Tanuljunk meg újra analógul !
2015. február 22. írta: Analoglued

Tanuljunk meg újra analógul !

avagy, a hangszedő illesztés rejtelmei


Most hogy átnyálaztuk magunkat a hangszedő-hegyeken (lásd AW a Facebookon), nézzük meg – két részletben – hogy miként lesz mindebből jó hang.
Azt – remélhetőleg – már tudjuk, hogy a kar-hangszedő rezonancia nagyon lényeges, és nekünk célzottan a 10 Hz körüli értékek lesznek jók, ha a kar adott, abba kell olyan hangszedőt venni, ami oda jó, vagy fordítva, a meglevő hangszedőhöz egy ehhez passzoló kart. Más megoldás sajna nincs.
Van egy másik fontos paraméterünk a végeredmény szempontjából, A HANGSZEDŐ LEZÁRÁSA, azaz hogy a pickup tekercse milyen impedanciára dolgozik.


Ha MM hangszedőt választottunk:
Ez az egyszerűbb helyzet – papíron!!! – mert létezik a világon egy ajánlott lezárás érték MINDEN MM (mozgó mágneses) hangszedőhöz, a bűvös 47K Ohm. A phono elektronikákat gyártó cégek majdnem egyöntetűen ezt a bemeneti impedancia értéket állítják be a bemeneten, de higgyétek el, csakis azért, mert nem lehet előre tudni, milyen hangszedő lesz végül rákötve az erősítőre. Ugyanis szabvány érték ide vagy oda, szinte minden hangszedő ettől eltérő lezárást szeretne. A magas kimenetű MC-k ( Denon DL-110/160, Dynavector 10x5, Benz Micro MC Silver, Ortofon X3MC, stb) amelyeket szintén az MM bemenetre lehet kötni a hasonló jelszint miatt, sokkal jobban szólnak ennél alacsonyabb impedanciával, kb. 1K Ohm és 10K Ohm között valahol, típusa válogatja.
Az MM-ek is elég háklisak, ahol sok a magas hang (Audio Technica) ott szintén lejjebb kell menni a lezárással (extrém esetben akár a fenti 1K Ohmig is – AT440 MLa) hogy a magas hangokat belesimítsuk a hangképbe. Ahol pedig a sötét tónus uralkodik ( Shure, Nagaoka, Shelter) ott egy kis emelintés, úgy 68 és 100K Ohm közé sokat javít a helyzeten.
Az MM hangszedők nagyon érzékenyek a kapacitásokra, ez főképp a karkábel kapacitása, de magának a phono erősítőnek is van bemeneti kapacitása, a kettő összeadódik. Mit csinál a kapacitás?
Érdekes módon, amíg a hangszedő belső induktanciája  a kiemelés vagy vágás HELYÉT változtatja jobban, azaz melyik frekvencián lesz a legnagyobb az eltérés az ideálistól, addig a kapacitás változás a magas tartomány INTENZITÁSÁT befolyásolja. Nagyon kicsi, 1-200 picoFarad értékekről beszélünk MM esetében, és max. néhány nF (nanoFarad, 1nF=1000 pF) az alacsony kimenetű MC-k háza táján.
Azt is érdemes tudni, miként aránylik a hangszedő gyári specifikációja a valós körülményekhez. A lezárás módjára az elsődleges iránymutatást a tekercs belső induktanciája és a kábelkapacitás adja, (képlet: R= gyök L/C). Szerencsétlen helyzet, hogy MM-ek esetében alig kapjuk meg a gyári értéket, mert mindig a 47K lezáró impedanciára hivatkoznak. Ez kb. olyan, mintha a szakácskönyvben minden ételhez javasolnánk egy csipetnyi sót…

capacitance.gif
Azok a sorstársaink, akik maguk nem állnak be a forrasztópáka jó oldalára ( a másikkal nagyon vigyázni kell) nincsenek jó helyzetben, megveszik a hangszedőt, rádugják a kábelt az erősítőre, oszt’ jóccakát, szól ahogy szól. Ha ki szeretnénk kerülni a gödörből a napvilágra, javaslom a megismerkedést a forrasztópáka jó oldalával.
Visszatérve az impedanciához, a hangszedő a saját belső impedanciájának a 6-8x-osát szeretné lezárásként látni, ebből is látszik, hogy a 47K az egy nagyon teoretikus érték. A lényeg, hogy MM hangszedők esetében a céljainknak ( sima, kiegyenlített, zenei hangkép kiterjedt térhatással, a frekvencia tartomány bármely szeletének kiemelése nélkül) egy elég tág tartományon belüli lezárás fog megfelelni, érdemes ezzel szabadon kísérletezgetni. Ha nem szeretnénk beleforrasztani az erősítőbe ( mé’nem?) akkor azt javaslom, készítsünk egy toldót.

adapter.JPG

Vegyünk 4 db RCA aljzatot, és 6 db RCA dugót. 2-2 aljzatot párhuzamosítva rákötünk egy dugóra, a dugót bedugjuk a phono bemenetre, majd a karkábelt az egyik aljzatra. A megmaradt 4 db dugóra ráforrasztunk 1-1 ellenállást, párban. (pl. 2x 10K Ohm és 2x 33 KOhm, elsőre, ha túl sok a magas, ill. 2x 68K és 2x 100K ha túl kevés). Így aztán, menet közben lehet forrasztgatás nélkül impedanciát váltani, csak kihúzzuk az RCA dugót a lepárhuzamosított aljzatból és bedugjuk a másikat, ez 10 másodperc, jól össze lehet hasonlítani a két állapotot. Ezen a módon a parallel kapacitásokkal is könnyedén eljátszogathatunk.

toldo2.JPG
MC hangszedők esetében a helyzet bonyolódik. Bejön a képbe egy új összetevő, az MC elektronika, vagy még inkább az MC-trafó.
Az MC trafó egyik nagyon lényeges paramétere AZ ÁTTÉTEL. Ez egy viszonyszám, ami azt mondja meg, a primer tekercs (erre kötjük a hangszedőt) hányszorosa a szekunder (erre jön a phono bemenet felé menő kábel) tekercs menetszáma. A szokványos értékek 1:6-tól 1:45-ig szoktak változni. A viszonyszám megadja, hogy egy adott hangszedő kimeneti jelét hányszorosára erősíti a trafó, pl. 1:15 aránynál a hangszedő 0,25 mV kimenő jeléből a trafó kimenetén 3,75 mV kimeneti jelet kapunk, ami a jel-zaj viszony tekintetében érdekes csak.

dl103r-800.jpg
A trafó ennél sokkal fontosabb dolgot is tesz. IMPEDANCIÁT ILLESZT. Az impedancia illesztés viszonyszáma négyzetes, és VISSZAFELÉ MŰKÖDIK. Vagyis, egy phono bemenet 47K Ohm (elméleti) impedanciáját illeszti le a hangszedő felé az áttétel négyzetének megfelelő mértékben. Pl. egy 1:20 áttételű trafó 20x20 = 400 –as impedancia illesztéssel bír, vagyis a 47K Ohm / 400 = 117 Ohm.
Ez lesz az az impedancia, amit a hangszedő lát, ez terheli a hangszedő tekercsét. Namármost, ha ideális esetet szeretnénk, akkor ennek az értéknek a negyede és nyolcada közé kell essen a hangszedő tekercs belső impedanciája. A fenti példát tovább használva, így egy 1:20 áttételű trafó egy valós 47K bemeneti impedanciájú phono erősítőre kötve 117 Ohm lezárást ad, ennek negyede az 29 Ohm, nyolcada 14,5 Ohm, a hangszedő impedanciája ebbe a tartományba kell hogy essen.

mc_to_stepup_to_phono.jpg
A gáz az, hogy MC trafót nem így szoktak választani. Jön az, hogy mit tudunk megfizetni, és miről írnak jókat a szaklapok ( Te Jóóó Isten….) mert keveseknek adatik meg az a szerencse, hogy összehasonlíthasson különféle trafókat. Na mindegy, azért nincs veszve minden. Ugyanis egy relatív kis áttételű trafó esetén pl. 1:10, az impedancia illesztés 100-as arányú, azaz a 47K-t 470 Ohmra transzformálja le, ez elég magas érték egy MC hangszedőhöz, amelyek legtöbbje 80-250 Ohm közötti értéket szeretne. OK, megoldjuk. A hangszedő ajánlott lezárásából (pl.100 Ohm – Goldring Eroica) egyszerű szorzással adódik az igényelt phono bemeneti impedancia. 100 (Ohm) x 100 ( imp. illesztés) = 10 000 azaz 10K Ohm. Van nekünk egy 47K Ohmos bemenetű MM phono erősítőnk, ezt kell 10K-ra redukálni, ami egy sima sönt ellenállás beforrasztása a bemenetre, és kész. De itt vigyázzunk, a két ellenállás ( a 47K és a sönt) EREDŐJÉNEK, közös értékének kell 10K-nak lennie. Az itt használható matematikai formula így néz ki: R= (Ra x Rb)/(Ra + Rb) ahol R az általunk kívánt eredő impedancia, Ra=47K Ohm, a phono bemenet impedanciája és Rb=a sönt értéke. Mivel mindent kiloOhm-ban számolunk, ezzel lehet egyszerűsíteni, és a végeredmény is kiloOhm-ban értendő. Esetünkben egy 12K7 azaz 12700 Ohm –os ellenállás vezet eredményre (12,7 x 47 = 596,9 / (12,7+47= 59,7) = 9,99832 kOhm. Bingo.
Összefoglaló. Mint azt a fentiekben láttuk, egy hangszedő viselkedését nagy mértékben befolyásolja a lezárás módja, értéke. A magam részéről arra bátorítok mindenkit, hogy szánjon rá időt, és állítsa be saját magának a megfelelő állapotot – remélem jelen kis (?) írásom segítségetekre lesz ebben. Mert hiába egy nagy értékű MC hangszedő, vagy egy komolyabb MM, ha nem hozzuk ki belőle a lehető legtöbbet. Amit leírtam, nem tuning. Ez fizika, elemi szintű tudományosság, egy misztikumokkal és feltételezésekkel teli világban, amit úgy hívunk: High-End Audio.

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr347173395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paketa 2015.11.26. 11:54:19

Szia Gábor!

MM hangszedők impedancia illesztésénél nem teljesen értem amit írtál. Ha párhuzamosítom a megadott módon 1 ellenállással a bemenetet akkor az eredő mindenképpen csökkenni fog az elméleti 47 kOhm-ról, hiába rakok bele egy annál nagyobb ellenállást nem? A különbség csak az, hogy mennyivel. Vagy valamit félreértek?
Köszönöm a válaszod!
Laci

Analoglued 2015.11.26. 16:28:44

Szia Laci!
Így van, az eredő mindenképpen csökkenni fog. Ha nagyobb lezáró ellenállást szeretnénk, akkor sajna mindenképpen bele kell nyúlni az erősítőbe. Ez csak azoknak gond, akik nem csináltak még ilyet, de Ők is megtehetik hogy megkérnek egy hozzáértőt, vagy elviszik egy hifi szervízbe ahol ezt megteszik nekik. Ilyenkor a 100K az az érték amire a 47-et cserélni érdemes, mert utána már a söntölésekkel bármilyen kisebb értékre le lehet menni az erősítőben való kotorászás nélkül. Én ilyenkor azt szoktam tenni, hogy felemelem a panelen a 47K egyik ( bemenet + ) lábát, hadd lógjon, és a csatira forrasztom a 100K-t, ha esetleg többször cserélni kell ( amikor belövöd az ideális értéket) akkor nem megy szét a panelfólia.
Üdv, Gábor

Paketa 2015.11.27. 08:21:04

@Analoglued: Köszönöm, így már világos.

Rossz Gyerek 2016.07.22. 14:07:33

@Analoglued: Szia Gábor!
Ha az erősítőben kicseréljük a 47K-t például 68-100K -ra akkor mekkora erősségű ellenállást alkalmazzunk?Például 0,5 W vagy 1W ?Esetleg meg kell nézni mekkora erősségű van a phono erősítőben vagy itt mem számít?
Köszönöm
Üdv,Rudi L.

ogab 2018.03.18. 20:05:49

Szia!

A képen látható RCA aljzatot te gyártottad? Hogy van összeillesztve a két aljzat az egy dugóval?

Üdv: Ő.G.

ogab 2018.03.19. 09:32:42

Még egy kérdés?

Lehet kapni RCA elosztót. Ott is párhuzamosan van a dugóra építve a két aljzat?