

Ellensúly.

Sokáig így hallgattam a gépet, egyik csodálatból a másikba esve, egyik lemezt a másikra cserélve, de már remegő kézzel kotorva a következő után. Közben végigcsináltam a hangszedők tesztjeit, mert az sürgős volt, karácsony előtt még vissza akartam adni őket a gazdáiknak. Közben kaptam pár lemezalátétet is, azokat is próbálgattam, különböző kombinációkban. Hirtelen egyszerre túl sok lett a változó, nehéz így valamiről is tiszta képet alkotni. Végül aztán, visszaszereltem a DL-110-et, amely szintén felnőttesebben szólt az alu szíjtárcsás Regában. Ugyanakkor, úgy éreztem, hogy valami már megint nincs rendben, a hang elkezdett tolakodóvá, agresszívebbé, kevésbé analógosan megnyugtatóvá lenni. Megnövekedett a felbontás, de az nem tette a hangot fogyaszthatóbbá. Mivel a komolyabb hangszedőkkel nem volt ilyen gond, élből a Denont kezdtem okolni, a franc egye meg, ennyivel rosszabb az olcsóbb hangszedő, nincs mit tenni.

Vagy van? Itt az új kar ellensúly, hátha az javít valamit a leányzó fekvésén??? Nosza, vettem egy flakon WD40-et, ezt Michael is javasolja a Rega kar gyári végbakjának ( endstub ) letekeréséhez, kicsit nem árt befújni a menetet. Nem annyira könnyű a dolog, rendesen bele kell kapaszkodni, mire lelazul az ellensúly bak. Figyelni is kell, mert a karcsapágyat nem illik ilyenkor erőhatásnak kitenni, magát a karcsövet kell erősen szorítani. Végül a gyári vas engedett, és én beletekerhettem a kar végébe Michael ellensúly-bakját. Érdekes módon néz ki ez az új ellensúly. Van maga a bak, amit beleteker az ember a kar végébe. So far, so good. Aztán erre ráhúzunk egy hüvelyt, amelyet elől-hátul egy-egy darab gumi O-gyűrű csatol el a baktól, de mégis, egy hernyócsavarral rögzíteni kell, hogy ne lötyögjön. Majd, erre a hüvelyre erősítjük fel a lelógó ellensúly blokkot. A blokkon is, a bakon is találunk egy-egy menetes csavart, amelyekkel finoman állítani lehet a tűnyomás értékét. Ilyen módon, a tűnyomás szinte tized gramm pontossággal állítható.

Az új ellensúly elvitte a hangból a középtartomány erőszakosságát. Meglepő dolog, kicsit az az érzése az embernek, mintha Michael Lim dolgai össze lennének tervezve ( miért is ne lehetnének??? ), az egyik javítgatja a másik esetleges hibáját, vagy valami hasonló dolog történik. Mindenesetre, a kettő ( alu szíjtárcsa, plusz ellensúly ) egy sokkal nyugodtabb, mégis dinamikusabb, kevésbé zavaró, de zeneileg az eredetinél sokkal kifejezőbb hangot szolgáltat. Azt vártam, hogy az ellensúly a basszus mennyiségén is javítani fog, de hála az égnek, inkább megfogottabbá, feszesebbé tette azt, ami később jött nagyon jól. A Rega kezdett nagyon realisztikusan szólni, sokkal jobban, mint a gyári, és nekem bekattant az a kérdés, amit a Facebook-on az AudioWorld-ön már feltettem egyszer. Melyik az a hangszedő, amelyik még nem túlzás egy Regában, de teljesen érvényre tudja juttatni annak lehetőségeit? Tulajdonképpen a hangszedő tesztemben is részben erre kerestem a választ, egy olyan körben, amit a Jó Isten sem a Regának teremtett. Most, a subplatter és az ellensúly modok után, inkább a kis Denon korlátait kezdtem érezni, az RP3 szinte nyöszörgött a 250 ezres hangszedők utáni vágytól.

michael_lim_alu_feet.jpg

Aluminium láb

Ezt a MOD-ot hagytam legutoljára, mert ezt tartottam a titkos adu ásznak, és azt szerettem volna, ha ennek a hatása a lehető legjobban átjön. Meg aztán, homok sem volt. El kellett mennem, venni egy zsákkal ( homokozó - lapátnyit nem adnak ). Mert az a fent említett egyetlen ember, akinek a véleményére adva megvettem ezt a MOD-ot, azt fejtegette, hogy jó, jó az alu láb, de valójában, amikor feltöltötte homokkal az eredeti gyári gumi lábakat, és úgy tolta bele őket az alu harangba, AKKOR következett be az a hatás, amit a legjobban várt. Amikor az egyik lábból véletlenül kifolyt a homok, nos, akkor pedig elment a basszus. Homok nélkül nincs mélyhang. Ha pedig ez hitelt érdemlően így volna, akkor az azt jelenti, hogy a homokkal töltött gumi + alu lábakkal jön meg a Rega hiányzó mélybasszusa.

És tényleg. Az alu láb – zseniális. Kellenek hozzá a gyári gumiharangok is, le kell őket szerelni, fejjel lefelé fordítani, az aljukon levő lukakat betömni, leragasztani belülről celluxal, feltölteni homokkal, majd belenyomorgatni őket a gép aljára felcsavarozott alu harangocskákba. Ez a nyomorgatás veszi el a legtöbb időt, de így is meg lehet csinálni az egész hajcihőt kb. negyed óra alatt.

Hát, kérem, megint nem jutok szóhoz. Az alu láb teljesen megváltoztatja – már megint – a Rega hangját. Most ténylegesen megjön a mélyhang, de nem csak ennyi történik, a tér kinyílik, és a hangok finomabbakká válnak, testük lesz, az egész megszólalásnak lesz egy izmos, alulról jól megtámasztott, de közben légies és gyors karaktere. Ebben a felállásban a Rega csaknem úgy szól, mint a Pink Triangle PT-TOO-m, de még annál is ritmikusabb. Most van az első olyan pillanat, amikor úgy érzem, minden a helyére került. Nem hiányzik semmi. Talán az egyetlen bajom, hogy nagyon nagyok a különbségek a lemezek között, ami jól szól, az égbekiáltóan jó, ami rossz, az katasztrófálisan rossz.  A Pink Floyd-tól az Ummagumma hallgathatatlan, míg pl. a Neck and Neck Mark Knopflertől és Chet Atkinstől langyi, de kellemes, Arne Domnerus Antiphone Blues-a fantasztikus, finom, légies, térből szól, ahogy kell. Hogyan lesz a hallgathatatlanból végül mégis csak hallgatható?

Most, tényleg úgy érzem, a deck meghaladta ezt a hangszedőt.De hát, ki használ egy 300 ezres lemezjátszóban 60 ezres pickupot??? Abnormális dolog volna, kérem. Ahogy azt már a Rendszertervezés cikkemben is kifejtettem, minimum a fele-fele arány, és most is ez látszik, ehhez a géphez nagyon kell egy 250-300 ezres hangszedő.

michell_vta_adjuster.jpg

A karbak alatt egy Michell VTA adjuster ring - menetes gyűrű a karbak magasság-állításhoz. Hasznos.....

( Veres Attilával - aka Audiolife - beszélgettünk erről nemrég, amikor a Soulines Satie futóművet audio-fülelte, hogy mit lehet kapni 600 ezerért? Na persze a Satie csak magában annyi, kar, hangszedő nélkül, vagyis kompletten számolva az inkább egy millás gép, de nem volnék biztos abban, hogy annyival jobb mint egy 300 ezres tuning Rega plusz egy 300 ezres MC hangszedő, mondjuk egy Clearaudio MC Concepttel, vagy egy Dynavector 20X2-vel. A 400 ezer különbségből sok jó lemez kijön. )

Utolsó gondolat

Michael Lim tuningjai, meg kell hagyni, elég költséghatékonyak. A fent leírt három változtatás, plusz egy Achromat lemezalátét egy nagyon jó hangú gépet csinál a Rega RP3-ból. Figyelembe véve a cirka 70 ezer Forintos árat, plusz 25 az Achromat, az egész nem egy vész, és a régebbi Regákkal is működik. Azt 100 százalékig ki merem jelenteni, hogy sem egy 100 ezer Forinttal drágább hangszedő, sem a TTPSU 80-ért, nem hoz ekkora változást a Rega hangjában, mint ezek. Kiemelten, nagyon vastagon aláhúzva AJÁNLOTT.

 

NGP @ AudioWorld, 2016.December

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr4312069205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gábor Tüske 2017.03.28. 05:11:33

mesés egy lejátszó... volt szerencsém hozzá hogy meghallgassam... - azóta már nálam... :)

a legjobban talán az illik rá... hogy árad belőle a zene... és ezzel talán mindent el is mondtam a hangjáról... a valóságban pedig még szebb... mint a képeken... csak ajánlani tudom... 10/10

rx8 2017.05.17. 22:17:11

Nálam egy P3/24 zenél , számomra tökéletes az árához képest.Vettem az oldal ajánlása alapján egy Nagaoka MP 110-et.A kérdésem az, hogy a fent említett átalakítások után(amelyeket szándékozom meglépni) a Nagaoka MP 500-ra való lépés logikus döntés?A Denon DL-103 MC után persze volt különbség, de ebben az esetben a szinergia sokkal jobb volt.Az is igaz, hogy a Denon után , sajnos a legtöbb MC hangszedő számomra marginális lett, olyan magával ragadó hangja volt...Még az agyon sztárolt több ezer fontos egzotikus hangszedők is.(AZ AN csúcs hangszedőjét is beleértve).

Nagyon jó és érdekes cikkek vannak a blogon, csak így tovább!

Analoglued 2017.05.18. 14:25:31

@rx8: Üdvözlet!
A P3/24 tulajdonképpen az RP3 előfutára, és mint minden Rega, ez is egy nagyon zenei, jó hangú lemezjátszó. Mindazonáltal, megvannak a maga korlátai. Ezeken sokat lehet tágítani a postomban leírt módszerekkel, és lehet belőle egy, a nagy gépeket megközelítő hangú lemezjátszót csinálni. A Nagaoka hangszedők jól illeszkednek a Rega karokhoz, különösen szerintem a legutóbbi RB303-hoz, annyiban, hogy a meleg tónusú Nagaokáknak jót tesz az újabb Rega karokon található külső kábelezés kissé hidegebb, élénk magas tartományú jellege. A kettő együtt nem lehet rossz. Azon el lehet gondolkodni, vajon a P3/24 plusz a Lim féle módosítások, indokolják-e egy MP500-as megvételét, különösen figyelembe véve egy Denon DL110 vagy kicsit drágábban egy SAE 1000 LT esetleg az ötszázas árkategóriájában egy Dynavector 20XH lehetőségeit. Az én válaszom nem, de ezt nyilván Neked kell eldönteni. 400 ezer Ft-ból inkább ( sokkal inkább ) vennék egy jó állapotú használt Roksan Xerxes-t egy Tabriz vagy egy Origin Live Onyx karral, és beletennék egy DL-110-et, és boldog lennék az elkövetkező 10 évre. Haza beszélek, én megtettem, (kicsit komolyabb hangszedővel) és Happy Days, pedig hidd el, nem kedvelem a kompromisszumokat. 200 körül kapsz egy Roksant, 120-180 között egy jó kart, és 70 körül van a Denon. Idáig semmilyen Rega tuninggal nem lehet eljutni.
A Regák jó gépek a maguk szintjén, de büdzséből építkezőknek valók. Aki komolyan veszi a jó minőségű zenehallgatást ( 400 ezer tervezett befektetés egy analóg front-endbe már mutat valamit) azoknak egy picit többért van ennél messzebbre vivő út. A fenti Roksan csak egy példa, de mondhattam volna mást is, Manticore Mantrát, Linn Sondeket, vagy ha kapsz használtan jó áron egy Technics SL-1210-est, karcsere után az is nagyszerű gép.
Szigorúan a kérdésednél maradva, igen, az MP500 jól illeszkedik a Regához, és sokat javít a 110-es után, egy sokkal nyitottabb, tisztább, torzítatlanabb hang. Annyiért...
Ami a 103-as Denon után zeneileg nem visszalépés, az az LP Gear Bin 323, ha van érdekesebben, izgalmasabban szóló hangszedő a 103-asnál, akkor az az.
Üdv, Gábor

rx8 2017.05.18. 22:31:47

Tisztelt Gábor!

Nagyon szépen köszönöm az alapos és kimerítő választ.Valójában a cél valóban egy komoly futómű illetve hangkar hosszú távon.Nekem a legjobban máig az Townsend Elite Rock tetszik(a régi!). Ennek a lemezjátszónak a zeneiségét, illetve sziklaszilárd hangját(rock :-)) eddig egyik általam meghallgatott lemezjátszó sem tudta túlszárnyalni, bár el kell ismernem, hogy az általad felsorolt bármelyik lemezjátszóval együtt tudnék élni.Véleményem szerinte ezen a szinten, inkább a ízlés és az egyéni preferenciák döntenek, hiszen ezek a szerkentyűk kiváló minőségűek mind kivitelre, mind hangra.Egy utolsó kérdésem lenne.Ha esetleg a megcélzott Rock megérkezne, ahhoz milyen pick up-ot tudnál javasolni?Elnézést kérek a tegezésért, de úgy érzem, hogy így könnyebb e klassz hobbyról beszélgetni.

Üdv,Róbert

Analoglued 2017.05.20. 07:42:22

@rx8: Kedves Róbert,
Köszi a kérdésed, semmi baj a tegeződéssel. A hangszedő választás véleményem szerint nem csak futómű kérdése. Az első számú kérdés, hogy milyen kar lesz a gépen, a hangszedőt paramétereit tekintve célszerű a kar mozgó tömegéhez illeszteni, legalábbis nagyjából. Írtam erről egy cikket itt régebben, abban minden lényeges információ benne van. Ha ez összeáll, akkor jön az a kérdés, hogy a futómű jellegéhez és a Te személyes ízlésvilágodhoz milyen hangkarakter illeszkedik a legjobban. A Rock elég feszes hangú, erőteljes mélyekkel, de kicsit szárazan szól, van egy kis hideg karaktere. Ha a neutrális hangot keressük, akkor egy melegebb hangú hangszedő itt jót tesz, pl. MC-ben egy Goldring Eroica, MM-ben egy Shelter 201 vagy egy Goldring 2300. Ezek jól illeszkednek a Rockokon szokásos Excalibur karhoz. A legjobb hang amit valaha is hallottam a Rock-ról, az egy Audio Note Io MC hangszedővel volt, egy Esoteric Audio Research phonoval, Ha nem zavar a szárazabb hang, akkor egy önmagában nagyon neutrális hangszedő is jó, pl. egy Audio Technica VM750SA MM szinten, vagy egy Denon DL-110 kicsit olcsóbban. MC-ben a klasszikus tipp egy Clearaudio MC Concept, de az igényelne egy, az Excaliburnál jobb kart. Árban azért kicsit kilóg, de egy nagyszerű pickup. Tulajdonképpen a Rockon egyetlen ellenjavallatom van csak, erre a gépre Ortofont nem szabad tenni.

rx8 2017.05.20. 20:06:00

Tisztelt Gábor!

Ha megérkezik végre a Rock, akkor mindenféleképpen átnézem az ide vonatkozó cikket és még egyszer nagyon köszönöm a segítséget.További sok sikert kívánok!

Üdvözlettel:

Róbert

Swinn 2017.07.13. 15:48:19

A Michael-féle ellensúllyal kapcsolatban: nem azt írja a blogján, hogy pl. az RB300-as kar esetén nem kell a végcsövet (end stub) is cserélni, mert az ellensúly felszerelhető a gyári végcsőre is?

Analoglued 2017.07.13. 16:40:43

@Swinn: De igen. Bár ez csak a muszáj kategóriája, ha az ember nem tudja leszedni a gyárit. Végeredményben minden upgrade terméket célszerű úgy használni ahogy az ki van találva, mert úgy hozza azt a javulást amit ígér. Ez esetben a 300-as karon ugyanolyan fém karvég van, talán nem nagy kompromisszum fent tartani, ha nem jön le.

Potter James Sirius 2018.01.26. 13:56:34

bocsánat ha nagyon offtopic de ismertek hasonló tunig oldalakat Thorens lemezjátszókra-? köszönöm! - persze a REGA kar miatt nagyon hasznos volt a cikk Nekem is!

Analoglued 2018.01.29. 19:10:12

@Potter James Sirius: Őszintén megmondom, én személy szerint nem kedvelem a Thorensek hangját. Emiatt nem is nagyon foglalkoztam velük. Egy Achromatot mindenképpen ajánlok megvenni, az minden gépen sokat javít.
Üdv, Gábor