Mostanság sokszor hallom innen-onnan, hogy klassz dolog az analóg, meg szépen szól a bakelit, de erre aztán az Isten pénze sem elég, ez kiesik az egyszeri magyar állampolgár lehetőségeinek mezsgyéjén túlra.
Tényszerű, hogy a jó analóg hang nem olcsó. Nem lehet megúszni 30-40 ezerből, mint egy DAC-ot, amihez aztán ingyen le lehet töltögetni a FLAC-okat az ncore-ról, meg a trekker.ru-ról. És ha még rá is szánjuk a pénzt egy közepesnél jobb front-endre, még mindig ott a jó lemezek ára, ami 5 ropitól felfelé indul, és elmegy akár egy tucat ezresig is, ha nagyon beletalálunk egy 180 grammos duplába.
Mégis, a jó analógnak lelke van. Amiért szeretni lehet. A jó digitális hangot mindig csodáljuk. Hú de… viszont a jó analógot szeretjük. Nem teljesen ugyanaz.
Ez a szerelem késztet sokakat ismét visszatérni a gyönyörű fekete lemezekhez ( még ha nem is mindig Little Richard énekel rajtuk). Most azoknak szeretnék néhány tippet adni, akik hezitálnak, belépjenek-e a Nagy Audiofil Mennyország kapuján, és ha igen, ezt hogy tehetnék meg a szűkös kereteken belül.
Kell egy futómű
Szokjunk hozzá a gondolathoz, hogy a mi igényeink szerint, a lemezjátszó nem egyben-gép lesz, mint egy erősítő vagy egy DAC, gyárilag kész, már csak be kell kapcsolni. NEM. Nem mintha ne lehetne kapni ilyet, van használtan is, újonnan is komplett megoldás. Csak épp, azokkal eljutunk egy szintre, aztán onnan nem nagyon van tovább. El kell adni a masinériát, és venni egy újat. Ez is egy módszer, elismerem, azoknak a módszere, akik nem szeretnének semmit sem szerelni, állítgatni, sem tuningolni, lépésenként feljebb jutni.
Most azt javaslom, Nekik, hogy NE OLVASSÁK TOVÁBB ezt a cikket. Adok néhány jó tippet, ezek bármelyike egy jó belépő szint, és gyűjtsenek elegendő jó lemezt, zenét, erről szól ez az egész. Aztán, 5-600 lemez birtokában, érdemes lesz lecserélni ezeket a gépeket valami komolyabbra.
- Nagyon olcsón ( 100 ezer alatt )
Akiknek fillérekért kell hallgatható analóg hang azoknak ott a Pioneer PL-200 – használtan. Ezt meg lehet kapni cirka 20-30 ezerből, karral együtt, ennél olcsóbban csak hulladék van.
Hangszedőnek egy Audio-Technica AT95VL-t vagy egy AT VM530 EB-t választanék, és minden OK.
- Valamivel többért sokkal jobbat (200-ig bezárólag)
Technics SL-1210 használtan, nagy lépés előre, ugyanannyira problémamentes (ezen a szinten). Egy 10 grammos AT headshellel, és az AT VM540ML-el nagyon egyben levő gép.
- Már majdnem audiofil, de inkább lifestyle (250-ért…)
a Project Xpression III újonnan, amibe remekül illik egy Audio Technica VM 740ML vagy egy Denon DL-110 pickup – és ehhez a felálláshoz sokáig, nagyon sokáig nem is kell hozzányúlni, jól néz ki és jól szól.
Akik viszont ennél is jobb hangot szeretnének a végén, de oda csak kisebb-nagyobb lépésekben tudnak elérni, azoknak javasolnék egy módszert, a néhány, nem túl számos lehetőség közül.
Végy egy Regát !
Tulajdonképpen mindegy melyiket, minél olcsóbb, annál jobb. Legjobban az ebay-en kapunk ilyet, Angliából nagyon jutányosan. Egy alap Rega (vagy NAD 533, mindegy) karral, néha félállapotú hangszedővel, szállítással kijön 80 ezer körül. Máris elkezdheted gyűjteni a lemezeket, ismerkedni a régi szép, (számodra) új világgal. A Regák ritmikusak, zeneiek, jó tranziensekkel, térhatással. Figyelj oda, hogy mire teszed, nagyon érzékeny a feltámasztásra. Ha már sok jó zenéd van, érdemes továbblépned a jó (igazán jó) hang irányába!
Az első lépésnél légy alamuszi ! (Alamuszi macska nagyot ugrik – ahogy a mondás tartja).
Szokás szerint, mindenki a Regák karjától van beájulva, mennyire jó a 300-as, vagy annak valamelyik variánsa. Nos, nem értek egyet. Ha van olyan része egy Rega Planarnak ( vagy P3-nak, mindegy) amit leges-legelőször lecserélnék, az épp a kar. Egy RB300 úgy 200-250 Font között simán eladható, 400 körül pedig kapsz egy Roksan Tabriz-t, Vagy egy Origin Live Alliance-t, mindkettő egy nagyságrendi előrelépés, nagyon megéri azt a 60 ezres ráfizetést, amikor erre összejön a pénz. (Eddig 140-150 ezerben állunk, jó magyar Forintban, Planar3-asunk már most sokkal jobban szól, mint egy RP1 ugyanennyiért.
Ha sikerülne vennünk egy régebbi Planart az RB200-as (S-alakú, Koshin) karral, sok pénzt spórolhatunk. Azt nem kell lecserélni. Csak az antiskatingje legyen jó. A külső karkábelét és a headshellt cserélni kell .
Következő lépésünk a hangszedő.
Bármi is volt eddig a Regádban (száz ezer Ft új ár alatt), az ebay-en, vagy a Vaterán van a helye. A Tabriz, az Alliance és az RB200 is, egy sokkal komolyabb hangszedőt is kiszolgálnak, a futómű nem különben. Idehaza nem kapod meg ami kell, külföldről, Amerikából kell megrendelned. Irány a www.lpgear.com és válaszd az LP Gear Bin 323-at. (Titkos tippem!!!) Ennek az alapváltozatát árulta a Benz Micro, saját neve alatt MC20e-ként, de ez nem eredeti Benz, ez egy japán OEM hangszedő (Excel MC100). Itt, az LP Gear-nál pedig a 323-as egy sokkal jobb tűvel szerelt változat – koldusruhás királyfi. Ez a hangszedő zeneiségben, ritmikában, izgalomfaktorban messze maga mögé utasít nálánál 3-4-szer drágább holmikat is, nagyon nagy vétel, és jól passzol a Koshin RB200-hoz (Audio-Technica 13 grammos headshellel). Ha sokallod a 100 ezres árat, akkor kicsit olcsóbban, de a zenei lélekről semmiképp le nem mondva, a Shelter 201-es MM-je lehet kitűnő vétel, a Tabriz-hoz. (Nem keverendő össze a Sumiko Pearl-al, az sokkal gyengébb, hiába néz ki ugyanúgy) Ez idáig 200-250 ezer, már élményszerű hangot hallgatsz. Vannak hibái még mindig, de ezeken – ahogy a pénz engedi – tovább tudunk javítani. Lássuk hogyan.
Végy egy aluminium szíjtárcsát!
Ebből sokféle változat létezik, úgymint Groovetracer, Tangospinner, Deepgroove, Michael Lim, Edwards TT-AH, stb. Talán a legjobb ár/minőséget a Lim-féle subplatter adja, kb 120 Dollárért. Nagyon nagy előrelépés hangilag, a műanyag szíjtárcsa a gép egyik leggyengébb pontja. Ha pedig már új szíjtárcsa, az eredeti gyári fehér (!!!) szíj is sokat javít a fekete szíjhoz képest ( más anyagból van, ez számít! ).
Végy egy Rega Silent Base-et meg egy Ultimate enhancement kit-et!
Ez egy plexi alátét a Rega alá, amire át kell szerelni a motort, így az leválik a tányér-kar együttesről. A plexi alátét lapot (jól néz ki a Rega alatt ) sorbothane rezgéscsillapító pogácsák csatolják el a Regától, a motor rezgései sokkal kevésbé jutnak át, ahogy a külső egyéb rezgések is, a hang sokat javul, tisztul, a mélyek markánsabbak és feszesebbek lesznek, a térhatás nyílik. Fontos a tányér alatti szíjtárcsa réseinek kitöltése szintén sorbothane-al, ugyan ez is javít, de nem emiatt. A tányért mostantól nem közvetlen a szíjtárcsára helyezzük, hanem a sorbothane betétekre ragasztunk 120 fokonként egy-egy kis pogácsát, azok tartják mostantól ( ez olyat javít a térhatáson, hogy azt hiszed, elkötöttél valamit, és fázishiba van). A kitben ezen kívül van még pár trükkös holmi, rezgéscsillapító cuccok. A motorra valókat feltesszük, a csapágy PTFE lapkáját is, de a kar ellensúlyára valót már nem.A kit része egy acryl tányér. A gyári üveg le, akryl fel. Középtartomány azonnal élénkebb lesz, és sokkal artikuláltabb, minden hangszernek már teste is van, nem csak húrjai, a templomi élő felvételen, ahol a figura alatt recseg a szék, most kiderül, hogy az egy pad…a halk koppanás Stan Getz lemezén pedig nem kosz a barázdában, hanem Gilberto véletlenül belerúgott a mikrofonállványba… Na. Ennyi.
A két kit 230 Font, ez cirka újabb 100 ezer, sok, tudom, de most olyan hangod van, eddig 350 ezerért, amit a nagy gépek tudnak 2-3-szor ennyiért. Neked még innen is van hová tovább lépni.
Végy egy Heed Orbit 2-est!
A Rega egyik szűk keresztmetszete a motor táplálása, és mivel ezen nem olyan nehéz segíteni, tegyük is meg. A fenti módosításokkal lemezjátszónk olyan állapotba jutott, hogy igazán értékelni tudunk minden kis módosítást, azok hatása simán keresztül jön. Hát még egy Orbit! Van a Regához gyári külső táp is, valamivel olcsóbban, de én most 100 százalékig vagyok biztos abban, hogy ha idáig eljutottál, nem fogod a gyengébbet választani… Mert az Orbit ( túl azon hogy magyar gyártmány ) jobb mint a Rega saját tápja, néhányan a Linn Lingo-nál is előbbre tartják, talán nem teljesen indok nélkül. A fenti módosítások után, a Heed Orbit a High-End kategóriába emeli a Regát. Nem viccelek! Kicsivel több, mint 400 ezernél járunk, és ez egy nagyon nagy szó!
Van tovább, végy egy Achromat-ot!
Minthogy most már minden apróságot veszettül hallasz, itt az ideje hogy foglalkozzunk kicsit a lemez feltámasztásával. Funk Achromat lemezalátét, az is hozhat valamit a konyhára, és ha már itt tartasz, aktuális egy csapágyolaj csere, amit az Origin Live-tól érdemes megrendelni, vagy használhatod a kitben kapott black oil-t. Ha a szíj kezdene öregedni, válts a fehér színű upgrade-szíjra, ezen a szinten azt is jól fogod hallani.
Apropó, ezen a szinten. A fentiek a szerény kis Regából garantáltan klasszis futóművet csinálnak. Hogy ebből Neked, kedves Olvasóm és hobbytársam mennyi fog átjönni, az már a rendszered többi tagján múlik. Egy biztos. A fent vázolt úton bárhol is érzed majd úgy, hogy eddig és nem tovább, mindenképpen egy zenei, élményszerű hanghoz jutsz, már a kiinduló szinten is.
Ha nem járnád végig ezt az utat, és 300 ezer alatt maradnál, végy egy Rega RP3-at használtan. Tartsd meg a kart, vegyél rá egy Lim-féle subplattert, meg a Lim-féle alu lábakat, a gumiharangokat töltsd fel homokkal, és végy bele egy Denon DL-110-et.(Kelleni fog egy 2 mm-es alátét a kar alá) Végül az egészet tedd egy dedikált Rega falikonzolra, a filcet pedig cseréld Achromatra. És aludj nagyon-nagyon nyugodtan….
Gábor, AudioWorld