DAC-os elektronok
2016. szeptember 08. írta: Analoglued

DAC-os elektronok

avagy, kalandjaim a D/A konverterekkel

Akármennyire is szeretjük az analóg lemezt, meg az ehhez kapcsolódó, jó öreg lemezjátszó technikát, ma, a nagy felbontású digitális zene korában már semmilyen vita sincs arról, hogy a két formátum együtt kell létezzen a zenehallgató szobánkban. És ha valaki mégis az analóg felé billenti a mérleg nyelvét, netalán maradian merészen kizárólag bakelit lemezt hallgat, előbb-utóbb nagy hiányát fogja érezni egy digitális műsorforrásnak, sok zene csakis CD-n vagy FLAC-ben érhető el.

xmos_u8.jpg

Érdekes módon – és ez a tény is jól mutatja a világ folyását – visszafelé nem egészen így áll a helyzet, akinek van egy elsőrangú digitális forrása, nem kívánkozik már mindenáron az analóg technika birodalmába, felvállalni annak minden nyűgét, kényelmetlen használatát, nem is beszélve a lemezek olykor horribilis áráról. Vad audiofilnek vagy nagyon régi vágásúnak kell lenni ahhoz, hogy valaki ma mereven az LP-hez ragaszkodjon.

Jómagam már vagy 15 éve letettem a garast a CD mint alternatív műsorforrás mellett, azóta szép kis gyűjteményem is keletkezett, túl vagyok néhány CD-játszó MOD-on is, hogy a CD-hang legalább tonalitásában közelítsen a fekete lemezekéhez az itthoni rendszeremen.  Nem is volnék elégedetlen, idehaza szívesen hallgatok zenét CD-ről ( másoknál nem mindenütt ) és a legutóbbi Micromega MOD-om is kitesz magáért, nem sok hiányérzetet hagy, a következő lépés felfelé egy Accuphase CD lehetne, vagy egy Gryphon ( lásd itt: http://www.gryphon-audio.dk/media/20318/review-2-.pdf   )       – ha ennek volna manapság bármi értelme.

Mert a világ immár a CD technikát is átlépte, lassanként előkapni egy CD lemezt és a távirányító után nyúlni sokkal kevésbé „cool” (trendi) mint egy bakelit megvillantása a vendégek előtt. Továbbá végképp az összeomlás szélére sodródunk, amikor megjelenik egy rég nem látott barátunk, és a zsebéből előhúzott pendrive-on átnyújt néhány nagyon izgalmas zenét – ’Hi-Res’-ben ( High Resolution, azaz nagy felbontás ). Ilyenkor arra hivatkozni, hogy miért nem írta ki CD-re, mert akkor le is tudnánk játszani, kissé….hm…hát… minimum mosolyt keltő.

Szóval, rövidre fogva, ott tartunk, hogy a számítógép alapú zenelejátszás elkerülhetetlen. Nem csak a formátumok miatt, hanem a CD-t meghazudtoló kényelme, és minőségi előnye miatt is. A digitális zenelejátszás eljutott a következő életszakaszába, immár nem kell több polcot vásárolnunk a pár száz CD lemezünk elhelyezésére, egy NAS ( Network Attached Storage – hálózatra kötött adattár ) is remekül megteszi, pár ezer lemezt is vidáman eltárol, és nem drágább. mint a CD-ket őrző polcrendszer. A lejátszáshoz nem kell más, csak egy laptop, meg az ehhez kapcsolódó lejátszó, konverter egység, a DAC ( Digital-Analog Converter).

DAC persze a CD lejátszókban is van, a probléma abban gyökerezik, hogy a CD lejátszás bizonyos részben még mindig mechanika. A lemezt meg kell pörgetni, a tálcát nyitni-zárni, a lézert a sávon és fókuszban tartani – mindmegannyi mechanikai feladat. A mechanika ( ezen a szinten ) számtalan tökéletlenséget hoz a rendszerbe. Ezek a tökéletlenségek főképp a káros rezonanciák létrejöttében érhetők tetten. A lemez már önmagában sem homogén mechanikailag, amikor nagyobb fordulatszámmal felpörgetjük, szabad szemmel is jól láthatóan üt, vibrál, ami a lézer fókuszát állandóan kicselezi, és nincs az a villám-mozgású szervó, ami ezt érdemben le tudná követni. A fenti jelenséghez remekül hozzáadódik magának a motornak a rezonanciája, a CD mechanika saját rezonanciája, és persze a kívülről érkező rezonanciák is. Valamely isteni csoda folytán, mégiscsak megszólal valamilyen hang a CD-ről, de hogy az mennyire ki van téve az említett rezonanciáknak, azt csak az tudja jól elképzelni, aki már hallott CD-t sokkal rezonancia-mentesebb környezetben szólni.   ( Nagyon szépen kérem az 1 az egy, a 0 pedig nulla elmélet óvodás szintjén levőket, hogy ne kezdjenek kötekedni, ez olyan lenne, mint azt vitatni, hogy holnap reggel felkel-e majd a nap )

Ide kívánkozik az a kis történetem, hogy kb. egy évtizede, de lehet hogy több is , egy régebbi Micromegám belső szerveiben kotorászva ráébredtem, hogy a lézer mechanikát összesen 4 db csavar rögzíti a gép többi részéhez. Mekkora volna már kipróbálni, hogyan szól a gép, ha csak a mechanika van benne a hangban, a többi rezonáns cucc pedig el van csatolva… Nosza, ez csak pár perc eszetlenkedés, négy csavar kiteker, négy befőttes gumi elő, fellógattam a „futóművet” ami így csak egyetlen szalagkábellel érintkezik a gép többi részével. Aligha fog nagy adag rezgés azon keresztülzúzni, onnan ide. Be kell vallanom, az ötlet nem az enyém, a Roksan Attessa CD transzport mechanikája ilyen, úgy kóvályog, mint a gólyafos a levegőben, klasszul elcsatolja a lézer mechanikát a géptől. Ezt másoltam le, ilyen Móricka módszerrel.

roksan_attessa_transport.jpg

      Roksan Attessa - remek CD transzport

Számomra ez volt a nagy megvilágosodás pillanata. A fellógatott mechanika annyival nyíltabban, levegősebben, térből szólt, hogy a dobozok szinte eltűntek, a szobát betöltötte a zene, apró, nüansznyi finomságok, amelyek korábban rejtve maradtak, most tisztán körvonalazódva jöttek át, az egész olyan volt, mintha hirtelen egy százezres gépről egy ötmilliósra ugrottam volna. Persze ilyenkor az ember agyalni kezd, igyekszik összefüggést találni a történések és az elméletek között. Amikor pedig semmiféle összefüggés sem látszik ( mert ha a lézer kiolvassa a nullákat meg az egyeket, így is-úgy is, akkor mi változott??? ) akkor nem a tisztán hallott különbség az érzékcsalódás, hanem az elméletek nem képezik le a valós történéseket.

Visszatérve a DAC-hoz, a számítógépes zenelejátszás óriási előnye, hogy mentes ezektől a mechanikai anomáliáktól, amennyiben SSD-ről olvassuk ki az adatokat. HDD-ről még mindig ott a mechanika, igaz egy sokkalta finomabb, precízebb szinten, de ott van. Ez hallható is, ahogy azt alkalmam volt megtapasztalni Menyhárt Laci jóvoltából, ez úton köszönet érte, mindig tanul az ember valamit. Persze tökéletesség nincs most sem ( Emlékszünk a CD-t népszerűsítő egykori kampányszövegre? „Perfection forever” azaz Tökéletesség mindörökre….. jó, mi? ) Amit megnyerünk mechanikailag, most majd pofozgathatjuk elektronikailag. És ez nagyon így van.

A számítógépes front-endünk két részből áll, vagy még inkább háromból, és egyik sem kevésbé fontos a másiknál. Már megint csak azt kell mondjam, felejtsük el az egy az egy, a nulla meg nulla mondanivalójú dajkameséket, bármilyen nagy formátumú szakember is állítja ezek örök igazát. A DAC működése során hallatlan érzékeny minden olyan jelre, ami az egyeken és nullákon kívül még az adatfolyamban felbukkan, és ezek a jelek nagyban befolyásolják a DAC jelátalakítását. Így aztán, a fron-endünk eleje, a PC maga, felépítése, táplálása, kimenő jelének pontossága és tisztasága jelentősen ott van a végső hangminőségben. ( Lásd az Audio-PC-ről szóló cikkeimet ugyanitt ). Hallhatóan jelen van a DAC és a PC közötti USB kábel, és ha USB-ről először S/PDIF re alakítunk át ( Sony/Philips Digital Interface) akkor az az átalakító is. És a végén pedig ott van a DAC, amiről most majd kissé bővebben is beszélgetünk.

Ha fel kellene mérni, melyik komponensünk miért is felelős a végső hangminőség tekintetében, leegyszerűsítve azt mondhatnám, a PC, a digitális vevő chip és a DAC chip határozza meg a felbontást, míg a digitális szűrő, és a DAC chip utáni analóg szűrő/ illesztő fokozat, illetve ezek táplálása határozza meg a tonalitást. Nem teljesen ennyire egyszerű azért, mert egy vacak analóg fokozat leronthatja egy jó DAC chip egyébként jó felbontását, és egy vacak USB kábel is közrejátszhat a tonalitásban ( NE kezdjétek azzal, hogy de hát ott csak digitális jel megy… négyféle USB kábelem van, mind másképp szól).

Míg a PC vonatkozásában vagy megelégszünk azzal, amit az alapból nyújt, vagy beruházunk egy speciál verziós audio-PC-re, vagy a kettő közötti utat választva, a normál PC-nket tuningolgatjuk ezzel-azzal, főképpen dedikált, precíziós órajelű USB kártyával ( erről majd egy későbbi cikkben fogok írni, most tervezem a panelt hozzá ), addig a DAC választás az részben paraméterek, részben pedig hit kérdése, de az alábbiakat mindenképpen érdemes figyelembe venni:

  1. Milyen formátumokat szeretnénk lejátszani?

Ha csak CD-ről másolt anyagot VAW-ban vagy FLAC-ban, akkor elég a 16-20 bit, és egy TDA1541 vagy 1543-as DAC, ha nagyobb felbontást, 24/192-ig bezárólag, akkor valamelyik Crystal vagy ESS chip fog kelleni, és ha DSD-t is, akkor a legeslegújabb AKM vagy Crystal jöhet majd szóba.

  1. Milyen csatlakozást fogunk alkalmazni?

USB-n, S/PDIF-en, optikán, I2S-en, vagy BNC koaxon küldjük be a jelet? Nyilván manapság döntő túlsúlyban lesznek az USB használók, de vannak, akik az egyéb csatlakozásokban hisznek. Az digitális jelet fogadó chip és annak tápellátása lényegi fontosságú.

  1. Milyen analóg fokozatot szeretnénk a DAC után látni?

Itt elsősorban a mindenütt csövekre vágyókra gondolok, akik az analóg jel megszületésének pillanatától kezdve kerülnék a tranzisztorok jelenlétét, mint ördög a tömjénfüstöt. De ha a solid state világban maradunk, akkor ezen belül is számtalan variáció, kimeneti szűrő megoldás létezik, sőt még ott a transzformátoros csatolás is, hogy a bőség zavarát még tovább fokozhassuk.

  1. Végezetül, mindez mennyibe kerüljön?

Egy jól megépített DAC gyári elkövetésben 100 ezer alatt nem áll meg, a középkategória ennek két-háromszorosa, és az igazán jókért nyolc-tízszer ennyit is elkérnek a boltokban.

Szóval, van min elgondolkodni, főképp osztani-szorozni. Az én olvasatomban, hogy valamelyest követem az eseményeket és a technikai fejlesztések sorozatát, az látszik jól, hogy a DAC kicsit olyan, mint a digitális fényképezőgép. Ha jót akarsz, az drága, és másfél-két év múlva mindenképp a futottak még kategóriában landol. Technikailag nézve, ma egy DAC nem képvisel értékállóságot. ( Hangminőség tekintetében esetleg, ritkán igen, de ez egy másik történet )

Akik nincsenek elektronikai ismeretek birtokában ( ide nem elég, ha tudjuk melyik a páka melegebbik vége ) azoknak marad a bolt. Mostantól kezdve azonban azokhoz szólok, akik ebben az ingatag állapotban szeretnék megtalálni az optimumot, felhasználási rugalmasság, hangminőség és befektetés között, akik egy elfogadható árú, jó hangú megoldást keresnek, és ami ugyanúgy kitart majd az elkövetkező 2-3 ( öt ) évre, mint a drága bolti holmi.

Két választásunk van ( a világ amúgy is ilyen ). Vagy egy komplett, kész megoldást vásárolunk, és benyeljük, hogy ez annyit tud, amennyit, és így szeretjük, vagy pedig elindulunk egy sokkal bonyolultabb, de messzebbre vivő, egyszersmind a végeredmény ár-érték arányát nézve fényévekkel jobb megoldás, a saját magunk által tuningolt DAC felé. Bármilyen DAC nullából való megépítését senkinek sem tudom jó szívvel javasolni, kivéve, ha nem vagyunk digitális mérőrendszereket vagy vezérléseket tervező szakmérnökök, és még ilyenkor is lesznek buktatók. De egyáltalán nem is kell, ezt már megtették helyettünk mások, jó messze Kínában. Szerencsénk van, mert a kínaiak nem kérnek ezért a munkáért sokat, és a jövendő DAC-unkat is fillérekért összerakják – a maguk szája íze szerint. Nincs más dolgunk, mint felmenni az ebay-re, és rákeresni a DAC szóra, máris tele vagyunk tetszetős ajánlatokkal. Figyelnünk kell, mert a sok cucc közül csak némelyiket érdemes megvenni, sok a selejt. Van, ami nem is működik, amikor megérkezik, van, amelyik működik, de eleve nem jó, és van olyan is, amelyik működik is, és felépítésében is jó lenne, ha nem olcsó hulladékból építenék. A kínaiak még mindig az olcsó tömegcikkben látják az üzletet, ezúttal kihasználhatjuk ezt a tulajdonságukat.

A jó végeredményre kecsegtető DAC-ok közös jellemzője, hogy vagy ránk hagyják a kimeneti fokozat megépítését, vagy csak egyetlen műveleti erősítőt tartalmaznak a kimeneten, jellemzően egy duál IC-t, kondenzátoros kicsatolás nélküli verzióban. EZ AZ, ami kell. Többre nincs is szükség. Ha csöves kimenetet szeretnénk, akkor is megfelel ez a verzió. Majd lecseréljük az eredeti IC-t egy csöves fokozattal. Ha ezen az alapon már leszűkítettük a választékot, jön a DAC chip kérdése. Bár minden DAC chipnek megvan a saját karaktere,  ez az észlelhetőség szintjén van, nem ég és föld. Manapság a 24 bit/96 KHz felbontás alapvetés, emiatt a TDA 1541A chipre épülő DAC-ok, bár könnyen tuningolhatók és jó hangúak, mégsem ajánlhatók jó szívvel, hiszen csak 16 bit /44.1 KHz CD szabvány fájlokat játszanak le. Jobban járunk egy Crystal CS4398-as, vagy egy Texas PCM 1796-ra épülő elektronikával. Esetleg, dönthetünk úgy, ahogy én is, hogy az Asahi Kasei AKM4495SEQ High-End chipjét választjuk, ez is tud DSD ( az SACD-ből derivált ) fájlokat játszani, és persze minden más formátumot is. Ráadásul, szemben a fentiek 24 bites maximum felbontásával, ez 32 bitet is kezel, és DSD 256-ot is. Mit is kívánhatnánk még?

Nos, vannak kívánnivalók. Kell egy digitális vevő chip, amely az USB és/vagy az S/PDIF jelet fogadja, majd továbbítja a DAC felé. Ezek szokásosan rajta vannak a kínai paneleken, de mi akkor teszünk jót magunknak, ha olyan DAC panelt választunk, amelyen a bemeneti chip ki tudja szolgálni a DAC chipet, minőségben és a feldolgozható formátumokat illetően. Egyáltalán nem minden panel ilyen.

Kezdetben egy Crystal 4398-as panellel kezdtem a tuningolgatást, ezt fillérekért vesztegetik itt:  ( http://www.ebay.co.uk/itm/Assembeld-LJM-CS8416-CS4398-DAC-Board-Support-USB-Coaxial-DAC-USB-DAC-J163-/111935698438?hash=item1a0fe33606:g:vqIAAOSwwpdW5kD1 )  de ennek a panelnek csak az S/PDIF bemeneten van 192-es felbontása, az USB-t egy C-Media CM102-es chip fogadja, ami sajnos csak a 44.1-et tudja. Abban –némi kiegészítéssel a tápok környékén – egész elfogadhatóan szól. Ennyiért, soha rosszabbat.  De ha az ember belemelegszik a DAC tuningba, ez a limit hamar zavaróvá válik. Kell egy komolyabb alap, olyan, ami mindent le tud játszani.

csdac.jpg

 Egy nagyon olcsó tuning alap, a félmilliós CD-ket űberelni lehet vele - némi alkatrész csere árán.

 Innen azért van út felfelé...

Én az XMos U8-as USB-s bemenetű chipes AKM DAC-os panelt választottam. Ez egyensúlyban van, a bemenet minden formátumot kezel, amit a Dac is, egyetlen kikötés, hogy csak USB-s bejárata van. Ez engem abszolút nem zavar, semmilyen más bemenetre nincs szükségem – HA az USB-s jó. És ezen a panelen az USB bemenet nagyon jó. Kristálytiszta, sokkal átláthatóbb, mint a másik panel szerény kis CM chipje, még annak utólagos, profi tápjával kiegészítve is.

A DAC gyárilag változtatható karakterisztikájú digitális szűrőt tartalmaz, a szűrés jellegét a panelen elhelyezett 2 db ú.n. dip-switch-el ( ez egy körömmel átkattintható kis kapcsoló) lehet állítgatni. A tápok elég körültekintően vannak megépítve. Sajnos a pufferek a Nover felirattal büszkélkednek, amelyek hangminősége ugyan jó, de tonálisan magasba húznak. Megfigyeltem, hogy a távol-keletiek tipikusan másképp hallanak, mint mi itt Európában.  Talán a fülük kisebb, vagy a hallójárataik szűkebbek, ki tudja, de szerintem kevesebb magas hangot észlelnek, mint mi, és emiatt a magasban dúsabb hangzást hallják kiegyenlítettnek. Mi pedig… épp nem. Ez a DAC eredeti állapotában szintén kissé „japánosan szól”, de ezen mi könnyen tudunk változtatni. A többi része, mint fent is írtam, nagyon rendben van.

ak4495seq.jpg

A tuning

A panel trafó nélkül érkezik, első dolgunk egy adekvát trafó rendelése, vagy kiépítése valamiből. Volt nekem a műhelyben egy régi, döglött mechanikájú Denon DCD-1500-as CD játszóm, annak a trafója épp jó erre a célra. Kipróbáltam a DAC-ot más trafókról is, érdekes módon, a Denon trafó szól a legmeggyőzőbben, testesebb, erőteljesebb hangja van, a 75VA-es toroidok amiket idehaza készíttettem valahogy erőtlenebbek, vékonyabbak. ( Ez a tapasztalat elgondolkodásra késztet az LZ erősítőt illetően is, ahhoz is ugyaninnen rendelem a trafókat. Talán egyszer érdemes volna egy Hammondba vagy egy Plitronba befektetni….majd egyszer, ha valaki rendel egy nagyon fullos LZ-t).

Szóval, a trafóval érdemes kísérletezni, ha van rá keret. Ha valaki vesz az ebay-en egy kimustrált DCD-1500/II-est, lehet hogy olcsóbb, mint rendelni egy jobb trafót.

Nemrégiben kaptam egy ajánlást, az egyik hobbytársunk nagyon komoly hangminőség javulást tudott kicsikarni a Dac-jából, szimplán az egyenirányító diódák cseréjével. Az új típus a Vishay BYV-27-100 szupergyors schottky, elérhető az RS-online-on.

A kimeneti IC cserélgetése a legtipikusabb pont a tuningolgatók listáján, folytassuk mi is ezzel. Semmi szégyenkezni való nincs az eredeti kínai változattal kapott AD827-es műveleti erősítő hangjában, az egyetlen indok, ami miatt lecseréltem egy LM6172-re, az a kíváncsiság volt. A 6172 egy nagyon gyors IC, 2000V/us , ennek megfelelően elég levegősen, nyíltan is szól, és keveset torzít. Ha valaki több melegségre, csövesebb karakterre vágyik, annak jó csere lehet a Texas OPA1612, ha pedig a kettő közé lőné be a hangot, akkor az AD8066, de az csak 12V-ról megy a 15 helyett, bele kell nyúlni a tápegységbe. Én benne hagytam a 6172-t, elsőrangú, és szép levegősen szól, anélkül hogy ez a mélyek rovására menne. Talán egy picit, szubjektíve vékonyabb, de nálam nincs basszus hiány, nem zavaró.

Kondenzátor-varázs

Ha valaki nagyon keveset szeretne csak forrasztgatni, vagy megkérni egy ehhez értő barátot, annak azt a javaslatot merem tenni, hogy semmi máshoz ne nyúljon, csak a diódák felől nézve a bal oldali Nover-t cserélje le, egy Elna Silmic-re. 2200 uF/16V megfelel. Ha még egy kevés belefér, akkor a kis sárga vackokat SANYO 100uF/6.3V SEPC sorozatú kondikkal érdemes helyettesíteni. Két hétnyi bejáródás után nem fog ráismerni a DAC-ra… ez valami egészen más világ.

Folytatása következik !

 

Nagy Gábor Pál , @AudioWorld

2016 szeptember

A bejegyzés trackback címe:

https://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr5511689587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Péter Zalai 2016.09.09. 01:26:26

Nagyon tetszett ez a cikk. Nekem Philips CD304 em van CDM1 mechanikával. Álomszépen szól, nincs CD hangja, ennek a csöves tuningján agyalok, de nem szeretnék a DAC után félvezetőt látni, pláne IC-t, ami belül egy tranzisztor temető. Ami analóg, az legyen csöves ( legalábbis szerintem, de izlések, és pofonok...). A DAC kimenetén mekkora jel van?

Analoglued 2016.09.09. 07:48:30

@Péter Zalai: DAC chipje válogatja, de nagyságrendileg 1V a feszültség kimenetűeken. A CD304-ben TDA1540P van 2 db, az áramkimenetű. Szó nélkül lehet hozzá csöves kijáratot csinálni, lásd a Yamahát, amit Veres Attilának ( aka Audiolife ) csináltam, cikk az audiolife.blog.hu-n.
Üdv, Gábor

Pereszt 2016.09.09. 08:42:09

Még a DAC fontos lehet akkor, ha egy "gyengébb" CD-t csak futóműként használunk. A CD-DAC optikai átvitel szerintem felejtős. Mi a véleményed a bluetooth átvitelről?

Ferryman 2016.09.10. 18:18:30

Gábor, a távol-keleti népek nyelve teljesen más, mint a miénk. A hangsúly, hanglejtés, hangszín szerves része a jelentésnek. Ezért a keletiek hallása lényegesen jobb, kiterjesztettebb marad a korral, mint a miénk. Sőt idővel inkább még kifinomultabbá is válik. Nincs itt szó semmilyen hallójárat különbségről.
Az persze már egy más kérdés, hogy a kitjeiket hogyan hangolják - ha hangolják egyáltalán (ami meglepne).

ESS chipet prbált már itt valaki? Nálam az szól már egy ideje. Az AKM-hez képest van egy olyan extra funkciója, hogy teljesen kiküszöböli a bemenetből jövő időzítési hibákat. Innentől kezdve teljesen lényegtelenné teszi a forrás és a kábel fajtáját (már amennyiben azok a 'nullák és egyek' ténylegesen átmennek hiba nélkül).

István

Analoglued 2016.09.17. 00:48:58

@Oryx_67: Megnéztem. Igen, a két nagy Nover kondit érdemes kicserélni, és a PCM 2706 sem biztos hogy ugyanolyan jó, mint az Xmos chip. De a WM spdif-nek OK.

Üdv, Gábor

Oryx_67 2016.09.17. 08:29:08

köszönöm szépen

Csaba Zsámbok 2017.01.10. 21:27:45

Érdeklődöm, hogy milyen trafót kell rákötni a DAC ra az e.bay-on ezt írják:
Voltage: AC15V-0-AC15V (15W), AC9V 10W, AC9V 10W ez nem től nagy feszültség lesz DC ben vagy van benne stabilizátor, mert a képen nem látszik. Most rendeltem meg, majd meglátom amikor megjön. Van egy elfekvő Marantz CD játszóm lehet, hogy abból jó lesz a trafo. Üdv.Csaba

Analoglued 2017.03.07. 22:30:04

@Csaba Zsámbok: Milyen media lejátszó programon keresztül? A normál gyári driver meg egy ASIO4all kell, meg egy Jriver, lehetőleg a 22-es.

Csaba Zsámbok 2017.03.08. 07:52:11

@Analoglued: Foobar2000 lejátszón keresztül próbálom, de csak akkor megy amikor az SACD output mode DSD+PCM re állítom de valószínűleg ebben az esetben nem DSD ként hanem PCM ben játsza le a DSD felvételt is. Az lenne a kérdésem , hogy a playback_output: DSD:ASIO:XMOS USB Audio 2.0 ST 3078 beállítás megfelelő-e vagy más driver kell a DAC hoz, válaszát előre is köszönöm. Üdv.Csaba

Analoglued 2017.03.08. 07:55:50

@Csaba Zsámbok: Jó. Először is, ha DSD-t szeretnénk lejátszani, azt leginkább a hangminőség miatt tesszük, igaz? Akkor pedig a Foobar felejtős, a Jriver sokkal jobb hangú, és élből tudja a DSD-t minden állítgatás nélkül is.
Üdv, Gábor

Csaba Zsámbok 2017.03.08. 11:23:58

@Analoglued: Közsi , próbálom a jriver22 est de még nem sikerült beállítanom. A következőket szeretném még megkérdezni, hogy az audio device alatt milyen drivert kell beállítani? valamint az output encodingot non ra kell e állítani. Esetleg a neten hol található a beállításokkal kapcsolatos írás. Köszi.

Csaba Zsámbok 2017.03.13. 09:07:02

A kondenzátor cserével kapcsolatban van kérdésem: a bal oldali Nover 4700/35V - Elna Silmic 2200/16V cseréjére gondol-e? Valamint a középső Nover 4700/35V kondit érdemes-e cserélni Elan Silmic 2200/16V ra. Továbbá a chip körül lévő kondik ( jelenleg 47mikro van ott) cseréjét írja SANYO 100uF/6.3V SEPC re kérdés jó lenne-e ide Elna Silmic 100mikro/6,3V (azért kérdezem mert az Elnat be tudom szerezni jó árban ugyanattol az eladótól nem ebay). A műveleti erősítő csere Supreme Sound Opamp V4 ra : www.bursonaudio.com/products/ss-discrete-opamp-v4/ erről mi a véleménye? Köszi. Üdv.

Analoglued 2017.03.13. 10:38:10

@Csaba Zsámbok: Kedves Csaba!
Azt javasolnám, hogy amíg nincs elektronikailag képben, addig ne forrasztgasson, nehogy fél eredmények szülessenek. A fenti kérdéseiből valahogy azt érzem, nem teljesen van tisztában azzal, hogy melyik kondi mit is csinál ott. A legnagyobb jóindulattal és szándékkal mondom mindezt, hogy aztán ne engem szidjon, ha valami nem a vártnak megfelelően működik.
A három Nover kondiból egy a digitális részt látja el, a másik kettő az analógot. Emiatt a középsőt egyedül kicserélni teljesen értelmetlen. A Silmic egy remek analóg táp kondi, a digitális részhez vagy SANYO SEPC vagy olcsóbban az itthon is kapható TEAPO felel meg. Az SEPC jobb. Esetleg a Rubycon ZL vagy ZLH, de azokat sokáig kell bejáratni, mire beáll a hangjuk. A Burson OP ampokat nem próbáltam, nem tudok nyilatkozni. A DAC-al együtt szállított AD amúgy szerintem nem olyan rossz. Üdv, Gábor

Csaba Zsámbok 2017.03.13. 11:14:58

@Analoglued: Köszi a választ , tisztában vagyok vele, hogy a Noverek táp kondik. Arra gondoltam hogy a bal oldali mellett a középsőt is érdemes cserélni Elnara mivel ott is a 16V os megfelel mivel 9VAC a táp. Az AD szerintem nem rossz de kicsit magasba húz azért akarom lecserélni. A Sanyo sepc helyett viszon keresek valami mást mert elég drága és az ebay on sok a hamis cucc. Üdv.Csaba

Horvaath Istvaan 2017.03.18. 16:35:02

Kédésem az lenne, hogy ezt a pcb DAC-ot autós rendszerbe betehetem-e. Pc után DAC stabil 12V utánna aktív hangváltó majd erősítő.
ebay adat:
Voltage: AC15V-0-AC15V (15W)
AC9V 10W AC9V 10W
Üdv:István

geparduc 2017.10.06. 19:50:39

Hello
Eddig nem igazán foglalkoztatott az audio világa és sajnos nem is értek hozzá, de nemrég meghallgattam pár bakelit lemezt egy régi lejátszón és azóta megjött a kedvem hozzá :) Így tévedtem az oldalra is az ideális belépő lemezjátszó bejegyzéshez. Már kezdtem is beleélni magam hogy beruházok egyre, de a korlátozott anyagi lehetőségek és a bakelit lemezek ára miatt sajnos fölösleges lenne, így jutottam el ide.
Erről a DAC "találmányról" korábban nem is hallottam , így egy kis segítséget szeretnék kérni, hogy 100-150 ezer forintos kerettel egyáltalán érdemes e belevágni.
Amennyiben igen feltennék már pár kérdést:

Mennyivel gyengébb hangminőséget lehet kihozni belőle, mint egy bakelit lejátszóból?

Az itt leírt kinai DAC tuninggal jobb hangzást lehet e elérni és ha igen mennyivel, mint pl egy Cambridge Audio DacMagic 100-al ?

Mi a véleménye esetleg erről a termékről? fx-audio feixiang DAC-X6 fever MINI HiFi USB Fiber Coaxial Digital Audio Decoder DAC 16BIT / 192 headphone amplifier amp TPA6120 (aliexpressen ebből rendelnek a legtöbbet)

Végül pedig ha ezek nem jók, akkor ekkora keretet hogy lehetne a legoptimálisabban beosztani egy ilyen beruházásra? (Főleg a számítógépemről szeretnék zenét hallgatni, ha lehet hangfalon és nem fülhallgatón. Nincs erősítőm, se jó hangfalak, se audio pc :) )

kekedilevi 2017.10.07. 11:36:08

Remek, ismét egy fizikát 100%-ban nélkülöző átalakítgatós cikk... nem tudom mikor érti már meg a kedves hifis társadalom, hogy A FÜL AZ NEM MŰSZER. Így nem lehet nekiállni vakon csereberélni az alkatrészeket, hogy közben nem tudja az ember mit, miért csinál és annak milyen hatásai lesznek.

"ennek megfelelően elég levegősen, nyíltan is szól, és keveset torzít"

Ilyeneket meg végképp nem lehet megállapítani fülre, főleg a torzítást. Ha ezekkel az alkatrészcserékkel változik is vmilyen irányba, az ezred %-nyi lesz, aminek kimutatásához műszer kell, másrészt kötve hiszem hogy hallani lehetne.

Analoglued 2017.10.12. 19:04:03

@geparduc: Hát, 150 ezerből nehéz nagy durranásokat produkálni. Mindent használtban kell beszerezned. Most jól figyelj rám. Nagyon pragmatikus leszek, és ez talán majd nem tetszik, de vagy azt csinálod, amit mondok, és CSAK azt, és akkor GARANTÁLOM a jó hangot ennyiért, vagy elindulsz a saját fejed után és én GARANTÁLOM hogy szar lesz a vége. Jó ez így? Vágjunk bele?
Gábor

Analoglued 2017.10.12. 19:30:17

@kekedilevi: Hát, Levente, közlöm, hogy már megint úszol a tévedésekben. Először is, az hogy ki milyen hangot hall kellemesnek, az nem mérési eredmények függvénye. Meg lennél lepődve, ha fognánk egy 20 sávos equalizert, lefüggönyöznénk mindent, és az emberek nem látnák, melyik poti milyen állásban van, mindet letekernénk mínusz koppig, és megkérnénk az embereket, állítsanak be egy nekik tetsző hangképet, elképesztő végeredmények születnének. Ezerből ketten-hárman találnának rá a közel lineárisra, de az meg a véletlen úgy sikerült kategória. Szóval ha az ember az alkatrészek tonális karakterének ismeretében ( tudom Neked ez is távoli, pedig minden alkatrésznek megvan a maga jellege, és azzal számolni lehet egy elektronika felépítésénél ) elhangolja a neki tetsző irányba a dolgokat, abban semmi kivetni való sincs. Pláne akkor amikor egy eleve elhangolt elektronikát hozunk vissza a neutrálisabb irányba. Mint a fenti cikkben.
A fül sok tekintetben sokkal jobb műszer, mint bármilyen gigahertzes szkóp vagy spektrumanalizátor, számtalan rettentő hangú elektronika van, amelyek ezredszázalékos torzítási adatokkal, meg MegaHertzes átvitelekkel büszkélkednek, csak bekapcsolni nem nagyon érdemes őket. Mert a fül nem ezekre a dolgokra érzékeny.
Tudom, számodra nehezen befogadható, de van azért hidd el pár ember ebben a kis Hazában is, akik tudják mit csinálnak és miért. És még a bekövetkező hatásokat is előre ismerik.
A torzítások érzékeléséhez tényleg kell némi gyakorlat, de pl. 0,5 és 0,1% közötti különbséget már meg lehet hallani. De ez nem érdekes. Az ingerküszöb annál inkább. Van akinek alacsony az ingerküszöbe, és hallja ha a torzítások egy bizonyos mérték fölé mennek, van akinek magas. Ők azok, akik a mások által hallgathatatlannak ítélt berendezéseket jónak szokták hallani.Ezzel nem bántani akarok bárkit is, csak megállapítom, hogy a Világ már csak ilyen. Amikor valaki évtizedeket tölt azzal, hogy műszaki változtatások hangzásbeli eltéréseit igyekszik felmérni, kialakul egy plusz érzékenység, épp úgy, ahogy pl. a vak emberek tapintása finomodik ki, és ujjal el tudják "olvasni" a Braille írást. Látó ember erre ritkán képes. Gyakorlattal a hangzás érzékelése is ki tud finomodni. Attól tartok, hogy ez a jelenség is 100%-ban nélkülözi a fizikát...

geparduc 2017.10.12. 22:38:27

@geparduc:
Na nem lehet szerkeszteni ezért még azt hozzáteszem, hogy a 150 igen csak a maximum keret, jobban örültem volna 100nak és azt vedd figyelemben, hogy én teljesen kezdő vagyok a téren, szóval az én fülemet még nem biztos hogy bántani fogja az ami pl a Tiédet :)

kekedilevi 2017.10.12. 23:54:06

@Analoglued: :) Nézőpont kérdése, hogy ki úszik a tévedésekben.... ;)

"A fül sok tekintetben sokkal jobb műszer, mint bármilyen gigahertzes szkóp vagy spektrumanalizátor"

"Tudom, számodra nehezen befogadható, de van azért hidd el pár ember ebben a kis Hazában is, akik tudják mit csinálnak és miért."

Érdekes mondatok ezek, főleg így együtt ugyanazon szövegben leírva. :)
A fül érzékeny dolog, ez tény, érzékelhetsz vele sok mindent, csak műszerek és mérések nélkül soha az életben nem fogod tudni megmondani, hogy mit és miért hallottál úgy ahogy. Teszem azt, pl. egy hangsugárzó esetében érzékelem, hogy vmi nem stimmel. Nagyjából még azt is be tudom határolni, hogy pl a középtartományban nem stimmel vmi. Mintha hiányozna onnan vmi. De hogy pontosan mi a gond, és azt hogyan lehet megoldani, mérések nélkül az életben nem fogod tudni orvosolni. Max csak elkezdesz vakon lövöldözni, cserélgetni ezt-azt a füled után, meg elkölteni jó sok pénzt feleslegesen.

Szó mi szó, a fenti példa alapján minden készülék módosítására ez érvényes. Mérések, ellenőrzés nélkül felesleges elkezdeni bármiféle ilyen művelet. Persze ha vkinek az tetszik, hogy a módosítás után másabb lett a hang, és az találkozik az ízlésével, ezt természetesen megértem és elfogadom. :)

Analoglued 2017.10.16. 13:06:41

@kekedilevi: A hangdoboz építés épp az a terület, amiben igazat tudok adni Neked. Én is építettem két dobozt életemben, fülre, és sok-sok munkával sikerült ( 6 dB-s váltóval ! ) olyan hangot csinálni, ami már hallgatható volt. Az egész próbálkozás épp arra volt jó, hogy rájöjjek ( ez kb. 30 évvel ezelőtt történt ) műszerek nélkül eleve halálra van ítélve egy ilyen projekt. De arra is rájöttem, hogy a műszerpark egy szükséges, de egyáltalán nem elégséges feltétele egy jó hangdoboz megalkotásának.
Erősítő vonalon - amit most ebben a DAC-os cikkemben kommentálsz - nem ilyen a dolog. Vegyük például a puffer kondenzátor esetét. Ha veszek tíz darab, egyformán 4700 mikrós, azonos feszültségű, de más gyártmányú kondit, mind más hangkaraktert, sőt, hangminőséget eredményez. Pedig az "csak" egy puffer, és mérve az erősítő paraméterei jottányit sem változnak. Ez a tipikus példája annak, amikor igenis kell számolni az alkatrészek sajáthangjával, kell azok jó ismerete, mert akkor tudod összehangolni őket. Semmilyen mérés ezen nem segít, vagy ha van is valamilyen rózsazajos, spektrumanalizátoros megoldás, az nagyon drága.

Analoglued 2017.10.16. 14:23:08

@geparduc: Na jó. Irány az angol ebay. Angliából általában olcsóbban lehet vásárolni mint Németországból, igaz, a szállítás valamivel többe kerül.

1. Hangdoboz. Szobaméret függő, 20 négyzetméter felett állódoboz kell, alatta kisdobozokkal is lehet boldogulni. Egy KEF Cresta 2-essel nem nagyon lehet mellélőni, pl. megveszel egy ilyet:
www.ebay.co.uk/itm/KEF-CRESTA-SURROUND-SPEAKERS-SET-2x-front-2x-rear-1-x-center-1x-sub-woofer-/232524263199?hash=item362386af1f:g:c3IAAOSwoVFZ4yTv

A nagyobbik kisdoboz a Cresta 2 a kisebbik a Cresta 1. Van hozzá szub is, tök jó. Az egyik kettesnek be van nyomódva a magasa, de azt kicseréled egy másikkal, pl. a centerből. A kisdobozokat eladod, vagy beteszed a hálószobába, esetleg a műhelybe. Szállítással együtt megvan kb. 40 ezerből a dolog. Ugyanennyire jó lehet egy KEF Q1,
Lásd: www.ebay.co.uk/itm/KEF-Q1-Speakers-in-excellent-condition-/162713628791?hash=item25e27cf077:g:oGYAAOSwk~NZ2nqe

vagy álló doboznak egy Q35:
www.ebay.co.uk/itm/KEF-/263263829504?hash=item3d4bbf3e00:g:OnMAAOSwT75ZltU~
Esetleg egy Q-55:
www.ebay.co.uk/itm/Kef-Q55-2-FloorStanding-Speakers-/122747306066?hash=item1c944f4052:g:ekkAAOSw8OJZ3H8e

Hasonlóan jó lehet egy Linn Keilidh, kicsit hűvösebb, feszesebb hang:
www.ebay.co.uk/itm/linn-keilidh-Speakers-Black-Ash-With-Covers-/112598390304?hash=item1a37631620:g:Sp0AAOSw7ylZ3gXM

A szállítás minden esetben 20-25 ezer Ft lesz.
Erősítőnek egy Arcam-ot:
www.ebay.co.uk/itm/Arcam-Alpha-8-Stereo-Integrated-Amplifier-Black-/172926815387?epid=1111166833&hash=item28433dcc9b:g:ejYAAOSw8stZ4hBH

vagy egy Mission Cyrus 3-at vennék, lásd:
www.ebay.co.uk/itm/CYRUS-IIIi-Vollverstarker-mit-TOP-Phono-MM-und-orig-FB/132364730251?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D46150%26meid%3D8e9b323653054bb8acdaffe1a0020cb8%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D372103791739&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Esetleg egy régebbi Pioneer A-400-at, jó állapotban:
www.ebay.co.uk/itm/pioneer-stereo-amplifier-A-400/302483246612?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D46150%26meid%3D4896dfeba1e14b5aad85605483a50ca3%26pid%3D100005%26rk%3D5%26rkt%3D6%26mehot%3Dpp%26sd%3D132355955377&_trksid=p2047675.c100005.m1851

A KEF Cresták a Pioneer vagy a Cyrus erősítővel jók, a Q35-Q55-ösök inkább az Arcammal.
Szóba jöhet még egy Rotel:
www.ebay.co.uk/itm/ROTEL-Stereo-Integrated-Amplifier-RA-940BX-/232524500291?hash=item36238a4d43:g:0h8AAOSw7PZZ42mb

DAC vonalon maradj ennél:
www.ebay.co.uk/itm/Good-voice-CS8416-CS4398-DAC-Kit-Support-USB-input-coaxial-DAC-Board-/221752774815?hash=item33a17ed09f:g:zhYAAOSwY45UPfOX

Plusz a ház:
www.ebay.co.uk/itm/1506-black-Full-Aluminum-DAC-Enclosure-mini-chassis-suitable-for-CS4398-DAC-/272469186022?hash=item3f706dd5e6:g:1fQAAOSwux5YPw2Q

Plusz a trafó:
www.ebay.co.uk/itm/115V-230V-OUTPUT-30W-15V-2-9V-2-R-CORE-TRANSFORMER-FOR-AUDIO-USING/320993475751?_trkparms=aid%3D555017%26algo%3DPL.CASSINI%26ao%3D1%26asc%3D20160706105120%26meid%3D6641a43728a94740b39789887f44ccdf%26pid%3D100508%26rk%3D1%26rkt%3D1%26&_trksid=p2045573.c100508.m3226

Tehát pl. KEF Cresta 2 + Cyrus3 + DAC, vagy
pl. KEF Q35 + Arcam Alpha 8 + DAC, vagy
pl. KEF Q55 + Arcam Alpha 8 + DAC, vagy
pl. Linn Keilidh + Pioneer A-400 + DAC

Ha szerencséd van, ezek kijönnek 150-ből, és még marad pár Forint kábelekre.
NE KAPKODJ! Várd ki a jó vételt! Nem kell minden egyszerre. Szép lassan, építsd fel. Rámegy majd egy fél év, de a végén jól fog szólni.
Vannak ezeknél sokkal jobb dolgok, de ilyen kevés pénzből ennél nehéz jobbat ajánlani.
Üdv, Gábor

geparduc 2017.10.16. 16:55:00

@Analoglued: Köszi :)
Remélem azért fél év nem, mert most semmim sincs, így addig nem is hallgathatod semmit, ha valami hiányzik belőlük.
Az avx hirdetések között nem érdemes nézelődni?

Analoglued 2017.10.28. 00:45:45

@Kriszbet: Igen, ez az.

Üdv, Gábor

Homo ludens 2017.10.28. 22:06:42

Kedves Gábor!
Engem a : "vannak ezeknél sokkal jobb dolgok" is érdekelnének .
Kb.400 ezer forint értékben, milyen láncot ajánlanál .Úgy ,hogy az LP (RP3) és a phono. (MM) már megvan.

Analoglued 2017.10.29. 09:50:57

@Homo ludens: Nagyon jó. Csavarjuk egy kicsit felfelé a tétet. Ez biztosan másokat is érdekelne.
Nos szerintem ennyi pénzből - használt dolgokból - már elfogadható rendszert lehet építeni. Itt a hangszóró kezd a lényegi kérdéssé válni. Amúgy az erősítő az, de a nagyon jó erősítők még ebbe a keretbe nem férnek bele. Hangdobozban pl. nagyon jó vétel ez:
www.ebay.co.uk/itm/KEF-Reference-Model-Two/292301187773?hash=item440e822abd:g:LUcAAOSwdSRZ6oRa

vagy a kisebb testvére:
www.ebay.co.uk/itm/KEF-Reference-Series-Model-One-Speakers/112604153423?hash=item1a37bb064f:g:VHwAAOSwDT9Z5H1Y

Ezzel kb. 2-3 milliós rendszert is ki lehet szolgálni. Veszel egy ilyet, és soha többé nem keresel másféle dobozt. Mert ami ennél jobb, az nagyon sokkal többe kerül.

Erősítőnek a fennmaradó 250 ezer Forintból ( meg egy kis plusz) egy kis Flow-t vennék meg, ez ügyben hívd fel az Allegro Audio-t Egerben. Ez a KEF Reference-el együtt már High-End kategória.

Vagy, kereten belül maradva, használtban jó hangot tud egy Luxman L-4-es vagy 5-ös széria, pl.:

www.ebay.de/itm/Luxman-L-525-Vintage-Stereo-Integrated-Amplifier-Spitzenklasse-Verstarker/322812447106?epid=178452528&hash=item4b291f0982:g:iJgAAOSw2gxYwcSg

Ha épített erősítő is szóba jön, akkor arra is van tippem, de arra várni kell.

Ha nem túl nagy a szoba, akkor egy kisebb hangdoboz is szóba jöhet, és egy komolyabb erősítő, egy Flow plusz egy KEF Q1 például.

Üdv, Gábor

Homo ludens 2017.10.29. 18:44:39

Köszönöm a választ Gábor!
Az épített erősítő is szóba jöhet.Bővebben ha lehet róla tudni valamit,azt szívesen veszem.A kis Flow ára után érdeklődni fogok,de úgy tudom,hogy az bizony drágább mint az egész keretem...
Üdv:János

alma007 2017.11.07. 11:53:19

Kedves Gábor!
Megérkezett a DAC, sikeresen beüzemeltem, nagyon tetszik a hang.
Egy (komoly) gondom van: amikor különféle felbontású (48, 96 kHz) zenéket játszok egymás után, akkor a váltásnál meglehetősen nagy csattanás, durranás hallatszik. (jRiver)
Van-e valami lehetőség ennek a megszüntetésére?
Előre is köszönöm a válaszod, vagy bárkiét, akinek hasonló gondja van (volt).

Analoglued 2017.11.07. 13:53:05

@alma007: Nem tudom milyen driverrel használod, de felteszek Neked egy jó drivert a Dropboxra, töltsd le és telepítds, ezzel nekem nem csattan.

www.dropbox.com/s/0kaj8tiy7w2g10w/XMOS-Stereo-USB-Audio-Class2-Driver-2023%28v2.19.0%29.exe?dl=0

Továbbá, érdemes az Asio4all -t telepíteni, és abban beállítani a lejátszó eszközt, így kikerülöd a laptop többi részét.
Egyenlőre ennyi, lássuk megszűnik-e a hiba. Várom a válaszod!
Gábor

alma007 2017.11.07. 20:14:00

@Analoglued: Köszönöm a gyors választ és a segítséget.
Rögtön telepítettem is a küldeményed. Az ASIO4all már fent volt a gépen.
Sajnos, semmi nem változott...
Ilyen a pillanatnyi beállításom:
ibb.co/mmzonb

Továbbra is minden megoldás érdekel!

alma007 2017.11.08. 10:14:01

Kiegészítés: a Foobar-ban viszont csattanás nélkül szólnak egymás után a különféle felbontásúak.
(Sajnos, a jRiver hangját sokkal jobban szeretem...)

geparduc 2017.11.08. 18:34:24

Ezt a DAC-ot aki rendelt, neki is alkatrészenként küldték ki a kínaiak?

bitstream 2017.11.13. 23:03:40

@Analoglued, Kedves Gábor!

Írásod alapján rendeltem én is egy DAC-ot, a CS8416+CS4398 kivitelűt. Kit-ben vettem, én forrasztgattam össze.
Bár jellemzésed erősen költői túlzásnak tűnt „fél milliós CD-ket überel”, de azért egy kicsit jobbra számítottam.
Az alaplapi hangkeltőnél jobb, de a CD játszóm minőségét nem közelíti meg.
Röviden a hangja fárasztó, éles, tere kétoldalas.
Eleve egy kis tuninggal készítettem, műveleti erősítő csere, diódahíd helyett BYV-27-200, az összes elkó Nichicon LOW ESR, a kitben lévő Lelon, Teapo stb. helyett (azért Nichicon, mert ez van a munkahelyemen :-).
Tudnál még valami tuningot javasolni?
A jelenlegi verzióban sajnos marad az eddigi megoldás, a PC-n lévő FLAC CD-re írása. :-(

bitstream 2017.11.13. 23:05:01

@geparduc:
Lehet kitként, és készen is rendelni.

Analoglued 2017.11.14. 09:22:05

@bitstream: Örülök hogy bizalmat szavaztál, köszönöm! Nagy kár hogy nem hívtál fel mielőtt összeforrasztgattad, mert akkor eleve lehetett volna jobbat építeni belőle, most akkor cserélgess. Néha a jó és a nem annyira jó elektronikát csak egy hajszál választja el egymástól, az apró részletek nagyon sokat nyomnak a latban.
Minthogy a cikkben valóban nem adtam iránymutatást a félmilliós hang felé, most akkor megteszem. Ez az egyik járható út, de lehet másképpen is - HA az ember tudja mit csinál.
OK. Lássuk a kis DAC-ot.
1. A kimeneti IC -t cseréld le AD 8066-ra.
2. A 7815 és 7915 alkalmatlan audio célra, csere LM2940-15 -re, ill. LM2990-15 -re. A stabok után el kell vágnod a fóliát, soros 120 Ohm ( DALE) majd 12V-os Zener dióda a testre. A fenti AD IC max + /- 12V-on megy. Minden stab kocka után amúgy is kell egy Zener....
Az IC lábainál 100 nF kerámia kondik a testre, a kerámia min 25V-os kell legyen, de inkább több. 50V OK.
Az analóg kimenet minden ellenállását cseréld Dale RN60-ra, vagy PRP 0,5W-osra. Az analóg táp két puffere legyen ELNA Cerafine, vagy Silmic II. Esetleg Starget, v. Tonerex. Ha erre nincs pénzed, akkor Rubycon. A DAC táp puffere Teapo.
A DAC chip körüli összes kondit cseréld le Panasonic OS-CON SEPC-re.
Az USB vevő chip gyárilag az USB kábelen át kap tápot, ez így nem jó. A 9V-os stab kockától el kell hozni egy 20-30 uH tekerccsel a feszt, utána soros ellenállás, majd 5V-os Zener, plusz 10 mikró, de ha profin szeretnéd megcsinálni, lehet hozzá egy újabb stab tápot csinálni, valamelyik ultra alacsony zajú IC-vel.
A 12 MHz-es kristályt is ki lehet cserélni nagy pontosságú típusra, vagy TCXO-ra de ez a legvége. A fentiek szerint megépített DAC minden tekintetben jobb mint a legtöbb fél milliós CD, igaz pénzt kell bele tenni. Ahogy írtam, " némi alkatrész csere után " . Azt ugye, nem írtam, hogy a kínaiak 8 ezer Forintért fél milliós hangot adnak. Érdekes volna.
A DAC chipek adottak, a körítésen áll vagy bukik a dolog. Lényeg, hogy tudni kell, mit cserélünk, és mire.
Üdv, Gábor

bitstream 2017.11.15. 21:13:33

@Analoglued:
Köszönöm a választ, és a segítséget.
Engedd meg, hogy egy kicsit értetlenkedjek. :-)
Most OPA 2134 van a DAC-ban. És meg vagyok vele elégedve, az 5532 után.
Ez hogyan viszonyul a többihez?
Az AD 8066 alapvetően nem audio célú IC az adatlapja szerint. Tudom, a hifi nem így működik, de ez annyira bevált? Mi a véleményed a Muses Op. amp.-okról?
„Minden stab kocka után amúgy is kell egy Zener....” Egy kicsit világosíts fel erről légy szíves, mert egyszerűbb lenne 12V-os stab. IC-t betenni.
A stab IC-nél 100nF kerámia kondi? Fólia nem lenne jobb? Nekem idáig ez ragadt meg szűrésre
DAC táp puffere TEAPO. Én örültem, hogy megszabadultam tőle. Ez annyira jó kondi?
Utolsó kérdés. Az említett alkatrészeket hol lehet beszerezni (Dale, ELNA)? Ebay-től félek, szerintem esélyes hamisítványt kapni.
Előre is köszönöm válaszod.
Üdv: András

Analoglued 2017.11.15. 23:27:05

@bitstream: Mesélek egy sztorit. Igazi, megtörtént történet, szóról szóra.
Úgy a 2000-es év környékén, volt egy fiatal kollégám. Egyszer eljött hozzám zenét hallgatni, nagyon tetszett neki a hang. Akkor már LZ erősítőm volt, saját gyártmány, a mai napig is rendszeresen adok el belőle, igényeseknek. Meglátta, körbenézegette, majd innen kezdve elkezdett kérdésekkel bombázni, hogy ő szeretne építeni egy jó erősítőt, hogyan kezdjen hozzá. Elmondtam mit csináljon. MINDEN kitételbe, amit mondtam neki, belekötött. Az úgy nem szokásos, az úgy nem jó, azt nem hiszi hogy úgy működik... Hát, jó. Biztosan Te tudod jobban. Ebben maradtunk.

Sajnos nem foglak tudni két komment között megtanítani arra, hogyan kell jó hangú elektronikát építeni, de ez nem is cél. Elmondtam hogy ez esetben mihez érdemes hozzányúlni, és hogyan, de nem magyaráznám itt vég nélkül a miérteket, ha nem haragszol. Ha nem hiszel nekem, nem baj, járd végig magad a fejlődés hosszú és rögös, mindeközben elég drága útját, és pár év alatt eljutsz majd ugyanide. Vagy most megépíted ezt a DAC-ot így, és lesz egy jó eszközöd.
A Dale és egyéb alkatrészeket a Mouser-től, az RS-online-ról vagy a Parts Connection-ról lehet megvenni, esetleg ott a HiFi Collective, vagy a Sonic Craft.
Üdvözöllek, Gábor

bitstream 2017.11.16. 23:00:49

@Analoglued: Köszönöm válaszod.
Nem kötekedni akartam, csak érdeklődtem.
Azzal a karakterszámmal, amivel reagáltál, számomra kimerítő választ lehetett volna adni.
Megértem, hogy nem akarod titkaid nem akarod nyilvánosság elé tárni...

Analoglued 2017.11.16. 23:23:39

@bitstream: Az OPA 2134 egy szar. Komprimált, színezett, torz hangú IC a jobbakhoz képest, sebességben pedig nagyon elmarad. Az 5534 még rosszabb.
Az AD8066 nálam annyira bevált.
Muses-t egyszer hallgattam valaki más CD játszójában, ott relatíve jól szólt, de én szeretem a saját rendszeremben meghallgatni a dolgokat, itt tudom eldönteni hogy valami milyen tonalitású, és zeneiségű.
A stab kockák nem tudnak magukban jól szólni, mert a testhez vezető jelútjuk nem tiszta. Egy Zener diódáé az, bár a Zenerek kicsit zajosabbak, ezt az OP amp PSRR-je elnyomja. A tiszta jelút fontosabb mint a zaj.
Nem jó a fólia az OP amp tápszűrésére. Smd kerámia kell, esetleg Silver Mica, hogy a tápról ne kaphasson nagy frekvenciás gerjesztést. Ezek gyors IC-k, itt nem működik ami a lassú vackoknál igen.
A Teapo helyett betehetsz mást is, de digitális tápnak elég jó .

Így oké?
Még valami. Ne haragudj a nyerseségemért, én már annyit magyaráztam ezeket a dolgokat értetlen, ugyanakkor mindent jobban tudó embereknek, hogy kicsit zárkózottá válok, amikor ezt a mintát vélem felismerni. Aki jobban tudja, csinálja a maga feje után, de akkor miért kérdezősködik? Aki megkérdezi, szívesen segítek, de csak akkor tudok, ha elhiszik nekem amiket mondok. Érted? Nem akartalak megbántani.
Üdv, Gábor

bitstream 2017.11.17. 20:45:39

@Analoglued: Köszönöm a válaszaid.
Nekem ennyi elég, így elsőre.
Természetesen nem haragszom. Nincs miért.
Üd:
András

geparduc 2017.12.04. 15:48:52

Meg tudnátok mondani mi a különbség a kef q35 és a q35.2 -es hangfalak között? (azon kívül, hogy utóbbi újabb)

Analoglued 2017.12.05. 01:18:02

@geparduc: Persze. A .2 változatnak más a keresztváltója, mert a régebbiben volt egy púp úgy 120-160 Hz környékén ha jól emlékszem, ezen javítottak.
Üdv, Gábor

geparduc 2017.12.05. 12:03:13

@Analoglued:
Köszi. Akkor gondolom ez utóbbit érdemes megvenni, ha ilyet választok.
Amúgy nagyon sokat próbálkozom ebayen. de sajnos szinte egyik angol se engedi meg hogy futárral hozassam el a cuccot :(

Analoglued 2017.12.05. 19:06:52

@geparduc: Van egy magyar srác, aki kijár kocsival Angliába, hoz-visz cuccokat, rendes áron. Csak ajánlani tudom, sokszor szállított már nekem. www.csomagosember.hu István, mondd hogy én küldtelek. 06703202256

www.ebay.co.uk/itm/PAIR-KEF-Q55-2-AUDIOPHILE-MAIN-HI-FI-SPEAKER-WITH-SPIKES-SUPERB-CONDITION/292357728029?hash=item4411e0e71d:g:P50AAOSwyXNaJb6n

Üdv, Gábor

Analoglued 2017.12.05. 19:09:07

@geparduc: Azért nem akarják elküldeni, mert mind egy lusta disznó, nem akar csomagolni. István háztól házig szállít, és vigyáz a holmira. Be is tekeri valami fóliával.
Szia, G.

geparduc 2017.12.06. 03:14:58

@Analoglued:
Milyen István?:)
Igazából eleve úgy írok nekik, hogy küldök futárt, aki a csomagolást is intézi és elhozza nekem, de úgy se akarják engedni, csak ha személyesen mennék érte...

Analoglued 2017.12.07. 19:34:35

@geparduc: Balogh István. Írd nyugodtan hogy személyesen Te mégy, aztán amikor odamegy az ember a pénzzel, már úgysem küldik el. Szerintem.

geparduc 2017.12.08. 14:19:01

@Analoglued:
Értem, és Ő mennyiért vállalja a szállítást?

Analoglued 2017.12.10. 10:26:43

@geparduc: Hát szerintem hívd fel, és megbeszélitek. Nem nyilatkozhatok mások helyett... :-)

Üdv, Gábor

geparduc 2017.12.12. 01:20:03

@Analoglued:
Köszi, később lehet hogy igénybe venném, szerencsére még van egy "kuponom" egy szállítási cégnél. Viszont arra gondoltam , hogy én is az XMos U8-as USB-s bemenetű chipes AKM DAC-ot venném meg. Tudnál ajánlani házat hozzá?

Nados 2017.12.18. 20:48:16

Kedves Gábor! Szeretném meghallgatni sok régi LP lemezemet 15 év kihagyás után a meglévő NAD 5120 készülékkel (lapos karú). Milyen hangszedőt javasolsz hozzá, milyet vegyek? (az eredeti tönktrement) Milyen változtatás kellene, hogy főként klasszikus zenét élvezhetően tudjak hallgatni rajta? köszönettel: Barnabás

Analoglued 2017.12.19. 09:32:43

@Nados: Kedves Barna! A NAD-hoz egy magas engedékenységű hangszedőt vennék, a lapos karhoz, pl. egy Shure 97Xe-t, vagy drágábban egy Ortofon 2M Bronze, vagy egy AT VM750Sa. Amivel klasszikusra szerintem ebben a karban jól járnál, az egy Shure V15/V xMr, de az újban már nincs, csak esetleg használtban. Eddig a műszakilag ideális kör. Ha figyelembe vesszük, hogy egy olcsó géphez keresel hangszedőt, és az ne legyen túl drága, Egy Nagaoka MP-110 vagy egy AT-VM530EN lehet a jó irány. Ha a pénz engedi, én az eredeti tányért akryl-ra cserélném, de az majdnem annyi mint a hangszedő. A lapos karra alul-felül felragasztanék egy balsa lapot, lehet olyat kapni ami kereszt irányba hajlik, hossz irányba nem. Modellboltokban keresd. Abból hosszirányban kivágnám a kar sziluettjét, és felragasztanám a karra mindkét oldalon, a kábelek és a csapágy között. Ezzel a kar merevségét nagy mértékben megnöveled, a tömegét pedig alig. Lehet hogy ugyanez a szubsasszin is jótékony hatású lenne.
Üdv, Gábor

Nados 2017.12.19. 17:38:51

Kedves Gábor!
Köszönöm szépen a gyors, kimerítő választ! Nekikezdek!
Üdvözlettel: Barnabás

alma007 2017.12.21. 08:58:12

Kedves Gábor!
A cikkben írt tanácsod alapján megrendeltem a kondikat a DAC tuninghoz. Sajnos, nem voltam elég gondos, mert az a szörnyű gyanúm, hogy az általad említett „kis sárga vackokat” rosszul értelmeztem. Az én panelemen ugyanis 4 sárga kondi van, de erős a gyanúm, hogy te nem ezekre gondoltál. Mellékelek három fényképet:
ibb.co/fT6Dpm
ibb.co/j0b2h6
ibb.co/mCKzUm
Jól vélem, hogy te a DIP kapcsoló körüli kondikra gondoltál? Ha igen akkor kérlek írd meg, hogy van-e értelme ezekből négyet lecserélni a Sanyokra (mert csak ennyit vettem...)
És még egy: mivel az Elna Silmic-et csak kettesével adták, a másikat érdemes-e a Nover melletti „sima” Elna cseréjére használnom?

Analoglued 2017.12.21. 09:16:29

@alma007: De, azokra gondoltam, a 4 db citromsárgára. Mekkorák a Silmic-ek? ( uF, Volt )
G.

alma007 2017.12.21. 15:11:36

Ó, akkor teljes boldogság!
100 mikro,/ 16V

alma007 2017.12.21. 15:15:38

Bocs, a Sanyo-k a 100mikrósak, a Silmicek 2200/16

tothtechnika 2017.12.24. 11:50:44

Szia! Azt szeretném tőletek megkérdezni, hogy ez az XMOS chip működik e mac-en (OSX). Sajnos nem találtam erre vonatkozóan semmit. Köszönöm előre is!

Analoglued 2017.12.24. 12:02:37

@tothtechnika: Linuxon megy, akkor gondolom OSX-en is fog, az is egyfajta Unix. De én nem próbáltam. Az XMOS-nak van weboldala, talán ott több info van erről. Kizártnak tartom hogy ne menne egyébként.
Üdvözlettel, Gábor

bitstream 2018.01.04. 23:04:06

@Analoglued:
Kedves Gábor!
Leírásod alapján alakítgatom át a kis DAC-ot.
Apránként, ahogy időm engedi, és minden változtatás után hallgatózom.
Azt írtad, a DAC chip körül cseréljem a kondikat Panasonic OS-CON SEPC-re.
A problémám az, hogy a gyártó honlapján ebből a kondiból nincs ilyen kis kapacitás (10 mikro), sőt a sima SEP-ből sincs. Bár ezt lehet még kapni.
Tudnál valami alternatívát ajánlani, esetleg megfelelne SEP is?
A DAC-on a CM102 táp induktivitása maradhat, vagy cseréljem?

Köszönöm válaszod.

Analoglued 2018.01.05. 00:00:25

@bitstream: Szervusz András! Az SEPC-k értéke lehet nagyobb, nem muszáj a 10 uF-hoz ragaszkodni. 22, 47 uF is jó. SEP is lehet, csak helyszűke van, erre figyelj.
A CM102-nél én nem engedem, hogy az az IC az USB-ről kapja a tápot, helyette a 8V-os stab kockáról hozok el egy ellenállással feszültséget az induktivitás helyére (USB csatlakozó felől nézve a jobb oldali láblyuk, majd a panel alján egy 5V-os Zenerrel lestabilizálom, az USB csati oldalsó lábához forrasztva a másik végét. Kis 100nF /25V min. kondit (smd kerámia a legjobb) a Zenerrel párhuzamba kell kötni! Ennél jobb lenne egy dedikált 5V-os szabályozott sönt táp, de az megbonyolítaná a dolgokat.
Milyen változást hallasz?
Üdv, Gábor

bitstream 2018.01.05. 21:59:13

@Analoglued:
Szia!
A CM102-t már leválasztottam, a kérdés utólagos volt.
Első lépésként kicseréltem mindhárom nagy stab-ot LDO-ra.
Ez jelentős mélyhang veszteséggel járt érdekes módon. Tehát önmagában nem elég.
Következő kör a zeneres stab. kialakítása volt.
Ez drasztikus javulást hozott. Visszajöttek a mélyek, lágyult a hang, de a legfeltűnőbb a térleképezés javulása volt.
Az USB chip leválasztása egy kisebb javulással járt.
Kipróbáltam az OPA1612-t. Nem győzött meg igazán.
Viszont az AD8066 nagyon jó, lendületes, dinamikus, levegős hang.
Igazad volt vele kapcsolatban. Viszont eléggé melegszik.
A kis stab IC-knél lévő 10 mikrós kondikat is cseréljem OS-CON-ra?
Vannak nekem itthon békebeli Siemens X7R kerámia kondik.
Ezekhez hogy viszonyuljak?

Jano3 2018.01.19. 08:01:55

@Analoglued: Szia!

Ha nem nagy kérés, és megvan még az AK DAC-od meg tudnád rajta mérni a képen bejelölt három ellenállást? Vagy bárki akinek ilyen van. Variáltam vele és elkeveredtek az eredetik Az a gyanúm, hogy a kíniak nem azt ültették be, ami a panelra van írva, így más értéket tettem vissza, és túlzottan nagy a kimenő jelem azóta.

www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=736ellen_ll_s.jpg

Analoglued 2018.01.19. 15:04:52

@Jano3: 1 - 22 Ohm, 2 - 10 Ohm, 3 - 47 Ohm

Üdv, Gábor

Jano3 2018.01.22. 07:58:39

@Analoglued: Akkor valóban volt némi eltérés :( Köszönöm!

AlexF 2018.06.04. 21:59:34

Kedves Gábor!
Nem olyan régen kezdtem el érdeklődni a DAC-ok irányában és olvasgatás közben akadtam "DAC-os elektronok" írásodra. Nagyon tetszett a mű és már fontolgattam, hogy beszerzek egy XMos U8-as USB-s bemenetű chipes AKM panelt, ill. a javasolt csere alkatrészeket és megcsinálom a tuningot. Sajna nem sok tapasztalatom van az ilyen jellegű átalakítások terén, így átgondolva az egészet elvetettem a saját kezű átalakítás lehetőségét. Azt szeretném viszont megkérdezni, hogy tudnál -e valakit javasolni, aki ezt az egészet elvégezné helyettem, ha beszerzem az alkatrészeket, természetesen megfelelő díjazás ellenében. Időközben nézelődtem a javasolt alkatrészek beszerzése ügyében, de úgy látom egy-két alkatrész már nem beszerezhető. Esetleg ezek helyettesítése ügyében tudnál -e a későbbiekben javaslatot tenni? Nemrég hallgattam egy Teac UD-503 Reference DAC-ot, ami tetszett és nagyon kíváncsi lennék, hogy az épített DAC milyen hangot produkálna az előbbivel szemben.

A válaszodat előre is köszönöm!

Üdvözlettel
A. Farago

Vajdafy Dániel 2018.09.03. 18:19:30

@Analoglued: Régóta olvasom a cikkjeidet és ez különösen sokat segített. Az ak 4495seq dac -et építgetem és tényleg nagyon jó. Sok mindent átcseréltem már benne de az opamp közeli kondik terén kissé tanácstalan vagyok. Pl visszacsat kondi meg az a 100pf ami a két bemenet(+ és -) között van(eredetileg kerámia). Elöre is köszönet...
Jahh és van eg Burson v6 vivid ha érdekel meghallgatásra szívesen kölcsön adom...

Analoglued 2018.09.20. 18:27:28

@Vajdafy Dániel: Kedves Dani,
Bocs hogy csak most, nagyon sok minden jött most össze egyszerre, ki sem látszom a munkából. A kondikat szerintem ne cseréld le. Köszi a felajánlást, de annyira nincs időm most hifizgetni, hogy a Bursonokra sem jutna. Majd írd meg milyenek!!! Üdv, Gábor

Mmarlon 2023.06.24. 14:43:14

@Analoglued: Kedves Gábor,
Sajnálom, hogy csak most akadtam a cikkedre, viszont az általad preferrált áramkörök szinte változatlan kiépítésben most is elérhetőek. Én azonban egy más elgondolásról szeretnék véleményt kérni. Nevezetesen van egy használaton kívüli Raspberry Pi 2 PC-m, ehhez lehet venni többféle DAC kártyát is. Ezek egyik közös tulajdonsága, hogy a PC-vel I2S protokolon keresztül kommunikálnak, a másik, hogy van saját PW inputjuk.
Az egyik, ami nekem tetszik az Argon One Nanosound, erről azt írják:
HI-RES AUDIO & WARM SOUND: Texas Instruments PCM5122 - 192kHz Sampling Rate / 24bit Resolution DAC with 112-db SNR
LOW JITTER: Using I2S bus, it separates clock and serial data signals, resulting in a lower jitter
FULL CONTROL: Infrared and Remote Control and via App
PLAY EVERYTHING: Plays dsd, mp3, wav, wma, aac and many streaming services. Airplay and Bluetooth casting
SUPPORTED OS: Volumio, Roon, Moode, Raspbian & many more.
Az áramkörről mondjuk úgy, hogy nincs értékelhető kép, Nichicon és WIMA kondenzátorokat vélek felfedezni. (www.rpibolt.hu/Nanosound-One-DAC-Aluminum-case-PI4), viszont adnak hozzá egy jó kis ALU készülék házat és IR távirányítót.
A másik versenyző (www.ebay.com/itm/115092919852?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D1110013%26algo%3DHOMESPLICE.SIMRXI%26ao%3D1%26asc%3D250945%26meid%3D1724fb54bd344e6ba9349fcae9704410%26pid%3D101196%26rk%3D2%26rkt%3D12%26sd%3D394059724435%26itm%3D115092919852%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675%26algv%3DPromotedRVI%26brand%3DUnbranded&_trksid=p2047675.c101196.m2219&amdata=cksum%3A1150929198521724fb54bd344e6ba9349fcae9704410%7Cenc%3AAQAIAAABABFMeJ9vNoeV5R6diewUBS3JYgWEO2e71Yt0bXSLEqiR0cBxAhL8uJbaZxMlzhrGvhTFenfwGHk6yljgNZXOCMxy%252BNrac56Q%252B0hd669%252B6Ra%252FXz8cHrkvzfbraZgOOLLBtn6BRlOhYr22YuPcRNglh1F0PG8X0x7HZMPeuUW1%252BqSkc0K4zNHGlkdlGvB4OmzDdJv1jcA1aOsGuWGn0IL0SnMOEmFi1kubr3LWCpL5SoR8hhdiP%252FEHIsKIxpEHFIKZqNPzKTrU6E9SpcQCPjCUX0ZlQiNc7t5qS3dLJh0B3ARGBI5XogoqpbnNPlSmUPkwqc88LL9pC24gT9IzAZZUTzg%253D%7Campid%3APL_CLK%7Cclp%3A2047675), erősebbnek tűnik, viszont nincs hozzá készülékház és IR RC, van viszont 3 nyomógomb a panelon és egy LCD panel.
Kedves Gábor mi a véleményed, érdemes ezzel foglalkozni, vagy ez nem az a liga?
Várom válaszod.
Üdv,
Molnár Imre
süti beállítások módosítása