Rezonancia-lélektan
2015. február 15. írta: Analoglued

Rezonancia-lélektan

avagy, hogy jön Boenicke a horkolásomhoz?

Még régebben találtam ezt a képet a neten, és jól eltettem, mint valami jóféle kompótot, hogy ez még jó lesz valamire, szűk napokon. Ez ma van. Állatira be vagyok szűkülve, semmihez sincs kedvem, így eldöntöttem, hogy előre fogok menekülni, és inkább írok valamit. Két legyet is üthetnék ezzel egy csapásra: az én gondolataimat elterelhetném, másokéit pedig meghozhatnám, már amennyiben az illetőnek nem volna saját indíttatása. Na mindegy, ez úgysem fog felszínre kerülni. nem úgy mint a Krokodil Dundee-ban mindaz amit Wooly-nak elmondanak. Szokás szerint, mindenki használja amire akarja, vagy se.
De talán ezúttal sem írok majd hülyeségeket.

boenicke.jpg
A kép egy Boenicke Swingbase készülék alátét, ami túl azon hogy jól néz ki, még hatékonyan rezgésmentesít is, igazi multifunkciós darab.
Rezgésmentesíteni pedig nem árt, de jó ha tudjuk, hogy vannak jó rezgések, meg rosszak. Ez lehet hogy egy szocialista maradvány jelenség, akkor is voltak jó elvtársak, meg rosszak...
Szóval, nem minden rezgést kell csökkenteni, és az se mindegy hogy mennyire. Az egész világ rezgésekből épül fel, ha ezt mind hathatósan elnyomnánk, minden és mindenki csak meredten állna, és nem történne semmi. Afféle rezgés-jégkorszak lenne.
A rezgés elnyomás lényege, hogy részben szelektíve, részben pedig irányítottan kellene elnyomni a fejüket mindenütt játékosan felütő hullámokat. Legnagyobb ellenségünk: A REZONANCIA. Plííííz, hadd ne menjek bele a rezonancia fizikai értelmezésébe, akit érdekel, az utána néz. Csak annyit, hogy egy tárgyat bizonyos frekvenciával kívülről mozgatva, vagy gerjesztve, képesek vagyunk egyre erősödő önrezgést észlelni, azaz amikor a tárgy saját rezgési frekvenciája megegyezik a külső gerjesztés frekvenciájával, az önrezgés egyre erősödik. Na, ez a bajunk éppen. Mivel a zene is rezgés, azt szeretnénk, hogy ezen a számunkra jelen esetben egyedül fontos rezgésen kívül más, idegen rezgés ne jusson a fülünkbe. Nehéz ügy. A zene rögzítés és visszajátszás, azaz kedvenc mániánk, a HiFi - rezgés átalakítás oda meg vissza. És a folyamat ezer helyen van érintkezésben más rezgésekkel. Ha érintkezésben van, egyszersmind kölcsönhatásban is van. Minden ilyen esetben a két vagy több rezgés MODULÁLJA egymást, azaz ráül az egyik a másikára, és innentől együtt utaznak tovább. A ráülés MÉRTÉKE nem mindegy, mi most ebben szeretnénk előre jutni. Azt szeretnénk, hogy CSAK a zeneként értelmezhető rezgés jelenjen meg, a többi menet közben vesszen már el valahol, mint a csaj a motoros mögül. 'Lepsénynél még megvót...."

breaking-wine-glass.jpgEz történik ha teret engedünk a rezonanciának


Hogyan lehet rezgéseket csillapítani??? Néhány elterjedt módszer, röviden.


1. Rezonancia eltolás. A legtipikusabb példája a Linn Sondek tányérja. A belső ú.n. inner-platter, vagy szíjtárcsa és a külső, tulajdonképpeni lemeztányér nagyon eltérő önrezgéssel rendelkeznek, így ha mechanikai kapcsolatba kerülnek (vagyis a külső tányért ráhelyezzük a belsőre) akkor jelentősen megváltozik mindkettő viselkedése, önrezonanciáik elnyomódnak. Ugyan lesz közös rezonancia pontjuk, de annak rezonancia hajlama több nagyságrenddel kisebb mint külön-külön.
2. Rezgésenergia átalakítás. Ilyenkor a rezgések irányában lehetővé tesszük, hogy a rezgés átalakuljon más tipusú energiává. Tipikusan mozgási vagy hő energiává szokás konvertálni. A jelen fotón látható készülék alátét épp ezt teszi. A rezgést mozgási energiává konvertálja, így az elvezetődik, és nem ül rá más, fontos rezgésekre.
3. Ellenfázisú rezgés. Jellemzően elektronikában használatos, mechanikailag nehéz megoldani, de van rá példa. Pl. van olyan High-End lemezjátszó, amely két, egymással ellentétes irányban forgó tányérral bír. Repüléstechnikában rengeteg példa van rá, különösen a légcsavaros gépeken alkalmazott ellenirányban forgó légcsavarok vagy rotorok ( Kamov).
4. Mechanikai tehetetlenség elve. T.i. minél nagyobb egy test tömege, annál nehezebben mozgatható meg (voltál már kövér nővel??? ). Rezegtethetsz, de nem mozdul.... Ez jól működő dolog addig, amíg kicsi a gerjesztő rezgés energiája. DE minden tömeg energia-akkumulátorként viselkedik, a bejövő energiát eltárolja, és egy MÁSIK frekvencián aztán továbbadja. Csak az a kérdés, hogy nekünk melyik frekvencia lesz kellemetlenebb.
5. Tömegcsökkentés. Nincs tömeg = nincs ami rezegjen.
6. A fentiek kombinációi. Pl. a felfüggesztett vázas lemezjátszók a rezgésenergia átalakítás elvét (rugó) kombinálják a tehetetlen tömeg elvével (nehéz tányér). Pl. Linn, Roksan vagy Thorensek.

anny_motor_and_sub.jpgA képen: Linn Sondek szubsasszi a Pink Triangle-től. Szendvics szerkezet + rugók, balsa és karbonszál


A rezonancia kontroll valójában rengeteg mérést feltételez, és sohasem tökéletes. És nem is minden rezonancia rossz. Ha a mérték minimális marad, azaz nem összemérhető a hasznos jellel, még előnyös is lehet. Bizonyos frekvenciák erősödése a többi azonos szinten tartása mellett életszerűvé, érdekessé tudja tenni a hangot, a túlcsillapított rendszerek mindig unalmasan, élettelenül zenélnek. És hát, szeretjük ha valaminek van egy karaktere. Szar lenne ha minden egyformán szólna, vagy minden vörösbor ugyanolyan lenne.
(Nem tudni, hogy ez a horkolásra is igaz-e, a barátnőm szerencsére még nem unta meg...)

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr187178979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.