Ezotéria, vagy az igazi High-End Audio?
2015. február 10. írta: Analoglued

Ezotéria, vagy az igazi High-End Audio?

Ezotéria vagy az igazi High-End Audio?

Minap épp azon gondolkodtam, mennyire magától értetődő lett mostanra, hogy úton-útfélen zenét lehet hallgatni, gyakorlatilag bármiről, ami a kezünk ügyébe kerül. Viccen kívül, gondoljunk bele, mi minden zenél. Akár a mobil telefon, ezt már csak ha felemlítem is, azt hiszik hülyének nézem a másikat. De ez semmi, mert egy nyomorult ébresztőóra is minimum tudja a szamárindulót – két szólamban, nem beszélve a boldog anyukáknak szánt biliről, ami eldanolja a fél örömódát Beethoventől, mihelyst megszületik az eredmény. Jó, oké, utóbbiak hülye extrém példák, csak a drámai hatás kedvéért.

Szóval zene szól, orrba-szájba, mindenről, amiben alsó hangon legalább két tranzisztor van, ehhez szerintem már mindannyian hozzászoktunk. Ugyanakkor, ebbe a trendbe azt is könnyű belelátni, hogy ez a fajta megszokás minőségi elvárásaink rovására megy. Mert kutyafuttában (autóban, mobilról, stb.) meghallgatott zenéink szólhatnak elfogadhatóan, az adott helyzetben, de jól, a zene valódi aspektusainak megfelelően, harmonikusan, lélekemelően, szinte soha. Autóban a ritmus még átjön, de ezzel vége. Mindennapi zeneáradatunk jószerével mp3 torzítás, zaj, és saját dúdolgatásunk keveréke. Félő, hogy lassan-lassan ez a szint lesz az, amivel beérjük. Ez a megszokás még amúgy jó fülű, igényes, audiofil vénájú sorstársainknál is okoz egyfajta beletörődést, „ilyen a modern zene”, bármit csinálsz, ez van, nem lesz jobb.

redhatmp3.jpeg

Most pedig, szándékolt élesváltással, átugrom a Nagy Audiofil Univerzum túloldalára, mentális térugrást csinálok, mert amiről most szó lesz, az olyan sok fényévnyi messzeségben húzódik a fenti állapotoktól, hogy sokan közületek felhördülnek majd, és sürgős orvosi ellátást javasolnak.

Szeretnék elöljáróban mindenkit meggyőzni, jól vagyok, köszi, amikről írok, azok a dolgok nem münchauseni látomások, hanem működő, valós dolgok, mi több, bárki által előállíthatóak, némi hallgatási rutinnal észlelhetőek és kellő intelligenciával még értékelhetőek is.

„Több dolgok vannak Földön és Egen, Horatio, mintsem bölcselmetek álmodni képes…”

Nos, ez a Shakespeare-i megállapítás a Hamletből veszedelmesen helyén van itt. Minél jobb berendezést hoztál össze magadnak, idővel annál több mindent vagy képes észrevenni a zenében. Ez a két dolog összefügg, jó berendezések „nyitják” az ember fülét, mondhatnók, vagy mégsem, mert valójában a hallás inkább agyi jellegű, mint fiziológiai, így a jó berendezések komparatív agyi folyamatainkra hatnak elsődlegesen. A hallás észlelésből és értékelésből áll, mintavétel és összehasonlítás. Így ismerjük fel hogy mit hallunk. Szimpla kis példával, aki még sohasem hallott hegedűhangot, az elsőre nem tudja mi a franc ez… aztán rászólnak, hogy ez a hegedű. Ha az agyban a hegedű képileg megvan, akkor agyunk ebben a pillanatban összekapcsolja a két mintát, a hegedű képét az épp hallott hangmintával. És tessék, holnaptól egy hasonló hang hallatán be fog ugrani a hegedű. Mintavétel és összehasonlítás. Egyszer megtanultuk, innentől tudjuk, hogy mit hallunk. Így fejlődik a hallásunk. (Ezen lehet finomítani is, az ismert mintát egy nagyobb felbontásúval le is lehet cserélni, pontosítani.)

Napi zenehallgatási gyakorlatunkban az iménti, elnagyolt, durva példánál sokkal finomabb információ különbségeket is észlelni lehet, pl. a térhatás változását, nüansznyi dinamika kompressziót, sőt, az előadók érzelmi hullámzását is, ami az akusztikus hangszerek megszólaltatásában nagyon is jelen van. Jó berendezéseken hallgatva, a zene hétköznapi összetevői már magától értetődőek. („Van mélyhang, magas hang, térhatás, dinamika…” , ezeket a hifista Móricka meséli Loncikának az első randin, és már akkor sem érdekfeszítő… )

Ugyanakkor, nyílt teret kapunk a nagyon finom részletek felismerésére, itt kezd a zenehallgatás akusztikus élménnyé lenni. Ha definiálnom kellene – remélem ezt nem várjátok tőlem – a High-End Audio valódi fogalmát, valahol ezen a mezsgyén indulnék el, hogy olyan szintű betekintést kapsz a rögzített zenébe, annak finom szövetébe, és a felvétel nem csak zenei értelmű aspektusaiba is, ami messze meghaladja a mások által nemhogy megszokott, hanem valaha is megtapasztalt szintet.

Most jön a lényeg.

VAN INNEN FELFELÉ.

Évtizedek alatt, kellő elkötelezettség ( és buksza ) mellett, együtt fejlődünk a berendezésünkkel. Észrevette már valamelyőtök, hogy mennyire másfajta zenéket is elkezdett hallgatni mint addig, amikor a berendezésével egy felsőbb kategóriába lépett? Hallásunk is megváltozik – én pl. nagyon nehezen tolerálom a zajokat. Ez nálam másodlagos költségekkel jár, mert az autó mindig szervizbe megy, ha valami aprócska, nem megszokott hang tör elő a futóműből vagy a motortérből. Ne juss idáig…

Viszont az audiofiliában el lehet jutni odáig (érdemes is), hogy nagyon leszűkül azoknak a berendezéseknek a köre, amit hallgathatónak minősítesz. A jóhoz könnyű hozzászokni – mondják, és tényleg, de azt már nem teszik hozzá, hogy leszokni róla meg szinte lehetetlen, nincs ösvény lefelé. Mert az már szar nem elég jó. Nívótlan. Meghaladtad. 10 éve még boldogan mutogattad volna mindenkinek, ilyet még úgyse hallott… ma pedig… jajjnemár.

Az igazi döbbenet, amikor azon kapod magad, hogy sokmilliós berendezések elé sem tudsz 10 percnél tovább leülni, de mire ide eljutsz, már nem is kell ennyi idő annak felismeréséhez, hogy na, menjünk tovább. Ilyenkor pedig elég hiteltelen, ha valaki arról akar ezerrel meggyőzni, hogy mennyire jó egy K. nagy fekete 100 Wattos A osztályú, és ha Te nem ezt hallod, és már eszed ágában sincs hasra esni a márkanevek láttán, minimum dilettáns vagy, de inkább süket. Vagy mindkettő egyszerre. ( Ez annnnnyira ott van… )

Szóval, ott tartunk, hogy már minden nagyon jól szól (otthon) és nincs tovább. Vagy a pénz hiányzik hozzá ( ezen a szinten minimális továbblépés is 6 számjegyű) vagy már az ötlet fogyott el, hogy mit lehetne még. És akkor… ! Hirtelen nyitottá válsz bármire, ami minimális befektetéssel javulást ígér. Kísérletezgetni kezdesz.

Észreveszed, hogy a hangdobozok pár centiméteres elmozgatása meghökkentően változtatja a hangot. Ezt még rá lehet fogni a szoba akusztikára, más a hangterjedés, visszaverődések, persze hogy másképp szól. Nyugodt korszak, van elfogadható magyarázat. Ugyanide tartoznak a különböző asztalkák, állványok, alátétek, sőt a kábelezgetés, messzebbről a kryogenikus kezelés is, ez még fizika, nem ezoterikus, nem tartozik az észlelhető, de meg nem nagyon magyarázható kategóriába. Bizonyos jelenségek azonban igen.

atom01.jpg

Itt van például a polarizáció esete.

Anno, még a megboldogult HiFi Magazin (később Mozaik, lényeg hogy maradt HFM mindvégig) idejében cikksorozatot érdemelt egy angol úriember, bizonyos Peter Belt munkássága, aki a polarizáció szakembereként hozta köztudatba magát sikerrel, és úgy egy egész évre a feje tetejére forgatta az – erről tudomást szerző, főképp angolszász – audiofil köröket. Darvas László, a HFM főszerkesztője is belefutott ebbe az utcába, sőt a szép emlékű Csontos István is (Merlin Audio), aki a szemem láttára olajozta be Peter Belt-féle polarizált olajjal az Audio Innovations 1000-es monoblokkok csöveinek lábait, és kente be polarizáló krémmel a lemezjátszó asztalka bal sarkának belső élét, 2,54 cm hosszban…

 electrcream.jpg

A polarizáció különben működik. Tudom, mert én sem voltam kivétel. A HFM ajánlására teleragasztgattam színes papírfecnikkel a hangdobozom sarkait, és semmi kivetni valót sem találtam abban, hogy narancsszín pöttyös legyen a doboz a hangszórók körül. ( Kis családom azóta is felemlegeti az őrület elhatalmasodásának ennyire jól látható jeleit.) Vastagon benne vagyunk a Nagy Audiofil Ezotériában, ha figyelembe vesszük, hogy a színek polarizáló hatását felhasználva, 4 db kétkörömnyi papírdarab meg néhány narancs pötty felragasztásával alapvetően lehet megváltoztatni dobozaink hangzáskarakterét. Ugyanez kisebb mértékben igaz a polarizáció másik alfajára, a páros-páratlan szabályra, ami nálam a hangszóró állvány egyik tüskéje alá helyezett egyforintosból, és a hangszórók felerősítő csavarjainak egyike alá helyezett alátétből állt. Lényeg hogy a páros szám állítólag nem jó, és a négy csavar egyike alá tett alátét miatt az az egy alátétes páratlan, és a másik 3 is páratlanná lesz. Azóta, mivel ezt a szabályt befogadhatónak tartottam, az erősítőimet mindig konzervatívan páratlan Watt-számra specifikálom, az kis LZ így lett 85W, a nagyobbik pedig 127W… Azóta mintha még jobban szólnának…:-) :-) :-)  Mások továbbvitték a dolgot, és az asszony két lába közé is helyeztek alátétet betétet, vagy effélét ( ki tudja, ki mire vitte…) de ez a MOD már messzebbre mutat, mint ennek a cikknek a keretei engedik. Gyaníthatólag, volt olyan eset, hogy ez utóbbi hozta a legnagyobb változást… és még Peter Belt sem kellett hozzá.

Később következett a CD lemez élének kezelése, különböző színű filctollakkal, majd jött az oldalról történő zöld vagy kék LED megvilágítás – mintegy előre vetítve a LED technika mai elterjedését. E téren is születtek elméletek arról, miképpen módosítja – mert módosítja!!! – egy oldalról jövő fény a lézer pitolvasási képességét. (Nem elírás, a CD lemezen a digitális információt ú.n. PITek tárolják, ezek kis üregecskék, amikről a lézer érzékeli, hogy ott lyuk van, vagy nincs. A lyuk meglétét személy szerint másképp tartom jól érzékelhetőnek, de ez egyéni, nem mindenkinek jár ott az esze, ahol más rendes ember keze.)

s_stoplite.jpg

Előbbiek folyományaként, érkezett a CD lemez demagnetizálása. Nehezen érthető, hogy egy műanyag korong, amiben belül alumínium réteg van felgőzölögtetve, miképpen válik mágnesessé ( egyik anyag sem mágneses tulajdonságú ) és ez mennyiben érinti a lézert ??? Viszont a demagnetizálás tökéletesen hallható, több orto nagyságrendben ( ha még emlékszünk erre a „mértékegységre” , 1 orto = annyi hangminőség változás, amennyit még a sarki rendőr is észrevenne…). Ha valakit érdekel ez a téma, keresse meg Jankovics Lacit az Audio Centrumban, tud mondani néhány szót erről. Hideg élelmet vigyél…

demagnetizer.jpg

Kicsivel kevésbé éteri, de említést érdemlő a szoba polaritása, vagy ahogy én hívom, a „betáplálás iránya”. Minden szobára igaz az, hogy egyik irányba jobban szól a zene, mint arra merőlegesen. Amikor ezt először tapasztaltam, a szoba alakjára gyanakodtam, meg az akusztikára, bútorok, stb. de később rájöttem, hogy a dolognak inkább az áramellátáshoz van köze. A recept úgy néz ki, hogy alapvetésben a jó zenehallgató irány azzal párhuzamos, ahogy a kábel a villanyórától a fali konnektorig fut. Ha közben még van egy beltéri biztosíték tábla, akkor az órától odáig. Valamiképpen, a biztosító tábla után már nem annyira kritikus. Erre a jellegre ül rá aztán a szobaakusztika, ha jól alakítjuk ki, erősíthetünk a hatáson, vagy ellentétesen, csökkenthetjük azt, így a végén majd minden irányban ugyanolyan rosszul szól majd. Hogy is mondják? A High-End Audio a lakáscserével kezdődik…???

Aztán, itt van a kábelezés „összeérésének” az ügye. Számomra ez is egy kicsit ezoterikus, viszont jól detektálható, hallható dolog. Nem arról van szó, hogy a kábel odaér-e valahová (mert ha nem, akkor nem lesz zene, és ez tényleg jól hallható) hanem hogy amikor egy berendezést összeraksz, akár a több száz órát futott, bejáratott kábelekkel is, lesz egy idő, amíg a hangja beáll. Valahogy összeérik. Nem tudom másképp mondani, pár nap után sokkal egységesebben szól az egész. A poén az, hogy ez akkor is így van, ha közben nem kapcsolom be a cuccot. Lövésem sincs mi a bánat történik ilyenkor az elektronpályákon, de VALAMI történik. A kábelekben és a készülékekben startra készen ott lapuló elektronok, vagy még sokkal inkább atomi vagy szubatomi szinteken, tudomást szereznek egymásról, és kialakítják a saját harmonikus rendszerüket. Ez persze csak okoskodás, próbálkozás a leírhatatlan megmagyarázására. Széthúzom a kábeleket, várok 5 percet, és az egész összedől, mint a kártyavár. Összedugom, és megint nem úgy szól mint eddig. Na, erre varrj gombot….

Nemrégiben újabb ezoterikus szelek dudáltak be a szobámba, gyökeresen felforgatva lassacskán leüllepedni látszó érdeklődésemet a további hangminőség javítás, ill. az ezzel járó invesztment iránt. Szerencsére, amit most leírok, az nem tréfadolog, és nem is drága. Az Unikumról van szó, de mielőtt bárki is iszákossággal vádolna (épp az imént borult ki két cent Chivas az ágyamba…) elmondom, most nem a tartalom, hanem a forma lesz a téma.
Korábban is írtam már e helyt az unicumos üveg hatásiról, de most hogy ismét látogatást tettem Petres Tibi barátomnál, ezúttal Hédi, a Barátnőm társaságában, ismét szóba kell hoznom a dolgot. Ugyanis a nők szokás szerint mereven elutasítanak szinte mindent, ami irracionális, nehezen átlátható vagy sokadik dimenziós, pláne ha kapcsolódik a pasik hülye érdekfeszítő hobbyjaihoz. Ilyenformán, semmilyen létjogosultsága sincs egy nő gondolatvilágában se az autód olaj viszkozitásának hidegben és melegben, se annak hogy Raikönnen melyik istállóhoz igazolt az idei F1 évadban, elnéző sajnálattal érez irántad, amikor nehezedre esik eldönteni, hogy a teniszütődre Luxilon vagy Babolat húrozás kerüljön, esetleg mindkettő mátrixban, és nagyon, de nagyon csendesen, gyógyíthatatlan őrültnek néz, amikor elhelyezel 4 db Unicumos üveget a nappaliban a sarkok közelében, mert ettől térből kezd szólni a zene…

unicum_next.jpg


Nos, jelentem, ennek vége. Nálunk legalábbis. Örök hálával tartozom ezért Tibinek, aki 1 perc alatt demonstrálta Hédinek az unikumos üvegek döbbenetes hatását. Nade over Nade-t hallgattunk épp, üvegek összeszed, kivisz a szobából – minihifi… üvegek vissza, felrak fejmagasságba a sarkok közelébe – katedrális.
Hát ennyi. És ezt egy előképzettség nélküli, zenekedvelő nőnemű lény meghallja, önkritikát gyakorol, ezt még be is vallja, és … mostantól megért téged. Nagy a különbség. Egyik változatban van értelme zenét hallgatni, a másikban pedig nincs. Ő is hallja. EZ viszont már eléggé racionális.
4 db Unicum – kb.10 ezer Ft. 1 üveg étolaj – kb. 600. Az Unicumot megiszod, az üres üvegeket kimosod, kiszárítod, és mindegyikbe beleöntesz annyi étolajat hogy 1/3-ad és a fele között legyen. Kupak rázár, minden matricát lemosol róla. Elhelyezed a sarkok közelébe, lényeg hogy magasan legyenek. A hatás nem azonnali, valahogy át kell venniük a tér rezgéseit, vagy energiáit (fogalmam sincs hogyan működnek, de tényleg…). Egy pár nap múlva már kipróbálhatod. Zenét hallgatsz, majd kiviszed az üvegeket, és meghallgatod ugyanazt még egyszer. Aztán behozod őket, megint meghallgatod, és soha többé nem viszed ki őket megint. 11 ezer Ft befektetéssel olyat javítottál a hangzáson mintha 500 ezerrel drágább erősítőt vagy hangdobozt vettél volna. Jelen pillanatban az Unicum a legköltséghatékonyabb audio tuning, amit ismerek. (Csak azért nem említettem a színes papírfecniket a hangdobozokra ragasztva az Audio World-ön, mert meg szeretném őrizni az imidzsemet.)

Örömmel megismerkednék azzal az emberrel, aki ezt az unikumos dolgot kiagyalta, sok klassz kísérletet csinálhatnánk együtt. Sajnos személye a Nagy Audiofil Ködbe vész. Ha véletlenül valaki ismeri az illetőt, kérem jelezze !!!

Az Unikumnak lehet köze az Shakti kőhöz, meg az ahhoz hasonlatos különféle térharmonizáló vagy tér-rezonanciát csökkentő dolgokhoz. A Shaktival kapcsolatban meglehetős eltérő vélemények látnak napvilágot, de senki, aki kipróbálta nem állítja, hogy ne működne. A kövön belül, ha feltörnénk a drágát, némi kristályokat meg induktorokat találnánk, amelyek valamiképpen blokkolják, csapdába ejtik az elektromágneses interferenciát, plusz a kő, súlya miatt másodlagosan a készülék dobozának rezonanciapontját is eltolja.

A dolognak elég nagy hatásfokúnak kell lennie, Amerikában van olyan hangmérnök, aki csak ezzel a térrezonátorral a studioban hajlandó dolgozni…

stone01.jpg

Itt kell megemlítenem egy másik hasonlatos, kőbe zárt "lelket" a Brilliant Pebbles-t. Működési elve nagyon hasonlít a Shakti-hoz meg az oljhoz az üvegben, ha már itt tartunk. A brilliáns ötlet egy kis zacskó mindenféle féldrágakő, amelyeknek sokszínűségükből kifolyólag elég széles tartományban van rádiófrekvenciás elnyomó képessége, azáltal, hogy az így terjedő energiát felveszi, és belső kristályszerkezetén belül rezgésekké alakítja. Ha többet olvasnál erről, és angolul is tudsz, itt a link: http://www.machinadynamica.com/machina17.htm

brilliant_pebbles_all.jpg

 

Hát….hm, talán még valami. Most eldobod az agyvelőt ezt garantálom. De minimum bedobod a törölközőt. Erről lesz szó, mármint a törölközőről. Próbáld ki!!! Most. Menj és hozz 2 törölközőt, normál, 1 m hosszú méretben (álló dobozoknál). Hajtsd hosszában ketté, duplára. Tedd a törölközőket a hangdobozokra, úgy, hogy a hosszabbik darabja a külső oldalon lelógjon, a rövidebb része a doboz tetején kell legyen, tégy rá valamilyen könnyebb súlyt, csak hogy ne essen le. Hallgass meg egy jó hangú felvételt törölköző nélkül, és azzal együtt. Majd beszéljünk !!!! A törölköző színének is van köze az eredményhez, lehet, hogy az anyagának is, ezekkel nem kísérleteztem, de bátorítalak, próbálkozz! És írd le mire jutottál!

Jó utazgatást kívánok mindnyájatoknak Ezoterikus Audiofiliában ! :-)   Gábor, Audio World

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr167159947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MintaMókus 2015.04.15. 12:58:54

És azt megfigyelted már, hogy ha olyan ember van veled egy szobában zenehallgatás közben, akit valamiért beoltottak influenza ellen, akkor a középhangok felharmonikusaiban kuszaságot lehet hallani? Az addig sima kellemes direkt térérzet megborul és zavaró áthallások keletkeznek?
:DDD
írásaid minden betűje kincs, iszom szavaidat. Ráadásul rengeteg pénzt spórolsz nekem, mert amikor néha feltolul bennem a highend iránti olthatatlan vágy, akkor csak elég valamit elolvasni tőled, hogy ráébredjek: soha a büdös életben a közelébe sem érhetek a valódi highendnek, mert visszaüt a hozzáértésem erős hiánya, így maradok a kommersz kis szirszar cuccomnál és néha letöltök egy kis flac-ot, hogy jobban érezzem magam. De itt és most megígérem, hogy ha sikerül piszkosul meggazdagodnom és már kész az új ház az ékalakú zenehallgató moziteremmel, akkor megveszek egy évet az életedből arra, hogy kedved szerint berendezhesd, mert teljesen biztos vagyok abban, hogy amit te magadnak elfogadnál, az nekem is megfelelő lesz ;)

Analoglued 2015.04.15. 16:27:26

Haha, látod, mindenki elfogult valami iránt. Azért, kérlek ne add fel! Nem a cél a lényeg, hanem az út, ez egy régi bölcs mondás, és van benne igazság. Végigmenni az úton, sok dolgot megtapasztalni jó. Az a pár ember, akik jobban rálátnak az élet bizonyos területeire mint a többség, sokat segíthet hogy sokan megtalálják a saját útjukat, ez mindenkinél más. Én úgy döntöttem, hogy megosztom az összegyűlt tapasztalataimat, van akiken ez segíthet valamelyest. Mert mi értéke lenne, ha csak magamban tartanám? Nem sok. Így viszont van haszna.
Nem szeretnék senkit sem elbátortalanítani, erre nem is gondoltam hogy egy mélyebben szántó írásnak ilyen vonzatai is lehetnek, jó hogy ezt mondod. Majd a jövőben megpróbálok úgy írni, hogy több motiváció legyen benne mint elrettentés :-) . Köszönöm !!! Gábor AW

tollact 2015.04.16. 12:18:30

Az unikunos üveg mindegy, milyen űrtaltalmú?
7dl-es vagy 1l-es is jó?

Analoglued 2015.06.12. 22:09:45

@tollact: Helló Tollact, bocsi hogy ilyen későn válaszolok a kérdésedre.
Nem kísérleteztem a mérettel, a sima normál 7 decist használom, de van 2 db kisebb méretűm is. Különben az unikumos üveg rengeteg kísérletnek adhatna teret, mert pl. az olaj minősége biztosan számít, mégis, milyen olaj? Kőolaj? Étolaj? Motorolaj? Szintetikus? Félszintetikus? Gázolaj? Paraffinolaj? Sorolhatnám még. Melyikből mennyi az ideális? Hová helyezzük el az üvegeket? A sarkoktól melyik irányba, melyik égtáj felé, milyen távol a saroktól, és milyen magasra? Stb. Mi lenne ha az üvegre még ragasztanánk valami szines csíkot is? Tutti működne. Sok itt a kérdés. Egy biztos. 4 db üveg, egyharmadig Napraforgó olajjal, a sarkokhoz közel, fejmagasságban csodákat tesz. Nálam jól működik. :-) Gábor

Kováts.L 2017.01.22. 21:03:09

Erről az ezotériáról annyit, Peter Belt szerintem ismerte a csakra tudományt. Miért lehet érdekes? A gyógyító kövek témájú könyvekben vannak olyan kövek amik hatnak a hallásra is.Erre én azt mondtam,egy próbát megér,és hasonlóan,mint Belt is elhelyeztem ezeket az apró köveket oda, ahová anno Darvas László is ajánlotta. A könyvek közepébe is óvatosan elhelyeztem egy-egy apró hegyikristály nyakláncköveket. A CD tokokba is érdemes a vörös jaspisból egy szem követ beletenni, a nut alá, a két összepattintott pvc réteg közé. A hálózati kábelen ráhelyeztem főleg karneol köveket, amik a splitternek hívott nyakláncból szedtem le. Ez a csiszolásra értendő. Az apatit a térhatást visszhangossá teszi, ezáltal teret ad. Alig kell ebből a kábelekre. A holdkő igaz szűkebbé teszi a teret, de érdekesen a zenekar a térből középről fog szólni. Eltünteti a hangfalat, akár egy jobb falta hangfal kábel. Az andok opál pedig a felső prezent tartományt letisztítja, eltűnik a felső tartomány minden kellemetlen színezettsége. Ismerjük azt, amikor olyan magas hangok is megszólalnak, amiket anno egy gyengébb láncszemmel, mint egy alap cd játszóval ezt nem hallottuk hiába jó a többi készülékünk. A rózsakvarc, a hegyikristály a közép és felső tartományt teszi lineárisabbá. A zoisit pedig a mély tartományt képes életre kelteni. A jade kövek is valahol a középtartomány aljánál képesek szebbé tenni a hangzást. Az ónix kő is a hallás köve. Mint amikor a hangfal állványt variáljuk, és pont most jó,erre nincs jobb szó ettől is sokat javul a hang. Nálam a nyerő mégis a karneol kő, mert anno a pwb szerekhez hasonlóan, nálam a teszteléskor az átlaghallással rendelkezők is egyből észrevették azt, hogy akár egy MC tűre való cserélése az MM-ről a mély és a magas hangnál előjönnek új részletek. Jean Michael erre jó példa, rengeteg részlet van a lemezein. Egy VT AKAI-nál semmit se hallhatunk ebből a valóságból, ami a szólamtisztaságra értendő. Valójában majd minden ilyen csakra tudomány által is használt kövek képesek más és más tartományt finomítani, és szinte be lehet a frekvencia balanszot is szabályozni. Ez nem egyezik meg az equalizerrel, mert annál már a színezettség is, ez a torzítás ront a hangminőségen. Valójában valamilyen módszerrel a szórt mágneses elektromos tereket próbáljuk megszüntetni a különféle módszerekkel. Lehetnek olyan nem látható energiák mi körülöttünk, amik befolyásolják a készülékek, és a mi közöttünk meglévő valamilyen légkörben meglévő ionizációs hatásokat. Sok a kérdőjel, és erről szól a hifi, az audiophil, és a high end is. Hogyan tudjunk az adott kategória legjobb hangzását elérni? Ha pedig Peter Beltre gondolok, ő függőleges erőterekről beszélt. Miként jött ilyesmire rá? Egyszerűen a véleményem az, ismerhette a köveknek a tisztítását is, ezt ő elnevezte polarizációnak, ami lehet a mágnesesség lecsökkentése és a feltöltéssel is vannak összefüggésben. A napsütés esetén hangosabb lett a zene, és hála a kövek miatt nincs olyan érzésem, hogy ma például nem szól jól a berendezés. Egy esetben mégis élvezhetetlen volt, akkor, amikor bejelentették, hogy erős napkitörés lesz, ez volt nyáron. Mosottnak tűnt a hangzás, és semmi se segített. Fizikával jellemezve, ez egy légköri ionizáció is, amire néhány kő képes, csökkenti a mágnesességét az adott helyeken a levegőben. A kő tisztításáról annyit, ez is polarizáció.
A füstöléssel a helyiségben egy fizikai folyamatot is teszünk. Erről ír a fengshui is, ami érdekes nálam egyben tud maradni egy méterig a füstoszlop, és ez alig vastagabb,mint 5 mm. Valahogy változott a levegő ellenállása is, és a felfelé áramló füst képes egyben maradni. Emlékezzünk még a zerostat pisztolyra, amikor ezzel mágneseste le a lemezjátszó környezetét Darvas László. A levegő részecskéi pozitív és negatív ionokból állnak. A pwb, és a kövek is erre lehetnek képesek, ezt tudják módosítani. Amúgy a szobai növényzet is az otthonomban szebb lett, és még a cserepekben is van, egy-egy nagyobb rózsakvarc kő, és szerintem itt is hatásos. A réz, mint csakra kőzet is a hallást segíti, ez pedig a hangfal kábeleknek zöme. A fenti képen látható kövek a így ilyen zacskóban nem szerencsések. Jobb, ha a szétszedett nyakláncot nem keverve a többi másik nyakláncnak a kőivel, egy vékony virágkötöző ónozott drótra kb 10 szemet ráhúzzuk, és a végére én csomót teszek, amolyan matrózcsomót. A Shakti online kő, ami rúd alakú, ehhez hasonlóan elhelyezem a vezetékeken a különböző köveket. Erről jut eszembe a hangfal a HB1, és én hasonlóan, de néhány karneol szemet is rátettem erre a két hangszóró csavarjai közé. Egy másik érdekes kísérlet. A gömb alakú nyaklánc kövekből a hangfal alatt drasztikusan javítanak. Tegyünk ebből öt darabot alá hangfalanként. Hogy ne guruljon el a hangfallal együtt, tegyünk a kövek köré egy-egy lapos alátétet, ami megfelelő méretű és bele fér a kő. Így már ha kissé instabillá is válik, de nem gurul alóla el egy kő sem.

folyt köv

Kováts.L 2017.01.22. 21:07:49

Lemezjátszó alatt is sokat segíthet, mert elválasztja tüskékhez hasonlóan a készüléket, ami nem mindig válik be. Valahogy néhol forszírozottá teszi a tüske a hangzást. Ha lehetne választék a fémekre gondolva talán ezzel is lehetne kezdeni valamit. A kövekről annyit, érdemes lehet ezeket még megpróbálni epoxi gyantába is önteni,mert gyanús a Shakti kő elve,hogy ez orgonit is. Erről vannak a neten piramis alakú energetizáló eszközök is. Az unikumos üvegről annyit, ez amolyan hangtál is,ha a hatásukra gondolok. Szerintem négy ilyen harangszerű valami is lehet hasonlókra képesek. Peter Belt és a Shakti is ezeknek a fejlesztői elhitték azt a véleményem szerint, hogy néhány kő megfelelően álcázva, képesek lehetnek komolyan javítani a hangminőségen. Ez a tudomány ami a jövőben forradalmasíthatja néhány más szakterületet, a kvantumfizika és még ami utána fog bekövetkezni ez mi nekünk is még valószerűtlenebb lesz. És a színek a filcezés és a matricák is, az is a csakra tudományban van. Darvas László és a többiek is, akik anno ezt akarták megérteni hátrányban voltak.Az eltelt lassan 30 év pedig,mint a Shakti fejlesztője,vagy a Griphon is, képesek hasonlókra. A harmónia a zenénél azt is jelenti, hogy tudunk a természetes közegbe eljutni, és az elektromos eszközeink, miképpen tudnak ebbe bele illeszkedni. Sok remek fejlesztéssel találkozhatunk, amik,ha a hifi létezne ismét,akkor sokan megszeretnék ismét ezt a hobbit. Az árak miatt ma a minimálbéreseknek ez elérhetetlen. A köveknek a nyakláncaknak az árai, az egyszerűbbek 1500-2000ft-ba kerülnek. A cd lemezeknek is a polarizációja nekem így kb 10000ft volt, és megérte. A helytől és a lakástól függően lehet más kő lesz a nyerő. Egy biztos a leírt kövek valóban jelentősen javítanak a hangminőségen. Aki pedig nem hiszi el azt, hogy a köveknek van valamilyen hatása, tegyen ilyen próbákat, és utána szerintem lehet az is, hogy még komolyabban is leellenőrzi, mint azok, akik már ezt előttünk megtették.
A levegőben, a szabadban 10000 méter felett jégből állnak a felhők. Elég érdekes az alakzatuk az ilyen tűkrisztallitnak nevezett felhőknek. Amolyan mágneses hatást lehet az ilyen felhőrajzolatból néha kivenni. A különböző ilyen rétegekben, szférákban más mennyiségű és fajtájú energiák áramlanak. Kérdéses az, mi éri el a Föld talaját, és ez is miként fogja néha zavarni a zenei hallgatást? Sajnos a nagy magasságoknál láthatóak valamilyen eddig nem megszokott elváltozások a felhőknél. Az éghajlat kutatók nem értik néha azt, hogy tud néha olyan felhő is megjelenni, ami eddig a másikkal nem volt jelen egy adott helyen. Erről pedig annyit lehetne mondani, ezt leírta Masaru Emoto a Víz üzenetében. Hat az eljegesedésekor a víznél a más és más rezonancia. Ő jött így arra rá, hogy miként változik meg a vízkristály formája a megváltozott rezonanciáktól. A rezonancia összesen 108 oktávból áll, ami a látható fényből, és a nem láthatóakból is állnak, amikhez tartoznak még a mindenféle tartományú sugárzások is. Erről ismert a táblázat is. Érdekes a csakra színei is ezek. A felhőkről még annyit, ha hat a rezonancia a vízkristályra, ez igaz a felhőknél is. Szerintem láthatóak néha az eljegesedett felhőknél az ilyen antenna hullámoknak a belefagyott rajzolatai is. Akár az üveglapra elszórt vasreszelék, és alatta a mágnessel képes érdekes formát kirajzolni. Ezt a gondolatot jóval részletesebben leírtam olyan éghajlati ismeretekkel rendelkező személyeknek, akik tudom azt, hogy megértették azt, hogy a CO2 egy a sok ok közül, ami befolyásolhatja az éghajlatot, és lehetnek még olyan más események, amik elkerülhették a figyelmünket. A HAARP-ról is, amit az összeesküvők állítanak, ezért elképzelni nekem ezt nem is lehetetlen. Az antenna jelek,mint a wifik is elég érdekesen rontanak a zenei hangzáson, Ezért ez is valamilyen módon változhat, ha a kövek használatára gondolunk.

Kováts.L 2017.01.23. 20:42:35

Az ásványi kövekről, érdemes elgondolkodni azon, miért tudhatnak frekvencia balanszot is megváltoztatni? Miért lehetséges ez, és mi az akusztika, és mennyire az akusztika a felelős a hangzásárt? Mi minden képes a hangzást befolyásolni, és lehet e olyan magyarázat az újabb ezotériás eszközökre, ami megállja a helyét, és így már érthető fizikai magyarázatok is vannak rájuk. A kőzetre gondolva, maga a Föld is ez. A levegőt képes ionizálni, és például egy nedvesebb, csapadékosabb időben több lesz a negatív töltésű ionoknak a száma a levegőben. Ezek a különböző kőzetek a Földön képesek a légtömegeket felfelé is áramoltatni, ami még a széllel is értendő. A Nap energiájával képes működtetni ezt a körfolyamatot, amiről elmondhatjuk azt is, hogy néha kiszámíthatatlan az éghajlat, mert nem tudjuk tökéletesen azt se, hogy például valóban csak a CO2 is mennyire káros? A zenénél, egy zárt térben hiába van két egyforma helyiség és a készülékek is azonosak, nem fognak mégse egyformán szólni. A jobbnak tűnő helyiség is, néha költözésnél mégis rosszabb hatást okozhat, amire nehéz általánosságban válaszolni. Ilyen esetben néhány csoda, mint ezek az ezotériás eszközök, lásd a Shakti stonest is, képesek sokat javítani a hangminőségen, akár a PWB szerek is. A műszaki leírás elég meggyőző,ami szerintem megegyezhet a titkolt PWB szereknek a működésével is. Érdemes lenne ezeket a rejtélyesnek tűnő fizikai jelenségeket valahogy az új ismeretek által a hifinél is kielemezni. Több tényező is ronthat még a hangminőségen, mert a különböző high endes mágiák, az ilyen csodák mögött is kellene lennie értelmes fizikai magyarázatoknak! Nem lennénk képesek az eddig megismert fizikai szabályok, és a még tudunk róla, de mégsem értjük ezeknek az elvét, / nincs is benne a tankönyvekben mint a PWB is/ ezekből még jobbat kihozni miért lenne lehetetlen? Ma a high end szakma, a technika és a "mágiának tűnő" különböző eszközökkel képesek még mindig újat alkotni. Miért érezzük azt, hogy kellemesebb a bakelit lemezjátszónál is a szíjhajtású, mint a kvarcvezérlésű dd? Találtam erre egy hihetetlen állítást. A szeretet hangja a 432 Hz, ami a 440Hz-re már nem igaz. Valóban milyen energia az,ami képes a zenei hangzásnál ennyire jelentősen változtatni a hangminőségen? A Schumann rezonancia pedig amit ismerünk 7,83 Hz, ami ma 12 Hz lett Az akusztikai visszahatásnál a NAD 5120 as lemezjátszónál a kart ez ellen védhették a szilikonos olajjal. Sajnos ma a levegőben igen sok olyan kibocsátott mesterséges nem látható rezonanciák vannak mi körülöttünk, aminek nemhogy a zenénél, de még ezeknek a környezeti ártalmaikról se lehet ma tökéletes ismeretünk. A jövő pedig ezeknek a megértésére fog felépülni, mivel ha többeknek is igaza lehet, akkor kénytelenek lesznek még a készülékeket is ez ellen védeni, hogy ne legyen ártalmas a környezetre. Nagyon fontos a megfelelő építési mód is, ami a kézzel elkészített műremekeknél láthatóak is. Ezért is, amíg érdemben a szabványok sok kívánni valót hagynak a jövőben is gondolva a természettudatos eszközökre is, addig sokat fogunk szenvedni a hangminőség ideális tételéért. Hiába jó a berendezésünk,és máshol jól szólt, ezek a mind újabb elektronikai eszközök a háztartásban is, károsan beszövik az életterünket az ilyen elektorszmogokkal. A mikrohullámú melegítő egy Faradey kalitka is, és a bele tett mobiltelefon képes kicsöngeni, vagyis nem árnyékol megfelelően a mikrók többsége. Ezekre gondolhatott Darvas László és Peter Belt is anno,hogy károsak a körülöttünk meglévő eszközöknek a zöme a zenehallgatásnál. És valóban lehet e káros elektroszmogos térben tökéletes zenehallgatást végezni? A köveknek az elektroszmoghatásra gyakorolt hatásairól folynak kísérletek. Különben a Shakti se létezne, ami amúgy belső erőt is jelent mint a szó jelentése. Ezek pedig komoly kutatásoknak az eredményei, és az ezotéria, nevezhetjük természettudománynak is, már megjelentek a hifi és a high end világában is.
A zene hallgatásnál egy berendezésnél élvezzük a minőségét. Ha több szólna, mondjuk már több száz, vagy akár ezer,más és más zenével, gondolom kiborulnánk stb. Az antenna jelek pedig körülöttünk a mind újabb technikák révén hasonlóan működnek körülöttünk,és igaz, hogy nem halljuk, de mégis hatnak a környezetre és miránk is. Valóban ártalmatlan jelek ezek, és semmi több? Akkor miért halljuk azt,hogy romlott ezektől a hangminőség is? Mit mondott Darvas László a telefonok vezetékére gondolva? És Peter Belt is mikre gondolhatott amikor kifejlesztette a saját eszközeit? Érdemes néhány kutató munkáját megnézni a neten.Az orgon energia címszó alatt több is lesz. De az orgonit,a biorezonancia, Masaru Emoto, a Shakti stones, stb ők is nagyon hasonlóakról írnak.

Analoglued 2017.01.23. 21:53:29

@Kováts.L: Nem vagy véletlenül fent a Facebookon? Ezt az írásodat jó volna közzé tenni az Audio Hungary-n, van ott pár szkeptikus ember, hadd olvassák el ők is....

Trafi Fax 2017.02.17. 10:57:20

@Analoglued: Igazad van, nincs a Facebookon elég primitív figura, akik egy mondatot nem bírnak leírni normálisan, nagy szükség van még ott a való világtól elrugaszkodott denevéremberekre is. Nevetségesek vagytok.

Analoglued 2017.02.17. 18:48:52

@Trafi Fax: Remélem jól kinevetted magad. Mi is... Üdv!