Kígyóháj, varjúmáj, csapágyolaj
2015. december 30. írta: Analoglued

Kígyóháj, varjúmáj, csapágyolaj

… avagy, (nem is annyira) hétköznapi varázslatok

Azok a Nagyra Becsült Olvasóim, akik követik itt, a blogomon folytatásokban érkező beszámolóimat az analóg lemez világának meghódítása, rákfenéinek megszelídítése felé vezető utamon, lassan azt hihetnék, már nincs tovább, megvan minden, futómű   ( lásd Vintage restauráció c. írásomat itt ) , a kar, a hangszedőkről is volt már szó, lassan összeáll minden. Meg kell nyugtassalak Benneteket, még van néhány finomság amin át kell rágjuk magunkat.

Mert oké, hogy a fődarabok megvannak, össze vannak hangolva, az egész cucc nem csak jól néz ki, elég jól is szól ( ezt az én saját olvasatomban mondom, a saját sztenderdemhez mérve, ami azért másutt húzódik, mint az átlag-hifistáé ). Viszont, amikor az ember valamibe már eleget invesztált, szeretné abból a lehető legjobbat kihozni, vazze… már megint némi további befektetés árán. 35 év audio gyakorlatából mondom, ezek a „kis” fényezgetések, tuningok többet szoktak hozni hangban, mint gondolnánk, az így besöpörhető hangzásbéli nyereség sokszor messze túlszárnyalja nemcsak a várakozásainkat, hanem azt a mértéket is, amit ugyanennek az összegnek ( vagy többszörösének ) valamely fődarabunk egyel jobbra cserélésével elérhetnénk. Mondok egy példát: A Rega P3-on ( Észrevettétek, hogy mindig ezt a szegény Regát hozom fel példaképp? Nem véletlen…) egy RB 250-es karról az RB 300-ra való „upgrade” százalékban kb. +30% minőségjavulást hoz, ami jó, ugyanakkor, az RB-250-en egy ellensúly-csere ( pl. egy Origin Live-ra, avgy egy Mitchell Technoweight-re ) ennek vastagon a dupláját, vagy még többet hozza, a két kar közötti árkülönbözet feléért. De van egy csomó más, hasonló példa is.

origin-live-1.png

Rega RB-250 egy OL ellensúllyal - a nagy karokat idéző minőség

 

Szóval, a lényeg, hogy vannak jól eltalált tuningok. Így aztán, mihelyst összeállt a front-endünk, elkezdhetünk – kellő mértéktartás mellett, mert könnyű elszállni – a logikus és megfizethető metálfényen gondolkodni. Klassz, de hol kezdjük?

Kezdjük azzal, hogy SEMMIT NE TEKINTSÜNK ELHANYAGOLHATÓNAK. A lemezjátszó egy nagyon komplex, és nagyon ÉRZÉKENY mechanikai rendszer, itt minden apró nüansz számít. Ennek az az egyszerű oka, hogy a tű nagyon pici jeleket dolgoz fel, amelyek amplitúdója („nagysága”) szépen összemérhető a lemezjátszót kívülről érő, vagy éppen benne, a működés során keletkező zavarjelekkel. Aztán, ezt a műsor és zavarjel kavalkádot 8000-szeresére erősítjük… igen, a zavarjeleket is.

Persze, a lemezjátszók nagy része gyárilag adott, kevesen veszik a bátorságot hogy „belejavítsanak” egy akárcsak százezer Forintos gépbe is. Hát Öcsém, ezt jól teszik. J Mégis, vannak pontok, ahol „felhasználói szinten” hozzá lehet nyúlni a rendszerhez, és sokat javíthatunk, különösebb szaktudás vagy „guruság” nélkül is.

Az első ilyen pont a lemezalátét.

Köztudomású, hogy a lemezt a tányértól el kell csatolni, hogy a csapágyból, ill a tányér önrezgéséből adódó rezgések ne juthassanak el a lemezhez, onnan pedig a tűhöz. Kivételt képez ez alól az ökölszabály alól az akril és a delrin tányér esete, azok saját anyagukban csillapítanak, ilyen tányérok esetén nem szokásos az alátét használata, a lemezt közvetlenül a tányérra lehet tenni, sokkal jobban szól, mint egy fém tányér filc alátéttel ( Linn ). Mostanában azonban ezt a – cirka 30 évre visszatekintő – elvet megint kezdhetjük sutba dobni. Ugyanis új technológiák jelentek meg, sőt, a gépek, elektronikák felbontása is sokat javult azóta, jobban halljuk a különbségeket, és könnyebben találunk meg olyan anyagokat, amelyek előrelépést hozhatnak. Épp lemeztányér ügyben elég sok kísérlet történt az elmúlt 10 évben, ezeknek konzekvenciája gyanánt két olyan alátét jelent meg a piacon, amelyek könnyen beszerezhetőek, és a pozitív hatásuk biztosra vehető. Név szerint a Funk Firm ( korábban Pink Triangle…nahát…) szokásosan innovatív műhelyéből érkezett az Achromat néven elhíresült alátét, illetve a szintén lemezjátszó-specialista angol Origin Live rukkolt ki egy szintén hatékony, vékony, mindössze 1 mm vastag alátéttel. ( Most nem ejtenék szót a többi hasonló kezdeményezésről bővebben – réz lemez, bőr, parafa, impregnált filcek, papír, plexi, teflon, grafit, üvegszálas, karbon, kevlár, stb., mert azok hatása nem annyira előre jósolható, mint a fenti két példa esetében. )

Az Achromat-ról annyit érdemes tudni, hogy egy speciális, buborékos szerkezetű anyagból készül, amelynek az a működési mechanizmusa, hogy az őt érő rezonanciákat a töltőanyag nagy sebességgel a buborékokra továbbítja, ahol azok nem tudnak a korábbi irányba tovább haladni, irányváltoztatásra kényszerülnek, ami jelentős energia-veszteséggel jár. ( Próbáld meg úgy fékezni a kocsidat, hogy közben hirtelen irányt is változtatsz, sokkal hamarabb megáll. Ugyanez az elv érvényesül itt is ) A rengeteg kis buborék-akadály felemészti az energiákat, és azokat hővé alakítja át. Ez utóbbi viszont nem zavar már bennünket, meg a tűt sem. Ebből a zseniális alátétből két méret létezik, 3 és 5 mm vastagságban szerezhető be, kb. 30 ezer Ft körüli áron. Jó hír a kétes esztétikai érzékkel rendelkezőknek, hogy az alátét megrendelhető a feketén kívül fehér, piros, rózsaszín ( ezen nem lepődöm meg ), kék, lila és sárga színekben is.

achro-lenco.jpg

Achromat egy Lenco L-75-ösön, egy Audio Note kar társaságában. A párosítás jelez valamit...

Árban valamennyivel szerényebben kalkulál az Origin Live, úgy 20 ezer Ft körül hozzájuthatunk az általuk feltalált alátéthez. Az 1 mm ugye nem sok, a szokásos filcnek élből a fele, ez azt jelentené, hogy a hangszedőnk VTA ( Vertical Tracking Angle ) – függőleges letapogatási szög – értéke meg fog változni, a hangszedő kicsit előre billen, ami önmagában megváltoztatja a hangot, a magasak picit élénkebbek lesznek. Végül aztán mégsem ez lesz a helyzet, de ne fussunk annyira előre. Minthogy az Origin Live is akril tányéros gépeket gyárt, és történetesen az én Pink-em is ilyen, az általuk melegen ajánlott alátét nagy eséllyel működni fog itt is, ha ott javít, itt is fog. Nagy szó, mert az akril önmagában is tropára veri a delrin-en kívül az összes más tányérfajtát. Így hát, próbaképpen megrendeltem egy OL alátétet, néhány más dolog társaságában, lásd később.

Az alátét kb. egy hét alatt érkezett meg, Angliából volt már rosszabb. A gyártó mellékel hozzá egy szerény leírást ( legalább lényegre törő ) , amelyben megemlíti, hogy a lemezalátét fontos, és ők emiatt rengeteg időt és fáradságot nem kímélve megtalálták a létező legeslegjobb anyagot, úgyhogy voilá… Az ígért minőség javulás „élővé varázsolja a zenét”. Nagy teljesítmény lenne ez még 200 ezerért is, nemhogy ennyiért, de ha osztjuk a szöveget a szokásos marketing-együtthatóval, akkor remélhetünk egy kis plusz élénkséget a hangban. És tényleg !!! Felteszem a szokásos, jól ismert lemezeket ( Hans Theessink: Crazy Moon-járól az utolsó számot, majd a Schedrin –féle Carmen szvitet – orosz DMM nyomás – végül Sade Diamond Life-ját ) ezeken hallani fogom a lényeget. Valóban, a sima akrilhoz képest az alátéttel kontúrosabb minden, koherensebbé válik a zene, a hangszerek megfoghatóbbak, Hans is kezd öblösebben dünnyögni, ugyanakkor elmegy egyfajta szőr a magas hangokról, simábbak, nyíltabbak, egyszersmind kecsesebbek is, a zene kap egy könnyed mozgékonyságot. Párszor ide-oda cserélem, aztán már nincs kedvem levenni, jobb érzés ezzel az alátéttel hallgatni.

ol-mat.jpg

„So far, so good…” – ahogy a művelt norvég mondaná. Ez nem volt kidobott pénz. Mondjuk ebben bíztam. Nagyobb szkepticizmussal méregettem az OL-től szintén megrendelt 5 db kis műanyag karikát, amelyekről azt írja Mark Baker, hogy „a kis gyűrűket a hangszedő és a shell közé téve, ill. a shell tetején a csavarok feje alá, egy 200 Fonfos hangszedőnél olyan változást hoz, mintha az inkább úgy 300 Font lett volna…”. Ez ugye, uszkve 50 % nyereség 5 Fontért, jó vételnek látszik – ha ez igaz. Kíváncsivá tettek, de nem ezért rendeltem meg. Azt akartam lemodellezni, hogy ha valaki ezt a MOD-ot megveszi a lemezalátéttel együtt, akkor a kis karikák épp azzal az 1 mm-el hozzák lejjebb a hangszedőt, ami hiányzik a vékonyabb lemezalátét miatt, így ha ezt a kettőt egyszerre használjuk, nem változik meg a VTA, és ténylegesen az általuk hozott nyereséget halljuk.

Az öt kis karika érdekes dolgot tesz. Volt egy olyan sáv a Denon DL-110 hangjában, amitől szívesen megszabadultam volna, volt egy kis idegesítő közép-magas kiemelés, ami néha, bizonyos lemezeken borzolta az idegeimet. Nem volt így sem hallgathatatlan, betudtam az olcsó hangszedő hibájának. A kis karikák teljesen eltüntették ezt a kiemelést, miközben minden más a helyén maradt. Nálam, a DL-110-en ez az 5 Fontos rablás ( mert az, 5 Font öt kis műanyag szarért !!! ) helyrehozott egy olyan hibát, aminek az eltűnéséért szívesen adtam volna tízszer ennyi pénzt is, totálisan harmonikussá, hallgathatóvá, kiegyenlítetté téve a kis 110-es hangját. Így utólag, úgy vélem, a hibát a hangszedő és a shell közötti interakció , egymásra hatás okozhatta, s hogy a hangszedő levált a shellről, máris megszűnt. Ezen felbuzdulva, átszereltem a Denont egy Audio Technica MG13-as shellbe, hátha a shell anyaga ennyit számít. Az AT egy egészen kitűnő shell – a DL-103-asomhoz. Sajnos jól hallom, hogy túl nehéz a 110-esnek, és azt is, hogy az LP-Gear HD shell tényleg „High Definition”, jobb a felbontása, mint az AT-shellnek. Lehet, hogy kell majd vennem az AT shellhez is egy szett olyan kis kábelt, ami ebben a HD shellben van. Valószínűleg azon múlik. Ezt most nem volt időm kipróbálni.

ol-pakk.jpg

Azért, mert nagy reményekkel fogtam bele a következő tuningba. Ismét csak az OL „pakkjában” kapott speciális gumiszíj lett a nap hőse. Erről is megkapjuk persze az angoloktól kissé szokatlan rajongó szavakat, jól kiemelve, hogy ez nem szokványos gumiból készül, emiatt nagyobb a tapadása, jobban kapaszkodik a szíj a motor tárcsáján is, meg az innerplatteren is, feszesebb a mechanikai kontaktus, ez hatékonyabb erőátvitelt hoz, ugyanakkor az anyag nagy belső csillapítású, és a motorból érkező rezonanciákat nem engedi át a tányérra. Emiatt „ az OL speciális szíj használatával meghökkentő minőség javulás érhető el”.

Egyetlen szavam sem lehet. Az OL – szíj: elképesztő. Mindenben sokkal jobb, mint a gyári. A leg meghökkentőbb, amit azonnal észre lehet venni, az a felbontás meredek javulása. Olyan részletek tűnnek elő a zenében, amiket azelőtt meg sem hallottam egyszer sem. Hasonló effektus, mint amikor egy átlag CD-ről egy demo lemezre vált az ember. Kicsit később, bejáródás után ( kb. 2-3 óra ) észrevehetően javul a ritmika is, ezt imádom. Számomra ez az egyik legfontosabb „paraméter” , ettől lesz a zene igazán élményszerű. Különös megbecsüléssel adózom minden olyan eszköz, kiegészítő, vagy akár lemez iránt, amelyekről lesír, hogy tervezőjük, gyártójuk, alkotójuk a ritmikát előre helyezte a közvetítendő zenei értékek sorában. Mostantól egy sima kis gumiszíj is felkerült erre a szűkös kis listámra.

ol-pink.jpg

Pink PT-TOO + OL lemezalátét  - vidámabb, koherensebb így

Slusszpoén a végére, hogy a három kiegészítő hatása nemcsak összeadódik, hanem mintha kumulálódna, egymásra erősítenek, úgyhogy végül az alátét, a kis karikák és a szíj akkorát dob a front-enden, mintha egy alap MM hangszedőről hirtelen egy közép-MC –re ugrottunk volna fel. Vagy, konkrétan itt, nálam, a DL-110 úgy kezd szólni, hogy nem vagyok biztos abban, hogy cserélgetni szeretném-e a hangszedőimet valaha is.

Ide kívánkozna még egy kiegészítő, amin sokan keresztül siklanak: a csapágyolaj. Nem csak a csapágy súrlódásának csökkentése, vagy az élettartam emelése végett fontos a jó olaj, de a csapágyban keletkező – ezáltal a lemezre közvetlenül megérkező – rezonanciák csillapításában is nagy szerepe van. Nálam inverz csapágy működik, itt sajnos ezt a MOD-ot nem tudtam kipróbálni, de ismerve az OL hozzáállását, a kinyilatkoztatásaik nagyjából helytállóak. Ha valamelyőtök ráveszi magát, és megrendel egy készletet a fentiekből, ne felejtse el az olajat is hozzátenni, nem fogja megbánni.

A fenti kiegészítők megrendelhetők a www.originlive.com –on. Hivatkozzatok az AudioWorld-re ! , s ha bejön a tipp, nekem pedig küldjetek egy sört… ( legalább!!! Megérdemlem! :-) ).

 

Gábor, 2015 Dec.

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr28211468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Swinn 2016.01.12. 15:03:32

Tetszik. Gondolkodom egy ilyenben:

Achromat 1200: Some turntables, (Garrard 301 / 401 and Technics SL1200), have a platter with a machined lip which precludes the use of the normal Achromats (which have a diameter of 293mm).

Ez pontosan mit jelent?

Analoglued 2016.01.12. 17:51:20

Azt írja, hogy a tányéron van egy perem, ami kizárja az achromat hsználatát

cotag 2016.01.26. 14:34:19

@Analoglued: Azokhoz kell az Achromat 1200-at rendelni, én ilyet használtam a Technics SL1200-on. Az Achromat külső peremén, alulról ki van marva az a rész, így pontosan illeszkedik a lemeztányérra - ez az Achromat 1200.

Swinn 2016.01.28. 06:19:21

@cotag: Én az SL 1200 tányérjának szélén nem láttam felálló peremet...

csabaxxx 2016.01.29. 15:31:23

Tegnap megjött az OL szíj! Félóráig bírtam a járatást, utána muszáj volt bele hallgatnom és ....... döb, döbb, döbbentesen jó! Ahogy Gábor írta: felbontás,ritmus, dinamika, sztereókép mind-mind nagyon sokat javult. Nem volt értelme a szokásos na tegyük csak vissza a régit és hallgassunk megint bele oda-vissza. Ez a szíj tényleg hozza amit gyártó állít. olyan mintha lecseréltem volna a futóművet egy jobbra! Nem az fajta javulás amikor először hű mennyivel jobb a tere, mert magasakat kiemelte és később jövünk rá, hogy hát bizony kevesebb a közép, vékonyka a mély stb. Nem ez bizony kőkemény felbontás javulás: több a részlet, magas is mély is természtesebb, minőségében több! Köszönöm Gábornak a tippet és mindekinek ajánlom, akinek a tányerja nem nehezebb mint 40 kg!

Analoglued 2016.01.29. 17:34:28

@csabaxxx: :-) Nagyon örülök hogy nem csak nálam működik a dolog, ez megerősít, köszönöm hogy megosztottad velünk ezt a hírt! Örömteli zenehallgatást kívánva,
Üdvözlettel,

Nagy Gábor Pál, AudioWorld

cotag 2016.02.02. 14:18:32

@Swinn: az ezüst keret a szélén nincs síkban a belső résszel, az Achromat pedig fölé ér, ezért van a kimart rész.

"Achromat 1200: Some turntables, (Garrard 301 / 401 and Technics SL1200), have a platter with a machined lip which precludes the use of the normal Achromats (which have a diameter of 293mm). For these turntables we have launched a version of the mat with an undercut to overcome the problem."

bathorysteffer 2016.11.20. 20:28:59

Megrendeltem enis ezeket. Az ekszij tobbet hozott a platter matnal. Majdnem tag a szij pedig a legszukebb merest irtam, de ugyhallom nem is jo ha szoros (jobban atadja a rezgest..?) De a platter mat+alatet karikak sokkal jobbak mint az eddig hasznalt parafa, nem fojtja, de megis nyugtatja a sima akriltanyeron jelentkezo csilingelest. A harom egyutt tenyleg komoly elorelepes. Koszonjuk Gábor! Jár a sör!

Analoglued 2016.11.21. 21:33:12

@bathorysteffer: Na, remek! Örülök hogy sokféle gépen ugyanaz a hatás, és mindenki elégedett.
A sört hétvégeken Óbudán, a Római téren tudom átvenni, előre egyeztetett idópontban... :-)
Köszi a visszajelzést!

Üdv, Gábor