Már megint egy kis analóg... hogyan válasszunk hangszedőt ???
2015. július 10. írta: Analoglued

Már megint egy kis analóg... hogyan válasszunk hangszedőt ???

avagy, nem minden arany ami fénylik !

Minél régebb óta foglalkozom komolyabban hifivel ( ez már vagy 35 éves visszatekintés, bizony, ilyen vén csont lettem) és ezen belül is, fő témám, az elektronikák mellett az analóg lemezjátszás apró-cseprő (sok kicsi sokra megy ) nyűgével, annál inkább rájövök, hogy akik nincsenek hozzám hasonló hosszú távon összeszedhető ismeretek birtokában, és lemezezni szeretnének, azoknak nincs könnyű dolga. Még azoknak sem, akik már sok-sok éve hallgatnak LP-ket, nem feltétlenül vannak ők sem a kellő információkkal ellátva. És ez világszerte igaz, az angolszász meg a német fórumokat olvasgatva rá kell jönni, mekkora téveszmék forognak közszájon, és milyen mértékű tanácstalanság, vagy épp túlzott (teljesen indokolatlan) magabiztosság jellemzi e téren a világ szinte teljes hifis társadalmát - kevés kivételtől eltekintve.

Valójában, az információ rendelkezésre áll, van néhány okosan szerkesztett WEB oldal ahol elérhető (angolul) ill néha a fórumok egy-egy jobban sikerült hozzászólásából is kiollózható.( a többit ne is említsük...). Csakhát, ahhoz hogy a megfelelő információ birtokába jussunk, olvasni és értelmezni kellene angolul, és végül kiszűrni a sok f...ság közül a technikailag is helytálló, és hangban is előre mutató javaslatokat, megoldásokat. Amire nyilván sokaknak nincs se módjuk, se tapasztalatuk.Rajtuk szeretnék segíteni egy kicsit az alábbiakban, elméletben és néhány jellemző konkrétummal is, hogy könnyebb legyen az élet a barázdák között. A témában járatosabbakat üdvözlöm, és várom a kommentjeiket! :-)  Tehát - hogyan is kellene hangszedőt választani?

ivor-tiefenbrun.jpg

 

"Megmondtam: A legfontosabb láncszem a futómű..."  Így volna tényleg, Mr. Tiefenbrun?

 

Már rögtön az induló kérdésünk is magyarázatra szorul. Miért éppen a hangszedő választással kellene kezdeni?  Ivor Tiefenbrun (Linn ) már megmondta ( okos ember...) hogy a legfontosabb láncszem a futómű. ( sic!!! ) Miért nem azzal kezdünk? Azért kérem szépen, mert a Linn az egy koncepciózus cég. Ők a zene reprodukcióját rendszerben képzelik el , ami - lássuk be - egy nagyon jó, és hatásos elmélet, hangzásilag is ( ha valaki épp ezt kedveli ) és hát - üzletileg is. Tehát, ha egyszer valaki egy Linn front endre voksol, és beballag a Limar-hoz, vagy valamelyik másik helyi Linn kereskedőhöz, nem csak egy futóművel fog kijönni, hanem az ahhoz tervezett karral és hangszedővel együtt. Nagy könnyebbség, a gyár nem bízta a véletlenre, mi mivel lesz jó. Kb. ugyanez áll meg a Rega esetében is, ott is komplett megoldásokban gondolkodnak. Még, akit itt meg kell említenem, a német Scheu, ők is elindultak ezen az úton. Nade, sajnos ezzel nagyjából a végére is értünk ennek a koncepciózus bagázsnak, és a többiek már sokkal szabadabb teret engednek a vásárlók egyéni ízlésének, vagy dilettantizmusának, ki hogy aposztrofálja.

linn-lp-12.jpg

Összetervezetten: Linn Sondek, Ekos SE, Akiva MC

Abban a pillanatban viszont, amikor nem egy gyártótól vesszük meg az összetevőket, szembesülünk a lemezjátszó-rendszer tervezésének dilemmáival. A legtöbben ilyenkor szimpátia vagy tesztek alapján kezdenek kutakodni, na ebből jó nem fog kisülni, vagy csak elvétve, a véletlen folytán.A gondolkodó, felkészült audiofil mivoltunk ( audio-sapiens , ezt most találtam ki, le van védveeeee !!!! ) felé vezető egyik nagy lépés, amikor megtanuljuk a szimpátiát mint döntési faktort kiiktatni ( könyörgöm, legalább elnyomni valamelyest) az életünkből.

Miért kezdjünk a hangszedővel?

Azért, mert a hangszedőnek van leginkább karaktere. (Meg persze a hangdoboznak, de az egy másik történet ) Minden, a kezdeti lépéseken túl levő audio-fan rendelkezik hangzásideállal. Ennek bizonyos hangszedők meg fognak felelni, vagy közelíteni fogják azt, más darabok pedig nem annyira, vagy nagyon nem. Hogy a végén, amikor összeáll a sokért megépített lemezjátszó, fő műsorforrásunk, az onnan megszólaló zene a kedvünkre legyen, muszáj olyan karakterű hangszedőt választanunk, amit szívesen, örömmel fogunk hallgatni. NE FELEDJÜK, MI NEM MÁSOK HANGZÁSIDEÁLJÁT SZERETNÉNK ELFOGADNI, A SAJÁTUNKAT KERESSÜK: Ez a karakter-dolog különben még a nagyon drága csúcshangszedők esetében is jelen van, csak ott kevésbé, azok szinte mind a karakter-nélküliség felé szeretnének közelíteni, különböző irányokból....

Később látni fogjuk, hogy szinte bármely hangszedő karakterén lehet kicsit finomítani, eltolni egy kissé a nekünk tetsző irányba, de az alapvető hangzásvilágán nem fogunk tudni úrrá lenni. A lemezjátszó további részegységei, kar, futómű, tápegység,szintén rendelkeznek majd jellemvonásokkal, de azok nem ennyire pregnánsan lesznek jelen, és főképpen, nem feltétlenül tonálisan, nem hangkarakter jelleggel. Egyedüli kivétel a kar kábelezése, ott szintén a tonális jelleg lesz a fő motívum.

rega_openall.jpg

Jó karmechanika, gyenge kábelezés: tipikus Rega RB-250

 

A hangszedők - szvsz -  három fő tonális csoportba sorolhatók. 1. A testes, meleg. Ezek fő jellemvonása a telt, mélytónusú hang, a felső középtartománytól felfelé szégyenlőssé váló hangkép, kicsit beszűkülő térhatással. Ideális választás rock rajongóknak. Ilyeneket főképp MM (mozgó mágneses) pickupok között találunk ( Példák: Shure V15/V xMr, Shelter 201, Nagaoka MP-k, Shure 35C, Gradok és szinte minden DJ hangszedő ). A másik a 2. Kiegyenlített Ezeknél a gyártó ambicionálta, hogy a sáv két széle nagyjából egyensúlyban legyen, néha a közepére nem annyira figyelnek. Ide tartoznak a jobb MM hangszedők, és az MC-k jó része. 3. A világos tónusú. Itt a mélytartomány nem annyira erőteljes, a hangsúlyt a felbontásra, a térhatásra, és a felharmonikusokra helyezték. Ebből az állatfajból valamivel kevesebb van, viszont az olcsóbb darabok között gyakori ez a viselkedési stílus ( a fene egye meg a neveletlen formáját...kié ez a gyerek? A magáé asszonyom? Azannyaszentségit....) Példák: Ortofon 2M-ek, régebbi Ortofon MC Superek, Rega Elys, Audio-Technica-k,)

2m_blue.jpg

A nagy becsapás: Ortofon 2M. Azért mert úgy néz ki, mintha a Rega karhoz tervezték volna, még nem oda való

 

Namármost. Ebből a megközelítésből melyiket válasszuk? Hát, elsőként a zenei repertoárunknak megfelelőt, legtöbben mégis azt fogják mondani, hogy ők sokféle zenét kedvelnek, legyen a hangszedő mindenevő, a kiegyenlített kategória. Ekkor jön a pénztárca, és vagy nem lesz elég pénz a kiegyenlítettebbekre, vagy ott a másik szempont, hogy van már egy meglévő rendszerünk, a maga saját hangjával, hibáival, esetleg azon szeretnénk egy kicsit kompenzálni, és olyan hangszedőt választani, ami ellensúlyozza a sokszor magasba billenős hangképet. ( vagy fordítva ). Ezzel a kompenzálgatással óvatosan kell bánni, nehogy átessünk a ló túlsó oldalára. Szinte minden lemez másképp szól, és ha az egyik lemezen épp úgy érezzük hogy sikerült a nagy trükk, más lemezeken komoly hiányérzetünk támadhat, szóval....módjával!

Ha már megtaláltuk azt a típust, ami az ízlésünknek, hallásunknak, rendszerünk egyéb részeinek áldás, akkor kezdjünk számolni. Neeem, nem az árcédulát, a kajapénzt és a kettő egymásra hatását, hanem vegyük elő a hangszedő adatlapját és keressünk meg két értéket: az egyik a tömeg (4-11 gramm közötti érték jellemzően) a másik pedig a compliance, vagy magyarul engedékenység. Ez az érték a papíron 5 és 25 között szokott lenni mostanában, de ez egy fogós, ravasz, rafinált számadat. Ezt az értéket Európában és Amerikában jellemzően 10Hz-en mérik, míg Japánban 100Hz-en, vagyis nem elég csak a számot, nézni, hanem a mérési frekvenciához kell viszonyítani. Amit persze nem mindig adnak meg. Így jó közelítéssel azt mondhatjuk, hogy minden japán hangszedő compliance adatát szorozzuk meg 1,8-al, akkor megkapjuk az európai értéket. Irány az internet, a kar-hangszedő rezonancia kalkulátor ( http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html ) és a legalsó táblázatba beírjuk a hangszedőnkön mért európai értéket. A "desired resonance frequency" értéknek 10Hz-et adunk meg ( ez az ideális kar-hangszedő rezonancia) és a "compute" gombra kattintva máris látjuk, hogy az adott hangszedő milyen tömeg-viszonyok mellett fogja tudni azt, amit kell. Az így kapott tömeg adatból levonjuk a hangszedő tömegét, és megkapjuk, hogy milyen mozgó tömegű karban lesz jól használható a kiválasztott hangszedő.

110%-ra voksolom, hogy az így kiszámolt érték köszönő viszonyban sincs a meglévő karunk mozgó tömegével. Ha ragaszkodunk a kiválasztott hangszedőhöz, és a jó hanghoz is, kart kell cserélnünk... (ez fájni fog). Ha még nincs meg a kar, nyerő helyzetben vagyunk ( ezt hisszük először ) mert szabadon kiválaszthatjuk a nekünk kellő tömegű kart. AHA. Csakhogy az a választék le fog szűkülni kb 1-re, esetleg 2-re. Még a legjobb helyzetben azok lesznek, akik közepes engedékenységű hangszedőt választottak ( 12-18 ) mert nekik kicsivel szélesebb lesz a skála. Az alacsony (5-10) engedékenységű típusokhoz nehezebb kar kell ( Denon DL-103, Audio-Technica AT-95E), míg a magas (18-25) engedékenységűekhez ( Ortofon 2M, és a többi AT, meg a Shure-ok) könnyű kar kell. Mozoghatunk az ideális 10Hz-es értékkel egy KICSIT, mondjuk beadhatunk a táblázatban 9Hz-es értéket is a kívánt rezonanciára, ez még jó, nagyobb tömeget enged meg,de ennél lejjebb nem célszerű menni, mert a hang fénytelen lesz, fakó, tompa, és majd szidjuk a hangszedőt, hogy ez ilyen, pedig mi magunk vagyunk Tompikák. Ugyanez van fordított helyzetben is, egy túl merev hangszedő (AT-95) egy könnyebb karban vékonyan fog szólni, túl fényes lesz a hang, mélye pedig alig, és majd szidjuk az AT-t, hogy milyen szar gyenge. Pedig csak némi plusz tömegre volna szüksége, ez fizika kérem... Láthatjuk, hogy a fentiek szintén hatással vannak a végső hangkarakterünkre, ha okosan figyelembe vesszük ezt is, lehet hangolgatni a dolgokat. Ha nehezebb kar kellene mint ami éppen adott, azon lehet segíteni, S-karokon egy nehezebb shellel, a shell nélkülieken pedig egy kis plusz súllyal a hangszedő környékén felrögzítve a karra. Így beállíthatjuk a szükséges tömeget, és bingo. Ha túl nagy az engedékenység, és könnyebb kar kellene, na az a nehéz. Akkor jön a karcsere esete.

Végezetül szeretnék megadni néhány jellemző kar-hangszedő párosítást, ami jó eredményt adhat ( egy kiegyenlített rendszerben meghallgatva).

Rega karok ( 10-13g mozgó tömeg)

Ideális :  Goldringok, Ortofon MC-k, Dynavector 10x5, Nagaoka MP 200,300, AT-440MLa, AT-120,150, Rega  saját hangszedői, Benz Micro-k, Shelter 201, Sumiko-k (Tipp: Goldring Eroica H , LP Gear Bin 323, Rega Exact)

NEM JÓ: Ortofon 2M-ek, Denon DL-103 (túl sok plusz súly kellene) , AT-95E ( plusz súly kell, 5 gramm) Shure-ok

eroica.jpg

Goldring Eroica - az ideális Rega-karba való hangszedő

 

Linn, Roksan karok: (11-14g mozgó tömeg)

Ideális:  Linn saját hangszedői, Dynavectorok kivéve 17D-k, Zyx-ek, Shelter MC-k, Benz MC-k. (Tipp: Zyx R-50 Bloom), Benz fa testűek, Denon DL-110,160,

NEM JÓ: Ortofon 2M-ek, Denon DL-103 (túl sok plusz súly kellene) , AT-95E ( plusz súly kell, 5 gramm) Shure-ok

004.jpg

Systemdek IIX + Roksan Tabriz(zi): Egy Denon DL-160-al kiegyensúlyozott, zenei kombó. Nagyon sokféle hangszedővel jó.

 

Dual karok, SME-k, Project Carbon, Grace 707, Thorensek, Well Tempered, Breuer ( 5-9g mozgó tömeg)

Ideális: Shure-ok (kivéve 35C), Ortofon 2M, Stantonok, Pickeringek, AT-k, ill bármi ami 20 fölötti engedékenységű

NEM JÓ: bármi más

Nehéz karok, Rega RB200, bármilyen S-kar 10 grammos vagy nehezebb shellel, Acos Lustre, Dynavector 505, Manticore karjai, Origin Live-ok, Jelco-k , Lenco L-75 karja ( 14-25g mozgó tömeg )

Ideális: AT-95VL, AT-95E (18 grammig), Denon DL-103, 103R, 103 SA, ( 22 grammig), Dynavector 17D2, 17D3, DRT-XV1,(14-18g)  EMT-TSD15 (16 grammig) , Koetsuk (16-20g), Shure 35C, Nagaoka MP-150 ( 16g-ig)

NEM JÓ: bármi, ami 10-es engedékenység felett van.

head30sa750db.jpg

Jelco SA-750 D + Denon DL-103R : a Totális, klasszikus kombináció. Perfezzione Signore!

 

Ha a fentieket figyelembe vettük, jövőbeni lemezjátszónk máris úton van a jó hang felé, lett légyen az bármilyen futómű. Nem mintha az ne számítana ( igaz Mr. Tiefenbrun? ), egy igazán jó pörgető nagy ajándék a Sorstól, de annak az előnyei inkább a felbontásban, a dinamikai kontrasztokban és a csendes működésben (tűzaj) lesznek észrevehetőek, nem elsősorban tonálisan. Vigyázzunk a komponensek egyensúlyára !!!! Nem érdemes egy Regába vagy egy Project-be 200 ezres hangszedőt tenni, és egy Roksan vagy Linn sem tudja kifutni magát egy 30 ezres AT-vel. Ami a rendszerépítésben abszolút értelmetlen ( t.i. az az elv, hogy minden láncszem legyen kb azonos árkategória) itt meghálálja magát, ha mégis elbillenteném a mérleg nyelvét, a kar lenne az, amin a legkevésbé spórolnék. Ez mára az utolsó titkos tippem.

Gábor, AudioWorld

A bejegyzés trackback címe:

http://audioworld.blog.hu/api/trackback/id/tr607614074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tamás Gojdár 2015.09.18. 13:40:06

What about some direct drive, sir?:)

Budavári Réka 2015.11.11. 09:56:20

Sokszor olvastuk a hasznos és szõrakoztatõ blogot. Szereztünk egy Rega RB 200-ás hangkart, amin minden rendben működik. viszont segítséget kérnénk egy kérdésben, amire sehol nem találunk választ. Mennyi a kar effektív tömege shell nėlkûl, mert enélkül vásãroltuk. Egyetlen adatot találunk, hogy a kar ės a Rega shell súlya együtt 16 gramm, de nem tudjuk a shell sūlyát sem. Köszömjük

Analoglued 2015.11.12. 16:58:56

@Budavári Réka: Sziasztok!

Örülök hogy tetszenek az írásaim, folytatása következik ! :-)
Az RB 200 mozgó tömege shell nélkül 8 gramm, de ezt egy kicsit kompenzálja az ellensúly amikor benne van a hangszedő, de a kompenzációs százalék az ellensúly aktuális helyzetétől függ. Erre nincs
matematikai formula, megmérni pedig nagyon nehézkes lenne. Én praktikusan 5 %-al számolok, ami egy elfogadható közelítés.
Tehát, a kar 16 grammos mozgó tömege + a hangszedő tömege - 5% = teljes effektív tömeg. Amúgy szerintem a 16 grammban már a csavarok súlya is benne van, amire normálisan 1 grammot szoktunk számolni.
Üdvözlettel,
Gábor

Iggy Industrial 2015.12.10. 11:01:19

Nagy kedvvel és szorgalmasan olvasom a blogot, gratulálok ehhez a stílusos, őszinte mégis informatív írásfolyamhoz. Talán nem veszi zokon, ha a fenti írásával kapcsolatban kérdeznék; Dual CS 455 lemezjátszómhoz szeretnék valamilyen dinamikus hangú, viszonylag magas kimenetű, neadjisten kiegyensúlyozott hangú MM hangszedőt, mondjuk maximum 30-50 ezer forintig. Az sem árt, ha Magyarországon beszerezhető. Ebben az árban használt Ortofon 2M Blue, vagy AT 440 MLB, esetleg új Shure M97xe, amit láttam. Sok '80-as évekbeli postpunk, rock, és elektronikus zenét hallgatok, de ezen stílusok modern előadóit is hallgatom. Az sem ártana, ha a jövőben esetleg lecserélném a lejátszót (mondjuk egy Thorens 160-ra, vagy 166-ra) abba is bele lehessen tenni a választott hangszedőt. Mit tudna javasolni?

Analoglued 2015.12.10. 15:38:09

@Iggy Industrial:
Üdv, és köszi a kérdést!

Nos,a Dualok hagyományosan könnyű karral vannak szerelve, ez a való életben a 6-9 gramm közötti érték. Ide egy viszonylag magas engedékenységű hangszedő való. Mint amilyen pl. egy Shure, vagy egy Ortofon 2M. Mindazonáltal, az utóbbiakat a magam részéről nem igazán kedvelem, bár elismerem a pontosságukat és a felbontásukat ( Blue-tól felfelé) de fényévekre vannak attól a zenei világtól, amit hosszú távon jól hallgathatónak és élményszerűnek gondolok.
Nyilván ez csak egy ( megalapozott...) vélemény, másoknak lehet hogy ez bejön. :-)
Ha a jövőbeni kompatibilitást figyelembe vesszük, az a hangszedő, ami itt, ebben a gépben is jó, és egy Thorens TD-166-ban is jó lesz (könyörgöm, akkor már miért nem egy 125-ös inkább??? ) az szinte nincs is. Szigorúan nézve, ha a majdani gép egy 125-ös lenne, egy SME 9 grammos karral, arra lehetne így tervezni, de a TP-16 nehezebb, és ami abba jó lenne, az itt nem lesz elég jó. Én - ha most én volnék ebben a helyzetben - most vennék egy AT-120E-t, az egy jó hangszedő, az ára is baráti, és jó a Dualban. Aztán lemezjátszó csere esetén könnyen eladható, és lecserélhető bármi másra, de a nagyobbik Thorens-t is kiszolgálná, mondom, egy SME 3009-es karral, ami azon a gépen egy klasszikus választásnak mondható.
A másik ilyen titkos tipp az LP Gear-en kapható Shure M95HE, ami szintén jó ide, és akár egy SME-ben is a helyén van. Hyperelliptikus tű, van teste a hangnak, és nem szól döglötten. Nem teljesen mindenevő, de a modern zenékhez jól passzol. Kicsit drágább mint 50 ezer, de kb. 2 hét alatt itt van az USA-ból, és bankkártyával simán ki lehet fizetni.
Ha a majdani (SME :-) ) karba keresnék hosszú távra hangszedőt, ennél valamivel többért, akkor vennék egy használt V15/IV-et, és megvenném bele a Jico SAS tűt 133 Dollárért. Vagy egy Denon DL-110-et, az is kb. ugyanennyi.
Üdvözlettel,

Gábor, AW

Iggy Industrial 2015.12.10. 16:23:04

@Analoglued: Köszönöm a választ, ennek szellemében járok majd el :)

Thorens: Majd a kínálat, és a pénztárcám dönt, hogy melyik modellt sikerül megkaparintanom, én a 125-el is kiegyezem, ha szép állapotú...

ogab 2016.10.24. 18:05:12

Tisztelt Nagy Úr!

A DUAL 505-ös lemezjátszómba vajon jó lenne-e egy AT-95/E? Jelenleg egy Ortofon OM van benne Stylus 5E tűvel. Érdemes cserélni?

Üdvözlettel: ŐG

Analoglued 2016.10.24. 20:10:35

@ogab: Üdv ŐG... (???)
Sajnos a Dual 505-be sem az OM5, sem pedig az AT95E nem passzol. Mivel a Dualnak nagyon könnyű a karja, klasszikusan abba egy nagy engedékenységű hangszedő passzol. Sajnos ezek egyike sem az AT95 árkategóriája, de van remény azért... Javaslataim, az olcsótól a drágább és jobb felé haladva:
1. LP Gear CF3600LE ( Ez egy AT rebrandelve, de legalább jó, és majdnem olyan olcsó mint a 95-ös )
2. Ortofon 2M Red ( veszettül utálom, de ez én vagyok, viszont abba a karba való. )
3. Ortofon Blue (sokkal jobb, de még mindig kissé statikus hang)
4. LP Gear DEFT2 ( hyperelliptikus tű, tiszta magasakkal, ennyiért nem nagyon kapni ilyet)
5. Shure M95HE ( a másik hyperelliptikus, plusz a Shure dögös hangzása, kis loudness effekt, ami szerintem a Dual-hoz jól passzol )
Megálltunk cirka 60 ezer Ft-nál. Ha ennél is jobb kellene, akkor Shure V15xMR, már nem gyártják, de ebbe a gépbe ez a top amit érdemes még beletenni. Go ebay...
Üdv, Gábor

ogab 2016.10.24. 20:26:16

@Analoglued:

Köszönöm a gyors választ és a segítséget!

Üdvözlettel: ŐG (Őry Gábor) :)

B.Barta 2016.10.27. 13:23:00

Kedves Gábor!

Nagyon tartalmas olvasmány köszönöm!
Még nagyon az elején vagyok a lemezelésnek így szeretnék kis segítséget kérni.
Egy Dual 503-2-re keresek új tűt, esetleg hangszedőt.

Jelenelg a gyári DUAL/Ortofon tű és hangszedő páros van rajta, de szívesen cserélném kicsit jobbra. (Cartridge: Dual ULM 63 E. Stylus: Elliptical Dual DN 163 E)
Ez ha jól tudom kb. az OM5-nek felel meg.
Esetleg ebbe a hangszedőbe lehet másmilyen tűt is rakni, vagy ha váltani szeretnék, akkor mindeképpen kell teljes új hangszedőt vennem?
Előre is köszönöm a válaszát! :)

Üdv,

B. Bálint

ogab 2016.11.21. 20:43:01

Kedves Gábor!

Az LP Gear CF3600LE más, mint az AT91? Továbbá szférikus, vagy elliptikus tűje van?

Analoglued 2016.11.21. 21:27:48

@ogab: Szia Gábor!

Az AT91 az kúpos tűs, alu tűszáron, az LPG 3600LE pedig elliptikus tű, karbonfiber tűszáron. Az utóbbinak muszáj jobbnak lennie.
Üdv, Gábor

ogab 2016.11.22. 20:53:06

Kedves Gábor!

Van egy AT 91-em. Ha teszek bele egy LG tűt.....?
Igazából azért kérdeztem az előzőt is, mert szemre egyformának tűnnek.

Analoglued 2016.11.23. 09:21:16

@ogab: Nadehát 5 ( !!! ) Dollár a különbség a tű, meg a komplett LPG 300LE között.... nem éri meg egy teljesen új, komplett pickup? 1.300 Ft különbség....
Hm?

Gábor

ogab 2016.11.23. 09:34:21

@Analoglued: Nos igazad van. A tűárat még nem néztem....

ogab 2016.12.15. 15:33:05

Kedves Gábor!

Sajnos az LP Gear beszerezhetetlen. Mi az, ami esetleg jobb az Ortofon OM 5E-nél, az AT vagy más, kommersz hangszedők közül? Valahol az alsó kategóriában...

Analoglued 2016.12.15. 16:18:19

Nem csak az a kérdés, hogy melyik még a jó hangszedő, hanem hogy melyik jó a dualba. Mindenképp egy nagy engedékenységű MM, pl. egy olcsóbb Shure, lehet pl. egy M97xE, de nagy csodákra ne készülj. Bár, most nézem, ez újonnan még mindig elég drága lesz Neked, 38.000,-
Ott a Shure M35x, az 22 ezerért megvehető, és 20-as engedékenységű. Vagy az AT100, ami egy klasszikus választás lehet - annyiért. Vagy melegebb hangú változatban a Goldring Elan, vagy Elektra.

Analoglued 2016.12.15. 16:18:54

@ogab: Nem csak az a kérdés, hogy melyik még a jó hangszedő, hanem hogy melyik jó a dualba. Mindenképp egy nagy engedékenységű MM, pl. egy olcsóbb Shure, lehet pl. egy M97xE, de nagy csodákra ne készülj. Bár, most nézem, ez újonnan még mindig elég drága lesz Neked, 38.000,-
Ott a Shure M35x, az 22 ezerért megvehető, és 20-as engedékenységű. Vagy az AT100, ami egy klasszikus választás lehet - annyiért. Vagy melegebb hangú változatban a Goldring Elan, vagy Elektra.

ogab 2016.12.15. 20:21:24

@Analoglued: Igazából szeretnék mást, lehetőleg egy fokkal jobb hangszedőt kipróbálni.

Analoglued 2016.12.16. 10:03:59

@ogab: Ami innen felfelé egy fokkal jobb, az már a 70-80 ezres kategória. Abban a körben a Denon DL-110 az egyik legjobb, vagy a Shelter 201, de ezek nem jók a Dual könnyű karjába. B változat: veszel az ebay-en egy régi, még az USA-ban gyártott Shure SC35C-t ( az újabbakat Mexikóban csinálják, és sajnos már messze nem ugyanolyan ) és veszel hozzá egy Jico SAS tűt. A végeredmény így is kb. 80 ezer körüli összeg, de ez a kettő együtt pontosan ugyanaz, ami a Shure V15xMr volt - amíg még kapni lehetett. Az pedig egy nagyon-nagyon kellemes, használható hangszedő volt, nekem volt 3 különböző példányom is. Most pedig őrzök egy amerikai SC35C-t.... kevesen tudják, de az belül egy V15, csak kell rá egy jobb tű. A SAS tű a Jico szerint 22-es engedékenységű, nade ez egy 100 Hz-es érték ( a japánok így mérnek ), valójában inkább 30-as körüli, ami a Dualban teljesen jó. Ha valami, ez nagy ugrást jelentene az eddigiekhez képest. Térhatásban, levegőben, dinamikában, finom részletekben, sőt, még mélyben is, az SC-nek Koetsu-szerű mélyei vannak. Most aztán az egy másik kérdés, hogy a Dual elég jó gép-e egy ilyen kaliberű hangszedőhöz.
Üdv, Gábor

ogab 2016.12.16. 20:18:48

@Analoglued: Nos igen, a lánc! Szóval a Dual hoz egy Denon PMA 250 csatlakozik és az egész két Canton HB 60-ban végződik és egy darabig ez is marad. Valamiért úgy érzem, hogy a hangszedőn kellene még szintet lépni, és az egész cucc árát figyelembe véve ez olyan 30 pénzig érné meg. Esetleg a hangkar csere jöhet még szóba, de itt már könnyen beszippanthatja az embert a Hamán-Akkormán ciklusként ismert ördögi kör.....
Tehát valóban rátapintottál, az a kérdés, hogy ehhez a rendszerhez mi az a hangszedő, amit még műszakilag megéri beletenni, a pénz más kérdés.

ogab 2016.12.16. 20:22:42

@ogab: Olvastam az írásodat a rendszertervezésről, és elsőre ugyan meglepődtem az arányokon, de belegondolva már nem annyira. Szóval lehet, hogy inkább még gyűjtök pénzt és beruházok egy komolyabb hangszedőbe, csak az a kérdésem, hogy ebbe a konfigurációba mi az amire érdemes még pénz kiadni.

Csaba Zsámbok 2017.01.03. 23:51:33

Üdv.
Project 6.9 lemezjátszóm van Peo-ject 9 es karral: www.project-audio.com/inhalt/en/manual/manual_10cc.pdf a kérdésem, hogy milyen MM hangszedőt javasol hozzá. Csöves phono és csöves előfokom van minimum 5mV kell hogy meghajtsa ezért a turbó MC hangszedők nem jók, főleg Jazz-t hallgatok. Én Ortofon 2M blue ra gondoltam, jelenleg Rega bias van benne de túl alacsony a hangszedő. Válaszát vagy a kommenteket köszönöm. Csaba

Analoglued 2017.01.04. 08:06:47

@Csaba Zsámbok: Hm, nem annyira könnyű kérdés. Nos a 2M Blue egy nyílt, kissé fényes hangú, a neutrálisnál élénkebb magas tartományú hangszedő, bizonyos rendszerekben ez jól jön, másutt már zavaró. Ízlés dolga is. A Project karhoz egyébként jól illeszkedik. Magas kimeneti feszültséget jellemzően az MI tipusok tudnak, meg a Goldring, ez utóbbi inkább kicsivel nehezebb karban volna jó. Ami szóba jöhetne, és kiegyenlítettebb hangú, az elsősorban a Shelter 201, most épp lent van az ára a Bartimex-nél. Annak 4 mV körüli a kimenete, ha ez elég. Méretben is jó.Hangra nagyon.Vagy, ha inkább a melegebb tónusú hang felé indulnánk el, akkor a Nagaoka MP-200 esetleg, ideálisan egy 3g körüli plusz súllyal a karon,
A magasságot könnyű kompenzálni, úgy, hogy közben még nyerünk is plusz hangminőséget. Erősen javaslok egy 3 mm-es Funk Achromat-ot, ez az alacsonyabb hangszedőknél kikompenzálja a különbséget, és sokkal torzítatlanabbá teszi a hangot, Üdvözlettel, Gábor

Csaba Zsámbok 2017.01.04. 13:14:55

@Analoglued: Kedves Gábor, köszönöm szépen a tanácsokat. Valószínűleg a Shelter 201 hangszedő lessz a megfelelő. A magassággal az a problémám, hogy a Rega hangszedő alacsony és a kar alján van egy csavar amely a földelő drótot rögzíti és ez a csavar majdnem hozzáér a lemezhez. Ezért most tettem e hangszedő alá egy hézagpótlót amely elég nehéz és így az ellensúly teljesen a kar végére került és nehezebb lett az egész kar. Azt szeretném kérdezni, hogy esetleg hol lehet beszerezni könnyű alátétet a hangszedő alá mert akkor esetleg magasabb osztályú Rega MM hangszedőt is használhatnék. Nem tudom, hogy Shelter hangja mennyivel jobb mint a Regáé? Viszont a Rega tónusa megfelel, csak az az érzésem, hogy nem elég részletgazdag. Sajnos a Rega nem közöl a hangszedőiről semmilyen pontosabb adatokat. Üdv.Csaba

Analoglued 2017.01.04. 22:28:57

@Csaba Zsámbok: A Shelter 201 hangja hasonlít a Rega Exact-ra, testes és ritmikus. A magassága is jó. Ha mégis kellene alátét, az elektronikai boltokban lehet kapni végtranzisztorok felerősítésére való műanyag karikát, az kb 2 mm vastag, azt alá lehet tenni. De be lehet tenni 2 db 2 mm-es merev rézdrótot is, egyet a csavarok elé, egyet hátulra. Annak is van egy egyedi hangja. Üdv, Gábor

Csaba Zsámbok 2017.01.04. 22:36:29

Köszönöm szépen a tanácsokat, valószínűleg Shelter 201 lessz belőle. Üdv.Csaba

ygman1974 2017.02.04. 23:23:36

Üdvözletem!
Egy Dual 704 boldog gazdája vagyok,de nehéz feladat a hangszedő kiválasztása. A repertoár jelenleg egy Shure M91ED és egy Ortofon FF15XE MKII,amelyek a cikk alapján nem tűnnek rossz választásnak.
Egyáltalán mekkora értékű egységet tud egy ilyen futómű kiszolgálni?
Nagyon fontos még a beállitás,de sajnos nem sok adat van ehhez a tipushoz az interneten.A gyári kezelési útmutató értékei elég furcsák,létezik,hogy 5mm csupán a hangszedő túlnyúlása?
Ezekre a kérdésekre keresném a válaszokat.
Köszönettel:NL

Analoglued 2017.02.06. 02:21:33

@ygman1974: Üdvözlet! Az, hogy a 704-esbe mit érdemes tenni, és maximum mennyi összegig, az véleményem szerint valamennyire a rendszer többi részétől is függ. Maga a lemezjátszó az említetteknél valamivel jobb hangszedőt is kiszolgál, és nem tűnik túlzásnak egy Shure V15 kaliberű hangszedőt beletenni, különösen egy külső karkábel csere után. Az most egy másik kérdés, hogy így a hangszedő maga többe lesz mint a gép, dehát ez van. Ha olcsóbban akarod megúszni a dolgot, akkor egy eredeti amerikai SC35C plusz bele egy Jico SAS tű, ez így együtt kb.80 ezer, de egy nagyszerű, végső hangszedő ebben a gépben. Esetleg szóba jöhetne az új Audio Technikák közül valami, majd erről nemsokára írok egy tesztet, a jövő héten kapom meg a pickupokat. Szóba kerülhetne még az Ortofon 2M Bronze, az egyetlen ebből a szériából, amiért érdemes pénzt kiadni, épp ebbe a karba való. A túlnyúlás érték valószínűleg 15 mm, de erre nem esküszöm meg. Üdv, Gábor

ygman1974 2017.02.06. 20:27:54

Kedves Gábor!
Családos emberként nehéz hifit építeni,mind időben mind anyagiakban korlátozott az ember fia.
A Dual egy véletlen folytán került hozzám gyakorlatilag ajándék volt az érte adott 2.000 Ft,ilyen jó üzletet még életemben nem kötöttem...
Állapota nagyon jó de szeretném komolyan újragondolva átépíteni,látok benne fantáziát (és látok sok mintát is rá).
A rendszer amibe illeszkednie kellene:
Erősítő:Heed Audio Obelisk Pro
Hansugárzók:Zsolt Audio StandArt 1 Pro
Interconnect:Alisca Orange ASP1
Hanszóró kábel:FlatLine Chord
Betáp kábel:Alisca Orange
Remélem sikerül belőle a fentieknek méltó párt összehozni.
Köszönettel a tanácsokért:Nagy László

Analoglued 2017.02.06. 22:27:27

@ygman1974: Kedves Laci!
A Stand Art1 és a Heed Obelisk elég jó rendszer ahhoz, hogy költs a hangszedőre. Különösen ha a lemezjátszó ennyire jutányos volt :-) Ha az enyém lenne ez a lánc, én két dolgot vennék figyelembe. Az egyik az hogy a kar könnyű, emiatt egy magas engedékenységű hangszedő kell hozzá. A másik az, hogy a rendszer egy picit könnyűsúlyú, de relatíve zenei hangú, emellett egy kis plusz élet is jól jönne, ( ez persze csak egy szubjektív vélemény, és lehet akusztikafüggő is ) . Emiatt vagy egy Shure V15/III-at tennék bele, egy JICO tűvel, lásd itt: ( www.ebay.com/itm/JICO-ELLIPTICAL-stylus-VN35E-Japan-made-for-SHURE-V15-TYPE-III-Official-New-F-S/122198036001?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D20131003132420%26meid%3D58a3314a2673490b8bdbae9b01c2a4ca%26pid%3D100005%26rk%3D5%26rkt%3D6%26mehot%3Dpp%26sd%3D262755223931 ) ( nem SAS ) , ami élénk hangú, és MM hangszedő létére elég simán is szól, nem torzít sokat. Megvan a mélye is. Vagy az említett Shure SC35C-t, amiből az ebay-en néha ki lehet fogni eredeti Made in USA feliratút, ami sokkal jobb mint a mexikói újabbak. Eredeti tű le ( nagyon merev, nehéz karba való ) és lehet hozzá rendelni egy Jico SAS tűt. Vagy, ha új, eredeti gyári hangszedőt szeretnél, akkor van egy M35X tipus, ami ugyanez a hangszedő, de 20-as engedékenységgel, ami a Dual karjához passzol. Kúpos tűvel készül, de ez ne ijesszen meg. Könnyebb beállítani, és elmegy 2 gramm tűerővel. Nagyon jó mélyekkel, és mozgalmas lesz rajta a zene. Ha mégis több magasat szeretnél, ahhoz is van a Jico-nál elliptikus tű. Más hangszedőhöz árulják, de ebbe is jó. Közben azon gondolkodom, mennyire kevés olyan pickup van, ami elég mélyet ad egy könnyű karban, de ugyanakkor alap vagy középkategóriás áron fut, és elég zenei és élénk hangú is egyben... Hát, ezek vannak. Esetleg még az M44-7. Ha kérhetem,majd írd meg mit választottál, és milyen az eredmény, kíváncsi lennék.
Ja igen. Az SC35C az egy V15/V más testben, sokkkkkkal olcsóbban. Üdvözlettel, Gábor

Yaqin 2017.02.07. 23:21:47

Üdv
Egy Audio-technica At ART9 hangszedőhöz milyen hangkart ajánlanál,
amivel jó muzsikálna együtt.
Köszönöm.

Analoglued 2017.02.08. 01:07:13

@Yaqin: Helló!
Érdekes kérdés. Magas az engedékenység, úgy 25 körül (10Hz) ami elvben nagyon könnyű kart feltételezne, de épp az AT hangszedőkkel van az a tapasztalatom, hogy képesek nehezebb karokban is működni, van egy kis magas szineződésük, amit a nehezebb kar általi csillapítás ( a szükségesnél nehezebb kar tompítja a hangszedő magas tartományát ) valahogy kompenzál, így képesek balanszban maradni egy nehezebb karban is. Na most akkor hagyjuk a számokat, és beszéljünk a szintekről. Az ART9 egy felső kategóriás hangszedő, a remek OC9 fölött, tehát megérdemelne egy komolyabb kart. Persze jó volna tudni a futóművet. Első körben kipróbálnám egy Jelco SA-750D-ben, az nem látszik rossz választásnak. Vagy, ha az a hang kicsit túl civilizált, akkor hozd el hozzám, beszereljük egy Origin Live Zephyrbe , és meglátjuk. Elvben az OL 12 grammja jobb választás mint a Jelco min. 16 grammja, de mondom, ez egy elmélet. Az OL nagyobb méretű színpadot rajzol, minden életnagyságú, ugyanakkor a Jelcoban van egyfajta nyugalom, ami pl. komolyzenén jól jöhet. Szóba kerülhetne még egy SME IV, vagy egy Audiomods Mk.5, sőt még az Audio Note 3-as karja is. Az első kettő 9 gramm körüli, az AN 14 körül jár. Ezek mindegyike nagyon jó kar, miszlikbe lealáznak bármilyen Regát, vagy hasonlót. AZ OL Zephyrt 300 magasságában tudom hozni, nálam ez van a Roksanon, félelmetesen jó. Tudni kellene a futóművet, hogy jobb tippet adhassak.
Üdv, Gábor

Yaqin 2017.02.08. 06:40:34

@Analoglued: Hello
Sokat számolgattam , de nem igazán volt a hangszedő paraméterei miatt megfelelő kar. Ami most van, Acoustic Signature ECCO és Jelco SA250, igazából nagyon jó szolt benne annak ellenére hogy a matematika sehogy sem stimmelt. Headshell cseréje fára is változtatott a hangkarakteren kicsit mivel 10g és jóval könnyebb mint a gyári.
Igazából nincsen panaszom a hangjára csak szerettem volna hallani egy megnyugtató választ a dologra. Hogy miért is van ez.

ygman1974 2017.02.09. 05:29:33

@Analoglued: MIndenképp jelzek az eredménnyel kapcsolatban,bár egyenlőre marad az Ortofon (sikerült egy szinte új állapotú,gyári sárga tűt Ebayelnem a ködös albionból hozzá) a eredeti állapotú lemezjátszóval,majd a "tuning" után jön a továbblépés hangszedő ügyben is.Általában hagyom a friss,ismeretlen készüléket "teljesíteni",aztán ha jól fut és megszerettem jöhet a plusz. Gondolkodom még az eladásán szőrőstül-bőrőstül,lecserélni egy Regára,de azokból sem egyszerű korrekt ár/érték arányú masinát vásárolni.Esetleg a Shure M97XE,mint audiofilnek hirdetett hangszedő nem jöhetne szóba?Elég kedvelt típus amennyire olvasgattam sokan használják. V15/III sajnos elvétve akad a hirdetések között,többnyire azok is sérült tűvel vagy a nélkül eladók (tudom,tudom,nekem az a jó legalább azt választok bele amit akarok:Jico,NOS,stb.).
Köszönettel:Nagy László

Analoglued 2017.02.09. 11:15:45

@ygman1974: Laci, az M97XE egy átlag alatti, nagyon lebutított, dinamikátlan, csak hogy szóljon kaliberű hangszedő. Hiába néz ki úgy mint egy V15/V, attól még nagyon nem az. Ne fuss bele ebbe az utcába, szerintem.
Ha már marad az Ortofon egy darabig, vegyél egy kis adag gyurmát, és nyomjál egy nagyujj-köröm méretű darabot ( 5-6 gramm ) a shell tetejére. Aztán beszéljünk... :-)

ygman1974 2017.02.10. 22:39:31

Helló.
Adódott egy lehetőség:érdemes lenne lecserélni a Dual 704-est egy Rega RP1-re?
Hosszú távon gondolom több potenciál van benne és jobban fejleszthető.
Köszönettel:NL

Analoglued 2017.02.11. 01:02:02

@ygman1974: Szia! Valószínűleg igen, és kezdd azzal, hogy veszel egy alu szubplattert, meg a Lim féle lábakat, kitöltve homokkal. Nagy differencia.

ygman1974 2017.02.11. 14:47:11

Az RP1 elkelt,lemaradtam róla,szomorú vagyok.
Nehéz innen vidékről bármi,nagyfalu környéki motyóhoz hozzájutni...
De fel a fejjel a Dual nevű kihivás folytatódik!

ygman1974 2017.02.17. 15:51:32

Helló!
Érdemes foglalkozni egy Garrard GT-20 újraálmodásával?
Milyen hangja volt azoknak a gépeknek?
Nem nagyon találok adatokat vagy véleményeket a neten.
Köszönettel :NL

Analoglued 2017.02.17. 18:45:55

@ygman1974: Szia! Sajnos ez a típus nálam kimaradt, nem tudok okosat mondani. Ha jó a csapágy, tégy egy próbát.... ( ha nem túl drága ) :-D

ygman1974 2017.02.24. 13:53:23

Helló.
Esetleg egy Stanton 681EEE illene a Dual 704-be?
Adódott egy jó ajánlat.
Köszönettel:NL

Analoglued 2017.02.24. 22:46:31

@ygman1974: Az engedékenyége jó, csak a phono bemenetre párhuzamosan kelleni fog egy 150-200 pF kondi, mert magas az induktivitás.

ygman1974 2017.03.08. 01:43:02

Szia.
Sikerült a héten egy Rega P1 lemezjátszóra szert tennem.
Rendkivül letisztult szerkezet,kiváncsi leszek a hangjára.
Viszont a rajta lévő RB100-nak van egy kis vizszintes irányú mozgása kb. 0,5mm.
Ez normális,gyári állapot vagy beállitásra szorul?
Van valahol elérhető instrukció ehhez,meg tudom én is oldani?
Illetve ezen a belépő szintű gépen is érdemes a tuningokat végrehajtani?
Köszönettel:NL

Analoglued 2017.03.08. 07:49:41

@ygman1974: Szia Laci!
Gratulálok a Regádhoz, kitűnő választás ebben az árkategóriában. RB100, igen, az olcsóbb karokon gyakori egy kis csapágy játék. Vízszintesen nem olyan nagy probléma, a tű úgyis ráhúzza a csapágyat a kosárra, játék közben nem mozog. A karnak csavaró irányban nem szabad mozognia egyáltalán. Nem hiszem hogy ezt a dolgot otthoni viszonylatban meg lehetne oldani, én nem javaslom hogy hozzányúlj.
Azt viszont igen, hogy a szubplattert és az ellensúlyt cseréld le, meg a lábakat, lásd Michael Lim. Nemsokára én is rendelni fogok tőle, ha akarod a Te gépedhez is elhozzuk a dolgokat egyben. Ezek a dolgok egy másik világba vezetnek, ami sokkal közelebb esik az RP6-hoz. A kar ellensúly alternatívája egy másik kar. Az RB100 eladható, és vagy veszel rá egy 303-at, (330-at) vagy egy Origin Live Alliance-t ( www.originlive.com/budget-tonearms-alliance.html ) ami nagy ugrás az RB100 után, és nyugodtan feltehető egy sokkal komolyabb futóműre is. Ez az egyetlen lépés önmagában egy sokkal jobb gépet csinál a P1-ből. Ha az enyém lenne, és először a kart meg a szubplattert cserélném.
Üdv, Gábor

tégé59 2017.07.08. 20:30:11

Szia!
Évek óta rendelkezem egy Mechlab SL-102 lemezjátszóval és szintén évek óta van benne egy Ortofon Rohmann hangszedő. Sajnálatos módon, figyelmetlenségem miatt megsérülhetett a hangszedő, s most szakembert keresek, aki meg tudja vizsgálni. DE HA cserélni kell, mit tegyek bele? A kar alumíniumból van, tehát könnyű. Eredetileg egy EMT TSD 15 volt benne (ahogy utánanéztem), ennek 12 vagy 15 az engedékenysége, attól függ hol olvasom. A Rohmannak 12.
Kíváncsi lennék a véleményedre és egyúttal tanácsot is kérnék.
Köszönettel
tégé

Wasiliy 2017.09.04. 17:17:45

Szia Gábor!

Legutóbbi tanácsodat megfogadva, keresek egy jobb hangszedőt a nad533/rb300 kombómhoz. Most adódik egy lehetőség, hogy kedvező áron, használt goldring eroica h hangszedőt vegyek, amit a cikkedben ideális választásnak jelölsz meg a regák számára. A fellelhető adatok és az online rezonancia frekvencia kalkulátor számított értékei alapján viszont kb. olyan 8,8-as freki jön ki. Azt is olvastam viszont, hogy a goldring hangszedők nagy valószínűséggel jól illeszthetők szinte minden rendszerbe. Az lenne a kérdésem, hogy a számítás itt ebben az esetben csődöt mond és az eroica h egy kivételt képez ezen "szabályok" alól, vagy valami adatot elnéztem (nem vettem figyelembe) a számításnál, és a legfontosabb, továbbra is élvezi e barázdabillegető maximális ajánlásodat a rega rb300-hoz?

Üdv,
Gábor

Analoglued 2017.09.05. 11:40:22

@Wasiliy: Igen, a Goldring Eroica szerintem ideális választás egy Rega karhoz, a maximális hangszedő amit egy RB300-asba érdemes beletenni. A gyári engedékenység érték nem konzisztens, és a 9Hz környéki rezonancia teljesen jó. Hangkarakterben lehet hogy jobban járnál egy Goldring 2300-assal, annak valamivel több a mélye, ami a NAD kis vékonyságán sokat javítana. Az is jól illeszkedik a Regához. Ízlés dolga, mindkettő jó választás. Hajrá! :-)
Gábor

Wasiliy 2017.09.05. 20:15:21

@Analoglued:
Köszönöm szépen a válaszod!
Minden jót Gábor!

Gucman 2017.09.18. 21:18:01

Kedves Gábor! Öreg Rega Planar 2 lemezjátszómban (hangkar:RB 250)a közelmúltban lecseréltem a hangszedőt egy Denon DL-110-re , ami sokat javított a hangzáson a régi Grado hangszedőmhöz képest, de rá kellett jönöm, hogy nagyon sok a hibás, sérült lemezem. Amiket a Grado gond nélkúl lejátszott azoknál a Denon megakad. A lemezek tisztitottak, de sok a 30-40 éves közöttük. Mit tehetek? Cseréljem le a Denont?Mi lenne az a hangszedő, ami passzol a Regaba, de nem jön zavarba egy kis lemezhibától és még jól is szól? Köszönettel: Zoltán

Analoglued 2017.09.19. 20:23:52

@Gucman: Kedves Zoltán!
A DL-110 egy nagyszerű hangszedő, és még a tűje is jobb mint a Gradoké.
Azt tudom elképzelni, hogy vagy valamilyen beállítási hiba van, vagy pedig nem elegendő a tűerő. A DL-110 1,7-1,8 grammal játszik szívesen, de fel lehet emelni egész 2,1 grammig a tűnyomást, ha minden kötél szakad.
Ellenőrizd le továbbá, hogy a kar szabadon el tud-e mozdulni minden irányba, ez fontos.
A lemezhibákon egyébként a kúpos tűk szoktak simán keresztülmenni, csakhát annak meg nincs ilyen szép hangja. Próbálj ki egy DL-103-at ha van valamelyik ismerősnél, az lehet hogy elboldogul. A 103-ashoz plusz súlyt kell tenned a karra! 5 gramm minimum. Ha már DL-110, ahhoz mindenképpen cseréld le a 250-es Rega ellensúlyát, egy másik világba érkezel.
Üdvözlettel, Gábor

Gucman 2017.09.20. 16:07:01

@Analoglued: Köszönöm a választ.
üdv
Zoltán

Swinn 2017.11.17. 11:24:11

Szia! Mi a véleményed a CEC BD1000 (Jelco kar van rajta, kb. a SA-13TL1-nek felel meg) Ortofon LH-6000 shellel, valamint az LP Gear 3600LE párosításáról? Köszönöm!

Akeemusic 2017.12.05. 18:01:18

Kedves Gabor,
Nem reg hozzajutottam egy DUAL 455-1 Lemezjatszohoz.
Jelenleg Ortofon Om 10 hangszedo van rajta, de a tu el van ferdulve.
Szeretnem cserelni ezt a serult hangszedot.
Erdekelne, hogy milyen hangszedot ajanl ehhez a gephez ugy max.50.000ft-ig ,ami hangzasban azert jelentos javulast is hoz.
koszonottel
Akos

Analoglued 2017.12.05. 18:50:42

@Akeemusic: Kedves Ákos,

A Dual-ok könnyű karosak, emiatt magas engedékenységű hangszedőt érdemes választani hozzájuk. Ebben relatív széles a választék, ízlés dolga hogy kinek mi jön be. A melegebb hangú kategóriában a Grado-k kellemesen szólnak, de érzékenyek a külső zajokra. Az Ortofonok is jók technikailag, bár én az 50 ezres limit alatt nem tudok mit ajánlani, a 2M Bronze volna jó, de az ennél drágább.
Audio Technica-ból lehetne egy VM 530 EN vagy még inkább egy Goldring E3, azok még beleférnek ebbe az ársávba.
A klasszikus tipp persze egy Shure V15 volna, de az már csak használtban van, és az is kilóg árban. Ha kicsit több pénz is szóba kerül, én tennék egy nagyobb lépést. Vennék egy Shure SC35C-t, gyári tű ki, helyére egy Jico SAS tű, ez így nagyon ide való volna, és hangra is egy más világ.
www.jico-stylus.com/product_reviews_info.php?products_id=1495&reviews_id=205

Ja, és inkább a Neo-SAS, 150-ért ! Azon zafír a tűszár !

Üdv, Gábor

Akeemusic 2017.12.05. 22:51:14

@Analoglued: Kedves Gabor,
koszonom a valaszt.
Sajnos en meg jaratlan vagyok a hifi berkekben.
A hangtechnikaban ugyan nem, mert aktiv zenesz vagyok.
Egy technikai jellegu kerdes: ezek a MM hangszedok, amikro irt, csereszabatosak? Hogyan szerelhetok fel ? Siman csak fel kell csavarozni a headshell-re?

Analoglued 2017.12.07. 19:31:40

@Akeemusic: Igen, fel kell csavarozni. A simán-t azért idézőjelbe tenném, a felcsavarozás után még pontosan be is kell állítani. Igen, MM hangszedők.

Üdv, Gábor

phoenix28 2017.12.16. 00:02:53

@Analogued: Kedves Gábor
Van egy Nagaoka N-51 MKII hangszedőm. Cseretű rengeteg helyről beszerezhető hozzá, de a hangszedőről még a gyártó oldalán sincs semmi. Sajnos a hangkarról sincs semmilyen infóm (csak annyi, hogy 12" és alu)
Ha ez a karhoz illő hangszedő (gyárilag) lehet, akkor milyenre cserélhetném?
Köszönettel: Sándor

Analoglued 2017.12.16. 14:11:44

@phoenix28: Ránézésre ez egy OEM Goldring Electra, átbrandelve. Utóbbi tipus alatt megtalálod a gyári adatokat. Szerintem nem 12"-os karokhoz való. Oda én sokkal inkább tennék egy Denon DL-103-at, de az MC és trafó kell hozzá. Ha MM-ben gondolkodunk, akkor ebben az árkategóriában talán egy Goldring E3 (lásd az erről szóló tesztemet hamarosan ) vagy esetleg egy Audio Technica AT-7V ( lpgear.com ) ami jól boldogul a nehezebb karokkal. Nagyon olcsón ott az AT-95E, az is nehezebb karba való.
Üdv, Gábor

phoenix28 2017.12.17. 12:02:14

@Analogued: Kedves Gábor
Néztem az lpgear-t. Az at95e 40$, az SE tűvel 60$, a VL tűvel 144$, az SA tűvel 173$. Ez kb az E3 árszintje. A hang is az lesz?

A DL 103-as 0,3mV, a phonomon állíthaó: MC input – adjustable –, sensitivity: 100 μV / 220 μV / 600 μV
impedance: 100 Ohm / 220 Ohm / 1 kOhm, ehhez is kell trafó, v. csak rá kell kötni?

Ha a lemeztányérra teszek egy parafa-gumi alátétet, ami 2,8mm vastag, kell e állítani a kar magasságán?

A hifipiacon kínálnak: "audioNature MC hangszedő, (DL 103-ból átalakítva), speciális ötvözet tűszárral, MicroLine tűvel, választható fa házban"
"audioNature mágnescsapágyas hangkar, választható hosszban"
Szabad-e ilyen DIY dolgokba belevágni?
Hogy működhet a mágnescsapágy egy hangkar esetében?

Köszönettel: Sándor

Analoglued 2017.12.18. 16:44:38

@phoenix28: Az AT95VL egy nagyszerű hangszedő, volt ilyenem, sokáig hallgatható, szép a magasa meg a tere, a mélyei nem kifejezetten megfogottak, de onnan felfelé jól szól. Az E3 kevésbé nyílt hangú, azonban bombasztikus basszusa van, és nagyon jó ritmikája. A baja az, hogy amikor sok hangszer szólal meg egyszerre, akkor összezavarodik a hang, nem tudja szétválasztani őket.
A DL-103 sem kiegyenlített, de nagyon élvezetes, koncertszerű, annak is jó a ritmikája. A 220 mikroVolt állásban szerintem jó, 100 Ohm lezárás mellett. Így nem kell trafó.
A kar magasságát úgy kell beállítani, hogy a hangszedő teteje játék közben párhuzamos legyen a lemez síkjával.
A DL-103 esetében - mert a hangja jó, de mindenkit zavar a kúpos tűje - állandóan feltűnnek a tűszár/tű cserés módosítgatások. A baj az, hogy ezek a "szakemberek" nem cserélik le a gyári merev felfüggesztést a line contact jellegű tűkhöz ( Paratrace, MicroLine, stb.) való sokkal lágyabb felfüggesztésre. Végül is így is működik, de nem ideális. A kúpos tűvel sincs szerintem semmi baj, kicsit nagyobb tűnyomás kell hozzá, de az nem okoz semmilyen bajt.
Én a magam részéről ma inkább választanék egy gyári 103-ast egy nehéz karhoz, és rátennék a tányérra egy Funk Achromat-ot, messzebb jutnék mint egy 103R-el. A parafát nem ajánlom, bedögleszti a zenét.
Ha felmégy a Clearaudio honlapjára, ott a mágnescsapágyas kar, Már fogtam ilyet kézbe, érdekes módon a mágnesek pontosan tartják a kart a megfelelő pozicióban. Én azért karban is inkább vennék egy gyárit.
Üdv, Gábor

phoenix28 2017.12.18. 22:58:45

@Analogued: Kedves Gábor
Köszönöm a kimerítő válaszokat. Sejtettem, hogy a 103-as lehet a befutó, csak még nem akartam/mertem belevágni.
A funkból 3 v. 5mm? A lemeztányér 42mm vastag, 4,5Kg akril. Most egy -sajnos - sztatikusan töltődő (gyári) kb. 0,5mm vékony filc van rajta. A "futómű" a Revolrer Replay kínai klónja 12" egyenes karral -> Sunsen sph-d115. Talán nem kellene ennyi energiát belefektetni, de ... ez egy mókuskerék. A későbbiekben beleférhet még egy Jelco 750L kar cseréje. És ha már karcsere: jól gondolom, hogy rövidebb kar esetén változik a felfogatás helye is?
Köszönettel: Sándor

Analoglued 2017.12.19. 09:35:31

@phoenix28: Hát persze, a geometriát a kar gyártója megadja. Az Achromat méret attól függ, tudsz-e emelni 5 mm-t a karon. Ha igen, az 5-ös jobb.
Üdv, Gábor

ygman1974 2018.01.04. 09:58:23

Kedves Gábor!

Tavaly év elején átbeszéltük a hangszedő kérdését a Dual 704-esbe.
Írásod szerint a Shure V15/III alteregójaként említett amerikai gyártású SC35C-ből sikerült egyet szermányolni. Viszont a Jico-nál ehhez a tűhöz már nem elérhető az SAS vagy a Hyperelliptical tű.
Kérdésem az,hogy vajon felszerelhető-e az SC35C testére a V15/III-hoz gyártott cseretű,stabilan megáll-e különösebb barkácsolás nélkül (elvileg a két hangszedő csupasz külseje megegyezik ugye) ?

Köszönettel:Nagy László

ygman1974 2018.01.04. 10:42:02

Lehet meg is van a válasz?
www.stereo.net.au/forums/topic/115665-shure-sc35c-sounds-fantastic/
Azért kíváncsi lennék a személyes véleményedre!

Köszönettel:NL