Néhány szó a bi-wiring-ről, vagyis a dupla-kábelezésről.
Most, mielőtt belekezdenék ebbe a témába, jól átnéztem a netet, egy ide illő fénykép után kutatva (nem találtam meg a legjobbat, amit elképzeltem, de ez is megteszi). El se hinnétek, mennyi baromság terjeng a neten ezügyben.
A kezdők kedvéért (vannak itt ilyenek? Majd lesznek...) elmondom, hogy itt a hangdoboz mély/közép és magas hangszóróinak az erősítőhöz külön kábel-szettel való bekötéséről lesz szó, a miértekről és a hogyanokról.
Szögezzük le, hogy NE legyints. Az egy duma, hogy "a hangszórót gyártó cég már kikísérletezte, hogy a doboz így jó ahogy van, ezen két szett kábel már nem javít". Vannak olyan dobozok, ahol ez így van, valóban, de ez az összes szóba jöhető esetek 10%-a alatt van.
Miért? Mert a keresztváltót a legritkább esetben modellezik le jól, az adott hangszórókkal együtt mérve, és sokszor a mért eredmények alapján megépített doboz végül élettelenül, laposan, dinamikátlanul szól. A világon a legtöbb váltót empirikus úton, kísérletezgetéssel hozzák létre. Ilyenkor fülre beállítják a váltófrekvenciát, meg a meredekséget, és a hangszórók egymáshoz képesti hangerejét. Ha ez megnyugtatóan sikerül, már fél siker. Ha már próbáltad, akkor tudod: idáig eljutni is komoly munka eredménye. És ekkor a legtöbben (kommersz dobozoknál - értsd: kb. 300 000 Ft/pár alatt) itt meg is állnak, a doboz eladhatóvá lett, mert nem kell kiszaladni a szobából amikor bekapcsolod. DE ! Ilyenkor van az, hogy az egyes hangszórók fázismenete szanaszét van, jellegzetesen a váltó meredekségétől függően, ÉS a doboz mechanikai felépítésétől is függően. A fázismenetben a közép-magas régióban - ahol a térhatás keletkezik - vannak a legnagyobb anomáliák, itt néhány millisecundum eltérés is sokat számít Ha jó a dolog, a hangok leválnak a dobozokról, nem a dobozt hallod szólni, hanem egy egész hangteret. Szélsőségesen rossz helyzetben a hangok a dobozokból szólnak két oldalról. És ekkor jön a haddelhadd: a hangszórókábel. Mert a kábelnek sok a rossz hatása, ellenállása van, ami beleszól az erősítő-hangszóró párbeszédbe (damping factor) anyagminősége van, ami beleszól a torzításokba, szerkezete van, ami miatt bizonyos frekvenciák elmosódnak, mások meg kiemelődnek, és ezen felül a különböző frekvenciájú hangok nem egyforma sebességgel haladnak át rajta. Vagyis, fázistorzítás keletkezik. Ez aztán hozzáadódik a keresztváltó okozta, meg a doboz okozta fáziseltolódásokhoz, és ott a krach.
A multikábelezés egy eszköz a kezünkben a fázistorzítások kompenzálására. Alig valamivel leszel előrébb, ha azonos hosszúságú kábelt használsz a mélyhez és a magashoz is. Nem állítom, hogy nem jó ötlet elszeparálni a nagy áramú mély hangokat a kis áramú magasaktól két külön kábellel, de ennek a hallható hatása marginális, épp az észlelhetőség határán. Ezért nem érdemes - egy High-End rendszerben - százezreket költeni még egy szett kábelre. Annyi mindenképpen igaz, hogy ha dupla kábelt használsz, de NEM bi-wire-felállásban, akkor csökken a kábelimpedancia, ezt elég jól lehet hallani a felbontás növekedésében. Ha mindenképp bi-wire-ben gondolkodsz, és ha eltalálod a kábelhosszokat, olyat ugrik a térhatás, mintha kétmillióval drágább erősítőt vettél volna. EZ megér egy kis pénzt... vagyis, a helyes multikábelezés az egyik legjobb ár/érték arányú dolog egy komoly audio berendezésben.
Egy jól méretezett kábelszett
DE hogy? Nos, alapvetés, hogy a magas sugárzóhoz hosszabb kábel kell mint alulra. A mennyivel a kérdés, ez függ a hangszórókábel teljes hosszától, a váltófrekvenciától, a váltómeredekségtől és a magas sugárzó akusztikai középpontjának a középsugárzó azonos pontjától való horizontális távolságától. Általánosságban, ha nem akarsz sokat szarakodni, akkor hangszórókábel méterenként kb. 2,5-3 cm a különbség, de ez eltérhet a fentiek szerint. Ha nagyon precíz akarsz lenni, és nem akarod a százezres kábelt szabdalni, vegyél négy ugyanolyan hosszú - mint a leendő komoly kábel - olcsó SAL (Somogyi Audio Line) kábelt, (szarul szól majd, de ez most nem érdekes) és kösd be, úgy hogy egyforma legyen a hossz. Ezután kezdj levágogatni a mély/közép sugárzó kábeléből. Méterenként 2 cm-t élből levághatsz, ezután hallgasd így egy darabig. Szoknod kell az új világot. Aztán vágj le méterenként még 1 centit, majd még egyet. Mindig hallgasd a különbséget. Amikor már egyértelmű visszalépést érzel, akkor túlmentél, de EZ VOLT A CÉL. Már tudod, hol a határ, ameddig nem szabad visszavágni. Most vedd a mínusz 2cm/m és a határhelyzet közötti középértéket, és az lesz a jó.
Kétutas dobozoknál ez a technika legtöbbször beválik. Három utas dobozoknál a mély és a közép szekció között nem kell eljátszani ezt, csak a közép meg a magas között.
Dícsérd az Urat, hogy erőt adott, ( vagy engem, hogy ötletet, esetleg mindkettőnket :-D ) sikeresen multikábelezted a hangdobozaidat, és szétröhögheted magad mindazokon, akik vagyonokat költenek két egyforma hosszú kábelszettre, és azt biwire-ben használják... Sok sikert!
NGP @AudioWorld